Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli-innokkaat farmaseutit ärsyttävät

Vierailija
19.11.2012 |

Apteekkien yli-innokas palvelu ärsyttää suunnattomasti. Noudin tänään uuden reseptilääkkeen ja lääkkeen oikeellisuuden varmistamiseksi farmaseutti oli minulle mitään puhumatta lukenut apteekkijärjestelmästä aiemman lääkehistoriani. Tämä paljastui, kun hän pohti, että onkohan lääkäri kirjoittanut reseptin oikein, kun anostusta oli aiemmin käyttämästäni lääkkeestä nostettu. Ihmetystä herättää ensinnäkin se, että farmaseutilla ylipäätään on oikeus lukea lääkehistoriaani. Mitä se hänelle kuuluu? Lääkehistorian perusteella potilaskertomusta tuntematta ei ole mahdollista päätellä, onko uusi lääkeresepti oikein kirjoitettu. Lisäksi asiakkaan taustaa ja terveydentilaa tuntematta on lähes vaarallista jakaa lääketieteellisiä neuvoja lääkkeeseen liittyvistä sairauksista ja lääkkeiden käytöstä niihin. Tämä on hyvin yleistä apteekeissa nykyään. Terveyteen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä ja vääristä sekä tilanteeseen soveltumattomattomista neuvoista voi olla ikäviäkin seurauksia.

Terveydenhuollossa yleensä potilaalla on mahdollista niin halutessaan rajata potilastietojen lukuoikeuksia eri hoitoyksiköiden välillä. Tämä ilmeisesti ei koske apteekkeja, mikä hämmästyttää suuresti. Onko muilla asiasta tarkempaa tietoa tai vastaavia kokemuksia? Onko jotain, mitä asian hyväksi voisi tehdä?

Kommentit (267)

Vierailija
141/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yrittää sivistää teitä" Kenellä on nyt suuret luulot itsestään?

Vierailija
142/267 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 02:06"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 22:49"]

Kyllä nyt jokainen osaa sen antibiootin tai vastaavan syödä. EHDOTTOMASTI PITÄISI KYSYÄ LUPA ASIAKKAALTA TUTKIA TIETOJA. Tai kone hälyttämään jos lääkkeet eivät sovi yhteen.

[/quote]

Ensinnäkin, "jokainen" ei todellakaan osaa syödä antibiootteja. Tai no, osaa varmaan nielasta sen tabletin, mutta tuskin tietää, että jopa ihan tavalliset ruoka-aineet voi vaikuttaa merkittävästi antibiootin tehoon. Esimerkiksi maito tietyissä tilanteissa. Mutta sinähän varmasti henkilökohtaisesti tiedät, että mistä tilanteista nyt puhun. Ja jos oot yhtään lukenut tätä ketjua, niin ei esimerkiksi ole ollenkaan epätavallista, että joku ei tajua nestemäisten antibioottien oikeaa annostelua. Korvatulehduksessa sitä antibioottia ei todellakaan tungeta korvaan, ellei se ole korvatippa.

Ja toiseksi: mitäs sitten, kun se kaavailemasi ohjelma sitten hälyttää? "Lääkkeellä on yhteisvaikutus lääkkeen X kanssa"? Siinäpähän sitten lopetat kaikki käytössäsi olevat lääkkeet esim. sen antibioottikuurin ajaksi, vaikka lääkityshistoriasi näkemällä oltaisiin saatu selville, että parin tunnin väli näiden yhteisvaikuttavien lääkkeiden välillä olisi riittänyt takaamaan lääkitysturvallisuuden. Mutta voi voi, kun ei niitä tietoja sun vainoharhaisuuden takia voitu katsoa.

[/quote]

Jos olen syönyt samanlaisen antibioottikuurin kolme kertaa ennenkin, niin osaan syödä sen nytkin. En tarvitse tuputusneuvoja.

Olet siis näköjään perusfarmaseutti, eli asiat saa vääntää rautalangasta. Kun laite apteekissa hälyttäisi mahdollisesta lääkkeen yhtäaikaisuudesta, lisäselvitys olisi tarpeen. Asiakkaan luvalla luonnollisesti. Mikä hinku sinulla on tutkia toisten lääkähistoriaa? Eihän se sinun ongelmasi ole jos asiakas ei halua noudattaa ohjeita. Eihän niitä nytkään suurin osa noudata vaikka kuinka luulette neuvovanne ja ohjaavanne.

