Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
41/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari lasillista - eli alkumaljat, vähän viiniä, snapsit, konjakit. Jos juot yhden alkumaljan, yhden lasin viiniä, yhden snapsin ja yhden konjakin niin se tekee jo neljä annosta - kun snapseja menee muutama ja viinejä samaten - niin sehän onkin ihan sivistyneesti.

En minäkään veisi lapsia noin kosteisiin bileisiin. Mutta eiköhän se ole ok, että te heilutte kännissä keskenänne - sivistyneesti siis, koska kalliit juomat tarkoittavat, ettei kyseessä ole dokaus.

Vierailija
42/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikovatkohan miehen vaimo perheineen boikotoida jatkossakin kaikki juhlia, joissa lasi kuplivaa onnittelumaljana tai viiniä esim. ruuan kera tarjotaan?? Aika vaikeaksi elämä käy, ja ulkomailla matkustamisenkin voi sitten unohtaa..

Örvellys on asia erikseen, mutta huolella herkittuun menuun valittuja viinejä harvemmin "pämpätään". Ainakaan en sellaisessa joulupöydässä itse ole ollut (meidän suvussa ei onneksi alko-ongelmaisia).

Mies heitti hyvän ehdotuksen, mutta sitä ei kuunnella.

Tarjota ruokajuomat ruuan jälkeen? Kuinka juntti voi olla! Maitoako siellä pöydässä sitten juodaan ja sitten salaa nurkan takana varta vasten valittuja ruokaviinejä pullon suusta, ettei herrantertut saa traumoja?! Miten tuollaiset kakarat opetetaan maailman pöytätavoille, saavat rassukat paskahalvauksen kun ekan kerran vaihto-oppilaina näkevät viinipullon ruokapöydässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kolmas joulu kun luen tämän saman aloituksen. Tuleekohan mulla oltua liikaa tällä palstalla kun muistaa jo nämä vakioprovot edellisiltä vuosilta :D

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Vierailija
44/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. jos tulee:)) Hyvää Joulua!

Vierailija
45/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuvat niin helppohan heidän on lähteä aikasemmin jos meno ei mielytä.

Jos tulevat kaukaa, on ehkä parasta että eivät tule ollenkaan. Ei yuolla ilmapiirillä hauskaa joulua tule.

Ja en mäkään haluaisi lapsiani paikkaan jossa juodaan alkoholia pitkin päivää. Yleensä vähintään yksi juopuu ja muuuttuu mukahauskaksi, mutta lapsen näkökulmasta pelottavaksi.

Eli saat tarjota alkoholia, mutta vieraat saavat myös kieltäytyä kutsusta. Onko teillä lapsia?

Miehesi ehdotus oli muuten järkevä.

Vierailija
46/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. jos tulee:)) Hyvää Joulua!

Hyvää joulua sullekin, ap! Hieman huono provo, mutta menkööt.

Vierailija
47/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti tää on provo. Mä en todellakaan luopuisi ainakaan omasta viinilasillisestani vain sen takia, että joku toinen on noin anaali.

Vierailija
48/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on asiasta harmissaan, kun hänen sukulainen ei tule. Ap on tyytyväinen kun pääsi pikkurouvasta eroon ja pääsee rahassa kokkaamaan pöytääNI ruokiaan.

Ainoa, joka kärsii tässä on ap.n mies. Miehen veli ja hänen vaimonsa ja lapsensa tuskin kärsivät, koska ap vaikuttaa niin kireältä, että en usko, että heidän joulupöydässään hauskaa edes olisi vaikka kuinka joisi viiniä ja yrittäisi keveyttää tunnelmaa.

Jos olisin tuo veljen vaimo, olisin tyytyväinen kun sain hyvän syyn viettää joulun omassa kodissani.

Ja ap itse on tokaissut, että pysykööt pois ja käly sen kuullut. Ei tuollaisen jälkeen voi enää tullakaan joulua viettämään.

Hyvää joulutunnelmaa sinne porvooseen ap.n joulupöytään

tarjoat alkuperäisen menunsa juomineen. Veljen perheen ei ole pakko käyttää alkoholia, ja voivat varmaan autoilukuntoisina lähteä sitten jos meno on liian hulvatonta heidän makuunsa. Tai ei tarvi tulla ollenkaan.

Pienet perheet teillä muuten, jos yhteensä 12 hlö vain? Koko suku ja vähän ystäviä?

Vierailija
49/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisten ihmisten pitää syödä yhdessä?

Eivät edes pidä toisistaan..

Vierailija
50/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko homma pohjaa nyt erilaisiin joulunviettotapoihin. Meidän perheessä joulupöytään on aina kuulunut tietty määrä alkoholia. Toiset juovat enemmän, toiset vähemmän. Ei kukaan ruokapöydässä ördää, mutta joskus illanvietto venyy pikkutunneille, jossa vaihdetaan ajatuksia konjakkilasin kanssa. Tämä kuitenkin vasta myöhemmin yöllä, jolloin pikkulasten nukkumaanmenoaika on jo ohitse (ja vieraat lapset ovat siis aikoja sitten lähteneet kotiin).

Veljeni vaimon perheessä joulupöydässä ei ole juotu kuin kotikaljaa, jos sitäkään. Hän ei ymmärrä, että eri suvut viettävät eri tavalla joulua. Nyt hän yrittää tuputtaa omaa jouluviettotapaansa meille. Sama keskustelu käytiin toissajuhannuksena suvun yhteisellä mökillä, kun veti hirveän shown siitä, että loppuillasta kokkoa poltettaessa kiersi laiturilla jallupullo.

Mielestäni alkusamppanja, snapsi kalan kanssa, pari-kolme lasia viiniä ruuan kanssa ja konjakki kahvin jälkeen ei ole mitenkään kohtuuttoman paljon. Siitä ei kukaan sammu tai kaadu kuusen päälle. Kenellekään ei pitäisi tulla sellaisesta lapsuuden joulusta traumoja. Enemmän niitä lapsia varmaan häiritsee se, että äiti kiristelee hampaita ja mulkoilee vihaisesti.

Vertailun vuoksi mainittakoot, että siskoni tytär, joka on nyt 16, sai jo viime vuonna joulupöydässä lasin viiniä ruuan kanssa.

Mä olen nyt miettinyt tätä juttua ja päätynyt siihen, että lähetän kaikille etukäteen sähköpostilla menun, johon on merkitty tarjoiltavat juomat. Jos eivät talon antimet kelpaa, voivat jäädä kotiinsa viettämään joulua. Sitten meitä on vain kahdeksan, mutta varmaan hauskempi joulu.

ap

Vierailija
51/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuttura kireällä jollain. Tottakai tarjoat viinit ja muut niille ketkä sitä haluaa. Ei kuulu veljen vaimolle sitten pätkääkään se asia mitä sinä tarjoat vieraillesi.

Vierailija
52/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan tästäkin mut ei tää oikein uppoo :)

Hyvää joulua kuitenkin.

Vierailija
53/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei snapsit (2 annosta), 3 lasia viiniä (3 annosta), konjakit 2 "(annosta) tunnu missään. Toleranssi on jo kasvanut ja tälläinen tyyppi ei ördää ja kaada kuusia. Hitusen posket punoittaa ja on hyväntuulinen.

Abso on tullaisesta kännissä ja nipona ei voi ymmärtää, että me viininharrastajat otamme niin paljon., että tuollainen määrä 7 annosta ei tunnu missään. Saattaa olla enemmänkin kun lasi viiniä voi olla jopa 3 annosta ja ruokapöydässä menee herkästi pullo viiniä.

Ja uskon, että ette tosiaan tuolla määrällä kaada kuusia ja sammu lattialle.

Vierailija
54/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja määräillä mitä vain. Sivistyneeseen kulttuuriin kuuluu myös kohttuullinen alkoholin käyttö ruuan yhteydessä.Ja tällä ei ole mitään tekemistä perisuomalaisen häpeän ja alkoholismin kanssa. Jos joku 100% maripaitamamma haluaa määrätä koko maailman laspentahtiseksi junttilaksi se on hänen ongelmansa. Ihan todella. Vieraiden tarpeita tietysi otetaan huomioon allergian yms suhteen, mutta TALOSSA TALON TAVALLA, minusta on aivan törkeä loukkaus ja VALTATAISETLUA ap;ta kohtaan tuollainen. Normaali ihminen olisi otettu esim ap:n miehen asiantuntemuksesta viinien suhteen. Ap sinuna en pilaisi joulua sillä et joku luulee voivansa sanella miten maailma pöyörii. Ei tulisi mieleenkään koskaan ruveta määrittelemään kyläpaikan elämää meidän mieleliseksi. Normaalit lapset eivät saa mitään traumoja ruokaviinistä, PÄINVASTOIN. Mutta juttimamma joka on tottunut sanelemaan miten toiset saavat olla, ei tietenkään kestä mitään. Vitsi kuinka naurettavia juttuja tämä joulu ihmisissä nostaa. Ehkä veljesi perhe voi viettää joulun ihan rauhassa vaikka leikkimökissä hiekkakakkuja napostellen?

Vierailija
55/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko homma pohjaa nyt erilaisiin joulunviettotapoihin. Meidän perheessä joulupöytään on aina kuulunut tietty määrä alkoholia. Toiset juovat enemmän, toiset vähemmän. Ei kukaan ruokapöydässä ördää, mutta joskus illanvietto venyy pikkutunneille, jossa vaihdetaan ajatuksia konjakkilasin kanssa. Tämä kuitenkin vasta myöhemmin yöllä, jolloin pikkulasten nukkumaanmenoaika on jo ohitse (ja vieraat lapset ovat siis aikoja sitten lähteneet kotiin).

