Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
81/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aterian kanssa, joten ei ole dokausta:)

En minäkään lähtisi pienten lasten kanssa monen tunnin syömäkekkereihin jouluaattona, vaan haluaisin mielummin viettää joulun omia lapsia huomioiden enkä sivistyneesti keskittyen aikuisten kanssa seurusteluun lasten kustannuksella, joulu kun on lähinnä lasten juhla. Minusta olennaisinta on tarjota lapsille läsnäoloa ja huomiota ja yhteisiä kokemuksia. Iltaa ehtii istua joskus muulloinkin hyvän ruoan ja juoman parissa.

Vierailija
82/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti. En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.

KUn Syo paljon ja ajan kanssa, ei tuo määrä mene päähän. En ymmärrä tätä vouhotusta miksi lapsilta pitäisi salaa juoda?

se jos mikä kasvattaa kunnon kännialkoja, kun ei ole kotona annettu esimerkkiä normaalista juomistyylistä, ei siitä että vedetään pullo kaapin takana kerralla naamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin naurattaa kun lukee näitä juttuja, niin ihan sama vaikka joku olisi kirjoittanut siitä kuinka lompakko unohtui s-marketin kassalle, niin kymmenen ihmistä on aina huutamassa provoa? Onko tämä keskustelupasta luisunut siihen, että kukaan ei usko mitään? Että lähtökohtaisesti jokainen kirjoitus on kirjoitettu vain provosointitarkoituksessa? Varmasti selkeitä provojakin on ja paljon, mutta esim. tämän ketjun juttua en sellaiseksi miellä. Tai sitten en ymmättä palstalaisten ajatuksenjuoksua. APlle: sinuna pitäisin pääni asiassa!

tällaiseen anonyymiin palstaan ja täällä kirjoitettuun lähtökohtaisesti hieman varauksella. Se on sitä medianlukutaitoa. Toisekseen joidenkin trollien tyyli vain tulee niin tutuksi, ettei epäilyksiä paljon edes jää. Tämä kyseinenkin siis ollut jo useampana vuonna täällä, että silleen.

Vierailija
84/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholiakin sivistyneesti, tulisin kyllä pieneen humalaan tullaisesta määrästä alkoholia. Huolimatta siitä, että päivällisillä olisi tarjolla useita ruokalajeja.

Käly ilmeisesti toivoi, että alkoholia olisi hieman vähemmän tarjolla kuin sitä on suunnitelut päivälliselle, ei vaatinut alkoholia kokonaan pois pöydästä? Kun teille selvästi on tärkeämpää saada juomanne kuin että koko suku olisi nauttimassa yhdessä joulusta, niin sitten varmaan pitää se valinta tehdä sen mukaan mitä arvostaa enemmän.

Vierailija
85/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ole koskaan alkoholia joulupöydässä.

Mutta pääsitpä veljesi perheestä eroon tänä jouluna. Onnea.

Vierailija
86/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni vaimo nimen omaan vaati, että MITÄÄN alkoholia (siis ei edes olutta) ei saisi KOKO ILTANA nauttia (tai ainakaan sinä aikana kun ovat lastensa kanssa paikalla).

Kyse ei siis ollut siitä, että olisi pyytänyt hieman hillitsemään kupin ottamista, vaan siitä, että haluaa dominoida koko suvun joulua ja määrätä mitä minä vierailleni tarjoan.

ap

Vierailija
87/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni vaimo nimen omaan vaati, että MITÄÄN alkoholia (siis ei edes olutta) ei saisi KOKO ILTANA nauttia (tai ainakaan sinä aikana kun ovat lastensa kanssa paikalla).