Asiakas kantaa vastuun. Pitäisi saada lupa tietojen tutkimiseen ja jossei sitä tule niin se on asiakkaan asia. Kummallista nokan tunkemista juttuihin jotka eivät myyjälle kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kuule, lupaan että aina kun käyn apteekissa niin kirjoitan tänne kuinka se meni! Oliko palvelu hyvä, huonoa tai erittäin huonoa. Eteeenkin se huono asia pitää muistaa korostaa erikseen. Sitähän sä halusit, eikö vain?

Vierailija
144/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin on epämukavaa käydä apteekissa ostoksilla. Ei saa yhtään rauhassa tutkia tuotteita, aina on joku hiillostamassa.

Vierailija
145/267 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi ymmärtää miksi ihmiset, jotka ei ole edes saanu farmaseutin koulutusta tulee itkeen asioista tänne. Kannattasko ottaa selvää asioista ennekun syyttelee muita. Farmaseuttien tehtävä on varmistaa lääkkeen oikea ja turvallinen käyttö ja tuon toteuttaakseen on vaan pakko kysyä asiakkailta asioita eli "tuputtaa". Ja jos muka kaikki osaavat lääkkeitä käyttää oikein niin miksi törmään usein asiakkaisiin, jotka käyttävät väärää lääkettä vaivaansa, eivät noudata käyttöohjeita ym. Ja tuskin tavallinen kadun tallaaja tietää todella mitä vaaroja lääkkeiden käyttöön liittyy esim. yhteisvaikutusten muodossa. Yhteisvaikutustietokantoja on jo olemassa mutta toimivuus on eri juttu. Ketään farmaseuttia ei oikeasti kiinnosta mitä lääkkeitä asiakkaat syövät, ainoastaan ammatillisessa mielessä, jotta voi varmistua oikeasta käytöstä. Mitenkähän ihmiset voitte käydä edes kaupassa ostamassa maitoa,herran jumala kun kassatäti saa tietää että meillä juodaan rasvatonta maitoa!! Onpa noloa tuo ja jos kassatäti saa viel tietää että ruisleipääkin meillä kuluu..

Vierailija
146/267 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai pitää olla alan koulutus, jotta voi kyseenalaistaa tai kommentoida asiaa? Sinullakin on varmaan politiikasta maisterin tutkinto, jotta voit äänestää.

On vähän eri asia että joku kaupasta näkee että on ostanut maitoa, kuin että tuttu farmaseutti näkee kaikki intiimireseptit tietokoneelta. Mielestäni maidon ja esim. masennus-, peräpukama ym. lääkkeen käyttö ovat aika eri asioita. Kai jopa sinä sen tajuat?

Vierailija
147/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää apteekkari kuluissa kun voi lukea täältä minkä tasoista palvelu on. Ei turhia kustannuksia Mystery shoperseista. Heh Heh

Vierailija
148/267 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minun olisi vain pitänyt käyttää farmaseutin antama väärä lääke, koska minulla ei ole alan koulutusta.

Pyydän nöyrimmin anteeksi, että sanoin farmaseutille, että nyt kyllä yrität antaa minulle ihan väärällä annoksella lääkettä ja väärää lääkettä, mitä reseptillä on. Olisi vain pitänyt sokeana uskoa koulutettua ihmistä ¨.

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 10:32"]

En vaan voi ymmärtää miksi ihmiset, jotka ei ole edes saanu farmaseutin koulutusta tulee itkeen asioista tänne. Kannattasko ottaa selvää asioista ennekun syyttelee muita. Farmaseuttien tehtävä on varmistaa lääkkeen oikea ja turvallinen käyttö ja tuon toteuttaakseen on vaan pakko kysyä asiakkailta asioita eli "tuputtaa". Ja jos muka kaikki osaavat lääkkeitä käyttää oikein niin miksi törmään usein asiakkaisiin, jotka käyttävät väärää lääkettä vaivaansa, eivät noudata käyttöohjeita ym. Ja tuskin tavallinen kadun tallaaja tietää todella mitä vaaroja lääkkeiden käyttöön liittyy esim. yhteisvaikutusten muodossa. Yhteisvaikutustietokantoja on jo olemassa mutta toimivuus on eri juttu. Ketään farmaseuttia ei oikeasti kiinnosta mitä lääkkeitä asiakkaat syövät, ainoastaan ammatillisessa mielessä, jotta voi varmistua oikeasta käytöstä. Mitenkähän ihmiset voitte käydä edes kaupassa ostamassa maitoa,herran jumala kun kassatäti saa tietää että meillä juodaan rasvatonta maitoa!! Onpa noloa tuo ja jos kassatäti saa viel tietää että ruisleipääkin meillä kuluu..

