Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli-innokkaat farmaseutit ärsyttävät

Vierailija
19.11.2012 |

Apteekkien yli-innokas palvelu ärsyttää suunnattomasti. Noudin tänään uuden reseptilääkkeen ja lääkkeen oikeellisuuden varmistamiseksi farmaseutti oli minulle mitään puhumatta lukenut apteekkijärjestelmästä aiemman lääkehistoriani. Tämä paljastui, kun hän pohti, että onkohan lääkäri kirjoittanut reseptin oikein, kun anostusta oli aiemmin käyttämästäni lääkkeestä nostettu. Ihmetystä herättää ensinnäkin se, että farmaseutilla ylipäätään on oikeus lukea lääkehistoriaani. Mitä se hänelle kuuluu? Lääkehistorian perusteella potilaskertomusta tuntematta ei ole mahdollista päätellä, onko uusi lääkeresepti oikein kirjoitettu. Lisäksi asiakkaan taustaa ja terveydentilaa tuntematta on lähes vaarallista jakaa lääketieteellisiä neuvoja lääkkeeseen liittyvistä sairauksista ja lääkkeiden käytöstä niihin. Tämä on hyvin yleistä apteekeissa nykyään. Terveyteen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä ja vääristä sekä tilanteeseen soveltumattomattomista neuvoista voi olla ikäviäkin seurauksia.

Terveydenhuollossa yleensä potilaalla on mahdollista niin halutessaan rajata potilastietojen lukuoikeuksia eri hoitoyksiköiden välillä. Tämä ilmeisesti ei koske apteekkeja, mikä hämmästyttää suuresti. Onko muilla asiasta tarkempaa tietoa tai vastaavia kokemuksia? Onko jotain, mitä asian hyväksi voisi tehdä?

Kommentit (267)

Vierailija
161/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkien yli-innokas palvelu ärsyttää suunnattomasti. Noudin tänään uuden reseptilääkkeen ja lääkkeen oikeellisuuden varmistamiseksi farmaseutti oli minulle mitään puhumatta lukenut apteekkijärjestelmästä aiemman lääkehistoriani. Tämä paljastui, kun hän pohti, että onkohan lääkäri kirjoittanut reseptin oikein, kun anostusta oli aiemmin käyttämästäni lääkkeestä nostettu. Ihmetystä herättää ensinnäkin se, että farmaseutilla ylipäätään on oikeus lukea lääkehistoriaani. Mitä se hänelle kuuluu? Lääkehistorian perusteella potilaskertomusta tuntematta ei ole mahdollista päätellä, onko uusi lääkeresepti oikein kirjoitettu. Lisäksi asiakkaan taustaa ja terveydentilaa tuntematta on lähes vaarallista jakaa lääketieteellisiä neuvoja lääkkeeseen liittyvistä sairauksista ja lääkkeiden käytöstä niihin. Tämä on hyvin yleistä apteekeissa nykyään. Terveyteen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä ja vääristä sekä tilanteeseen soveltumattomattomista neuvoista voi olla ikäviäkin seurauksia.

Terveydenhuollossa yleensä potilaalla on mahdollista niin halutessaan rajata potilastietojen lukuoikeuksia eri hoitoyksiköiden välillä. Tämä ilmeisesti ei koske apteekkeja, mikä hämmästyttää suuresti. Onko muilla asiasta tarkempaa tietoa tai vastaavia kokemuksia? Onko jotain, mitä asian hyväksi voisi tehdä?

Apteekkien kohdalla rajaus kulkee siinä, että apteekit saavat lukea vain lääkehistoriaa, ei muita epikriisin tietoja. Asiakkaalla ei ole lain mukaan oikeutta rajata lääkehistoriansa tietoja.

Apteekissa pitää varmistua siitä, että asiakas tietää, miten lääkettä käytetään oikein ja turvallisesti. Tosin en itse olisi alkanut taivastella, että onko lääkäri kirjoittanut reseptin oikein, vaan olisin vain todennut, että muistattehan, että lääkäri on nostanut annostusta tällä reseptillä.

