Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä
Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.
Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.
Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.
Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.
Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?
Kommentit (490)
useamman tunnin aikana ruuan kanssa nautittuna. Ymmärtäisin veljesi vaimoa jos teillä lykättäisiin kossupullo heti eteisessä käteen. Olen nimittäin sellaisiakin jouluja nähnyt. Itse osallistuisin tuollaiseen joulunviettoon mielummin kuin meidän suvun supertylsiin illanviettoihin, missä yritetään näytellä kuinka hauskaa kaikilla on kun Topi-Oskari jakaa lahjoja ja Mirja-Marjami soittaa viulua päin helvettiä. Onneksi appiukolla on yleensä pieni "erikoistarjoilu" työhuoneessa.
suvusta joulupöydässä.
Aika paljon tulee kyllä ap.n annoksista alkoholia.
Mutta toisaalta ymmärrän nämä puolustelijat. Suomalainen alkoholikulttuurihan on juuri tällainen, että kun saadaan syy, eli joulupöytä, vedetään kaka
sin kourin viinaa. Mutta nyt vain tekosyyllä, että on hienoja juomia ja niistä ei örsätä.
Suomalainen kun ei voi tyytyä siihen lasilliseen viiniä ruoan kanssa, kuten ap,n tekstistä näkyy alkushampanjoineen, snapseineen, useine viinilasillisine ja konjakkeineen ja glögeineen. Aika kostetat bileet ovat. Maistaako tuossa alkoholihuurussa niiden ruokien makua edes kukaan.
Melkoisissa pölinöissä alkaa porukka olemaan kun ruokailu loppuu.
Ymmärrän kälyä, että on pyytänyt ap.n perhettä juomaan vähemmän kun lapsia paikalla.
Mutta ongelmahan ratkesi ja lapset ja käly eivät tule niin ap voi rauhassa kipata viiniä niin paljon kuin haluaa.
Joulu on monelle lasten juhla.
Paikka jossa on ylihieno meny ja alkoholia joka välissä ei ole lapsille tarkoitettu.
Parempi että jäävät kotiinsa ja voivat rauhassa syödä vaikka pipareita maidon kanssa pyjämat päällä.Jos mut kutsuttaisiin ap:n joulujuhliin tulisin mielelläni ja kiitollisena vieraaksi. Mutta en pienten lasten kanssa. En juuri jouluaattona.
lapsille opetetaan pienestä pitäen erilaisia juhlatapoja. Mun lapset ovat jo isompia, mutta pienenä ollessaan he nauttivat suuresti siitä juhlan tunnusta, aikuisten jutuista, "hienosta" tunnelmasta. Mut jos koko elämä on curlintössötystä, niin eihän ne lapset osaa mitenkään maailmaa havainnoidakaan, kun kaikki keskittyy vain heihin. Lapset ovat todellakin osa ihmiskuntaa ja heille tekee todella hyvää myös oppia olemaan osa sitä. Nykyään lapset tungetaan tarhaan, kerhoon, puistoon pois maailmasta ja aikuisten elämä tapahtuu jossain kaukana, muualla, se ei ole hyväksi lapsille. ja lakoholismi erikseen- sekään ei ole. Mut joissakin suvuissa osataan juhlia ja ottaa se lasillinen ilman känniä. ja meidän juhlissa on kyllä ollut aina ainakin yksi aikuinen alkottomalla lasten vuoksi.
Meillä lapsuudessani joulu oli aina alkoholiton. Haluaisin tarjota lapsillenikin alkoholittoman joulun. Mieheni saattaa kyllä juoda illalla lasten nukahdettua hieman viiniä ja minäkin saatan ottaa joskus puoliannosta väkeviä.
Ap:n kuvaama juomamäärä saisi minut aivan känniin koska minulla on tosi huono viinapää.
Jos olisin ap;n käly minä olisin ehkä kysynyt voisiko alkoholimäärää hieman vähentää lasten paikalla ollessa. Tai sitten olisin suosista sanonut että emme ole tulossa sukujouluun lasten kanssa.
Uskoisin että meidänkin lapset nauttivat enemmän alkoholittomasta lasten ehdoilla etenevästä joulusta mitä aikuisten ehdoilla suunnitellusta (esim. pitkään ruokapöydässä istumista + alkoholi).
Mutta jokainen tavallaan ja minusta kälyllä ei ole oikeutta kieltää alkoholin nauttimista muilta mutta ei kälyllä oel myöskään pakkoa tulla ap;lle.
AP luettelee välillä pitkiä listoja tarjottavista alkoholiannoksista ja sitten kuitenkin kysyy että onko se nyt niin kamalaa jos joulupöydässä juodaan viiniä. Kun käsittääkseni niitä väkeviäkin tarjotaan niin ei kannata väittää että kyse olisi vain viinistä.
Ja joo juuri joulupöydässä ei lasteni tarvi katsoa alkoholin käyttöä. Joulu on meillä lasten juhla. Joku muu juhlapäivä tai vaikka sunnuntai voisin tulla mielelläni ap;lle syömään hyvin vaikka alkoholin kera ja jättää lapset tarvittaessa muualle hoitoon mutta en jouluna.
Eli rautalangasta vääntäen ap:lle joulun tärkein asia tuntuu olevan ruoka ja ruokajuomat ja kälylle taas omat lapset. Tälläkertaa ne eivät vaan sovi yhteen, minkäs teet.
useamman tunnin aikana ruuan kanssa nautittuna. Ymmärtäisin veljesi vaimoa jos teillä lykättäisiin kossupullo heti eteisessä käteen. Olen nimittäin sellaisiakin jouluja nähnyt. Itse osallistuisin tuollaiseen joulunviettoon mielummin kuin meidän suvun supertylsiin illanviettoihin, missä yritetään näytellä kuinka hauskaa kaikilla on kun Topi-Oskari jakaa lahjoja ja Mirja-Marjami soittaa viulua päin helvettiä. Onneksi appiukolla on yleensä pieni "erikoistarjoilu" työhuoneessa.
näyteltyihin keskiluokkaisiin joulukuvaelmiin. Tosin meillä mirjamarjami soittaa huilua ihan hyvin. Mutta monilla menee tuo jouluidyllin teeskentely päin helvettiä- ja ihan ilman viinaa vielä.
juodaan viiniä koko päivällisen ajan ja sitten vielä konjakit päälle on jo aika monta annosta alkoholia, mikä muuttaa kyllä aikuisen tapaa viestiä ja olla olemassa eikä aina parempaan suuntaan. Kyllä lapsi havaitsee muutoksen aikuisissa, eikä pidä sitä läheskään niin sivistyneenä mitä aikuiset itse. Riippuu vielä juojista, millaisia vaikutuksia alkoholilla on, joistain tulee ikävän remakoita, toisista inttäjiä jne. Ehkä just teidän suvusta tulee rasittavia maistissa?
Mä luen näitä vastauksia ihan kauhunsekaisella hurmiolla. Onko porukka oikeasti sitä mieltä, että jos tarjoaa kolmen tunnin illallisen, niin alkusamppanja, snapsi mätien, valkkari kalojen ja punkkulasillinen poron kanssa jotenkin "sikailua" tai "ördäämistä"? Ai niin, ja konut kahvien jälkeen.
Täytyy varmaan mittauttaa maksa-arvot, jos kerran olen alkoholisti. Itse olen aina kuvitellut, että tuo on normaali sivistynyt tarjoilu hyvän ruuan seuraksi.
No, kysymykseni ei onneksi käsitellyt tarjoiluvinkkejä vaan sitä, kuinka toimia vaikean sukulaisen kanssa. Kysynpä uuden kysymyksen: Jos kutsuisitte vieraita kotiinne ja joku ilmoittaisi, että hän ei sitten suvaitse sitä että pöydässä puhutaan politiikkaa, eikä varsinkaan vaalien alla, niin miten suhtautuisitte?
