Siis eikö mies saa kotihoidontukea vaikka hoitaa lapsia kotina jos minä työttömänä?
Olen liiton rahoilla työttömänä kotona, mies hoitaa lapset kotona kun minä haen töitä ja teenkin keikkaillen niitä sillon tällön. Mies hakenut kotihoidontukea ja saa sitä mutta nyt liitto ilmoitto minulle että vähentää sen miehen saaman tuen pois mun liiton rahoista, mitä helvettiä! Vaikka se raha ei tule mulle vaan miehelle! Pitäskö miehen nyt hoitaa ilmasiks kotona saamatta mitään jotta mä saan pitää koko työttömyystuen!?
Kommentit (27)
Jos itse olisit hoitovapaalla, niin silloin tietysti vähentäisi liiton rahoja.
Mutta nyt tuki menee miehellesi, joten ei vaikuta sinun tuloihisi mitenkään.
Itse kun olin hoitovapaalla, mies oli jonkin aikaa työttömänä ja sai ihan normaalin työttömyystuen, ei siihen vaikuttanut minun kotihoidontuki.
En mäkään ymmärrä miten tämä miehen etuus voidaan ottaa multa pois, kysyin tätä asiaa liitolta ja sanoivat että mistäs he voivat tietää tuleeko raha mulle vai miehelle vaikka mies sitä hakenut. Mutta eihän miehen palkkakaan liity mun liiton etuuteen mitenkään... Ei tässä nyt varaa laittaa hoitoonka 3lasta ja maksaa älyttömiä päivähoitomaksua. Mut näin se kai nyt menee, ymmärrän toki kun käyn töissä, omat palkkani otetaan huomioon ,samoin jos itse hakisin kotihoidon tukea niin se ois plus miinus nolla.
Ap
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_829_2009_p.shtml
Lainaus:
Kotihoidon tuen ja työttömyyspäivärahan yhteensovittamista koskevaan asiaan on vastattu 6.10.2009 kysymyksessä KK 727/2009 vp. Lasten kotihoidon tuen ja työttömyysetuuksien yhteensovitus on toteutettu vuodesta 1995 alkaen nykyisten periaatteiden mukaan. Työttömyysetuudesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) mukainen lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei vähennetä, jos puoliso itse hoitaa lasta eikä hänellä tämän tai samanaikaisesti maksettavan sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaisen äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan vuoksi olisi oikeutta työttömyysetuuteen. Jos molemmat puolisot ovat työttömänä saaden työttömyysetuutta, vähennys tehdään kotihoidon tukea saavan puolison työttömyysetuudesta.
Ei kuulu vähentää sun korvauksesta, jos mies hoitaa lasta. Eli on hoitovapaalla ta koti-isänä ilman, että hakee työttömyyskorvaust tmv.
Se lukee kyllä jossain ohjeissa, kun luet tarkkaan. En muista oliko kotihoidon tuen maksuperusteissa vai työttömyysrahan perusteissa. Luulatavasti jälkimmäisessä. Sen kun alat tavaamaan, niin sieltä tuo asia löytyy.
Näin se menee, ettei päällekkäisiä tukia makseta samaan perheeseen. Ei ole merkitystä sillä, kuka on kotihoidon tuen saaja / hakija.
Jos mies hoitaa lapsia kotona kotihoidontuen turvin, niin silloin sitä tukea ei vähennetä puolison korvauksesta.
Eri vastauksia, jotku sanoo et sitä ei pitäs leikata mun liiton työttömyyspäivärashta pois että mies saa kotihoidontukea ja jotkus sanoo että tottakai se vähennetään. Mies saa sitä koska on kotona, ei siis saa mitääb työttömyysetuutta tai muutakaan tukia, tekee töitä kotona samalla, ja luultiin että niin kauan kun lapset ei ole kunnallisella hoidossa niin voidaan järjestää hoito näin että mies on kotona ja saa kotihoidontuen, ja näin siis saakib mutta nyt liitto jostain selvittänyt yhtäkkiä et mies saa tota ja nyt se ruvetaan ottaa joka kk pois mun liiton rahoista! Miten ihmees kaikilla sit ei mee samanlailla jos jotkut kirjottaa että sitä ei voi ottaa multa pois!?
Ap
Sama kun mä olen kotihoidontuella kotona ja mies töissä ja jäisi yhtäkkiä työttömäksi niin hänelt otettas vielä kaiken sen tulojen tippumisen lisäks mun kotihoidontukikin pois vai!?
Voi hitto, hyvä tietää sitten, eihä tuos ole mittää järkeä, kylhä jokaisen pitäs saada oma etuus, työttömän työtön etuus ja kotiäidin oma kotihoidontuki etuus.
Peruspäivärahasta vähennettävät etuudet
Peruspäivärahan saajalle myönnetyt muut sosiaalietuudet vähennetään yleensä peruspäivärahasta. Kuukausittain maksettava sosiaalietuus muutetaan päiväkorvaukseksi jakamalla kuukausimäärä 21,5:llä.
Peruspäivärahasta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki. Puolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa. Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison peruspäivärahasta, joka saa lasten kotihoidon tukea.
17. Miten kotihoidontuki vaikuttaa päivärahaani ja voinko saada samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa sekä kotihoidontukea?
Jos kotihoidontuki on myönnetty ansiopäivärahan hakijalle, kotihoidontuki vähennetään hakijan päivärahasta.
Eli henkilö voi saada samanaikaisesti ansiopäivärahaa ja kotihoidontukea. Kunnallista lisää ei vähennetä.
Myös puolison saama lasten kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahan hakijan työttömyyspäivärahasta. Vähennystä ei tehdä, jos
1.puoliso on työttömänä ja lasten kotihoidon tuki maksetaan puolisolle.
2.puoliso hoitaa itse lasta eikä puolisolla tämän lapsenhoidon takia ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Jos lapsi on säännöllisesti osankin aikaa hoidossa kodin ulkopuolella, lasten kotihoidontuki vähennetään hakijan työttömyyspäivärahasta.
Huom! Jos puolisolla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen työsuhteen, yritystoiminnan, opiskelun tai työkyvyttömyyden vuoksi, kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahahakijan työttömyyspäivärahasta,
Mikäli perhe saa kotihoidontukea, tulee kassaan toimittaa Kelan päätöksen liitteenä kotihoidontukea koskeva kysely.
Oletko toimittanut työttömyyskassaasi tuon kelan päätöksen liitteenä olleen kyselyn?
On kelan sivuilta, ensaa kelalta rahaa vaan liitosta työttömyyskorvausta. Enkä löydä liiton sivuilta mistään mainintaa tuosta niin kuin kelan sivuilla. Mutta jos ois sama kuin kelalla niin eikö tuon kelan mukaan mun pitäs saada täysmääräsenä vaik mies sais kotihoidontukea koska hän eisaa kuitenka muuta etuutta.ymmärsinkö oikein?
Ap
Ihan Sama kun mä olen kotihoidontuella kotona ja mies töissä ja jäisi yhtäkkiä työttömäksi niin hänelt otettas vielä kaiken sen tulojen tippumisen lisäks mun kotihoidontukikin pois vai!?
Voi hitto, hyvä tietää sitten, eihä tuos ole mittää järkeä, kylhä jokaisen pitäs saada oma etuus, työttömän työtön etuus ja kotiäidin oma kotihoidontuki etuus.
lue noi lainatut tekstit, niissä kaikmissa sanotaan, että jos puoliso on kotona hoiyamassa lasta (ei siis saa työttömyyskorvausta tmv etuutta) niin silloin sitä kotihoidontiukea EI vähennetä
On kelan sivuilta, ensaa kelalta rahaa vaan liitosta työttömyyskorvausta. Enkä löydä liiton sivuilta mistään mainintaa tuosta niin kuin kelan sivuilla. Mutta jos ois sama kuin kelalla niin eikö tuon kelan mukaan mun pitäs saada täysmääräsenä vaik mies sais kotihoidontukea koska hän eisaa kuitenka muuta etuutta.ymmärsinkö oikein?
Ap
Mikä työttömyyskassa on kyseessä?
Tuo On kelan sivuilta, ensaa kelalta rahaa vaan liitosta työttömyyskorvausta. Enkä löydä liiton sivuilta mistään mainintaa tuosta niin kuin kelan sivuilla. Mutta jos ois sama kuin kelalla niin eikö tuon kelan mukaan mun pitäs saada täysmääräsenä vaik mies sais kotihoidontukea koska hän eisaa kuitenka muuta etuutta.ymmärsinkö oikein?
Ap
Ja siihen osuuteen vaikuttaa tuo kotihoidontuki. Joten siinä suhteessa toi kelan teksti vaikuttaa myös ansiosidonnaiseen.
Kun eivät mitään ole kyselleet, tänään vaan tuli kirje et puolisoni saa kotihoidontukea joten se vähennetään mun päivärahasta jatkossa. Superliitto on kyseessä. Yritin ottaa sinne yhtettyä tänään mut oli linjat tukossa tai jotain.
Mies haki netissä tuota tukea, ei siitä mitään kyselyä tullutm päätös vaan et tuki myönnetty siihen asti kun lapsi 3v.
Ap
Minä hoidin lapsia ja mies sai ansiosidonnaista ja teki väliin osa-aikaisuuksia. Muistais mikä liito oli kysymyksessä..
No eikä oteta!
Ihan Sama kun mä olen kotihoidontuella kotona ja mies töissä ja jäisi yhtäkkiä työttömäksi niin hänelt otettas vielä kaiken sen tulojen tippumisen lisäks mun kotihoidontukikin pois vai!?
lue noi lainatut tekstit, niissä kaikmissa sanotaan, että jos puoliso on kotona hoiyamassa lasta (ei siis saa työttömyyskorvausta tmv etuutta) niin silloin sitä kotihoidontiukea EI vähennetä
Ansiopäivärahasta vähennetään mm. seuraavat sosiaalietuudet:
työeläkelain mukainen osatyökyvyttömyyseläke
osa-aikaeläke
muu kuin täysien palvelusvuosien perusteella myönnetty vanhuuseläke
työeläkelain 11 §:n mukainen rekisteröity lisäeläke, työnantajan rahoittama rekisteröimätön lisäeläke
kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyyseläke, jota maksetaan pysyvän sokeuden, liikuntakyvyttömyyden tai avuttomuuden vuoksi (KEL 12 § 4 mom)
luopumiseläke
lasten kotihoidon tuki. Myös puolison saama kotihoidon tuki vähennetään paitsi, jos puoliso itse hoitaa lasta eikä hänellä tämän vuoksi olisi oikeutta työttömyyspäivärahaan
tapaturmavakuutuslain mukainen päiväraha tai tapaturmaeläke, sotilasvammalain mukainen päiväraha sekä liikennevakuutuslain mukaiset etuudet lukuun ottamatta erityisten kustannusten korvauksia ja perhe-eläkkeitä silloin, kun niitä ei makseta täyden työkyvyttömyyden perusteella.
Kodinhoidontuki on perhe-etuus, joka vähentää ansiosidonnaista.