Kyse ei siis ollut siitä, että olisi pyytänyt hieman hillitsemään kupin ottamista, vaan siitä, että haluaa dominoida koko suvun joulua ja määrätä mitä minä vierailleni tarjoan.

ap

loppupeleissä tuossa ei ole edes kysymys alkoholista vaan sen veljenvaimon häiriintyneestä mielestä. Noita riittää varmaan joka suvussa; kavereita ei yleensä tuollaisilla kauheasti ole, niin suku on se paikka missä pääsee sitten pätemään. Olen iloinen siitä ettette anna tilaa tuollaiselle typeryydelle. Surkeat sosiaaliset taidotkin on. No, niistä on yleensä seuraus hapantua omassa erinomaisuudessaan. hauskaa joulua, teillä on varmaan oikeasti ihanat juhlat:)

Vierailija
88/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on mieli kepeä, mummot eivät todellakaan kaatuille minnekkään vaikka snapsin tai pari ottavatkin ja vaari-kuski juo iloisesti keppanaansa. Pääosassa ovat tietysti lapset, mutta hekin tietävät, että ennen lahjoja on yhteinen ruokailu joka on aikuisille se suurin asia.

16 vuotiasta ei kiinnosta alkoholi tippaakaan ja hyvä niin, mutta itse tahdon hyvän ruuan kanssa viiniä ja kahvin kanssa konjakkia. Muuten menisi osa nautintoa. Joku jossain aiemmassa ketjussa huomautti osuvasti voivansa toki syödä kinkkunsa ilman sinappia, mutta ei näe siihen aihetta.

Joten tee ap niin kuin olet asian suunnitellutkin. Käly tekee omanlaisensa joulun sitten kun sellaisen järjestää.

Vierailija
89/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
90/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia naisia jotka lapsen tai pari saatuaan alkavan määräilemään ympäröivää maailmaa on pilvin pimein. Aika moni nainen äidiksi tultuaan alkaa kuvitella että he ovat yhtäkkiä kaikkien alojen asiantuntijoita. He määrittävät mikä on oikea tapa viettää joulua tai montako lasia on kohtuullista.

Älä välitä vaan vietä oma joulusi niin kuin parhaaksi näet.

Vierailija
91/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole genetiivi vaan possessivisuffiksi eli omistusliite. Genetiivi on sijamuoto, suffiksi kliitti.

Ongelmaannehan tämä ei ratkaise, mutta sanon silti.

Sain hyvät naurut. Harmi vaan, että se ei ratkaise alkuperäistä ongelmaa.

Miten mukavaa olisikaan, jos kaiki ongelmat ratkeaisi oikean kieliopin käyttämisellä. En kyllä ole varma, onnistuisinko itsekään silloin ratkaisemaan ongelmia.

Vierailija
92/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin käyttäydyit sinäkin.

Käly olisi voinut jutella nätisti kanssasi ja kertoa että heillä on tällainen juomattomuustapa, ja että olisikohan mitään mahdollisuutta toimia toisin. Ja sinä olisit voinut nätisti sanoa että valitettavasti sinun toiveesi järjestää illallinen on toisenlainen, ja se on sinulle tärkeää etkä haluaisi sitä muuttaa. Siihen käly olisi voinut harmitella että voi kun ikävää, olisi ollut kyllä kiva tulla mutta ehkä jätämme nyt tällä kertaa välistä. Siihen sinä sitten että kurja juttu, mutta toivottavasti joskus toiste voidaan järjestää sitten vaikka hänen luonaan toisenlainen juhla.

Ihan turhaan kyräilette toisianne ja vänkäät kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä. Aikuiset ihmiset osaisivat nämä asiat keskustella halki.

Vierailija
93/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, ja sitten kun veljen vaimolla on seurravan muksun ristiäiset, niin vaadin että niissä kemuissa ei sitten millään kastevedellä läträtä kun maailmassa on paljon janosta kärsiviä. Eikä valkoisiin saa pukeutua kun mulla on lapsuuden trauma muumeista.

Oikeasti? Mihin tämä maailma on menossa, jos nainen ei saa omassa kodissaan pöydän antimista päättää?

ap

Vierailija
94/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlan järjestäjä päättää mitä on tarjolla.

Jos kelle on ongelma jo se että alkoholia on tarjolla, jääköön pois.

Lapsille voi myös opettaa miten alkoholia käytetään vastuullisesti joten lapsiin ei mielestäni voi vedota!

Hirvittää ihan ajatella mitä tulee lapsista jotka kokee ja näkee alkoholin eka kerran sitten kun sitä itse saa ostaa...

Teit harkitsemattomasti, kun tokaisit noin veljellesi. Itse en pikkulasten kanssa haluaisi tuollaiseen joulupaikkaan, oli viiniä tai ei. Lasten ihannejoulu ei ole ruokapäydässä istumista. Eli voi olla, että pikkurouva ajatteli, että heillä on kivempaa kotona.

Vierailija
95/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se, onko yhdellä vieraalla oikeus esittää vaatimuksia ja määräyksiä muille.

Minusta EI ole.

Miettikääpä toisin päin: voisiko käly vaatia alkoholittomaan joulupöytään viiniä pakosti kaikille? No juu ei. Se on jokaisen oma asia, ottaako viiniä ruuan kanssa vai ei. Ihan vaan oma asia.

Nytkään ap ei ole väkisin ketään juottamassa. Tarjolla on viiniä, juokoon ne jotka haluavat.

Olennaista lapselle on, että hänen omat vanhempansa pysyvät hoitokuntoisina. Jos vanhemmat tykkäävät, että holtti menee jo ruokaviinistä, on toki ihan ok, että jättävät ne juomatta, se on heidän oma ratkaisunsa. Mutta muita ei siihen voi vaatia mukaan.

Joten minusta on ihan ok, että ap pitää päänsä. Moukka ei tuossa ole hän, vaan käly. Eniten asiasta kärsinee ap:n veli, joka ei nyt pääse herkkupöytään ;-)

Vierailija
96/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kyllä tulisin jo humalaan näistä, kolmessakin tunnissa:

- alkusamppanja

- snapsi

- pari-kolme lasia viiniä

- konjakki

Eli kuulostaa vähän siltä, että ap:n perheessä on tapana juoda itsensä humalaan joulupöydässä. Ehkä kaikki ovat iloisia humalaisia, mutta ei se minunkaan mielestäni ole niille lapsille hyvä juttu, jos lähes kaikki aikuiset muuttuvat omituisiksi. Mun mielestä sellainen kohtuullinen juomamäärä päivällisellä on max. pari lasia viiniä ja _ehkä_ konjakki/likööri loppuun. Siinäkin jo posket punoittaa ja ajokyky on mennyt, mutta ei vielä olla humalassa.

Vierailija
97/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran miehen vanhempien joulupöytään/iltaan vain sillä ehdolla, että alkoholia ei tarjoilla. Syynä se, että appiukko tulee vähästä känniin, ja sitä ei tarvitse lasten (eikä miehen enää) joutua kokemaan. Voiko teillä olla kyse tästä? Eli me olisimme sanoneet kiitos ei, jos tarjoilu on tuollainen ja paikalla joku jolle alkoholi on ongelma. Tai siis ongelma niille muille, itsehän tällaiset eivät yleensä asiaa tiedosta. Mutta suuttunut en olisi tietenkään, isäntäväki päättää mitä tarjoillaan ja kutsutut päättävät osallistuvatko.

Vierailija
98/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että teillä mies ei päätä mistään...

Vierailija
99/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Lapsi ja alkoholi ei sovi yhteen. Jos lapsia on talossa niin silloin ei alkoholia juoda.

Vierailija
100/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei veljeni vaimon vaateissa ole kyse siitä, etteikö muut vieraat tai isäntäväki osaisi käyttäytyä muutaman naukun saatuaan. Veljeni häissä ei ollut lainkaan alkoholitarjoilua koska silloin raskaana ollut vaimo vaati sitä. Olipas erinomaisen hauskat kesähäät. Oltaisiin istuttu muuten kuivin suin. Onneksi miehellä oli sentään taskumatti ja pari kertaa livistettiin lähibaariin.

ap