Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli-innokkaat farmaseutit ärsyttävät

Vierailija
19.11.2012 |

Apteekkien yli-innokas palvelu ärsyttää suunnattomasti. Noudin tänään uuden reseptilääkkeen ja lääkkeen oikeellisuuden varmistamiseksi farmaseutti oli minulle mitään puhumatta lukenut apteekkijärjestelmästä aiemman lääkehistoriani. Tämä paljastui, kun hän pohti, että onkohan lääkäri kirjoittanut reseptin oikein, kun anostusta oli aiemmin käyttämästäni lääkkeestä nostettu. Ihmetystä herättää ensinnäkin se, että farmaseutilla ylipäätään on oikeus lukea lääkehistoriaani. Mitä se hänelle kuuluu? Lääkehistorian perusteella potilaskertomusta tuntematta ei ole mahdollista päätellä, onko uusi lääkeresepti oikein kirjoitettu. Lisäksi asiakkaan taustaa ja terveydentilaa tuntematta on lähes vaarallista jakaa lääketieteellisiä neuvoja lääkkeeseen liittyvistä sairauksista ja lääkkeiden käytöstä niihin. Tämä on hyvin yleistä apteekeissa nykyään. Terveyteen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä ja vääristä sekä tilanteeseen soveltumattomattomista neuvoista voi olla ikäviäkin seurauksia.

Terveydenhuollossa yleensä potilaalla on mahdollista niin halutessaan rajata potilastietojen lukuoikeuksia eri hoitoyksiköiden välillä. Tämä ilmeisesti ei koske apteekkeja, mikä hämmästyttää suuresti. Onko muilla asiasta tarkempaa tietoa tai vastaavia kokemuksia? Onko jotain, mitä asian hyväksi voisi tehdä?

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hienoa, että apteekit palvelevat tarvittaessa. Valitettavasti palvelu apteekeissa nykyään usein on yliaktiivista. Kaikki kuitenkaan eivät kaipaa farmaseuttien neuvoja. On todella rasittavaa joka kerta apteekissa asioidessa kuunnella samat löpinät, jotka eivät omalla kohdalla lääketieteellisesti ole edes relevantteja.

Mielestäni myös apteekkipalveluissa pitäisi voida olla mahdollista rajata oman lääkehistorian katselu pois farmaseuteilta. Tällaisen rajauksen tehnyt tietoisesti itse ottaisi vastuun siitä, että lääkärin kirjoittamia annostuksia ei apteekissa erityisesti tarkisteta ja että hän tietää, mitä lääkkeitä syö. Toki kokenut farmaseutti ilman potilaan lääkehistoriatietojen tarkasteluakin varmaan havaitsee, jos lääkärin kirjoittama lääkeannostus on poikkeuksellinen ja tarkistusta vaativa. Vai mitä? Historiatietojen katselurajaus voisi toimia farmaseuteille signaalina siitä, että tälle asiakkaalle ei tarvitse jakaa joka asiointikerran yhteydessä samaa informaatiota lääkkeistä. Kaikki olisivat tyytyväisiä ja farmaseutit voisivat keskittyä palvelemaan silloin, kun siihen on tarvetta.

Näin on. Kanta on aika huono järjestelmä. Mielestäni tämä loukkaa yksityisyyden suojaa. Lisäksi he saattavat vielä kovaäänisesti huudella lääkkeistä ja olemattomien väliseinien yli kuuluu kaikki sekä selän takaa näkee kaikki toisten lääkkeet. Missä on oikea asiakaspalvelu apteekit?

Kerran yksi farmaseutti alkoi kysellä intiimivaivoistani, eikä antanut valita rauhassa lääkettä. Oli pakko kävellä apteekista ulos, kun ei ymmärtänyt olla hiljaa. Törkeää asiakaspalvelua yliopiston apteekissa.

Vierailija
262/267 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on yksi suuren ketjun apteekki, jonka toimintatavat  ovet todella erikoisia, ja poikkeavat täysin muista apteekeista, myös muista saman ketjun apteekeista. Ostan kuukausittain ja  3 kk välein lääkkeitä sairauteen, joka minulla on ollut vuosikymmeniä. Samoja, samannimisiä ja samoja pakkauksia, lääkkeitä olen käyttänyt n. 15 vuotta, eli muutaman kerran olen niitä ostanut. Ostan aina sen Kelan korvaaman halvimman vaihtoedon, mikä se milloinkin on.

Puhuin farmaseutin kanssa iloisesti tästä, että ai se nyt halvin, laita sitä vaan, saas nähdä mikä se ensikerralla on. Farmaseutti ilmoitti, että tämä lääke on AINA halvin, mitään muita sinä et saa ottaa ikinä. Sanoin, että se halvin kyllä vaihtelee välillä, voi olla joku muukin, mutta ei sillä ole mulle väliä mikä se on. KYLLÄ SE ON AINA HALVIN, minäpä oikein kirjoitan sen tähän reseptiin, että sinä muistat tämän eikä sulle voida antaa muuta. Ja eukko tosiaan kirjoitti sen lääkärin tekstin alle tikkukirjaimin tämän lääkkeen nimen, että siinä se nyt lukee sulla, tämä on se lääke minkä saat, muita et muualtakaan saa! No, seuraavalla kerralla oli toinen lääke halvin ja sain sen, tietenkin.Ihmettelin siellä toisessa apteekissa, että onko farmaseuteilla oikeus kirjoitella reseptiin lääkärin tekstin alle, ja he sanoivat että periaatteessa on jos on jotain tärkeää läkkkeen valmistuksen loppumisesta tms. mutta ei kyllä muuten vaan mitään merkintöjä. 

Toiselle kerralla ostin lääkettä, jota olen käyttänyt 90-luvulta alkaen, ostanut yleensä 3 kk annoksen eli halvemmaksi tulevan ison 3 kpl pakkauksen ja yhden erikseen. Tässä samassa apteekissa mulle tarjottiin 4 kpl erikseen olevia lääkkeitä ja korjasin, että eikun 3+1, kun se tulee halvemmaksi. Kaikkialla muualla lähtökohtaisesti SUOSITELLAAN ison pakkauksen ostamista, koska se maksaa vähemmän. Farmaseutti sanoi, että ei voi myydä kuin 4 erillistä pakkausta, Kela ei korvaa jos en osta 4 erillistä pakettia, yhteispakkausta ei korvata! Olin ihan että häh, olen aina ostanut sen näin, katso vaikka reseptistä. Farmaseutti katsoi, että joo, siinä on tehty virhe, sun on pakko ostaa nämä  erilliset pakkaukset, soita vaikka Kelaan ja tarkista! Sanoin, että Kela on aina korvannut nämä, mitään ongelmaa ei ole ollut, olen käyttänyt näitä yli 10 vuotta enkä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, vaan on suositeltu yhteispakkausta. Tästä alkoi helvetillinen inttäminen, hän haki toisen farmaseutin (epäilen apteekkariksi) ja he kieltäytyivät myymästä mulle halvempaa pakettia, vaan olisi pitänyt ostaa sikakalliilla ne 4.

No, kävelin seuraavaan apteekkiin ja ostin lääkkeeni ilman ongelmia. En oikeasti tajua, miten yhdessä apteekissa kymmenistä voidaan noudattaa tällaisia tosi outoja toimintatapoja, ja miksi? Jutuissa ei ole päätä eikä häntää, ja asiakasta pidetään jonain idioottina, jolle voi väittää mitä tahansa paskaa. Se apteekkari ilmeisesti on luonut tällaisia systeemejä, mutta miten kukaan ei puutu siihen, ja miten ne työntekijät uskovat tällaisia outoja käytäntöjä, jotka poikkeavat täysin muista apteekeista? En jalallani astu ko. apteekkin enää, en edes halua tietää, mitä kolmannella kerralla tapahtuisi.

Myös yhdessä suuressa apteekissa oli hankalaa saada ostettua yhtä pakkausta, joka jaetaan monesta, vaikka tämä on ihan normaali tapa tämän lääkkeen yhteydessä, kun kyseessä on ruisku. Farmaseutti yritti, jos voisin hakea sen muualta. Ihme meininki! Lääke oli pakko saada seuraavaksi päiväksi hoidon takia. Itse olen pettynyt farmaseuttien ammattitaitoon ja osalla ei ole asiakaspalvelutaitoja. Ärsyttää myös se vierestä kyttäys, kun valitsee itse vitamiineja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne on pakotettu olemaan sellaisia läähättäviä puudeleita. Sitten vielä päälle ne mömmöt, joita ne napsii purkista koko ajan.

Vierailija
264/267 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan että AI hoitaa tämänkin homman niin ei tarvi kuunnella lässytysläpinää.

Kaikissa tapauksissa ja kaikissa kaupoissa. Netissä.

Lääkäristä lähtien. Menet puhelinkoppityyliseen skanniin jossa sun elintoiminnot fixataan, ja jos tarvii, lähtiessä luukusta tippuu tarvittavat lääkkeet.

Vierailija
265/267 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännittävimmät asiakkaat ovat ne jotka tulevat ostamaan yskänlääkettä ja kertovat vielä olevansa menossa koronatestiin seuraavaksi... ja ilman maskia tietenkin.

Vierailija
266/267 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon nuoria hyvätissisiä herkkupaloja, mielellään jään jutustelemaan.

Vierailija
267/267 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmaseuteilla on selvästi käynnissä kampanja kohottaa ammattiprofiilia. Nyt he nostavat asiantuntemuksensa jo lääkäreidenkin yläpuolelle. On mielenkiintoinen väite, että lääkärit eivät ymmärrä eri lääkemuotojen farmaseuttisia ominaisuuksia. Millähän perusteella farmaseuttien mukaan lääkärit lääkkeet potilaille määräävät? Itse luotan huomattavasti enemmän lääkäreiden asiantuntemukseen kuin farmaseuttien. Jo koulutuksessakin on jokusen vuoden ero.

On myös mielenkiintoista, että farmaseutit eivät näe mitään tietoturvaongelmia lääkehistoriaan liittyen apteekkijärjestelmässä. Ehkä heidän koulutus ei kuitenkaan riitä tämän tyyppisten ongelmien pähkäilyyn...

Ehkä farmaseutit ansaitsevatkin ammattiprofiilinsa korotusta, ainakin näiden kommenttien perusteella, etenkin sinun. Lääkärit opiskelevat kuuden vuotensa aikana kaikenlaista, diagnosoinnin, tautiopin ja ihmisen biologian ja fysologian lisäksi yksi olennainen osa lääkärin koulutusta on laitteiden käyttäminen ja hoitojen toteuttamisen harjoittelu. Tämä vie ison osan heidän käymästään koulutuksesta. Luuletko sinä oikeasti että yleislääkärit ehtivät opiskelemaan lääkkeistä oman koulutuksensa aikana yhtä paljon kuin edes pelkkä farmaseutti?