Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin hieman pettynyt joulupuukeräyksestä saamaamme lahjaan :(

Vierailija
18.12.2012 |

Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.

Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.

Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääränä herkkukoreja opettajille, mutta köyhän lapsen on tyydyttävä liian pieniin villasukkiin

Vierailija
62/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kukaan nuori ilahdu, jos ainoa lahja on villasukat". Ainoa lahja? AINOA? Oikeastiko? Oletteko te sättijät sitä mieltä, että vanhemmalta ei tarvitse vaatia edes sen vertaa, että tämä kykenisi pari pakettia lapselleen ostamaan ja että todellinen syyllinen tavaraköyhyyteen + niihin vitun villasukkiin on se yksi jalomielinen tuntematon, joka uhrasi aikaa sekä rahaa antamalla edes jotain köyhän jälkikasvulle?? Uskomatonta. Vaan ei mitenkään kovin yllättävää, kun nykykehitystä seurailee...vanhemmilta ei voida vaatia mitään, lapsesta itsestä puhumattakaan. 17-vuotiaallekin annetaan lahjoja keräyksestä, eihän sen ikäinen voi toki mennä töihin kesälläkään ja tienata ihan itse lahjarahansa. Nuorempien lasten rumaan käytökseen on syynä koulu ja yhteiskunta + telkkari, ei vanhemmat. Ja jos nämä lapset eivät saa haluamaansa pelikonsolia keräyksestä, niin se nyt on todella epäreilua ja kertoo vain yhteiskunnan ahneudesta. Kun eihän ne vanhemmat voi niistä tuistaan (+/-350€/hlö) mitään ostaa, niih.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.

Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.

Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.

Tää ketju on avannut mut ymmärtämään erästä mieltäni vaivannutta juttua. Kudoin kerran kovalla työllä ja vaivalla mieheni perheelle villasukat, oikeasti tosi nätit (esimerkiksi anopille sellaista kuvioneuletta) ja varmasti oikean kokoiset kaikille. Lahjoja avatessaan miehen perhe pyöritteli silmiään jotenkin oudosti ja näytti ihan siltä kuin olisin antanut lahjoista paskimman.

Olen vuosia miettinyt, mistä se johtui. Mun kotikulmilla villasukat on hyvä lahja ja niitä pidetään arvossa, samoin käsitöitä. Mutta anoppilan väki ilmeisesti luuli mun pitävän heitä köyhinä :D

Vierailija
64/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin niitä käsintehtyjä seinävaatteita ja kivoja koristeita ja hartiahuiveja, joita ei kehtaa heittää pois kun toinen ne on niin huolella askarrellut. Mutta kun niillä ei vain ole käyttöä.

Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet. Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa. Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.

Tää ketju on avannut mut ymmärtämään erästä mieltäni vaivannutta juttua. Kudoin kerran kovalla työllä ja vaivalla mieheni perheelle villasukat, oikeasti tosi nätit (esimerkiksi anopille sellaista kuvioneuletta) ja varmasti oikean kokoiset kaikille. Lahjoja avatessaan miehen perhe pyöritteli silmiään jotenkin oudosti ja näytti ihan siltä kuin olisin antanut lahjoista paskimman. Olen vuosia miettinyt, mistä se johtui. Mun kotikulmilla villasukat on hyvä lahja ja niitä pidetään arvossa, samoin käsitöitä. Mutta anoppilan väki ilmeisesti luuli mun pitävän heitä köyhinä :D

Vierailija
65/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ole lahja, jos 17 vuotias itse tienaa lahjarahansa. Tunnen monta alle 18-v jotka eivät ole saaneet töitä, kun ovat alaikäisiä.

Mieheni yritti viedä paljon tavaraa kierrätyskeskukseen. Suuri osa oli sellaista, jota ei huolittu, vaikka oli erittäin hyväkuntoista. Järkyttävää, miten paljon ehjää tavaraa jätettiin vastaanottamatta siellä. Lisäksi huomasin, että heittivät jätelavalle koko ajan paljon. Turussa.

Vierailija
66/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista sinä kuule pitkä paska siellä ja lopeta marttyyrinä leikkiminen Jos ei sinun päähäsi uppoa, ettei 6 numeroa liian pienet sukat ilahduta, ei voi paljoa sinulta vaatia. Tuskin itsekään kudot lapsillesi epäsopivia sukkia ja vaadit heitä sinua niistä kiittämään onnellisina. Voi vittu, mitä marttyyreita taas palsta täynnä. Voi voi, nyt en ikinä enää lahjoita mitään kun naapurin köyhä ei ollut onnellinen liian pienistä sukista, voi kyynel.

Meiltä lähtee muovikassillinen itse tehtyjä villasukkia, vähän eri kokoja, joka vuosi. Nyt on ikävä olo ja stressi, kun näitä lukee. Olemmeko tekemässä jotain ihan kauheaa? Ei ole varaa ostaa sitä ja tätä iphonea keräyksiin, jämälangoista tehdään ja hyviä tulee.

Tästä ketjusta tuli todella paha mieli. Itse olen nuori ja ensimmäistä kertaa oli mahdollisuus osallistua kyseiseen toimintaan. Harmikseni en kuitenkaan pakettia päässyt keräykseen viemään ja tämä jäikin vaivaamaan. Nyt ei harmita enää yhtään, olisi kamala jos oma lahja olisi jonkun mielestä ihan perseestä. Ymmärrän erittäin hyvin, että liian pienet villasukat harmittaa kun niitä ei edes voi käyttää. Villasukat ajatuksena ei kuitenkaan mielestäni ole huono. En käsitä miten paljon arvostellaan vapaaehtoisesti hankittuja lahjoja, jotta jonkun toisen lapsella olisi hyvä joulu. Enää ei huvita vastaavaan toimintaan osallistua.

Vierailija
67/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette voi uskoa sitä vaatemäärää, mitä sinne tuli. Kudottuja pipoja ja kaulaliinoja ja villasukkia varmaan roskasäkkitolkulla. Ei ne tosiaan menneet minnekään.

Arvatkaapa, minne ne villasukat ja huivit päätyi? Suurin osa poltettiin ja iso vuori sitä vaatetta mätäni erääseen varastoon ja sieltä ne lämmöllä sukulaisille kudotut villasukat kaivettiin isoon maakuoppaan maatumaan.

Toinen riesa oli pehmolelut. Aivan mielettömät määrät pehmoleluja poltettiin yhden kevään aikana.

Vierailija
68/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellesi ihan vain sen takia, että saisit jotain?

Ällistyttävää, miten moni äiti olisi onnellinen täällä jos lapsensa saisi 6 numeroa liian pienet villasukat.

Saapahan joku todella sitä tarvitseva

Vierailija
69/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin, en tosiaan ollut tietoinen että ne vaatelahjat annetaan ihan summittain eikä katsota yhtään lahjan saajan kokoa. Jos olisin tämän tiennyt, en olisi mitään farkkuja tietenkään antanut. LUULIN että se riittää, kun kirjoitin selvästi pakettikorttiin että sisällä on farkut, tuumakoko 27, lahje 32. Edelleen: minulla ei ollut ennen tätä päivää aavistustakaan, ettei kukaan noita lappuja lue, vaan että ne annetaan kenelle tahansa saman ikäluokan ihmiselle, koosta riippumatta. Toivon todella, että sinne laitettaisiin nettisivuille tms. ohjeeksi, että älkää hyvät ihmiset ostako mitään vaatteita! Koska eihän tuossa ole mitään järkeä, että vaatteet menevät vääränkokoisille aiheuttamaan mielipahaa.

Pyydän ihan oikeasti syvästi anteeksi, että pilasin jonkun teinin joulun antamalla ne farkut. Mutta onneksi ne ovat sen verran kallista merkkiä, että kyseinen teini saa niistä helposti ainakin 20 euroa käteistä, jos ne eivät sovi. Eli tuskin aiheuttavat pahaa mieltä enää 30 vuoden päästä.

"farkut 27 tuumaa". Olisi aika erikoista, jos siellä olisi sellainen toive joltain. Farkut pannaan jollekin lahjaksi, joka on teini. Ja todennäköisesti joku teini aukaisee innoissaan paketin ja katsoo, että joko hukkuu farkkuihin tai ne ei mene jalkaan. Joten pahan mielen vain saa lahjasta.

Minä muistan vieläkin kun sain omilta vanhemmiltani kauan kaipaamani luistimet. Mutta olivat numeroa liian pienet, kun olivat olleet alessa. Kun äidille sanoin siitä, äiti vain tiuskaisi, että ole onnellinen kun edes jotain saat.

Äiti huusi jälkeen päin , että miksi en luistele. Kun ne luistimet ei mahtuneet jalkaan. Vieläkin muistan 30 vuoden päästä sen pahan mielen.

Tätäkö te haluatte köyhän kakaralle?

Sillä farkkurahalla ja paljon halvemmalla olisit päässyt jos olisit ostanut vaikka hiusharjan ja muotoiluvaahdon. Ei ne köyhät tartte ipadeja ja rahaa. Harja ja muotovaahto olisi saanut monen köyhän teinitytön onnelliseksi. Ei se niiden lasten ja nuorten syy ole, että heidän vanhemmat ryyppää tai he asuvat nuorisokodissa. Osa näistä lahjoista menee lastenkoteihin. Mahtaa huostaanotettu lapsi ilahtua liian pienistä villasukista tai vääränkokoisista farkuista. Muutenkin paha mieli kun vanhemmat ei ota jouluksi kotiin ja sitten vielä lahjaksi tulee jotain sopimatonta.

Kiitos kaikille teille, jotka edes yritätte ajetella, millä sitä nuorta voisi ilahduttaa. Muistakaa, ettei se ole lasten syy, että vanhemmat pilaa heidän elämän.

On 90 % todennäköistä, etteivät käy lahjan saajalle. Ihan sama, olkootkin miten merkkituote tahansa...

Itse olen tilannut farkkuja netistä ilman mitään ongelmia. Jos malli vain vastaa kokoa, ovat istuneet ihan mukavasti. Tietysti on farkkumalleja, joissa edes koko 29 ei mahdu normaalisti 26-kokoiselle, mutta en minä nyt sellaisista puhunutkaan.

Toisin sanoen en tajua, miksi farkut olisivat sen hankalammat kuin muutkaan vaatteet, kunhan kokonsa tietää.

Mutta joo, opin läksyni, ei enää farkkuja vähäosaisille teineille vaan lahjakortteja kauneushoitoloihin :D

Farkkujen tuumakon? Sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa ja teet jonkun superiloiseksi!

Ymmärsin ettei noista vastaanottajista ole noin tarkkoja tietoja ja 16-vuotiaissa on todella erikokoisia, laihoista pulskiin (ai niin, mutta eihän läski nyt lahjoja tarvii muutenkaan), pitkäjalkaisista persjalkaisiin... 27 kuulostaa itsestäni tosi pieneltä koolta.

Siis sehän pointtini olikin: luulin, että nuo lahjat kuitenkin jaetaan koon mukaan (kirjoitin koon siihen pakettikorttiin selvästi), ja harmittaa, jos 27-kokoiset farkut menevätkin huomattavasti isommalle tai pienemmälle. Eihän niistä sitten mitään hyötyä olekaan.

En tarkoittanut tietenkään, että minkäkokoiset farkut tahansa sopivat minkäkokoiselle ihmiselle tahansa!

Vierailija
70/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette voi uskoa sitä vaatemäärää, mitä sinne tuli. Kudottuja pipoja ja kaulaliinoja ja villasukkia varmaan roskasäkkitolkulla. Ei ne tosiaan menneet minnekään.

Arvatkaapa, minne ne villasukat ja huivit päätyi? Suurin osa poltettiin ja iso vuori sitä vaatetta mätäni erääseen varastoon ja sieltä ne lämmöllä sukulaisille kudotut villasukat kaivettiin isoon maakuoppaan maatumaan.

Toinen riesa oli pehmolelut. Aivan mielettömät määrät pehmoleluja poltettiin yhden kevään aikana.

Vierailija
71/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan oikeasti. Miksi panna vahinkoa kiertämään. Mihin ihmeen laatikkoon laittaisit 50 isoa roskasäkillistä, missä on villasukkia ja lapasia ja huiveja ja pipoja, joita ei todellakaan kukaan osta. Lisäksi toinen 50 säkkiä pehmoleluja ja muuta krääsää.

Sitä vaatemäärää ei ehtinyt kukaan lajittelemaan ja niitä kertyi ja kertyi ja vietiin varastoon ja sinne niitä mätäni kun vaatetta ja villalumppua tuli lisää ja lisää. Pakko oli polttaa ja kaivaa maahan maatumaan välillä niitä.

Jos et ole ollut koskaan seuraamassa sitä vaatekeräystä, et voi ymmärtää, kuinka paljon sitä vaatetta tulee.

Tuli vain noista villasukista tosiaan mieleen, että mihin ihmiset luulevat niiden villasukkien joutuvan. Niitä tuli säkkikaupalla kirppikselle. Käyttämättömiä, lahjaksi saatuja villasukkia. Ja lopulta ne hävitettiin.

Vierailija
72/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainkaan lahjoja vaan ainut lahja on joku keräyksestä saatu niin olis lastensuojelun tarvetta varmaan muutenkin. Jokainen saa Suomessa sen perustoimeentulon vaikka toimeentulotuesta ja lapsilisät. Kyllä sillä lahjat ostaa, minä ainakin olen ostanut jo 18v lahjat pienistä, jopa tosta tt-tuesta useammalle lapselle. Tätä ei tajua ne jotka ei ole koskaan ollut pienillä tuloilla, että se on ihan jotain muuta kuin köyhyyttä että lapsen ainut lahja on joku keräyksestä saatu.

Vierailija
73/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika järjettömältä. Ja siis järjetön osuus on siis se, että säkillisiä UUSIA villasukkia, pipoja ja lapasia heitetään roskiin kun kukaan ei niitä osta. Mitä jos olisitte lahjoittaneet ilmaiseksi sitten? Olisivat taatusti kelvanneet.

Käsittämättömältä vaikuttaa siksikin, että olen itse kutonut jotain myyntiin ja aina on käynyt kaupaksi. En ole tosin pyytänyt mitään älyttömän korkeita hintoja. Ehkäpä asun sitten paikkakunnalla, jossa on enemmän kysyntää villasukille yms. kuin sinun paikkakunnallasi?

ja ihan oikeasti. Miksi panna vahinkoa kiertämään. Mihin ihmeen laatikkoon laittaisit 50 isoa roskasäkillistä, missä on villasukkia ja lapasia ja huiveja ja pipoja, joita ei todellakaan kukaan osta. Lisäksi toinen 50 säkkiä pehmoleluja ja muuta krääsää.

Sitä vaatemäärää ei ehtinyt kukaan lajittelemaan ja niitä kertyi ja kertyi ja vietiin varastoon ja sinne niitä mätäni kun vaatetta ja villalumppua tuli lisää ja lisää. Pakko oli polttaa ja kaivaa maahan maatumaan välillä niitä.

Jos et ole ollut koskaan seuraamassa sitä vaatekeräystä, et voi ymmärtää, kuinka paljon sitä vaatetta tulee.

Tuli vain noista villasukista tosiaan mieleen, että mihin ihmiset luulevat niiden villasukkien joutuvan. Niitä tuli säkkikaupalla kirppikselle. Käyttämättömiä, lahjaksi saatuja villasukkia. Ja lopulta ne hävitettiin.

Vierailija
74/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen rankasti töitä ja en todellakaan sitä varten, että lahjoittaisin rahojani tällaisille valittajille.

"Jokainen on oman onnensa seppä" sanoi myös Martti Ahtisaari.

Pieni lahja lapselle ei ole rahasta kiinni, joulu tulee kaikille kerran vuodessa. Oma lapsuuteni oli myös vähävarainen, silti äiti aina keksi meille lahjat eikä todellakaan lähtenyt niitä hakemaan mistään keräyksistä.

Nykyihminen onkin, sanoisinko laiska.

Vierailija
75/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen rankasti töitä ja en todellakaan sitä varten, että lahjoittaisin rahojani tällaisille valittajille.

"Jokainen on oman onnensa seppä" sanoi myös Martti Ahtisaari.

Pieni lahja lapselle ei ole rahasta kiinni, joulu tulee kaikille kerran vuodessa. Oma lapsuuteni oli myös vähävarainen, silti äiti aina keksi meille lahjat eikä todellakaan lähtenyt niitä hakemaan mistään keräyksistä.

Nykyihminen onkin, sanoisinko laiska.

Voi olla, vaan eipä se lapsi ole syypää siihen, jos hänen vanhempansa ovat laiskoja, juoppoja, tai mitä tahansa muuta.

Ihan mielelläni minä antaisin lahjoja, vaikkei Suomessa mitään totaalista katulapsi-kurjuutta olekaan. Ongelmana nyt vain on se, että ahdistaa jos nämä lahjat ovatkin ihan huonoja ja aiheuttavat turhia pettymyksiä tjsp.

Uskon kylläkin, että nämä valitusketjut asiasta ovat enimmäkseen provoilua, ja että niitä ei aloita niinkään ne oikeat köyhät lapsiperheet vaan sellaiset, jotka ajattelevat että sossupummit eivät ansaitse mitään lahjoja. Ja yrittävät sitten havainnollistaa miten kiittämättömiä nämä sossupummit ovatkaan...

Vierailija
76/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et antaisi pientä lelulahjaa pienelle lapselle koska teini ei saa ängettyä koon 40 jalkaansa koossa 34 olevia sukkia? Hyvä sinä, olet hieno ihminen! Olet vain ITSEKÄS!

Vierailija
77/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon keräykseen vaikka lapseni luokan perheet osallistuivat yhdessä. Ja siksi että ollaan itse erittäin vähävaraisia ja silti on aina lapsille ostettu lahjoja kuten myös muut saman tulotason ihmiset joita tunnen. Eli mielestäni vain välinpitämättömyyttä jos ei välitä lapsilleen lahjoja hankkia.

Monet lahjoittajat luulevat että köyhyys on edelleen sellaista kuin se oli ennen muinoin,että köyhien lapset palelevat lämpimien vaatteiden puutteessa. Nykyään köyhyys on kuitenkin sitä ettei ole varaa merkkivaatteisiin tai ulkomaanmatkoihin ja ruokakaupassa ei voi ostaa mitä vaan vaan pitää katsoa kilohintaa ja että perheen yhteinen ravintolaillallinen nautitaan mäkkärissä "oikean" ravintolan sijaan. Älypuhelimiakin saa jo kytkysopimuksilla kuka vaan.

Mitä odotit ap sieltä paketista? Meidän listassa oli teinit toivoneet mm kauneushoitolan lahjakortteja. Voi sitten olla että villasukat olisi pieni pettymys, mutta ei se olekaan vieraiden ihmisten asia ap:n lasten lahjoja kustantaa.

Vierailija
78/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät olleet lahjapaketissa vaan pussissa, että saa itse paketoida.

Odotin jotain teinille (poika) mieluista lahjaa, mitä täältäkin on saanut lukea, paljon ovat av-mammat vieneet keräykseen kivoja lahjoja.

Esim. vaikka leffalippu olisi ollut kiva.

No eipä se ole vieraiden asia lasteni lahjoja hankkia, mutta nyt ollaan oltu pitkään todella tiukilla,siitä en sen enempää tässä mainitse.

Lähinnä ihmetyttää tuo vaatteiden lahjoitus tuohon keräykseen, koska koskaan ei voi tietää onko ne sopivia lahjan saajalle. Villasukat olivat noin kokoa 34, pojan koko on 40.

Ap

Vierailija
79/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan sinne yleensä teini-ikäisille lahjaksi elokuvalippuja kun niistä meidän omat teinitkin tykkää.

Vierailija
80/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin myy ne jollekin kympillä ja käy ostamassa leffalippu. Sano tehneesi itse ekaa kertaa sukat ja tuli väärän kokoiset.