[/quote]

Vierailija
149/267 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2012 klo 13:57"]

Varsinkin sellaiset kaikkitietävät ja yli-innokaat asiakkaankarkoittajat.

Olen tosi yllättynyt, että ne pölöt saa lukea lääkehistoriaa. Enpä olisi uskonut siitä ammattikunnasta tuollaista. Itse kun pidän heitä ihan tavallisina kassatyttöinä, jotka sattuvat vain myymään lääkkeitä.

[/quote]

Ihan tavalliset kassatytöt käyvät yliopistokoulutuksen, jotta saavat oikeuden toimia farmaseuttina.

Vierailija
150/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoja

Vierailija
151/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 15:34"]Hei kuule, lupaan että aina kun käyn apteekissa niin kirjoitan tänne kuinka se meni! Oliko palvelu hyvä, huonoa tai erittäin huonoa. Eteeenkin se huono asia pitää muistaa korostaa erikseen. Sitähän sä halusit, eikö vain? [/quote]

Itse asiassa en, mutta turha sinua on yrittää sivistää.

Vierailija
152/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:ta parhaimmillaan. Esitetään tutkimuksia jostakin aiheesta, mutta palstamamman oma kokemus ylittää jälleen kerran kaikki tutkimustulokset :D

Vierailija
153/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on yksi suuren ketjun apteekki, jonka toimintatavat  ovet todella erikoisia, ja poikkeavat täysin muista apteekeista, myös muista saman ketjun apteekeista. Ostan kuukausittain ja  3 kk välein lääkkeitä sairauteen, joka minulla on ollut vuosikymmeniä. Samoja, samannimisiä ja samoja pakkauksia, lääkkeitä olen käyttänyt n. 15 vuotta, eli muutaman kerran olen niitä ostanut. Ostan aina sen Kelan korvaaman halvimman vaihtoedon, mikä se milloinkin on.

Puhuin farmaseutin kanssa iloisesti tästä, että ai se nyt halvin, laita sitä vaan, saas nähdä mikä se ensikerralla on. Farmaseutti ilmoitti, että tämä lääke on AINA halvin, mitään muita sinä et saa ottaa ikinä. Sanoin, että se halvin kyllä vaihtelee välillä, voi olla joku muukin, mutta ei sillä ole mulle väliä mikä se on. KYLLÄ SE ON AINA HALVIN, minäpä oikein kirjoitan sen tähän reseptiin, että sinä muistat tämän eikä sulle voida antaa muuta. Ja eukko tosiaan kirjoitti sen lääkärin tekstin alle tikkukirjaimin tämän lääkkeen nimen, että siinä se nyt lukee sulla, tämä on se lääke minkä saat, muita et muualtakaan saa! No, seuraavalla kerralla oli toinen lääke halvin ja sain sen, tietenkin.Ihmettelin siellä toisessa apteekissa, että onko farmaseuteilla oikeus kirjoitella reseptiin lääkärin tekstin alle, ja he sanoivat että periaatteessa on jos on jotain tärkeää läkkkeen valmistuksen loppumisesta tms. mutta ei kyllä muuten vaan mitään merkintöjä. 

Toiselle kerralla ostin lääkettä, jota olen käyttänyt 90-luvulta alkaen, ostanut yleensä 3 kk annoksen eli halvemmaksi tulevan ison 3 kpl pakkauksen ja yhden erikseen. Tässä samassa apteekissa mulle tarjottiin 4 kpl erikseen olevia lääkkeitä ja korjasin, että eikun 3+1, kun se tulee halvemmaksi. Kaikkialla muualla lähtökohtaisesti SUOSITELLAAN ison pakkauksen ostamista, koska se maksaa vähemmän. Farmaseutti sanoi, että ei voi myydä kuin 4 erillistä pakkausta, Kela ei korvaa jos en osta 4 erillistä pakettia, yhteispakkausta ei korvata! Olin ihan että häh, olen aina ostanut sen näin, katso vaikka reseptistä. Farmaseutti katsoi, että joo, siinä on tehty virhe, sun on pakko ostaa nämä  erilliset pakkaukset, soita vaikka Kelaan ja tarkista! Sanoin, että Kela on aina korvannut nämä, mitään ongelmaa ei ole ollut, olen käyttänyt näitä yli 10 vuotta enkä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, vaan on suositeltu yhteispakkausta. Tästä alkoi helvetillinen inttäminen, hän haki toisen farmaseutin (epäilen apteekkariksi) ja he kieltäytyivät myymästä mulle halvempaa pakettia, vaan olisi pitänyt ostaa sikakalliilla ne 4.

