Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
21/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ymmärrän nyt kuinka pienistä asoista naiset alkaa toisia haukkumaan.

Mies heitti hyvän ehdotuksen, mutta sitä ei kuunnella.

Vierailija
22/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko menu kärsi muuten. Jos sukulaisrouvalle ei sovi, niin se on hänen ongelmansa, mitä voi mietiskellä siellä kotonaan.

(Tuo dokaaminen ei nyt kyllä kuulostanut hyvältä tässä asiayhteydessä, mutta tuskin sitä sanatarkasti takoititkaan.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten epäilen, että käly saattaa olla ihan oikeassa ajatellessaan, että ap:n juhlien alkoholinkäyttö ei ehkä ole lapsille sopiva näky. On sen veran uhoa pelissä ja niin julmetun tärkeää saada viiniä ja alkudrinkkiä koko päivän. Nimenomaan toi uho...

Vierailija
24/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen pöydän Casuarinasta omilla rahoillaNI ostanut, kantanut omaan kotiiNI, kattanut omilla astioillaNI, maksanut ja kokannut kaikki tarjoilut...

Kai tässä voi jo genetiiviä käyttää...

ap

Vierailija
25/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se saada tuon reaktion aikaiseksi? Kyllä mun vastaus olisi ollut tuo ihan sama kuin sun, että jos ei kelpaa saa mennä vaikka abc:lle joulupöytään. Minä menen kyläpaikassa kyläpaikan sääntöjen mukaan,jos ristiäisissä halutaan skoolata sampanjalla, niin skoolaan mukana, vaikka omien lasten ristiäisissä en ole todellakaan nähnyt sitä tarpeelliseksi tarjoilla. No siinä en jousta että jos ruokajuomana on vaan kokista, niin sitten kysyn että saanko ottaa vettä. Limua en osaa juoda ruuan kanssa. Voihan pikkurouva ja veljesi juoda vettä, niin eivät lapset saastu vaikka te muut siinä "örvellättekin" viinan kanssa?

Vierailija
26/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoat alkuperäisen menunsa juomineen. Veljen perheen ei ole pakko käyttää alkoholia, ja voivat varmaan autoilukuntoisina lähteä sitten jos meno on liian hulvatonta heidän makuunsa. Tai ei tarvi tulla ollenkaan.

Pienet perheet teillä muuten, jos yhteensä 12 hlö vain? Koko suku ja vähän ystäviä?

Vierailija
27/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni nyt on tuollainen; aina valmis taipumaan sen edessä, että kaikilla "olisi niin mukavaa". Korpeaa sekin vätys juuri nyt.

Siis syy siihen miksi kaikki ovat tulossa meille on se, että olen ylivoimaisesti suvun paras kokki (en siis ammattilainen, mutta tuollaista semi-masterchef-tasoa). Musta on ihan kiva kokata, mutta jos mä näen kaiken ton vaivan ja kestitsen vielä koko porukan, haluan kyllä päättää sitten mitä tarjolla on. En mä olisi kinkkua muslimille tuputtamassa, eikä kenenkään ole pakko ottaa viiniä, mutta jos mun tekee mieli snapsia joulupöydässä, niin aivan varmasti otan. Omassa kodissa.

ap

jos ei kälylle passaa, niin pysyköön pois. Ja ymmärrän kyllä ärsyyntymisen miehen asenteeseen, niin tuttua ;)

Vierailija
28/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten epäilen, että käly saattaa olla ihan oikeassa ajatellessaan, että ap:n juhlien alkoholinkäyttö ei ehkä ole lapsille sopiva näky. On sen veran uhoa pelissä ja niin julmetun tärkeää saada viiniä ja alkudrinkkiä koko päivän. Nimenomaan toi uho...

Kyllä minäkin olisin moisesta tuohduksissani. Ymmärrän, että alkoholi on joillekin ongelma, ehkä on ollut sitä kälyn lapsuudenkodissakin.

Sivistynyt ruokajuomien nauttiminen ei kuitenkaan lasten tai kenenkään muunkaan joulua pilaa - päin vastoin, näen itsekin, että viinien puuttuminen todella vähentäisi jouluaterian nautintoa.

Vierailija
29/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

natsi-ämmä pihalle.. Tarkoitan sun kälyä.

On itsestään selvää että hyvään ateriaan kuuluu myös viinit. Jouluna juodaan viiniä, otetaan pari snapsia kalapöydässä ja rentoudutaan.

Jos joku ei tällaista suvaitse, hän joko tulkoon suvaitsevammaksi tai olkoon osallistumatta koko juhlaan. On täysin kohtuutonta että koko muun suvun pitäisi taipua yhden ihmisen älyttömiin vaatimuksiin.

Mä en edes kehtaisi koskaan edellyttää joltain jotain tuollaista.. Sitäpaitsi, eihän viinissä ja alkoholissa ole mitään vikaa? Sama kun sanoisi että jos teillä tarjoillaan riisipuuroa, en osallistu juhliin.

On kuule tämän niuhon osapuolen syy jos jää kivat perhejuhlat väliin, älä sinä vaivaa sillä päätäsi vaan nauti joulusta!

Vierailija
30/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen pöydän Casuarinasta omilla rahoillaNI ostanut, kantanut omaan kotiiNI, kattanut omilla astioillaNI, maksanut ja kokannut kaikki tarjoilut... Kai tässä voi jo genetiiviä käyttää... ap

Nyt kun lopetat vielä tuon trollauksen ja lähetät paskasi vaikka Reginaan (tms.).

Vierailija
31/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli epätoivotut vieraat eivät tule.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Tuleeko teille kuitenkin muita vieraita?

Vierailija
32/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjota ruokajuomat ruuan jälkeen? Kuinka juntti voi olla! Maitoako siellä pöydässä sitten juodaan ja sitten salaa nurkan takana varta vasten valittuja ruokaviinejä pullon suusta, ettei herrantertut saa traumoja?! Miten tuollaiset kakarat opetetaan maailman pöytätavoille, saavat rassukat paskahalvauksen kun ekan kerran vaihto-oppilaina näkevät viinipullon ruokapöydässä.

Vierailija
33/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutatte veljen vaimolle, että juu ei alkoa edes ruuan kanssa. Sitten kun tulevat aattona, niin eikun terästetty glögilasi käteen. Tuskin nyt siinä vaiheessa enää lähtevät takaisin kotiin ajelemaan, lapsetkin varmaan pettyisivät.

Tai sitten kaada viini johonkin toiseen "mehukannuun", josta juotte itse.

Vierailija
34/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten: joulupäydässäNI.

Sinun päytäSI juu...

Vierailija
35/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli hyvä joulutarina.

Vierailija
36/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ymmärrän nyt kuinka pienistä asoista naiset alkaa toisia haukkumaan.

juoda ruokaviinit ruoan jälkeen??? Ei niin MITÄÄN järkeä siinä ehdotuksessa. Se kuvastaa sellaista perisuomalaista juoppojen ajattelutapaa että viinaahan juodaan päihtymystarkoituksessa joten ehkä on parempi juoda se myöhemmin vähän lapsilta salaa. Kun taas meillä ja varmaan myös ap:n kotona se on nimenomaan osa ateriaa se ruokaviini eikä jotain millä halutaan saada känni tai hiprakka päälle.

Vierailija
37/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olisin moisesta tuohduksissani. Ymmärrän, että alkoholi on joillekin ongelma, ehkä on ollut sitä kälyn lapsuudenkodissakin.

Sivistynyt ruokajuomien nauttiminen ei kuitenkaan lasten tai kenenkään muunkaan joulua pilaa - päin vastoin, näen itsekin, että viinien puuttuminen todella vähentäisi jouluaterian nautintoa.

Mutta luettuani ap:n jutut tässä ketjussa minä epäilen, että se ei ole ollenkaan sivistynyttä...

Vierailija
38/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakenna omanlaisesi joulu, suhtaudu vieraiden mielipiteisiin ystävällisen ymmärtäväisesti, älä provosoidu, älä ala riitelemään mistään. Järjestä tarjoilu oman suunnitelmasi mukaan, jos se ei vieraille kelpaa et paljonkaan voi sille asialle mitään. Emännällä pitää olla itsetuntoa!

Vierailija
39/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se veljen vaimo määrää omassa kodissaan mutta sinä ap emäntänä päätät omassa kodissasi.

Eli veli perheineen todellakin jää omaan kotiinsa jos kyläpaikan tarjoomukset ei kelpaa.

Siis ei kahden lapsen takia voi muuttaa koko tarjoilua.

Miehen ehdotus alkoholista vasta ruuan jälkeen ei toimi koska juomat on suunniteltu tarjottavaksi ruuan kanssa...kuka sitä snapsia nyt enää illalla juo ;)

Talo elää tavallaan ja vieras jää kotiin jos ei tätä ymmärrä.

Vierailija
40/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi on alkoholisti, eikä vaimonsa halua, että hän juo tippaakaan koskaan.