Olin hieman pettynyt joulupuukeräyksestä saamaamme lahjaan :(
Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.
Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.
Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.
Kommentit (192)
kun koko maailma ei olekaan ihan lääpällään heidän kötöstyksistään :D
soitat jo tänään seurakuntaan, Hurstin keräykseen tai muualle ja tarjoat niitä. Mitä suotta makuutat kaapissa, jos ne ovat niin tavattoman turhia?
Minulla on tapana pistää kiertämään se, mitä en tarvitse. En tyydy päivittelemään tilanteita.
Voisit myös sanoa suvulle, että ei tarvitse enää antaa niitä.
Täällä on muuten kylmä kerrostaloasunto, samoin useilla sukulaisillani, ja me kyllä käytämme talvisin villasukkia. Itse osaan niitä myös tehdä.
"50 paria käyttämättömiä villasukkia. Niitä on tullut mummeilta ja sukulaisilta ja tutuilta yms.
Kukaan ei käytä villasukkia, koska kukaan meillä ei ole ostanut numeroa liian isoja kenkiä. Ja sisällä on sen verran lämmintä, ettei ole tarvetta pitää."
Vaatii lujuutta ja kylmäpäisyyttä pysytellä hyväntekijänä. Itse aion jatkossakin lahjoittaa keräyksiin, kuten olen tehnyt jo vuosikymmeniä.
Pahinta on, jos jotkut nyt luopuvat kokonaan antamisesta.
ja huonekaluja
että uusia sukkia ja pipoja poltetaan.
Tosi huono organisaatio teillä.
Vaikka meneehän sitä kaupastakin ihan uusia vaatteita varmaan kaatopaikoille.
no mä kuulin että esim. SPR heittää kaikki ei-sesongin rätit ja kamat suoraan roskiin eli kesällä ei aleta säilömään talvivaatteita jne.
Vaatii lujuutta ja kylmäpäisyyttä pysytellä hyväntekijänä. Itse aion jatkossakin lahjoittaa keräyksiin, kuten olen tehnyt jo vuosikymmeniä.
Pahinta on, jos jotkut nyt luopuvat kokonaan antamisesta.
Ja ei, en tosiaan itsekään ikinä osta kirppareilta villasukkia ja pipoja. En uskaltaisi, koska ei voi ikinä tietää, missä ne ovat olleet ja onko niitä jo pidetty.
- liian pienet sukat vai
- koko hyväntekeväisyyden periaate?
No, ihan sama oikeastaan, mielenkiintoista vaan huomata, että jotkut on tästäkin vääntäneet yksittäistä sukka/farkkuparia käsittelevän perus-av-mammatyylisen asian vierestä -ketjun.
oli saanut 6 numeroa liian pienet sukat. Siitä palstamammat raivostui kun teinin äiti oli ne palauttanut jollekin. Köyhän kakaran kun olisi pitänyt olla onnellinen liian pienistä sukista.
Nyt sitten nyyhkitään loukkaantuneina, että en ikinä enää vie mitään hyväntekeväisyyteen kun ei edes liian pienet sukat kelpaa, nyyh ja voih.
Tästä tässä ketjussa on kyse.
- liian pienet sukat vai
- koko hyväntekeväisyyden periaate?No, ihan sama oikeastaan, mielenkiintoista vaan huomata, että jotkut on tästäkin vääntäneet yksittäistä sukka/farkkuparia käsittelevän perus-av-mammatyylisen asian vierestä -ketjun.
Enpä usko, että kukaan tuosta "raivostui"? Pikemminkin keskustelu meni sitten sivuraiteille, kun jotkut alkoivat puhua siitä että villasukat on muutenkin liian vaatimaton lahja, jotkut muut sanoivat että Joulupuu-lahjan pitäisi olla arvoltaan sen 50 euroa, ja jotkut muut rupesivat inttämään että pitääkö köyhän olla nöyrä ja kiitollinen jopa 6 numeroa liian pienistä villasukista (ei, ei pidä, olihan se selvästi systeemissä tapahtunut virhe ja ap sai sitä paitsi sopivamman lahjan tilalle).
Eihän täällä ole mitään sääntöä, että keskustelun pitäisi pysyä tiukasti aloitusviestin aiheessa. Ja keskustelut sitä paitsi jatkuvat ja hyppivät eri ketjujenkin välillä. Onhan täällä näistä Joulupuu-keräyksistä keskusteltu muutenkin...
oli saanut 6 numeroa liian pienet sukat. Siitä palstamammat raivostui kun teinin äiti oli ne palauttanut jollekin. Köyhän kakaran kun olisi pitänyt olla onnellinen liian pienistä sukista.