ap
Olkoon provo, jos on, mutta oikeasti tuosta tulee sellaiset 5-6 annosta alkoholia. Siitä määrästä aikuinenkin tulee humalaan ja nappaa vielä muutaman glögin päälle kun on niin mukavaa. Ymmärrän veljesi vaimoa ja ehdottaisin kompromissiksi pelkkiä ruokaviinejä. Kälysi varmaan pelkää, että on ainut tolkuissaan oleva aikuinen koko talossa enkä ihmettele yhtään.
mutta meidän perheessä ruokailu on monen tunnin rupeama, jossa istutaan, puhutaan paljon, syödään pitkän kaavan mukaan, nauretaan ja nautiskellaan lopulta pitkälle yöhön. Siinä ei useampikaan alkoholi tunnu kuin juuri sen verran kuin seurustelujuoman kuuluukin -hivelee makunystyröitä, rentouttaa ja irrottelee kielenknatoja. Itse olen nauttinut suunnattomasti tällaisista jouluista jo ihan pienestä pitäen.
eivät saa ihmisiä känniin, kun ne ovat niin hienostuneita juomia.
Meillä lapsuudessani joulu oli aina alkoholiton. Haluaisin tarjota lapsillenikin alkoholittoman joulun. Mieheni saattaa kyllä juoda illalla lasten nukahdettua hieman viiniä ja minäkin saatan ottaa joskus puoliannosta väkeviä.Ap:n kuvaama juomamäärä saisi minut aivan känniin koska minulla on tosi huono viinapää.
Jos olisin ap;n käly minä olisin ehkä kysynyt voisiko alkoholimäärää hieman vähentää lasten paikalla ollessa. Tai sitten olisin suosista sanonut että emme ole tulossa sukujouluun lasten kanssa.
Uskoisin että meidänkin lapset nauttivat enemmän alkoholittomasta lasten ehdoilla etenevästä joulusta mitä aikuisten ehdoilla suunnitellusta (esim. pitkään ruokapöydässä istumista + alkoholi).
Mutta jokainen tavallaan ja minusta kälyllä ei ole oikeutta kieltää alkoholin nauttimista muilta mutta ei kälyllä oel myöskään pakkoa tulla ap;lle.
AP luettelee välillä pitkiä listoja tarjottavista alkoholiannoksista ja sitten kuitenkin kysyy että onko se nyt niin kamalaa jos joulupöydässä juodaan viiniä. Kun käsittääkseni niitä väkeviäkin tarjotaan niin ei kannata väittää että kyse olisi vain viinistä.
Ja joo juuri joulupöydässä ei lasteni tarvi katsoa alkoholin käyttöä. Joulu on meillä lasten juhla. Joku muu juhlapäivä tai vaikka sunnuntai voisin tulla mielelläni ap;lle syömään hyvin vaikka alkoholin kera ja jättää lapset tarvittaessa muualle hoitoon mutta en jouluna.
Eli rautalangasta vääntäen ap:lle joulun tärkein asia tuntuu olevan ruoka ja ruokajuomat ja kälylle taas omat lapset. Tälläkertaa ne eivät vaan sovi yhteen, minkäs teet.
Eipä tulis mieleenkään mennä määrittelemään toisten ihmisen syömis-tai juomistapoja. Vaikka lapset on mulle tärkeintä ja joulu on lasten juhla. Muut saavat silti elää miten haluavat. Mua ihmietyttää se että miten te olette kasvattaneet lapsenne kun se viini siinä pöydässä saa niin kohtuuttoman merkityksen. Meillä pöydässä on erilaisia juomia, viini on yksi toisten joukossa, eikä siihen kohdistu mitään erityisiä merkityksiä. Paitsi että arkipöydässä ei juuri viinä ole. Että se on vähän sama kuin juhlaruoka ja parempi jälkiruoka. HUi kamala, ett' on sitten lasten mielestä kamalaa. Alkoholismi on ongelma, mutta tämä kohtuukäyttöongelma on aikuisen päässä, lapsiin vaan yritetään vedota. Kun mun lapset oli pieniä, join vastaavissa kuin ap;n jula ehkä sen yhden lasillisen ruuan kanssa, ei ongelmaa. Muut joi mitä joi. Jonkinlaista sivistystä on myös hyväksyä erilaisuus. Mut sehän on suomalaisille lähes mahdotonta.
