Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö sinä, mitkä ovat suomalaisille puhujille ne kaikkein vaikeimmat englannin äänteet?

Vierailija
30.11.2012 |

Ja osaatko lausua ne?

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle vaikea lausuttava on sana vehicle.

työkavereideni huomaan olevan kauhean vaikea sanoa purchase, vaikka minusta siinä ei ole mitään vaikeaa.

Vierailija
2/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuneesta syystä.

Mutta sana franchise tuntuu olevan aika monelle hankala. Ja lapel.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en tiedä mikä suomalaisille on yleisesti ottaen vaikeinta. Kerrotko sen meille, ap?

Vierailija
4/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

klusiilien b, g, d sekä soinnittomien p, t, k) välillä, w sekä dentaalispirantti (th-yhdistelmä). Osaan lausua ne.

Vierailija
5/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegetable!

Vierailija
6/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikeassa vehicle on kyllä hankala sana. Sanassahan ei sinäänsö ole mitään vaikeita äänteitä, mutta se on hankala hahmottaa kun kirjoitusasu ja ääntämys eroaa niin paljon toisistaan.

Vierailija
7/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle tuottaa välillä vaikeuksia lausua mm. sanat brother ja three. Jos alan miettiä miten ne sanotaan, en saa niitä kunnolla lausuttua.

Joskus myös aivot lyö tyhjää sen suhteen, missä kohdin sanaa sen paino on. Tänään niin kävi sanan 'ceremony' kanssa.

Vierailija
8/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot oikeassa vehicle on kyllä hankala sana. Sanassahan ei sinäänsö ole mitään vaikeita äänteitä, mutta se on hankala hahmottaa kun kirjoitusasu ja ääntämys eroaa niin paljon toisistaan.

thermometer on monelle vaikea.

Vierailija
9/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle tuottaa välillä vaikeuksia lausua mm. sanat brother ja three. Jos alan miettiä miten ne sanotaan, en saa niitä kunnolla lausuttua.

Joskus myös aivot lyö tyhjää sen suhteen, missä kohdin sanaa sen paino on. Tänään niin kävi sanan 'ceremony' kanssa.

Mulle kävi joskus samaa Uudessa-Seelannissa asuessani. Vitutti myös välillä, jos mongersin kännissä ja tavalliset v:t muuttuivat tuplaweeksi..tosi urpoa :)

Vierailija
10/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjussa kysytä äänteitä eikä sanoja?

Vierailija
11/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jewerly

Puhun päivittäin englantia ja englantini on vahvaa - lisäksi tämä sana kuuluu työelämäni vakivarastoon, mutta todella usein takeltelen sen kanssa. Kieli ei vain taivu...

Vierailija
12/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vielä vaikeampaa on soinnilliset ja soinnittomat frikatiivit, aspiroidut klusiilit sekä bilabiaalin puolivokaalin ja labiodentaalin spirantin erottaminen. Myös lateraalin eri ääntämispaikat tuottavat ongelmia.

Vokaaliäänteistä vaikeita ovat välivokaali ja /ou/ diftongi.

ap

Vierailija
13/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä olisi vaikea lausua, kun musta kaikki on helppoa :)

Vierailija
14/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle myös th- äänne ja samoin sain moitetta, että sanon v:n sanan alussa liian lepsusti eli sen pitää kunnolla kuulua.

Vierailija
15/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan koskaan osannut lausua sanaa "sure" oikein, paikallinen poikaystäväni nauroi aina lausunnalleni:)

Sehän lausutaan tosi erilailla tietenkin jenkeissä, niinku "söö" tjtn, mutta brittilän kielelle en sitä saanut taivutettua oikein.

Vierailija
16/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ääntää sitä brittiläisittäin vaan jenkkityyliin. Lontoossa tarjoilijoilla oli vaikeuksia ymmärtää tai sitten eivät vain "ymmärtäneet"...

Vierailija
17/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mulle tuli ekana mieleen nämä:

THE, tuosta se ihan alku. En muista äänteen nimeä. Suomalainenhan tyypillisesti sanoo tuon "thö". En sitten tiedä onko kyse enemmän estyneisyydestä (eli ettei vaan haluta edes yrittää "heittäytyä" kielen oikeaan ilmaisuun) vai siitä että olisi oikeasti vaikeaa.

THING, tuostakin se ihan alku. Senkin suomalainen ääntää niin kuin kirjoitetaan.

Vierailija
18/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vielä vaikeampaa on soinnilliset ja soinnittomat frikatiivit, aspiroidut klusiilit sekä bilabiaalin puolivokaalin ja labiodentaalin spirantin erottaminen. Myös lateraalin eri ääntämispaikat tuottavat ongelmia.

ap

keskustelua aiheesta, niin varmaan kannattaa käyttää sellaista kieltä, jota muutkin ymmärtää. Joo, mä olen opiskellut alaa, joten toki ymmärrän, muttei nää nyt ihan yleistietoon kuulu.

5

Vierailija
19/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Koska siellähän on ääntämisohjeet :D

Ei se ihan niin taida kuitenkaan mennä...

keskustelua aiheesta, niin varmaan kannattaa käyttää sellaista kieltä, jota muutkin ymmärtää. Joo, mä olen opiskellut alaa, joten toki ymmärrän, muttei nää nyt ihan yleistietoon kuulu.

5

Vierailija
20/103 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Esimerkit ei olisi pahitteeksi. Vai oletatko, että av:lla kaikki tuntevat käsitteet aspiroitu klusiili ja labiodentaali spirantti?

T. tuo joka puhui thöstä ja thingistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi