Jos kimppataksisa on 9 matkustajaa, kolme pariskuntaa ja kolme sinkkua...
niin montako maksajaa taksissa on? Eli monenko kesken lasku jaetaan teidän mielestä?
Kommentit (136)
seurue on ravintolassa ja heidän pöytäänsä napsahtaa ravintolan arpajaisten pääpalkinto, 1000 euroa.
Jaettaisiinko tämäkin sitten kuuteen osaan?
tietenkin itsestään selvää on että 9 osaan jaetaan maksut :)
mikään muuu ei tule kyseeseenkäänn.
ethän sä tai siis te pääse junaan tai bussiinkaan pariskuntamaksulla ;)
jokainen maksaa ihan erikseeen, no johonkin voi saada laspelle alunnsta, kuten junaan.
meidän koti lähempänä (maksu 15 euroa siihen mennessä) ja ystäväni luo maksu olisi (suoraan lähtöpaikasta 50 euroa), niin eihän siinä olisi mitään järkeä et 50 jaettaisiin kolmeen osaan - silloinhan me maksaisimme yhteensä yli 30 euroa vaikka pelkästään meille maksu olisi ton 15 euroa. Eli me maksettaisiin toi 15 euroa pois (lähtömaksu meille suurpiirteisyyden nimissä) ja ystävä maksaisi loput 35 päästessään perille.
Alkuperäisessä tilanteessa jos kaikki menee paikasta a paikkaan b niin tottakai lasku 9 osaan
Ja tonnin palkinto menisi 9 osaan, paitsi jos palkinto olisi jotain "per talous" -tyyppistä eikä rahaa.
ja vein oman osuuteni, mutta sain silti laskun jossa oli myös sellaista jota ei pöydässä näkynyt?
alkuperäisessä viestisä tarkoitettu tilannetta, jossa kaikki menevät paikasta a paikkaan b (esimerkiksi hääkirkolta juhlaan). En kyllä millään logiikalla ymmärrä, että lasku laitettaisi kuuteen osaan.
Jos taas osoitteita on useampia, niin toki tuo etäisyys vaikuttaa ts. ekana poisjäävä maksaa vähiten.
vastaa pikaisesti. Mentiin samaan suuntaan. Ensin jäi pois yksi pariskunta, sitten minä ja toinen sinkku, viimeisellä pysäkillä jäivät pois loput eli yksi sinkku ja kaksi pariskuntaa.
Ihanaa, kun tästä on saatu tämmöinen keskustelu:):):)
Heikki ja Pirjo jäävät kyydistä viiden kilometrin päässä. Ossi ja Mirja jatkavat vielä viisi kilometriä. Ullan koti on 30 kilometrin päässä. Kaikkien kodit ovat saman reitin varrella. Taksikuski on kertonut matkan alussa, että hinnaksi tulee 50 euroa. Mitä kukin maksaa?
Kimppa:
Perusmaksu 8,80 e
Heikkille ja Pirjolle = 1,92 e/km x 5 km = 9,6 e
Ossille ja Miralle = 1,78 e/km x 5 km = 8,9 e
Ullalle = 1,48 e/km x 30 km = 44,4 e
Yhteensä 71,70 e.
Pääluvun mukaan jaettuna Ulla maksaa 14,34 e. Pariskunnat maksavat 28,68 e. Reilua??
Jos jokainen menisi omalla taksillaan kotiin:
Heikki ja Pirjo = 8,8 e + 1,48 x 5 km = 16,20 e
Ossi ja Mira = 8,8 e + 1,48 x 10 km = 23,60 e
Ulla = 8,8 e + 1,48 x 40 km = 68 e
Yhteensä 107,80 e, tästä Heikin ja Pirjon osuus on 15 %, Ossin ja Miran osuus 22 % ja Ullan osuus 63 %.
Täten ehdotan alkuperäisen hinnan jakamista prosenttiosuuksilla, eli 71,70 euroa jaetaan niin että Heikki ja Pirjo maksaa n. 11e, Ossi ja Mira maksaa n. 16e ja Ulla maksaa n. 45e. Jokainen on siis säästänyt. Jos taksi maksoi 50 e, niin samoilla prosenttiosuuksilla sit jaetaan se 50 e.
Tää on helppo laskea päissään taksimatkan aikana...
vastaa pikaisesti. Mentiin samaan suuntaan. Ensin jäi pois yksi pariskunta, sitten minä ja toinen sinkku, viimeisellä pysäkillä jäivät pois loput eli yksi sinkku ja kaksi pariskuntaa. Ihanaa, kun tästä on saatu tämmöinen keskustelu:):):)
Kerro pliis, minkä pituisista matkoista oli kyse? Suunnilleen, niin mä tahdon laskea oikea hinnat ?? :-))
Ekassa laskussa pitäisi olla Ossi ja Mira x10, ei x5
Koska eka ajetaan Pirjolle ja Heikille 5 km, siitä 5 km eteenpäin ollaan Ossilla ja Miralla ja siitä vielä 30 km eteenpäin ollaan Ullalla. Matkan pituus yhteensä 40 km, eikö?
Mun työkaveri pyyteli aina taksia jakamaan ja kerran erehdyin ottamaan.
Itse olin kyydissä n 1,5 km, hän yli 10 km sen jälkeen ja oli normaalia että maksan puolet.
Ollaan sovittu muiden kanssa jos otetaan kimppataksi maksan n 60 % siitä summasta mitä mittari nöyttää mun kohdalla. Ne lisä km on kuitenkinnhalpaa kauraa.
Nyt asun ihan ratikan varrella, en enää kulje moisilla. Aina hirvee vääntäminen.
Nää pariskunnatkin mua ihmetyttää. Oltiin viime kesänä häissä, ostettiin kimppalahja minä, mun mies, sinkku ja perhe, joilla on 3 lasta. Tää äiti oli sitä mieltä että heidän perhe maksaa 25% kun heille tulee niin paljon kuluja, esim matkat ja vaatteet ja minä ja mun mies makswtaan 50% ja sinkku 25.
Kieltäydyttiin kunniasta, ostettiin kolmisin lahja sinkun kanssa ja laitettiin lasku 3 osaan.
Perhe tuli paikalle vanhoissa vaatteissaan sekä meni yöksi kotiin, ei tullut hotelliyöpymiskulua ja antoivat lahjaksi käytetyn pöytäliinan.
vaan ajaa. Munkin mielestä 9 maksajaa. Kaverin mielestä 6 maksajaa. Eli pariskunnat maksavat yhdessä ja sinkut saman kuin he yhteensä. ap
että auton omistajan ei tarvitse maksaa bensoja ollenkaan, sillä autonsa kuluu ajettaessa. Olipa hauska maksella 500 km bensat yksin >:(
Olin silloin varaamassa junalippuja ko. matkalle, mutta kaveri niin kovasti pyysi kyytiin seuraksi, että luovuin alkuperäisestä suunnitelmastani ja lähdin seurakseen automatkalle.
Heittipä sitten avokkinsa kanssa kivan yllärin kun oltiin päästy perille. Vaativat minua maksamaan yksin bensat. Perusteli sitä sillä, että hän itse joutuu (he joutuvat) maksamaan auton ylläpitämisestä. Niin, minä olin vain loisinut auton kyydissä, pitihän siitä maksaa.
Olin valmistautunut maksamaan n. kolmanneksen bensakuluista, sillä meitä oli 3 henkilöä autossa, ja yleensä bensakulut oli jaettu kaikkien autossa olevien kesken. Mutta tämä olikin ensimmäinen kerta kun heidän autollaan matkattiin, joten käytäntö muuttui heti kun tuli maksun aika. Siitä yksin maksamisesta tuli vaan niin kusetettu fiilis, että kotiin palasin junalla.
Tämä samainen pariskunta olisi varmasti osannut perustella oikein hienosti, miksi ap:n esittämässä tilanteessa pariskunta laskettaisiin yhdeksi maksajaksi.
Itse olen sitä mieltä, että jokainen matkustaja maksaa saman verran.
vastaa pikaisesti. Mentiin samaan suuntaan. Ensin jäi pois yksi pariskunta, sitten minä ja toinen sinkku, viimeisellä pysäkillä jäivät pois loput eli yksi sinkku ja kaksi pariskuntaa.
Ihanaa, kun tästä on saatu tämmöinen keskustelu:):):)
Muuttaa täysin alkuperäisen asetelman toiseksi.
vaan ajaa. Munkin mielestä 9 maksajaa. Kaverin mielestä 6 maksajaa. Eli pariskunnat maksavat yhdessä ja sinkut saman kuin he yhteensä. ap
että auton omistajan ei tarvitse maksaa bensoja ollenkaan, sillä autonsa kuluu ajettaessa. Olipa hauska maksella 500 km bensat yksin >:(
Olin silloin varaamassa junalippuja ko. matkalle, mutta kaveri niin kovasti pyysi kyytiin seuraksi, että luovuin alkuperäisestä suunnitelmastani ja lähdin seurakseen automatkalle.
Heittipä sitten avokkinsa kanssa kivan yllärin kun oltiin päästy perille. Vaativat minua maksamaan yksin bensat. Perusteli sitä sillä, että hän itse joutuu (he joutuvat) maksamaan auton ylläpitämisestä. Niin, minä olin vain loisinut auton kyydissä, pitihän siitä maksaa.
Olin valmistautunut maksamaan n. kolmanneksen bensakuluista, sillä meitä oli 3 henkilöä autossa, ja yleensä bensakulut oli jaettu kaikkien autossa olevien kesken. Mutta tämä olikin ensimmäinen kerta kun heidän autollaan matkattiin, joten käytäntö muuttui heti kun tuli maksun aika. Siitä yksin maksamisesta tuli vaan niin kusetettu fiilis, että kotiin palasin junalla.Tämä samainen pariskunta olisi varmasti osannut perustella oikein hienosti, miksi ap:n esittämässä tilanteessa pariskunta laskettaisiin yhdeksi maksajaksi.
Itse olen sitä mieltä, että jokainen matkustaja maksaa saman verran.
Toisaalta ymmärrän ajatuksen, ettei auton omistajan tarvitsise maksaa bensoja, mutta sitten kyydissä pitää olla enemmän kuin yksi "ulkopuolinen", auto täynnä ennemminkin. Minä olin kerran pitkällä reissulla kuskina neljälle kaverille, ja kaikki olivat sitä mieltä että bensalasku laitettiin neljään osaan. Mutta jos olisin tuolla lailla kinunnut yhtä kaveriani kyytiin, en olisi välttämättä kehdannut edes pyytää mitään, ehkä odottanut että kaveri itse tarjoutuu maksamaan sopivaksi katsomansa summan.
Toki odotusajalta minuuttitaksa mutta tässä tuskin oli siitä kyse
"Taksissa on minuuttitaksa ja julkisissa matkustajamäärän mukainen"
jos pariskunnat ovat menossa pariskunnaittain samaan osoitteeseen - taksimaksu määräytyy kilometrien ja matkan mukaan, pariskunta ei maksa tuplahintaa kahdestaankaan reissatessaan. Kimppataksissa jokainen maksaa vähemmän kuin mitä maksaisi yksin matkatessaan, hassua olisi jos pariskunnilta (menossa samaan osoitteeseen) veloitettaisiin silti tuplahinta - maksaisivat luultavimmin näin sen, mitä kahdestaankin maksaisivat kotimatkasta. Kimppataksin idea on, ettö jokainen hyötyy, kyllähän tuossa sinkkukin hyötyy. ja kyllä, olen sinkku :)
minä ja mieheni tulemme kotiin samalla taksilla naapurin rouvan kanssa, niin naapurin rouva maksaa puolet matkasta?
taksimaksu (20 euroa) jaetaan näissä tilanteissa, jossa taksi ajaa yhteen paikkaan, jossa kaikki asuvat esim. kerrostalon pihaan.
- Taksissa pariskunta ja sinkku
- Taksissa pariskunta ja kaksi sinkkua, jotka menevät samaan asuntoon
-Taksissa pariskunta ja kolme sinkkua, jotka menevät kaikki samaan asuntoon
-Taksissa pariskunta ja neljä sinkkua, jotka kaikki menevät samaan asuntoon
joten :D
Mut yhdeksän kesken minäkin jakaisin laskun, kun menette pikkubussilla minne menettekin.