Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin hieman pettynyt joulupuukeräyksestä saamaamme lahjaan :(

Vierailija
18.12.2012 |

Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.

Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.

Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.

Kommentit (192)

Vierailija
101/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leffalippu tarttee olla. :(

Sehän on hyväntekeväisyyttä: pointti että lapsi saa kun ei vanhemmalla ole rahaa siihen. Mikä juttu se on että aletaan vaatia tyyriitä lahjoja. OSTA ITSE!

Ja tuon keräyksen tarkoitushan on, että ihmiset joilla on VARAA, niin lahjoittavat vähävaraisemmille perheille. Ja varmasti monellakin olisi varaa laittaa se 10e leffalippu.

Ymmärrän ap:n harmituksen, ei meidänkään lapset hyppisi innosta, jos lahjapaketista tulisi villasukat (ja vielä liika pienet) ja sisarus saisi jonkin kivan lelun.

Useinhan keräyksiin ja hyväntekeväisyyteen osallistuu ne hyväsydämiset ihmiset, joilla ollut itsellä joskus todella tiukkaa ja tietävät, mitä se on. Nyt on vähän rahaa ja antavat vähästään.

Olen ollut päivystämässä noissa lahjakeräyksissä ja suurin osa lahjan tuojista on vanhoja naisia, jotka ovat tehneet jonkin käsityön - koska käsitöitähän arvostetaan aina. Ei joku mummeli tule leffalippua edes ajatelleeksi, ei ne käy elokuvissa. :)

Ihmiset haluaa lahjoittaa pienille lapsille, jotka vielä uskoo joulupukkiin. Sellaisille alakouluikäisille ja sen alle. Vaikka harva lahjoittaja tajuaa, ettei ne 9-vuotiaatkaan enää mitään nukenvaatteita halua vaan jotain merkkijuttuja, jota muillakin on.

Teineille tuodaan todella vähän mitään. Heille on vaikeampi keksiä - ja itsekin olen vähän sitä mieltä, että yli 15-vuotias jo tajuaa perheen taloudellisen tilanteen ja tuskin enää uskoo joulupukkiin. Minustakin vaikea mennä sen ikäiselle ostamaan jotain kauneushoitolalippua, anteeksi nyt vaan.

Itse ostin 12-vuotiaalle tytölle Espritin pyjaman ja Kalevala-korun sydänriipuksen. Toivottavasti oli mieleinen.

Vierailija
102/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellänikin paha mieli jos huolella kutomani sukat olisivat liian pienet ja menisivät roskiin. Nyt niistä voi iloita joku sellaien, joka niitä tarvitsee.

Hyvää joulua sinulle ap.

koska meillä ei tosiaan käyttöä ole sille, ajattelin että sen saa sitten joku jolle sopii paremmin.

Ja sainkin tilalle 20e ostokortin, millä saan hakea itse sopivan lahjan pojalle.

En todellakaan odottanut mitään tilalle.

Mutta nyt saa poikakin mieluisen lahjan ja toivottavsti villasukatkin löytävät sopivan omistajan :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti sinua pitäisi kiitellä ja kumarrella?

Minä ainakin harmittelen aina jos satun kutomaan sukulaislapsille liian pienet. Toivon, että palauttavat. Mieluummin kudon käyttöön kuin kaapin nurkkaan.

Jos leffalippu tarttee olla. :(

Sehän on hyväntekeväisyyttä: pointti että lapsi saa kun ei vanhemmalla ole rahaa siihen. Mikä juttu se on että aletaan vaatia tyyriitä lahjoja. OSTA ITSE!

Vierailija
104/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle on aivan sama, vaikka ne ovat liian pienet, kunhan saat päteä kruunu päälaella kiiltäen lahjan antajana.

Siinähän lukee julisteessa, että lahjan oltava uusi, itse tehty tai ostettu. Kuka tuollaiseen keräykseen pääasiassa osallistuu? Mummot. Mitä mummot osaa itse tehdä? Kutoa sukkia.

Ja kun omat lapset ja lapsenlapset aina ilahtuu mummon kutomista sukista - ja mummo itsekin lapsena sai pääasiassa ehkä ne sukat, suklaalevyn ja yhden kirjan jouluna - hän luulee, että joku teini niistä ilahtuu. Kun mummo ei tajua, että lahjan tarkoitus ei ole vain se, että saa lahjan vaan se, että saa jotain materiaa, jolla voi päteä toisille.

Tämä pitäisi mielestäni tehdä noissa keräyksissä selväksi. Että älkää tuoko niitä säälittäviä sukkia ja jotain akuankan taskukirjoja ja axe-pakkauksia. Vaan Iphoneja ja luksustoppatakkeja!

Itse olen aina ajatellut, että sillä vähävaraisella perheellä varmaan on rahaa just vaatteisiin ja tuollaiseen pieneen, kuten joku akkarin taskukirja ja saippua. Ja sen lahjan pitäisi olla kunnollinen = kallis.

Mutta aika harva tuollaisiin osallistuja voi antaa 50 euron arvoisia lahjoja. Ja on todella vaikea tietää, mitä joku teini haluaa. Ja minusta, kun puussa on 16-vuotiaiden lappuja, niin sen ikäinen korsto kyllä jo tajuaa, jos ei ole rahaa lahjoihin ja voi tienata itse rahat leffalippuunsa ja osallistua koko perheen elättämiseen.

Joku 12-vuotias ei tilannetta vielä tajua ja hänenikäiselleen mielellään ostan lahjan.

Tänä vuonna tosin osallistuin seurakunnan lahja lapselle-keräykseen. Se on järkevämpi, kun ostetaan tietylle lapselle tietty, toivottu, mieleinen lahja. Ostin tänä vuonna kaksi 50 euron lahjaa ja ihanat olivat toiveet, ne oli kiva lahjoittaa!

Vierailija
105/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienet villasukat joululahksi?

Wau, onpa sinulla hienoja lapsia.

Valitetaan, kun ILMAISET lahjat eivät kelpaa.

Miten mukavaa, että tuonlaisia ihmisiä saadaan tässä maassa verovaroin tukea.

Toivottavasti ap:lla on nyt hyvä joulumieli.

Vierailija
106/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tosiaan jos joku haluaa niihin villasukkia/vaatteita välttämättä laittaa, niin tehkää mieluummin kunnolla reilun kokoisia. Jos joskus olen saanut pojalleni lahjaksi vaatetta/sukkaa ilman että antaja on tiennyt poikani kokoa, niin liian pieni on ollut aina. Poikani on pian 5 v. ja vaatekoko 122 ja jalka 31... Ihmettelen jos joku ajatellut että teinille menisi n. 34 koon sukat. Luulen että pojallani on tuo koko ekalla luokalla.

Vierailija
107/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vika ei ole sukkien kutojassa, vaan ko. organisaation logistiikassa.

Vierailija
108/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä niitä villasukkiakin jotkut teinit arvostavat. Oman teinityttöni kaveripiirissä villasukat ovat suorastaan muotia ja heillä on käytössä niitä monenvärisinä ja -kuvioisina. Nytkin minulla on tekeillä hänelle taas uudet. Ja juu, en ole mummo, olen vasta 4-kymppinen iältänikin.

Itse en ikinä osallistu Joulupuu-keräykseen juuri siksi, että vaatimukset lahjoista ovat niin suuret, että en kuitenkaan osaisi ostaa oikeanlaisia lahjoja. Enkä tarkoita suurella hintaa vaan sitä, että pitää olla juuri joku tietty lahja mikä sieltä pitäisi saada ja sitten jos ei ole niin mamma tulee itkemään sitä tänne palstalle.