- syödään pitkään ja juomatkin jakaantuu näin ollen pitkälle aikavälille (ei heitetä 6 annosta tunnissa naamaan)
- jokainen päättää itse, mitä pöydän tarjoomuksista syö ja juo
pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti. En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.
Voi luoja tämän palstan ajatusmaailmaa.
Ei et ole mielestäni alkoholisti.
Mielestäni et voi verrata politiikan puhumista alkoholin juomiseen. Jos et ole sattunut huomaaman niin lasten läsnäollessa ei suositella alkoholin käyttöä kovin paljoa. Ja monilla meistä muista on sellainen käsitys että kaikilla ei tuollainen alkoholin käyttö pysy "nättinä". Osa ottaa liikaa illan mittaan, tekee tyhmiä jne. Ja joillakin tuollaisista juomisista alkaa monen päivän putki. En tarkoita että teillä kävisi niin mutta kun me vastataan viesteihin osa meistä on nähnyt tätä vähemmän onnistunutta alkoholin käyttöä.
Ja sitten ihan kysymyksenä kuulostaako kolmen tunnin alkoholipitoiset illalliset lapsille sopivalta joulunviettotavalta ???
Ja mitä mieltä ap on siitä että joulua pidetään yleensä lasten juhlana ja siksi juuri jouluna mennään lasten ehdoilla.
Jos joku kieltäisi poliitikan puhumisen niin se olisi kyllä minulle ok koska politiikka ei minua kiinnosta. Eli ei ongelmia. Voin huomioida vieraitani ja jos kutsun alkoholipitoiseen illanviettoon sakkia ei sitä markkinoida "sukujuhlana" vaan sinne valitaan sopiva sakki. Jos taas on kyse sukujuhlasta niin huomioin nimenomaan kaikkien kutsuttujen tilanteen (myös lapsiperheet).
Kannattaa jatkossa miettiä tarkemmin sitä ketä kutsuu ja mihin tilanteeseen.
Olen sen pöydän Casuarinasta omilla rahoillaNI ostanut, kantanut omaan kotiiNI, kattanut omilla astioillaNI, maksanut ja kokannut kaikki tarjoilut...
Kai tässä voi jo genetiiviä käyttää...
ap
Tuo ei ole genetiivi vaan possessivisuffiksi eli omistusliite. Genetiivi on sijamuoto, suffiksi kliitti.
Ongelmaannehan tämä ei ratkaise, mutta sanon silti.
ne ap:n kutsumat muut jouluvieraat juoppoja? En ymmärrä mikä teillä on ongelmana, jos kyseessä on jouluruokailu, joka kestää tunteja ja sen kuluessa nautitaan muutama lasillinen viiniä ja konjakit.
Jos taas kutsutaan lapsiperhe jouluaterialle katsomaan juoppoja, niin siinä ap voi katsoa peiliin.
Hyvä emäntä tekee juhlasta sellaisen, että se on miellyttävä kaikille vieraille, myös niille pienimmille.
Sille et voi mitään, että kohtuukäytön rajaksi on määritelty 6 annosta kerralla, ja teillä se ylittyy kirkkaasti. Suosittelen kyllä maksa-arvojen mittauttamista. Ei sivistynyt elämä mitenkään välttämättä ole terveellistä. Ja pienestäkin määrästä alkoholia saattaa käyttäytyminen muuttua niin, että pienimpiä pelottaa. Taisit itse kutsua sitä rentoutumiseksi.
Paras ratkaisu taitaa olla, että vietätte veljenne kanssa joulun erillään, ei tuo teidän joulunviettonne mitenkään voi olla kivaa lapsiperheille. Teillä itsellänne ei taida olla lapsia?
Sä tarjoat mitä tarjoat ja se ongelmasukulainen ei tule paikalle pilaamaan juhlaasi. Eli eikö kaikki ole hyvin?
Mä luen näitä vastauksia ihan kauhunsekaisella hurmiolla. Onko porukka oikeasti sitä mieltä, että jos tarjoaa kolmen tunnin illallisen, niin alkusamppanja, snapsi mätien, valkkari kalojen ja punkkulasillinen poron kanssa jotenkin "sikailua" tai "ördäämistä"? Ai niin, ja konut kahvien jälkeen. Täytyy varmaan mittauttaa maksa-arvot, jos kerran olen alkoholisti. Itse olen aina kuvitellut, että tuo on normaali sivistynyt tarjoilu hyvän ruuan seuraksi. No, kysymykseni ei onneksi käsitellyt tarjoiluvinkkejä vaan sitä, kuinka toimia vaikean sukulaisen kanssa. Kysynpä uuden kysymyksen: Jos kutsuisitte vieraita kotiinne ja joku ilmoittaisi, että hän ei sitten suvaitse sitä että pöydässä puhutaan politiikkaa, eikä varsinkaan vaalien alla, niin miten suhtautuisitte? ap
Mukava nähdä, etteivät kaikki ole sitä mieltä, että olemme pata-alkoholisteja kun juomme viiniä jouluna.
Joulu on varmastikin lapsiperheille lasten juhla. Minulle taas se on rankan työvuoden päätös, jolloin on kiva kokoontua perheen ja ystävien kanssa istumaan, syömään ja nauttimaan toistemme seurasta. Lahjojakin vaihdetaan. Kuusikin löytyy.
En kuitenkaan allekirjoita sitä, että kaikkien joulun pitäisi mennä vain ja ainoastaan lasten ehdoilla vain sen takia, että joillakin niitä sattuu olemaan. Muutenhan istuisimme tyynyistä ja peitoista tehdyssä majassa, söisimme piparitaikinaa suoraan kulhosta ja pelaisimme pleikkaria.
Olen kutsunut sukulaiseni meille illanviettoon. Meidän perheessä on perinteisesti jouluisin syöty hyvin, istuttu pitkään pöydässä ja vaihdettu lahjoja. Osa jää yöksi, osa lähtee kotiin (kuka taksilla, kuka kävellen). Kaikki asuvat kantakaupungissa.
Olen täysin eri mieltä siitä, että muutaman (oli se muutama sitte yksi tai viisi) lasin ottaminen olisi väistämättä sikailua tai ördäystä. Kyllä sivistynyt ihminen, joka on tottunut käyttämään kohtuudella alkoholia, voi aivan mainiosti tuon määrän juoda ilman että siitä on haittaa lapsille. Eivät ne niitä mukeja laske, toisin kuin eräät aikuiset. Koskaan meillä ei riitaa tai mitään muitakaan ongelmia ole jouluisin ollut.
Mun mielestä on täysin ok, jos joku haluaa viettää joulua lasten juhlana. Siitä vain. Mutta se mikä ei ole ok, on se, että minulle tullaan kertomaan kuinka järjestää jouluillallinen omassa kodissani. Itse asiassa, mitä enemmän olen näitä juttuja lukenut ja asiaa funtsinut, niin jääkööt kotiin katsomaan Samu Sirkaa. Ehkä se on kaikille parempi vaihtoehto. Sääli vain, sillä tiedän heidän pitävän ruuistani.
ap
Varsinkin "sivistyneesti silloin tällöin" alkoholia nauttivat alkoholiongelmaiset eivät aina tajua tilannetta. Veljenvaimo voi tuskailla mielessään sitä, miten todellisuudessa koko porukka on illalla hiprakassa ja osa nahistelee keskenään.
Voi olla, että todella joisitte muutamat lasilliset ruokajuomana (ja alkumaljat ja vähän illan mittaan) mutta yhtä hyvin voi olla, että juotte humalaan.
Joulun alla kampajoidaan näkyvästi selvän joulun tarjoamista lapsille. Jos veljenvaimosi tahtoo tähän, älä synnytä siitä rukuriitaa. Kerrot, että teidän jouluunne alkoholi kuuluu ja sitten tyynesti otat vastaan heidän päätöksensä omasta joulustaan. Ja joulun jälkeen sukulaisuussuhteet jatkuvat kuten ennenkin.