Nyt sitten nyyhkitään loukkaantuneina, että en ikinä enää vie mitään hyväntekeväisyyteen kun ei edes liian pienet sukat kelpaa, nyyh ja voih.Tästä tässä ketjussa on kyse.
- liian pienet sukat vai
- koko hyväntekeväisyyden periaate?No, ihan sama oikeastaan, mielenkiintoista vaan huomata, että jotkut on tästäkin vääntäneet yksittäistä sukka/farkkuparia käsittelevän perus-av-mammatyylisen asian vierestä -ketjun.
Kyllä nämä raivoamiset ja nyyhkimiset ja itkupotkuraivarit ovat enemmänkin teidän omassa päässänne. Ihme vouhotusta. Miksi kaikki pitää vääristellä ja liioitella aina noin? Jos ihmettelee, miksei joku kiitä lahjasta, ruvetaan vauhkoamaan, että ihmettelijä odottaa jotain nöyristelyä ja ikuista kiitollisuutta ja sädekehän kiillottelua.
Jos ihmetellään sitä, minkä arvoinen hyväntekeväisyyslahjan pitää olla ja onko villasukat tai farkut ylipäätään hyvä lahja vai pitäisikö kaikkien pitäytyä jossain 50 euron lahjakorteissa, niin sitten vauhkotaan siitä, kuinka köyhien pitäisi mukamassa olla nöyriä ja kiitollinen kaikista almuista ja leivänmuruista mitä rikkaat jalkoihinsa pudottelevat.
Ja nuo lahjavaihtoehdotkin näköjään sitten menevät niin, että jos et anna 300 euron autorataa, annat 2 euron värikynät ja käytetyn reikäisen patalapun. Ei mitään siltä väliltä, kaikki on joko mahtavan upeaa tai sitten ihan paskaa.
Onko kaikki ihan oikeasti noin mustavalkoista?!
Nyt sitten nyyhkitään loukkaantuneina, että en ikinä enää vie mitään hyväntekeväisyyteen kun ei edes liian pienet sukat kelpaa, nyyh ja voih.Tästä tässä ketjussa on kyse.
- liian pienet sukat vai
"50 paria käyttämättömiä villasukkia. Niitä on tullut mummeilta ja sukulaisilta ja tutuilta yms. Kukaan ei käytä villasukkia, koska kukaan meillä ei ole ostanut numeroa liian isoja kenkiä. Ja sisällä on sen verran lämmintä, ettei ole tarvetta pitää."
polttamisen tai varastoimisen sijaan voitte toimittaa ne tarvitseville esim. osoitteen http://www.vaaka.org/projektit/villasukat ohjeiden mukaan.
Lainaus sivulta:"Vaaka ottaa jatkuvasti vastaan uusia villasukkia pienten ja isojen varpaiden suojaksi. Koot saavat vaihdella vauvasta vaariin, sillä isoimmilla koululaisilla on aikuisen kokoinen jalka. Sukkien toivotaan olevan joko villaa tai sukkalankaa (esim. 7 veljestä). Myös puuvillaiset sukat käyvät mainiosti. Liitä sukkapari toisiinsa vaikkapa langalla niin ne eivät eksy toisistaan kuljetusten aikana.
Ota yhteyttä niin sovitaan tarkemmin toimituksesta.
Kaiken kaikkiaan Vaaka ry:n kautta on lähtenyt maailmalle yli 4000 sukkaparia ja tämän lisäksi runsaasti villasukkia on tullut myös erilaisten keräysten kasseissa mukana."
Ja olen ihan varma, että kyllä ne villasukatkin joillekin teineille kelpaa.
Varmaan kelpaavatkin, kunhan vain ovat sopivan kokoiset ja siten käyttökelpoiset.
Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.
Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.
Sukkia ei ilmeisesti mitenkään voi enää palauttaa mihinkään ja samalla ilmoittaa niiden koosta jotta ne kenties päätyisivät jonkun toisen tarvitsevan jalkoihin?
Ja olen ihan varma, että kyllä ne villasukatkin joillekin teineille kelpaa.
Varmaan kelpaavatkin, kunhan vain ovat sopivan kokoiset ja siten käyttökelpoiset.
Varmastikaan kukaan ei tahallaan tehnyt liian pieniä villasukkia, ja ap:kin sai sukat palautettua ja tilalle sopivamman lahjan. End of story.
Tämän perusteella sitten ollaan teinit leimattu kiittämättömiksi nirppanokiksi ja kutojat piheiksi ja köyhiä nöyryyttäviksi paholaisiksi :D
Huomatkaa muuten että ne laput tyyliin "11-16v tyttö" on sellasia joita _saa_ käyttää, mutta _ei ole pakko_. Yhtä hyvin voi liimata päälle maalarinteipin, jossa lukee tarkemmin minkä ikäiselle lahja on.
Ihmiset ostaa silloin tällöin itselleenkin virheostoksia. Saati sitten että lahjojen tulisi a i n a osua nappiin. Virheitä sattuu ja pettymyksiä tulee eteen jokaiselle.
Keräyslaatikot on oikeasti täynnä niitä villasukkia ja pipoja ja ne ei todellakaan mene edes ilmaiseksi mihinkään. Ja kuljetuksen järjestäminen ulkomaille on niin kallista, ettei siihen riitä varat.
Joka jumalan kirppari on täynnä niitä villasukkia ja käytettyjä 50 sentin parihintaan ja ne ei mene kaupaksi. Uusia saa muutamalla eurolla kirppareilta ja ne ei mene kaupaksi.
Mihin ihmeeseen niitä saa tungettua.
Kuulostaa aika järjettömältä. Ja siis järjetön osuus on siis se, että säkillisiä UUSIA villasukkia, pipoja ja lapasia heitetään roskiin kun kukaan ei niitä osta. Mitä jos olisitte lahjoittaneet ilmaiseksi sitten? Olisivat taatusti kelvanneet. Käsittämättömältä vaikuttaa siksikin, että olen itse kutonut jotain myyntiin ja aina on käynyt kaupaksi. En ole tosin pyytänyt mitään älyttömän korkeita hintoja. Ehkäpä asun sitten paikkakunnalla, jossa on enemmän kysyntää villasukille yms. kuin sinun paikkakunnallasi?
ja ihan oikeasti. Miksi panna vahinkoa kiertämään. Mihin ihmeen laatikkoon laittaisit 50 isoa roskasäkillistä, missä on villasukkia ja lapasia ja huiveja ja pipoja, joita ei todellakaan kukaan osta. Lisäksi toinen 50 säkkiä pehmoleluja ja muuta krääsää. Sitä vaatemäärää ei ehtinyt kukaan lajittelemaan ja niitä kertyi ja kertyi ja vietiin varastoon ja sinne niitä mätäni kun vaatetta ja villalumppua tuli lisää ja lisää. Pakko oli polttaa ja kaivaa maahan maatumaan välillä niitä. Jos et ole ollut koskaan seuraamassa sitä vaatekeräystä, et voi ymmärtää, kuinka paljon sitä vaatetta tulee. Tuli vain noista villasukista tosiaan mieleen, että mihin ihmiset luulevat niiden villasukkien joutuvan. Niitä tuli säkkikaupalla kirppikselle. Käyttämättömiä, lahjaksi saatuja villasukkia. Ja lopulta ne hävitettiin.
Te ette voi uskoa sitä vaatemäärää, mitä sinne tuli. Kudottuja pipoja ja kaulaliinoja ja villasukkia varmaan roskasäkkitolkulla. Ei ne tosiaan menneet minnekään. Arvatkaapa, minne ne villasukat ja huivit päätyi? Suurin osa poltettiin ja iso vuori sitä vaatetta mätäni erääseen varastoon ja sieltä ne lämmöllä sukulaisille kudotut villasukat kaivettiin isoon maakuoppaan maatumaan. Toinen riesa oli pehmolelut. Aivan mielettömät määrät pehmoleluja poltettiin yhden kevään aikana.
joku kertoi ostavansa suuren osan vaatteista ja leluista kirppareilta, vaikka perhe on hyvätuloinen. Minäkin ostan aika paljon kirppareilta ja just eilen kuulin radiosta, että nykyisin ihmiset ostavat aika paljon lahjojakin kirpparilta. Joskus tuntuu, että ns. köyhille tällaiset imagokysymykset ovat melkeinpä tärkeämpiä, että vain uutena ostettu on hyvää. Olen itse yrittänyt myydä lasten ehjiä, hyväkuntoisia sisävaatteita puolella eurolla, ei mene kaupaksi. Samaten jotkut aikuisten pipot olen kaikki kantanut lopulta keräykseen, kun yksikään ei mennyt kaupaksi, ja voin aivan hyvin kuvitella, mikä riesa ne kerääjille sitten olivat. Melkeinpä mikä tahansa lapsiperhe saisi lapsilleen monta kivaa lahjaa vaikkapa kympillä, jos vain lähellä on hyvä kirppari, mutta ilmeisesti sitten mieluummin valitetaan? Hyvätuloisille kirpparituotteet kelpaavat (no ei kaikille), köyhille ei?
Keräyslaatikot on oikeasti täynnä niitä villasukkia ja pipoja ja ne ei todellakaan mene edes ilmaiseksi mihinkään. Ja kuljetuksen järjestäminen ulkomaille on niin kallista, ettei siihen riitä varat.
Joka jumalan kirppari on täynnä niitä villasukkia ja käytettyjä 50 sentin parihintaan ja ne ei mene kaupaksi. Uusia saa muutamalla eurolla kirppareilta ja ne ei mene kaupaksi.
Mihin ihmeeseen niitä saa tungettua.
Kuulostaa aika järjettömältä. Ja siis järjetön osuus on siis se, että säkillisiä UUSIA villasukkia, pipoja ja lapasia heitetään roskiin kun kukaan ei niitä osta. Mitä jos olisitte lahjoittaneet ilmaiseksi sitten? Olisivat taatusti kelvanneet. Käsittämättömältä vaikuttaa siksikin, että olen itse kutonut jotain myyntiin ja aina on käynyt kaupaksi. En ole tosin pyytänyt mitään älyttömän korkeita hintoja. Ehkäpä asun sitten paikkakunnalla, jossa on enemmän kysyntää villasukille yms. kuin sinun paikkakunnallasi?
ja ihan oikeasti. Miksi panna vahinkoa kiertämään. Mihin ihmeen laatikkoon laittaisit 50 isoa roskasäkillistä, missä on villasukkia ja lapasia ja huiveja ja pipoja, joita ei todellakaan kukaan osta. Lisäksi toinen 50 säkkiä pehmoleluja ja muuta krääsää. Sitä vaatemäärää ei ehtinyt kukaan lajittelemaan ja niitä kertyi ja kertyi ja vietiin varastoon ja sinne niitä mätäni kun vaatetta ja villalumppua tuli lisää ja lisää. Pakko oli polttaa ja kaivaa maahan maatumaan välillä niitä. Jos et ole ollut koskaan seuraamassa sitä vaatekeräystä, et voi ymmärtää, kuinka paljon sitä vaatetta tulee. Tuli vain noista villasukista tosiaan mieleen, että mihin ihmiset luulevat niiden villasukkien joutuvan. Niitä tuli säkkikaupalla kirppikselle. Käyttämättömiä, lahjaksi saatuja villasukkia. Ja lopulta ne hävitettiin.
Te ette voi uskoa sitä vaatemäärää, mitä sinne tuli. Kudottuja pipoja ja kaulaliinoja ja villasukkia varmaan roskasäkkitolkulla. Ei ne tosiaan menneet minnekään. Arvatkaapa, minne ne villasukat ja huivit päätyi? Suurin osa poltettiin ja iso vuori sitä vaatetta mätäni erääseen varastoon ja sieltä ne lämmöllä sukulaisille kudotut villasukat kaivettiin isoon maakuoppaan maatumaan. Toinen riesa oli pehmolelut. Aivan mielettömät määrät pehmoleluja poltettiin yhden kevään aikana.
esim. villasukista venäjän vankiloihin. Mutta kurjahan teidän olisi ollut niitä sukkia yms. sellaiseen lahjoittaa. Mieluummin poltetaan.
ei kukaan ala pesemään säkkitolkulla sukkia ja pipoja kun ei niitä ehtinyt edes lajitella.
Ja ei, minun ei tosiaankaan tarvitse ostaa kirppareilta käytettyjä pipoja ja sukkia. Ja ei näytä niitä ostavan muutkaan, koska sinne ne lajitellut jäivät pöydille, kun lopetin työni siinä paikassa. Henkilökunta sanoi, ettei niitä kannata panna edes esille, koska ne eivät vain mene kaupaksi, vaikka niitä tarjottaisiin ilmaiseksi.