No, kävelin seuraavaan apteekkiin ja ostin lääkkeeni ilman ongelmia. En oikeasti tajua, miten yhdessä apteekissa kymmenistä voidaan noudattaa tällaisia tosi outoja toimintatapoja, ja miksi? Jutuissa ei ole päätä eikä häntää, ja asiakasta pidetään jonain idioottina, jolle voi väittää mitä tahansa paskaa. Se apteekkari ilmeisesti on luonut tällaisia systeemejä, mutta miten kukaan ei puutu siihen, ja miten ne työntekijät uskovat tällaisia outoja käytäntöjä, jotka poikkeavat täysin muista apteekeista? En jalallani astu ko. apteekkin enää, en edes halua tietää, mitä kolmannella kerralla tapahtuisi.

Vierailija
154/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se jo tullut tässäkin keskustelussa selväksi että farmaseutit ovat mielestään jumalasta seuraavia ja aina oikeassa.

Asiakas on aina se paska tyyppi joka ei tiedä mistään mitään.

Vierailija
155/267 |
28.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuules, lapsi olet vain! Jossakin vaiheessa pääset aikuisikään ja voit rauhassa alkaa suvaita muitakin.

Vierailija
156/267 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:18"]Farmaseuteilla on selvästi käynnissä kampanja kohottaa ammattiprofiilia. Nyt he nostavat asiantuntemuksensa jo lääkäreidenkin yläpuolelle. On mielenkiintoinen väite, että lääkärit eivät ymmärrä eri lääkemuotojen farmaseuttisia ominaisuuksia. Millähän perusteella farmaseuttien mukaan lääkärit lääkkeet potilaille määräävät? Itse luotan huomattavasti enemmän lääkäreiden asiantuntemukseen kuin farmaseuttien. Jo koulutuksessakin on jokusen vuoden ero. On myös mielenkiintoista, että farmaseutit eivät näe mitään tietoturvaongelmia lääkehistoriaan liittyen apteekkijärjestelmässä. Ehkä heidän koulutus ei kuitenkaan riitä tämän tyyppisten ongelmien pähkäilyyn...[/quote]

Farmaseuteilla ja proviisoreilla on lääkäreitä parempi asiantuntemus farmasiasta. Apteekilla on oma roolinsa osana terveydenhuoltojärjestelmää. Apteekkilaiset tai lainsäätäjät sosiaali- ja terveysministeriössä eivät näe lääkehistorian näkymiseen liittyen tietoturvaongelmaa. Sen sijaan he näkevät siinä hyvän keinon parantaa lääketurvallisuutta. Liekö heillä sitten kaikilla riittämätön koulutus.

Vierailija
157/267 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proviisoreilla todellakin on hyvä ja asianmukainen koulutus ja heillä on myös tietoa farmasiasta. Tosin suuri osa heistä työskentelee apteekeissa buranaa myymässä...

Farmaseuttien koulutuksesta en niinkään ole vakuuttunut. He itse korostavat koulutuksensa olevan yliopistotutkinto. Näin teoriassa onkin (alempi yliopistotutkinto), mutta koulutuksen taso vastaa korkeintaan ammattikorkeakoulun tasoa. On vain jäänne historiasta, että koulutus järjestetään yliopiston puolella. Ja itse asiassa ammattikorkeakoulusta valmistuu paljon vaikeamman tutkinnon opiskelleita, joiden ei tarvitse joka mediassa vakuutella olevansa ammattitaitoisia ja hyviä. Sen kaikki tietävät muutenkin. Toisin on tilanne farmaseuteilla: työ apteekissa ei juurikaan ole Siwan kassatyötä vaativampaa tai motivoivempaa ja tästä syystä täytyy yrittää päteä! 

Vierailija
158/267 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain antibioottikuurin ja lääkäri sanoi "kipulääkkeitä parasetamolia" reseptillä, koska minulla oli angiina. Sen enempiä reseptejä tutkimatta menin apteekkiin. Farmaseutti naurahti ja kysyi, että sainko näin vahvoja kipulääkkeitä kurkku kipuun, ei kai kaikkia laiteta. Olin ihmeissäni, että mitäs... 60kpl Panacod 500mg 1-2kpl 1-3kertaa/vrk. Onneksi Farmaseutti huomasi, enkä ostanut niitä. Sen verran vahvoja lääkkeitä, ettei niitä voi yh-äiti lasten kesken käyttää. Ammattimaista toimintaa mielestäni.

Vierailija
159/267 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2013 klo 18:18"]Farmaseuteilla on selvästi käynnissä kampanja kohottaa ammattiprofiilia. Nyt he nostavat asiantuntemuksensa jo lääkäreidenkin yläpuolelle. On mielenkiintoinen väite, että lääkärit eivät ymmärrä eri lääkemuotojen farmaseuttisia ominaisuuksia. Millähän perusteella farmaseuttien mukaan lääkärit lääkkeet potilaille määräävät? Itse luotan huomattavasti enemmän lääkäreiden asiantuntemukseen kuin farmaseuttien. Jo koulutuksessakin on jokusen vuoden ero. On myös mielenkiintoista, että farmaseutit eivät näe mitään tietoturvaongelmia lääkehistoriaan liittyen apteekkijärjestelmässä. Ehkä heidän koulutus ei kuitenkaan riitä tämän tyyppisten ongelmien pähkäilyyn...[/quote]

Farmaseuteilla ja proviisoreilla on lääkäreitä parempi asiantuntemus farmasiasta. Apteekilla on oma roolinsa osana terveydenhuoltojärjestelmää. Apteekkilaiset tai lainsäätäjät sosiaali- ja terveysministeriössä eivät näe lääkehistorian näkymiseen liittyen tietoturvaongelmaa. Sen sijaan he näkevät siinä hyvän keinon parantaa lääketurvallisuutta. Liekö heillä sitten kaikilla riittämätön koulutus.

[/quote]

Itse asiassa se, että farmaseutti näkee vain omasta apteekistaan toimitetut reseptilääkkeet, ei ole ollut lainsäätäjän mielestä riittävää. Siksi on tulossa e-resepti, jonka avulla farmaseutti näkee ihan kaikki asiakkaalle toimitetut lääkkeet, mistä tahansa apteekista. Lainsäätäjän näkemys on, että tämä lisää lääkitys- ja potilasturvallisuutta. Eli mennään ihan päinvastaiseen suuntaan, mitä nämä vauhkoajat haluavat.

Vierailija
160/267 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ärsyttävään farmaseuttiin ettei mitään rajaa. Olin tuossa lähiapteekissa asioimassa, en käy siellä yleensä ja ostin yhden tuotteen jota käytän erittäin pajon ja olen käyttänyt vuosia.. Sanoin kassalla että oho, onpas tämä teillä halpaa verrattuna muihin apteekkeihin (muualla hinta 6,5 euroa, tuolla 5,00euroa). Farmaseutti/myyjä vastasi napakasti että kyllä kuule kaikki tuotteet on samanhintaisia joka apteekissa, ei nämä hinnat vaihtele. Olin ihan että anteeks mitä?? Sanoin et kuule kyl ne vaihtelee, just pari viikkoa sitten ostin tän saman tuotteen iso omenan apteekista puolitoista euroa kalliimmalla. Ei ole mahdollista, väittää myyjä. Putosin totaalisesti, ja myyjä alkaa luennoida kuinka "suomessa on laki jonka mukaan kaikki lääkkeet pitää olla samanhintaisia joka apteeksissa" Mä vastasin että esim. e-pillereiden hinta heittelee tosi paljon. Myyjä vastaa että joo tottakai jos ostat ERI MERKKIÄ (!!). No ihan saman merkin kohdalla -yasmin- saattaa hinta olla jossain apteekissa 33 euroa, toisessa 36 euroa. Myyjä itsepintaisesti on sitä mieltä ettei se pidä paikkaansa, että olen väärässä. Purskahdin nauramaan tälle "ammattitaitoiselle" farmaseutille/myyjälle ja lähdin menemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä