Nykypäivä on kyllä hajusteyliherkkien painajainen
Minulla ei ennen ollut mitään hajusteyliherkkyyttä. Päinvastoin, tykkäsin hyvistä tuoksuista. Joillekin tietyille tuoksuille olin allerginen, siis alkoi silmät vuotaa ja aivastuttaa, mutta niitä oli aika helppo välttää aiemmin.
Noh, sittemmin olen jostain syystä tullut tuoksuille herkemmäksi, ja tuntuu että ihmiset suorastaan kylpevät hajusteissaan nykyään. Tuota aivastelua ja silmien vuotamista saan kokea harva se päivä bussissa, ja työpaikalla yritän vältellä yhtä työntekijää, jonka hajuvesipilvi saa minulle aikaan migreeniä. Monet etenkin nuorten suosimat tuoksut saavat minun jopa nieleskelemään pahoinvointia julkisilla paikoilla.
Tuntuu ihan käsittämättömältä, miten PALJON hajusteita nykyään laitetaan kerralla päälle.
En ole ikinä kyllä ennenkään virnuillut hajusteyliherkille, mutta siitä huolimatta tulipahan sitten minunkin opittua, miten ikävää tämä on.
Kommentit (29)
Nykyinen päänsärkijäni on se hemmetin tukkoinen keinovanilja, jota joka toisella nuorella muijalla tuntuu olevan päällä.
Minäkin lotrasin hajuvesillä ja kaikilla hajusteellisilla tuotteilla aina nelikymppiseksi. Sen jälkeen tuli täysstoppi, kuin törmäys seinään. En voi käyttää itselläni hajuvesiä, vaatteet pesen hajusteettomalla pesuaineella, astianpesukoneen aineet ovat hajusteettomia, kasvovoiteet myös.
Hajuaistini on varmaan yhtä hyvä kuin koiralla ja kärsin tästä. Haistan niin hyvin nykyään kaiken, kuin tuhat kertaa paremmin. Mutta ei voi mitään, onneksi kaikesta on saatavilla hajusteeton versio ja pystyn omilla valinnoilla välttelemään tiettyjä ihmisiä tai paikkoja.
Ruuan ja luonnon haju eivät tee pahaa, ainoastaan nämä kemiallisesti tuotetut keinohajut.
Ihmettelin kun käytävässä oli infernaalisen voimakas miesten tuoksu. Syylliseksi selvisi naapurin naisen nuori poika, joka viikonloppuna meni kaverien autoon.
Mielestäni joskus 80- ja 90-luvulla käytettiin hajusteita vielä enemmän. Oli hiuslakkaa, hajuvettä ym. Nykyäänhän monet käyttävät hajusteettomia tuotteita ja monissa julkisissa tiloissa hajusteiden käyttö on kokonaan kielletty esim. kouluissa.
Mulla on teinejä asiakkaana. Aamulla saattaa huoneessa vielä haista edellisen päivän asiakkaan hajusteet, jotka on tarttuneet tuolin kangasverhoiluun. Ja sit kun niitä hajusteissa uinteita on käynyt viisi, niin sekoitus alkaa olla aika tuju. Välissä sitten tulee joku tukehtuva astmaatikko.
Lumihiutaleella on jokainen päivä vaikea.
Tämä hajusteyliherkkyys tuntuu olevan vahvasti suomalainen juttu. En missään muualla ole törmännyt vastaavanlaiseen.
Pakko peittää paskanhaju kemikaaleilla. Sitähän varten ne on tehty.
silitin pari päivää sitten koiranpentua. Kun sitten kotiin tullessa pesin käsiäni, niin ihmettelin mikä ihme haju niihin on tarttunut, kunnes tajusin. Pikkukoira parka. Lisäksi nykypäivän hajuvedet haisee jollekkin teollisuusmyrkyille.
Kuka haluaa haista myrkytykselle?
Minusta tuntuu, että joka hemmetin kosmetiikkaan laitetaan nykyisin myskiä, miksi? On semmoinen tunkkainen haju minun nokkaan, shampoissa, hoitoaineissa yms paljon tätä. En ole hajuherkkä ja käytän tuoksuvia pesuaineita, mutta parfyymeja ei ole minulla yhtäkään(kalliita) Löytäsinpä jonkun edullisen, tuoksun joka olisi raikas ja ehkä kevyesti kukkainen, kuin viileä kesäaamun tuulahdus. Ilman myskiä,vaniljaa tai muuta tunkkaista.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni joskus 80- ja 90-luvulla käytettiin hajusteita vielä enemmän. Oli hiuslakkaa, hajuvettä ym. Nykyäänhän monet käyttävät hajusteettomia tuotteita ja monissa julkisissa tiloissa hajusteiden käyttö on kokonaan kielletty esim. kouluissa.
Ei noita kieltoja noudateta. Lapseni ainakin kertovat, että koulussa on niin järkyttävä hajujen sekamelska, että hyvä, kun siellä pystyy olemaan. Vaatteet haisevat voimakkaalle pesuaineelle ja huuhteluaineelle. Lisäksi teinien hajuvedet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hajusteyliherkkyys tuntuu olevan vahvasti suomalainen juttu. En missään muualla ole törmännyt vastaavanlaiseen.
Joku vinksahtanut kateuden muoto. Tässäkin ketjussa tulee esiin, että lähinnä nuorten naisten tuoksut särkevät päätä. Jos tämä olisi jokin oikea, lääketieteellinen asia, niin mistä se olisi yhtäkkiä hypännyt tällä lailla ja juuri suomalaisille?
Hyvä että elämäänne vaikeutuu. Omatpa ovat ongelmanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noita kieltoja noudateta. Lapseni ainakin kertovat, että koulussa on niin järkyttävä hajujen sekamelska, että hyvä, kun siellä pystyy olemaan. Vaatteet haisevat voimakkaalle pesuaineelle ja huuhteluaineelle. Lisäksi teinien hajuvedet.
Opettajat ja koulu voi kieltää jotakin. Ei voi olla että allergisia ei yhtään ajatella ja astmaatikkoja. Teineillä vapaalla voi tietysti olla joku tuoksu, muttei saa häiritä muita sen avulla. Eivät itse haista kun lisätään aina lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ole hienoa olla herkkä?
Nykypäivä on psyykkisesti terveen ihmisen painajainen. Koko ajan pitäisi sietää mistä milloinkin uhriutuvia ulisijoita ja muuttaa elämäänsä ettei niille vaan tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivä on psyykkisesti terveen ihmisen painajainen. Koko ajan pitäisi sietää mistä milloinkin uhriutuvia ulisijoita ja muuttaa elämäänsä ettei niille vaan tule paha mieli.
Nyt tiivistit tämän hyvin.
Opettajat ja koulu voi kieltää jotakin. Ei voi olla että allergisia ei yhtään ajatella ja astmaatikkoja. Teineillä vapaalla voi tietysti olla joku tuoksu, muttei saa häiritä muita sen avulla. Eivät itse haista kun lisätään aina lisää.
Eiköhän olisi aika jo niin päin että ne pysyvät kotona joilla on ongelmia? Ei jaksa enää vaikeita ihmisiä jotka ovat täynnä ongelmia ja syyttävät muita koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on ennenkin ollut mutta on pahentunut kieltämättä. Ongelmaisia hyysätään muiden kustannuksella.
Oli pakko ostaa auto, kun julkisia en voi hajusteiden takia käyttää.