Vierailija
162/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on osin myös vastuussa siitä että toimitetun lääkkeen annostus on oikea ja että lääke passaa muiden lääkkeiden kanssa yhteen. Lääkäritkin on ihmisiä ja noissa resepteissä sattuu virheitä, onneksi apteekki korjaa niistä osa, mutta edelleen osa jää korjaamatta. Sun systeemillä niitä virheitä tulis lisää ja lisää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ärsyttävään farmaseuttiin ettei mitään rajaa. Olin tuossa lähiapteekissa asioimassa, en käy siellä yleensä ja ostin yhden tuotteen jota käytän erittäin pajon ja olen käyttänyt vuosia.. Sanoin kassalla että oho, onpas tämä teillä halpaa verrattuna muihin apteekkeihin (muualla hinta 6,5 euroa, tuolla 5,00euroa). Farmaseutti/myyjä vastasi napakasti että kyllä kuule kaikki tuotteet on samanhintaisia joka apteekissa, ei nämä hinnat vaihtele. Olin ihan että anteeks mitä?? Sanoin et kuule kyl ne vaihtelee, just pari viikkoa sitten ostin tän saman tuotteen iso omenan apteekista puolitoista euroa kalliimmalla. Ei ole mahdollista, väittää myyjä. Putosin totaalisesti, ja myyjä alkaa luennoida kuinka "suomessa on laki jonka mukaan kaikki lääkkeet pitää olla samanhintaisia joka apteeksissa" Mä vastasin että esim. e-pillereiden hinta heittelee tosi paljon. Myyjä vastaa että joo tottakai jos ostat ERI MERKKIÄ (!!). No ihan saman merkin kohdalla -yasmin- saattaa hinta olla jossain apteekissa 33 euroa, toisessa 36 euroa. Myyjä itsepintaisesti on sitä mieltä ettei se pidä paikkaansa, että olen väärässä. Purskahdin nauramaan tälle "ammattitaitoiselle" farmaseutille/myyjälle ja lähdin menemään.

Lääkkeet ovat joka apteekissa saman hintaisia. Jos kyseessä oli joku muu tuote kuin lääke, niin silloin hinnat voivat tietysti vaihdella, sillä näiden tuotteiden kohdalla hinnoittelu on vapaata. Tuossa tapauksessa on voinut käydä niin, että on tullut voimaan uusi taksa apteekkikäyntiesi välillä. Eli sama tuote olisi maksanut saman verran siellä Ison Omenan apteekissa. Sama juttu e-pillereiden kohdalla. Taksa päivittyy kahden viikon välein, ja heitot voivat olla joskus suuriakin.

Vierailija
164/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ärsyttävään farmaseuttiin ettei mitään rajaa. Olin tuossa lähiapteekissa asioimassa, en käy siellä yleensä ja ostin yhden tuotteen jota käytän erittäin pajon ja olen käyttänyt vuosia.. Sanoin kassalla että oho, onpas tämä teillä halpaa verrattuna muihin apteekkeihin (muualla hinta 6,5 euroa, tuolla 5,00euroa). Farmaseutti/myyjä vastasi napakasti että kyllä kuule kaikki tuotteet on samanhintaisia joka apteekissa, ei nämä hinnat vaihtele. Olin ihan että anteeks mitä?? Sanoin et kuule kyl ne vaihtelee, just pari viikkoa sitten ostin tän saman tuotteen iso omenan apteekista puolitoista euroa kalliimmalla. Ei ole mahdollista, väittää myyjä. Putosin totaalisesti, ja myyjä alkaa luennoida kuinka "suomessa on laki jonka mukaan kaikki lääkkeet pitää olla samanhintaisia joka apteeksissa" Mä vastasin että esim. e-pillereiden hinta heittelee tosi paljon. Myyjä vastaa että joo tottakai jos ostat ERI MERKKIÄ (!!). No ihan saman merkin kohdalla -yasmin- saattaa hinta olla jossain apteekissa 33 euroa, toisessa 36 euroa. Myyjä itsepintaisesti on sitä mieltä ettei se pidä paikkaansa, että olen väärässä. Purskahdin nauramaan tälle "ammattitaitoiselle" farmaseutille/myyjälle ja lähdin menemään.

Kannattais ottaa asioista selvää, ennekuin alkaa muille nauramaan ja inttämään.

Vierailija
165/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran täällä joku mamma valitti että miksei farmaseutti huomannut kun lääkäri oli laittanut annostuksen väärin,olisi kuulemma farmaseutin pitänyt tietää oikea annostus!

Vierailija
166/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta on äärimmäisen hieno juttu, että apteekissa on mahdollisuus nähdä kaikki asiakkaalle määrätyt lääkkeet. Moni käy usealla eri lääkärillä, jotka eivät välttämättä huolehdi lääkkeiden mahdollisista yhteisvaikutuksista.. musta on hyvä, että joku seuraa sitäkin.

Vierailija
167/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. yövoiteen hinta siis vaihtelee tyyliin kahden viikon väliein joka ikisessä apteekissa?

Vittu sä oot urpo..

Vierailija
168/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
169/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. yövoiteen hinta siis vaihtelee tyyliin kahden viikon väliein joka ikisessä apteekissa?

Vittu sä oot urpo..

Kukahan se urpo tässä on?

Vierailija
170/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. yövoiteen hinta siis vaihtelee tyyliin kahden viikon väliein joka ikisessä apteekissa? Vittu sä oot urpo..

Lääkkeet siis huom vain lääkkeet maksavat joka apteekissa saman verran. Niiden hinnoittelu on sidottu ns. lääketaksaan, joka päivittyy noin 2 viikon välein.

Ottaako koville?

Vierailija
171/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisitte mitä p*skaa apteekkihenkilökunnan niskaan kaadetaan.