Vierailija
109/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutokaa itse pipot, sukat ja lapaset ja ostakaa muut pakettiin kuuluvat tavarat.Romanian Joulun lapsi keräys saapui Romaniaan ja voi sitä ilon määrää!!!Halpaa ei siis ole osallistua tähän keräykseen, mutta tyytyväisyystakuu on lähes 100%. Hyvää Joulua ja Jumalan siunausta kaikille köyhille ja rikkaille!

Vierailija
110/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin ajatellut viedä vastaavanlaiseen keräykseen lahjoja.

Nyt muutin mieleni. Annan lahjat sukulaislapsille ja ystäville.

T. nro 20

Vierailija
111/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmiä ihmisiä voi olla edes olemassa. 20 mä häpeän sun puolestasi ja tosi lujaa.

Ihan sääliksi käy.

Etkö sä voi edes kertoa mitä sun mielestäsi liian pienillä villasukilla tekee?

Vierailija
112/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kirpparilla lastenvaatteita ja tosi nihkeästi menevät kaupaksi mitkään lasten sisävaatteet (merkittömät, mutta ehjät) jollain 50:n sentin hinnalla. Olen joltain köyhältä kuullutkin, että lapsille tulee vaatteita ovista ja ikkunoista, niistä ei ole todellakaan pulaa.

Mutta se asenne, että pitäisi ostaa jotain kallista merkkikamaa vain sen merkin takia, on mielestäni ihan hanurista. Meistä aikuisistahan se on kiinni, opetammeko lapsemme vertailemaan vaatteita ja tavaroita. Tällaisella "voi voi, kun maailma on julma, pakko ostaa Jampalle uusin kännykkämalli, muuten sitä varmaan kiusataan" -ajattelulla ainoastaan ylläpidämme tuota kiusaamista. Olemme osa ratkaisua tai ongelmaa.

Vierailija
113/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää, mikä on möttöstiellä asuvan matti möttösen jalan koko. Jos kaikki tekisivät isokokoisia sukkia, pipoja jne, mistäs ne pikkulapset sitten saisivat?

Joulupuukeräyksen (ja vastaavien) tyyppien tulee huolehtia, että pienet saavat lahjoituskasasta pienille sopivia lahjoja ja isot isoille sopivia.

mutta tosiaan jos joku haluaa niihin villasukkia/vaatteita välttämättä laittaa, niin tehkää mieluummin kunnolla reilun kokoisia. Jos joskus olen saanut pojalleni lahjaksi vaatetta/sukkaa ilman että antaja on tiennyt poikani kokoa, niin liian pieni on ollut aina. Poikani on pian 5 v. ja vaatekoko 122 ja jalka 31... Ihmettelen jos joku ajatellut että teinille menisi n. 34 koon sukat. Luulen että pojallani on tuo koko ekalla luokalla.

Vierailija
114/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä osallistu Joulupuu-keräykseen juuri siksi, että vaatimukset lahjoista ovat niin suuret, että en kuitenkaan osaisi ostaa oikeanlaisia lahjoja. Enkä tarkoita suurella hintaa vaan sitä, että pitää olla juuri joku tietty lahja mikä sieltä pitäisi saada ja sitten jos ei ole niin mamma tulee itkemään sitä tänne palstalle.

Minustakin on ihan liikaa vaadittu että kehdataan odottaa oikean kokoisia villasukkia. Kyllä saatana köyhän teinin TÄYTYY olla kiitollinen villasukista! Vaikka olisi 6 numeroa liian pienet! Sillonku minä olin nuori niin hiihdettiin kouluun kesät talvet ja ylämäkeä molempiin suuntiin, ei silloin ollut aikaa valittaa 6 numeroa liian pienistä villasukista! KEHTAAVATKIN!

Vierailija
115/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyhmiä ihmisiä voi olla edes olemassa. 20 mä häpeän sun puolestasi ja tosi lujaa.

Ihan sääliksi käy.

Etkö sä voi edes kertoa mitä sun mielestäsi liian pienillä villasukilla tekee?

ja kiittäisin, mutta toteaisin, ettei lahja ollut juuri meidän perheelle osuva.

EN TULISI VALITTAMAAN! Sitä tässä ajan takaa.

t. nro 20

Vierailija
116/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä köyhälläkin on oikeus odottaa että keräyksestä saa lapsi/nuori oikeasti jonkin ikäiselleen sopivan ja mukavan lahjan. Siksihän koko keräys on olemassa. Vaikka vähävarainen olisikin, ei kukaan sentään ole niin yli-ihminen että iloitsisi lahjasta, jolla ei tee mitään.

Näissä keräyksissä pitäisikin miettiä aina lahja, joka sopii mahdollisimman moneen makuun ja monenlaiselle lapselle, ei sellaista joka sopii vain tarkkaan määritellylle tietynkokoiselle lapselle. Esim. leffaliput on tosi hyviä, samoin lahjakortit jonnekin liikkeeseen nuorille.

Vierailija
117/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Useinhan keräyksiin ja hyväntekeväisyyteen osallistuu ne hyväsydämiset ihmiset, joilla ollut itsellä joskus todella tiukkaa ja tietävät, mitä se on. Nyt on vähän rahaa ja antavat vähästään."

Noin se todennäköisesti on. Itse olen köyhyysrajalla ollut monta kertaa ja silti joka vuosi olen tehnyt itse jotain neulomuksia noihin keräyksiin. Nyt olen viemässä muistaakseni yhdeksän neulelelua Pelastusarmeijan keräykseen.

Varmaan niistäkin sitten valitetaan jossain perheessä! Pakkaan kyllä taas läpinäkyviin paketteihin ja toivon, että osaavat jakaa pikkulapsille eikä teineille. (En ole mummo.)

Ja olen ihan varma, että kyllä ne villasukatkin joillekin teineille kelpaa.

Vierailija
118/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää, mikä on möttöstiellä asuvan matti möttösen jalan koko. Jos kaikki tekisivät isokokoisia sukkia, pipoja jne, mistäs ne pikkulapset sitten saisivat?

Joulupuukeräyksen (ja vastaavien) tyyppien tulee huolehtia, että pienet saavat lahjoituskasasta pienille sopivia lahjoja ja isot isoille sopivia.

Oon siis kuvitellut että lahjan hankkija laittaa lahjaansa merkinnän minkäikäiselle ja kummalle sukupuolelle lahja on. Asia on aivan toinen, jos valinnan tekee joku muu. Sitten kyllä on lahjojen jakelijalla tullut virhearvio.

Vierailija
119/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinhän ap teki vai etkö osaa edes lukea hiton pässi?!?!?!?

On se kumma kun mistään ei saisi täällä purnata. Parempi kai täällä nimettömänä kuin kenellekään päin naamaa.

KUN EIHÄN SE OLLUT LAHJOITTAJAN VIKA EIKÄ KUKAAN NIIN SANONUTKAAN. SAI KAI SITÄ SILTI HARMISTUA.

20 on varmaan niin yli-ihminen ettei koskaan harmistu mistään.

Vierailija
120/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tuli todella paha mieli. Itse olen nuori ja ensimmäistä kertaa oli mahdollisuus osallistua kyseiseen toimintaan. Harmikseni en kuitenkaan pakettia päässyt keräykseen viemään ja tämä jäikin vaivaamaan.

Nyt ei harmita enää yhtään, olisi kamala jos oma lahja olisi jonkun mielestä ihan perseestä. Ymmärrän erittäin hyvin, että liian pienet villasukat harmittaa kun niitä ei edes voi käyttää. Villasukat ajatuksena ei kuitenkaan mielestäni ole huono.

En käsitä miten paljon arvostellaan vapaaehtoisesti hankittuja lahjoja, jotta jonkun toisen lapsella olisi hyvä joulu. Enää ei huvita vastaavaan toimintaan osallistua.