Jos kimppataksisa on 9 matkustajaa, kolme pariskuntaa ja kolme sinkkua...
niin montako maksajaa taksissa on? Eli monenko kesken lasku jaetaan teidän mielestä?
Kommentit (136)
vaan lähtömaksu+ matkan mukaan taksa. Odotuksesta menee sitte minuuttitaksa.
Ja henkilö määrä vaikuttaa, oisko ollu ykköstaksalla 1-2hlö, kakkostaksalla 3-5 hlö ja kolmostaksalla 5+ hlö taijotainsinnepäin
Mä muistan, kun eräs kaveriporukkamme tytöistä meni naimisiin jo opiskeluaikoihina. Ostettiin kimpassa lahja, meitä oli kaksi sinkkua sekä kaksi paria. Pariskunnat olivat sitä mieltä, että hinta jaetaan neljälle sillä "ei se raha tuu eri rahoista vaan parisuhteessa rahat on yhteisiä". Sopivasti unohtui, että onhan parisuhteessa kaksi tienaajaakin:)
Eihän julkisissakaan pääse pariskunnat samalla lipulla.
ja pariskunnilla yleensä yhteinen talous.
Nyt ymmärrän miksi kimppalahja äidille meni niin, että minä sinkkuna maksoin lahjasta satasen ja veljen perhe satasen. Niillähän tosiaan on yhteinen talous ja palkkaa molemmilla enemmän yksinään kuin minulla.
Minusta ne lähiomaiset voivat tässä maksaa sen lahjan keskenään ja miniä saa muuten vaan nimen korttin. Niin mekin teemme ja olen sinkku itse.
Taksi on selvä asia, 9 maksajaa.
tottakai kaikki maksavat, eli 9.
Maksu niin moneen osaan,kuin on osoitteitakin. Pariskunta on YKSI. Vai maksatteko te pariskunnat taksin kenties PUOLIKSI, kun menette sillä kahdestaan omaan kotiinne,eli yhteen osoitteeseen..? :D
Mitä enemmän on matkustajia taksissa, sen kalliimmat kilometrit.
http://www.lahitaksi.fi/hinnasto.php
päiden mukaan. Sillä ei ole mitään merkitystä montako pariskuntaa/sinkkua on. Jokainen maksaa oman osuutensa, se on sitten pariskunnan keskinäinen päätös "kenen rahoista" heidän kulunsa maksetaan (maksaako mies vai vaimo tms). Eipä todellakaan tulis mieleenkään tuollainen että "me menemme samaan osoitteeseen, me olemme yhtä kuin yksi ihminen"-periaate.
pariskunnat ovat yksikkö, samalla tavalla kuin vanhatpiiatkin.
Ei millään pahalla, mut monilla suomalaisilla on tosi ärsyttävä tapaa laskea ties mitä kauppalaskuja ja taksimatkoja niin sentilleen, ettei mitään rajaa...
Täällä onneks on yleisesti sellanen meno, et tarjotaan kierroksia (esim. baarissa) tai joku maksaa taksin ja joku toinen sit seuraavalla kerralla (vaikka aina ei oltaiskaan sillä samalla porukalla). En millään jaksa tollasta niuhottamista...
Onneksi meillä on aina mennyt niin, että joku maksaa sen taksin, yleensä yksi pariskuntien miehistä ja toinen sitten taas tarjoaa baarissa ekan kierroksen jne. Ei olla koskaa laskettu viiseurosia.
Kimppataksissa just niin, että ekana kyydistä jäävä heittää jonkun setelin (takuulla riittävän kattamaan oman osuutensa) kehiin, samoin seuraava ja viimeinen huolehtii maksusta jos jää jotain maksettavaa.
Mutta jos nyt siis ihan tarkasti ruvettaisiin jakamaan niin kaipa se pitäis yhdeksällä jakaa.
Taksissa on minuuttitaksa ja julkisissa matkustajamäärän mukainen
Eihän julkisissakaan pääse pariskunnat samalla lipulla.
ja pariskunnilla yleensä yhteinen talous.
Vai meinaatko, että pariskunta käyttää vaan puolet ajasta/henkilö?
minuuttitaksa?? kyllä se on kilometrejen mukaan!!
Löytyipäs tämä vanha keskustelu Oli juuri kaverin häälahjasta vääntöä, kun sinkulla koitettiin taas maksattaa sama osuus lahjasta kuin per pariskunta. Kysyin että kumman nimi korttiin tulee, kerta vaan toisen osuus maksetaan? Alkoivat nakella niskojaan
Vierailija kirjoitti:
jos pariskunnat ovat menossa pariskunnaittain samaan osoitteeseen - taksimaksu määräytyy kilometrien ja matkan mukaan, pariskunta ei maksa tuplahintaa kahdestaankaan reissatessaan.
Kimppataksissa jokainen maksaa vähemmän kuin mitä maksaisi yksin matkatessaan, hassua olisi jos pariskunnilta (menossa samaan osoitteeseen) veloitettaisiin silti tuplahinta - maksaisivat luultavimmin näin sen, mitä kahdestaankin maksaisivat kotimatkasta. Kimppataksin idea on, ettö jokainen hyötyy, kyllähän tuossa sinkkukin hyötyy.
ja kyllä, olen sinkku :)
Entä jos kaikki on kyydissä tismalleen saman matkan, eli lähtöpaikka ja kohde on kaikilla sama?
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mut monilla suomalaisilla on tosi ärsyttävä tapaa laskea ties mitä kauppalaskuja ja taksimatkoja niin sentilleen, ettei mitään rajaa...
Täällä onneks on yleisesti sellanen meno, et tarjotaan kierroksia (esim. baarissa) tai joku maksaa taksin ja joku toinen sit seuraavalla kerralla (vaikka aina ei oltaiskaan sillä samalla porukalla). En millään jaksa tollasta niuhottamista...
Kuulostat henkilöltä, joka jää yleensä niissä maksamisissa voitolle ja nauttii siitä kun muut maksaa.
Nyt ymmärrän miksi kimppalahja äidille meni niin, että minä sinkkuna maksoin lahjasta satasen ja veljen perhe satasen. Niillähän tosiaan on yhteinen talous ja palkkaa molemmilla enemmän yksinään kuin minulla.