Veljeni vaimon perheessä joulupöydässä ei ole juotu kuin kotikaljaa, jos sitäkään. Hän ei ymmärrä, että eri suvut viettävät eri tavalla joulua. Nyt hän yrittää tuputtaa omaa jouluviettotapaansa meille. Sama keskustelu käytiin toissajuhannuksena suvun yhteisellä mökillä, kun veti hirveän shown siitä, että loppuillasta kokkoa poltettaessa kiersi laiturilla jallupullo.

Mielestäni alkusamppanja, snapsi kalan kanssa, pari-kolme lasia viiniä ruuan kanssa ja konjakki kahvin jälkeen ei ole mitenkään kohtuuttoman paljon. Siitä ei kukaan sammu tai kaadu kuusen päälle. Kenellekään ei pitäisi tulla sellaisesta lapsuuden joulusta traumoja. Enemmän niitä lapsia varmaan häiritsee se, että äiti kiristelee hampaita ja mulkoilee vihaisesti.

Vertailun vuoksi mainittakoot, että siskoni tytär, joka on nyt 16, sai jo viime vuonna joulupöydässä lasin viiniä ruuan kanssa.

Mä olen nyt miettinyt tätä juttua ja päätynyt siihen, että lähetän kaikille etukäteen sähköpostilla menun, johon on merkitty tarjoiltavat juomat. Jos eivät talon antimet kelpaa, voivat jäädä kotiinsa viettämään joulua. Sitten meitä on vain kahdeksan, mutta varmaan hauskempi joulu.

ap

huomaavainen emäntä. Ei kaikenmaailman ääliöitä tarvitse mieleistellä. Niille tekee oikein hyvää tajuta että sitten pitää räpiköidä sillä omalla tavallaan.

Vierailija
56/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida kälyllä olla minkäännäköisiä käytöstapoja tai sivistystä jos kehtaa vaatia koko sukua muuttamaan tottumuksiaan HÄNEN takiaan. Lapsi nyt ei edes ymmärrä että jossain viinissä voisi olla mitään pahaa.

Vierailija
57/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon provo, jos on, mutta oikeasti tuosta tulee sellaiset 5-6 annosta alkoholia. Siitä määrästä aikuinenkin tulee humalaan ja nappaa vielä muutaman glögin päälle kun on niin mukavaa. Ymmärrän veljesi vaimoa ja ehdottaisin kompromissiksi pelkkiä ruokaviinejä. Kälysi varmaan pelkää, että on ainut tolkuissaan oleva aikuinen koko talossa enkä ihmettele yhtään.

Vierailija
58/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin naurattaa kun lukee näitä juttuja, niin ihan sama vaikka joku olisi kirjoittanut siitä kuinka lompakko unohtui s-marketin kassalle, niin kymmenen ihmistä on aina huutamassa provoa?

Onko tämä keskustelupasta luisunut siihen, että kukaan ei usko mitään? Että lähtökohtaisesti jokainen kirjoitus on kirjoitettu vain provosointitarkoituksessa?

Varmasti selkeitä provojakin on ja paljon, mutta esim. tämän ketjun juttua en sellaiseksi miellä. Tai sitten en ymmättä palstalaisten ajatuksenjuoksua.

APlle: sinuna pitäisin pääni asiassa!

Vierailija
59/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on monelle lasten juhla.

Paikka jossa on ylihieno meny ja alkoholia joka välissä ei ole lapsille tarkoitettu.

Parempi että jäävät kotiinsa ja voivat rauhassa syödä vaikka pipareita maidon kanssa pyjämat päällä.

Jos mut kutsuttaisiin ap:n joulujuhliin tulisin mielelläni ja kiitollisena vieraaksi. Mutta en pienten lasten kanssa. En juuri jouluaattona.

Vierailija
60/490 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon provo, jos on, mutta oikeasti tuosta tulee sellaiset 5-6 annosta alkoholia. Siitä määrästä aikuinenkin tulee humalaan ja nappaa vielä muutaman glögin päälle kun on niin mukavaa. Ymmärrän veljesi vaimoa ja ehdottaisin kompromissiksi pelkkiä ruokaviinejä. Kälysi varmaan pelkää, että on ainut tolkuissaan oleva aikuinen koko talossa enkä ihmettele yhtään.

jos käsittää aikuisilla koko illan, Itse en vastaavassa tilaisuudessa varmaan ehtisi keskusteluilta juoda kuin puolet tuosta. Käly taitaa itse olla tolkuton ihan ilman viinaa. Ja se on pahempi juttu lasten kannalta kuin muutama lasillinen alkoholia joka sentään haihtuu toisin kuin tuollainen syntymäniuhotus.