Ja tietäisitte oikeasti mitä ihmiset kyselevät lääkehoidosta. Vaikka itse tunnet että tiedät tarpeeksi itsesi/lastesi käyttämistä lääkkeistä, suuri osa ihmisistä on lievästi sanottuna pihalla koko hommasta.

Vierailija
172/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että apteekit palvelevat tarvittaessa. Valitettavasti palvelu apteekeissa nykyään usein on yliaktiivista. Kaikki kuitenkaan eivät kaipaa farmaseuttien neuvoja. On todella rasittavaa joka kerta apteekissa asioidessa kuunnella samat löpinät, jotka eivät omalla kohdalla lääketieteellisesti ole edes relevantteja.

Mielestäni myös apteekkipalveluissa pitäisi voida olla mahdollista rajata oman lääkehistorian katselu pois farmaseuteilta. Tällaisen rajauksen tehnyt tietoisesti itse ottaisi vastuun siitä, että lääkärin kirjoittamia annostuksia ei apteekissa erityisesti tarkisteta ja että hän tietää, mitä lääkkeitä syö. Toki kokenut farmaseutti ilman potilaan lääkehistoriatietojen tarkasteluakin varmaan havaitsee, jos lääkärin kirjoittama lääkeannostus on poikkeuksellinen ja tarkistusta vaativa. Vai mitä? Historiatietojen katselurajaus voisi toimia farmaseuteille signaalina siitä, että tälle asiakkaalle ei tarvitse jakaa joka asiointikerran yhteydessä samaa informaatiota lääkkeistä. Kaikki olisivat tyytyväisiä ja farmaseutit voisivat keskittyä palvelemaan silloin, kun siihen on tarvetta.

Vierailija
173/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että on tuo sähköinen resepti. En halua mihinkään reseptitietokantaan tietojani ja se on laillista myös kieltää. Eli laki antaa potilaalle oikeuden pyytää paperiresepti ja pyytää, ettei tietoja laiteta sähköiseen tietokantaan.

En vaan viitsi tästä vääntää lääkäreille, kun siinä inttäessä menee liikaa aikaa.

Vierailija
174/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että farmaseutti näkee lääkehistorian. Onpa itsellenikin käynnyt niin, että jouduin erikseen soittamaan, ja tarkistamaan kahden lääkkeen yhteensopivuuden (peruslääkitys ja satunnainen), kun en saannut selkoa lääkärissä, ja unohdin apteekissa kysyä. Se sitten, miten farmaseutti asiansa esittää, on ihan toinen juttu.

Vierailija
175/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

farmaseutti alkoi kertoa omista migreenikokemuksistaan. Puhui ja puhui, välillä varmisti: "Ei kai sulla nyt ole kohtausta päällä? Se olisikin kamalaa istua siinä ja mä vaan puhun ja puhun!"

Lääkevinkin sain: Joskus kannattaa päänsärkyyn koittaa yhtaikaa 1000g parasetamolia ja 1000g aspiriinia. Tämä helppaa kuulemma nopeasti. Luulen, että jos otan kilon molempia lääkkeitä, mulla on suurempiakin ongelmia kuin päänsärky...

Vierailija
176/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei koske vain e-reseptiä, vaan kaikkia apteekista ostettuja lääkkeitä, joista on saatu Kela:n lääkekorvaus. Itselleni paljastui vasta hiljan, että myös Kela-korvatuista vanhoista paperilääkeresepteistä tallentuu tiedot apteekkien käyttämään järjestelmään ja että farmaseuteilla on oikeus lääkkeitä hakiessani katsella näitä vanhoja tietojani. Pöyristyttävää, ei minkäänlaista tietosuojaa. En pysty itse vaikuttamaan omiin sähköiseen järjestelmään tallentuvien tietojen käyttöön. Mielestäni asia, jolle pitäisi tehdä jotain.

Farmaseuttien yli-innokasta opastusta voisi kommentoida epäonnistuneena oman ammatin profiilinkohotustoimenpiteenä, jonka voisi jo lopettaa.

Vierailija
177/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kela-korvatut lääkkeet näkyvät, vaikkei sähköinen resepti.

Vierailija
178/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääketyöntekijöitä, jotka eivöt ole farmaseuttia nähneetkään. Heillä saattaa olla lievää yli-intoa esittää pätevämpiä kuin ovatkaan.

Vierailija
179/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti sattunut fiksuja farmaseutteja (Isossa Omenassa). Lähes aina farmaseutti reseptilääkettä hakiessani kysyy " Onko tämä lääke ennestään tuttu?" ja jos sanon että on, niin ei sitten siitä sen enempää. Jos taas on uusi lääke, otan kyllä mielelläni vastaan informaatiota.

Ne apteekin kassalla istuvat henkilöt eivät käsittääkseni ole farmaseutteja, vaan apteekkiapulaisia..

Vierailija
180/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylitärkeät tädit!

Olen jopa vaihtanut apteekkia, koska tavallisten vitamiinipillerien ostosta tuli sellaista vääntämistä kuin olisin ollut pahempiakin myrkkyjä hankkimassa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi