Talvi 2013 - kevät 2014 vauva
Heipsan kaikille. Vanhoille oonkin varmaan jo tuttu aikaisemmista keskusteluista. Vauvahaave pistettiin emidän talossa vireille tammikuussa 2012 nyt on jo 10kuukautta tätä haavetta yritetty. Välillä on toivo menetetty mutta aina se jossainvaiheessa kuuta palaa. Vuoden vaihteessa päästään lapsettomuus tutkimuksiin samalla kun aloitetaan järjettömien menkka kipujen selvittely. Vielä siis on parikuukautta yritttämistä luultavimmin ilman tulosta, jossakin kun on väkisin oltava vikaa ajoitus kun ollut aikas kohdillaan useaan kertaan.. Laitoinpa siis keskustelun nimeksikin talvi 2013-kevät 2014 vauva, meillä kun alkaa loppua pikkuhiljaa mahdollisuudet aikaisempaan vauvaan.
Tervetuloa uusille ja vanhoille tähän keskusteluun. Toivottavasti löydetään taas ahkera porukka kirjoittelemaan tänne.
Haaveilija20 yk10 kp5/23-33
Kommentit (771)
Ingela, peukut pystyssä sinun puolesta, jo alkaa jännät päivät olla!
ekologisuudesta: yritystä on ainakin, välillä paremmin, välillä huonommin. Viime aikoina huonommin, pitäisi panostaa taas. Meillä on pojan kanssa ollut käytössä kestovaipat, välillä oltiin melkein kokonaan kestoilla, nyt lähinnä kertiksillä kun en keksinyt toimivaa systeemiä näin ison kanssa (2-v.). Mutta onneksi pottailu etenee koko ajan, jospa vaipat pian jää pois ainakin kotosalla. Tuttia eikä tuttipulloa ollut käytössä (täysimetys 6 kk ja 1,5 v asti muuten), soseet ym tein itse, lähinnä reissuissa ja satunnaisesti kotona kaupan hedelmäsoseita. Autoa ei yleensä pikkumatkoilla käytetä, suurin osa vaatteista lahjaksi saatuja, sukulaislasten vanhoja. Vaunut ja turvaistuin uutena, mutta muut isommat käytettyinä. Onpa minulla muutama kestoside itsellä käytössä, lähinnä kotona niitä käytän. Innostuin pojan kestovaippoja tilaillessa niitä kokeiluun tilaamaan. Itse olen kasvissyöjä. Poika syö välillä kasvisruokia ja välillä lihaa, isänsä kun on sekasyöjä. Mies kun on reissussa poika saattaa viikon elää kasvisruualla minun kanssa. Kyllähän noita siis jotain on vaikka juuri en ajatusta asialle viime aikoina ole suonut =) ekoisi blogia luen juuri, kiitos vinkistä.
minisport ja anpiainen, kuulostaa järkevälle kuntasalisuunnitelmalle. googlettelin, että jalkaprässin kanssa pitää olla varovainen, siinä jää kohtu helposti puristuksiin. Ja että maksimipainot kannattaa unohtaa. Muuten luulisi, että kuntosalia on helppo jatkaa ihan loppuraskauteen asti, kun sitä on niin helppo muokata oman olon mukaan.
minisport, Ihanalta kuulostaa teidän lomareissu! Onnea salaisuuden säilyttämisen kanssa! Se voi olla yllättävän vaikeata… (ekan kanssa anoppi kysyi olenko raskaana noin rv 6…)
anpiainen, ihanaa tuo häiden suunnittelu =) Minä myin pukuni vuosi häiden jälkeen, kun tulin siihen tulokseen, että rahasta on enemmän iloa kuin että mekko roikkuu kaapissa tilaa viemässä. Hyvä, että lääkäriltä tuli vain hyviä uutisia =)
Haaveilija, onnea uuteen kiertoon, meillä on aika samoissa kiertopäivät menossa.
on, täällä siis kp 7/26-27, viikonloppuna siis hyvä aloittaa pupuilut tosissaan =). olettaisin oviksen olevan ensi viikon puoleen väliin mennessä.
Pika päivitys.
täällä ei ole kuukautiset alkaneet. Rintojakin aristaa aikalailla. Huomenna testailen.
Hermot loppu,kun pienestä nipistyksestäkin valittava ukkoni on kipeä. Nyt vasta sitä valitusta 37,2 asteen lämmöstä kunnellaankin.
kp 30/30
Ingela: Ite en oo yhtään ekologinen, tai no sen verran että tykkään käyä kirpparilla :). Vaatteet on miulle aika tärkeitä ja kirpparilta oon tehny vaikka mitä huippu löytöjä, paljo halvemmallaki pääsee ku kaupassa :). Pullot palautetaan kauppaan ja ongelmajäte tietty oikeeseen paikkaan, mut muuten ei kierrätetä. Pikaista paranemista siulle :)
anpiainen: Onneks oli mukava lääkäri, vaikka oliki mies :). Otettiinko siulta pelkästään papa vai muutaki? Miulta katottiin sillo vaikka mitä:klamydia, joku muu sukupuolitautii,raskaus,kilpirauhanen,laktatiini (vai mikä olikaa :D) ja papa.
Korppi: joo sali on siitä hyvä ku voi säädellä niin paljon painoja jne :). Prässissä näyttäski kieltämättä aika hassulta jos hirveen iso maha, jalat pystyssä ja työntää naama punasena kelkkaa :D. Näyttäs ku synnyttämässä ois :D.
itte: Tänään laskurin mukaan raskausviikkoja 6 :).
Oon ollu tän koko kuukauden syömättä makeita herkkuja, oon liikkunu normaaliin tapaan, mut silti on paino noussu. Kävin 22.12 kehonkoostumusmittauksessa ja paino oli 49,6 ja eilen aamupaino oli 51,6. Jouluna tuli syötyy kyl hervottomasti, mut ennen paino on palannu normi lukemiin ku oon laittanu natsi linjan herkkujen suhteen. Tiiän että ei pitäs tuijottaa vaakaa ja paino nousee pakostikin, mut jotenki silti tuntuu oudolta :S. Googlettelin eilen jo rasvoja mitkä ehkäsis raskausarpia, ku miulle tulee niitä helposti :/. Muutamassa paikassa kehuttiin Body shopin sellasta coconut puikkoo.
Huomenna sovittamaan hääpukuja :). Hyvää viikonloppuu kaikki!
minisport: onnea puvun etsintään,toivottavasti on kiva päivä tulossa :) kenen kanssa menet katselemaan vai menetkö yksin? ja muuten bio-oil on kuulemma hyvä ehkäisemään r-arpia ja sitä voi käyttää muutenkin (no niin varmaan sitä coconut puikkoakin :) )
pelkään että saan sitten joskus itsekin kamalasti raskausarpia,kun sain jo teininä jenkkakahvoihin karmeet raidat kun paino nousi ja lantio leveni muutenkin. mutta arpien tuloonhan vaikuttaa myös hormonit,näin olen kuullut. äidille ei kolmen raskauden aikana tullut ainuttakaan,ei myöskään siskolleni,joten toivon että mulla olisi yhtä hyvä tuuri :)
mä muutenkin kans pelkään sitä painon nousua ja yritän kyllä sit olla tarkka syömisten kanssa raskausaikana,en mene ajatuksella että nyt saa mässätä kahden edestä sen 9kk. oon koko ikäni tasapainoillut ylipainon kanssa ja nyt olen siinä normaali painon ja lievän ylipainon rajalla,enkä todellakaan haluaisi yhtään ylimääräistä kiloa takaisin,kun muutenkin on niin huono itsetunto asian suhteen.
maissintähkä: oon aika valittaja itsekin kun vähänkin tulee kuumetta,mutta en kyllä aiheetta valita :D onneksi mies ymmärtää ja jaksaa passata :) eilen kuume nousi 39:n vaikka olin ottanut lääkettä,noin korkea kuume mulla on ollut viimeksi ala-asteella :/ kävin tänään lääkärissä ja kurkku on niin karseen näköinen että lääkäri halusi ottaa kuvan siitä :D nyt on kunnon lääkitys vihdoin päällä,ehkä en kuolekkaan tähän,niinkuin aiemmin päivällä ajattelin kun istui 3,5h terveyskeskuksessa enkä ollut ottanut kipulääkettä sinä aikana ollenkaan -.-
olen vain tässä pohtinut että jos olisinkin nyt raskaana,niin mitenköhän tämä vaikuttaa vauvaan kun joudun ottamaan 1800mg buranaa päivässä :/ mietin jo semmoisia kauhukuvia mielessäni että tulee keskenmeno tai joudutaan tekemään abortti kun sikiö on epämuodostunut tms. olisipa kohtalon ivaa..lisää siis vielä enemmän jännitystä huomiselle.
ingela kp 26/26-39
korppi: mullakin on semmoinen haave että voitaisiin ainakin osittain käyttää kestovaippoja lapsella,jos vaan hermot kestää :) me varmasti saadaan myös sukulaisilta vaatteita ja pyrin ostamaan kirpparilta suurimman osan vauvanvaatteista(vaikka tuolla kaupoissa onkin niin yli söpöjä tamineita).
vaunut varmaan ostetaan käytettyinä jos mies vaan huolii..eli toisin sanoen toivoisin että melkein kaikki saataisiin hankittua käytettyinä.meillä ei nyt muutenkaan varmasti olisi varaa ostaa kaikkia uutena,joten hyvä että on jo valmiiksi tämmöinen tulevaisuudenkuva :D
en myöskään haluaisi lapselle tuhottomasti leluja,varsinkaan vauva-aikana kun vauva ei niitä kuitenkaan kaipaisi,itse pystyy varmasti tekemää mielenkiintoisia virikkeitä,ja niitä lelujakin varmasti saadaan serkuilta sitten jonkin verran :) sanoin tästä miehelle ja yllättäen hän oli aivan samaa mieltä vaikkei oltukaan puhuttu asiasta aikaisemmin :D
itse en syö punaista lihaa lainkaan,pyrkimys tietenkin on että mahdollisimman vähä söisi mitään lihaa mutta olen antanut itselleni hieman armoa. mies on sekasyöjä mutta syö onneksi mielellään samaa ruokaa kuin minäkin,joskus harvoin haluaa ostaa itselleen jonkun herkkupihvin tai kun syödään jossain ulkona.
eli lapsi syö mitä me syödään,mutta en aio tehdä itselleni stressiä lapsen ruokavaliosta,kunhan syö terveellisesti. olen myös satumaailmassani miettinyt että tietenkin teen kaikki soseet itse ja muut ruoat,mutta saa nähdä kuinka hyvin sitten toteutuu todellisuudessa :D
rintaruokintaa tietenkin yritän mutta jos se ei onnistu niin en tee arjestani helvettiä vaan sitten mennään korvikkeilla. varmasti sitten hormonihuuruissa en muista tätä enää vaan itken ja känisen kun ei onnistukkaan ja luokittelen itseni huonoksi äidiksi..pois se minusta :D
huh,onpas tässä jo ehtinyt miettiä kaiken valmiiksi vaikkei siitä vauvasta ole vielä tietoakaan :o sitä se teettäää kun ei ole liikaa ajateltavaa..
muuten huomanneet että kun klikkaa tuota "muokkaa tekstiä" niin siihen ei tule mitään,onkohan siinä joku vika? vai eikö vaan mun oma toimi :D
noniin,nyt suu suppuun ingela,liian monta ja pitkää viestiä jo laitoin :D
Ingela: On menossa 3 kaverin kanssa :). Katon et minkämällinen puku miulle sopii, oon aatellu merenneitoo tai a-mallista. Oon 157cm ja hoikka nii mitään hirveen leveetä ei ainakaa voi hankkii ku hukun muute sinne :D. Miulla tuo muokkaa tekstii on ainaki toiminu normisti, mut tekstejä on pätkässy nii monta kertaa et hermo menee. Nykysin kopsaan kaikki enneku lähetän 8).
Hedelmöitysajan mukaan laskettuna rv ois tasan 6 :).
Huonoo oloo nyt ei oo ollu, aamulämpö oli tänään taas koholla ja tissit perus pinkeet :D. Nuo laskurit on hämmentäviä, ku rv heittää iha erilaista ku laittaa edellisistä menkoista (9.12) ja hedelmöityspäivästä (28.12).
Aattelin muute että ehkä miun kannattas sittenkin soittaa ennen varhaisultraa sinne neuvolaan niin kerkeen sumpii työvuorot että pääsen hyvään aikaa neuvolaan. Ärsyttää vaa tollaset puhelut hoitaa töissä ku pakko puhuu käytävällä ja kytistää ettei kukaan kuulis...miulla ku kaikenlisäks on aika kova ääniki :D.
ingela, kestovaipoista ei minusta kauheaa vaivaa ollut, kun asiasta oli innostunut. Pienellä harso+villahousut päivällä ja yöllä all-in-one vaippa (tai kertis) toimi hyvin meillä. Vähän isompana all in one vaipat todettiin kätevämmiksi, ne tuli tiheimpään käyttöön ja ne missä piti erikseen laittaa imut ja kuoret tuntui vaivalloisemmalta. Pyykkiä toki tulee lisää. jossain vaiheessa vaan pissit alkoi olla sen verta isoja, että yön lisäksi ulkona ja kylässä käytettiin kertiksiä ja nyt lipsunut siihen ettei aina edes yhtä kestoa käytetä päivässä, mutta toisaalta kotona poika on usein ilman vaippaa, vaikka vahinkoja sattuu tiheään. Yöllä toimiva kesto kasvoi niin paksuksi että ei näyttänyt mukavalta, siksi siirryttiin kertiksiin.
Soseita voi tehdä isommat satsit pakkaseen ja reissussa voipi antaa armoa minusta, joitain on kyllä helppo tehdä reissussakin. Imetys sujui minulta hyvin, joten sen kanssa ei tullut ongelmia. Alussa tietysti sattui melkoisesti, mutta muutamassa viikossa alkoi helpottamaan. Aika nopeasti sitä oppi hyvät imetysasennot ym. Ei varmaan etukäteen tosiaan liikaa paineita kannata kasata, kun ei voi tietää miten imetys sujuu, mutta tietoa kannattaa hommata etukäteen, ettei lannistu sellaisesta, minkä voi ratkaista helpostikin.
Turvakaukaloa suosittelen uutena hankkimaan turvallisuuden takia, mutta vaunut voivat ihan hyvin olla vanhat. itse päädyttiin uusiin sillä ajatuksella, että kestävät varmemmin useamman lapsen. Asioita on kiva suunnitella hyvissä ajoin =)
Ai niin raskausarvista, poikaa odottaessa luulin pitkään selviäväni vähällä, mutta ihan loppuraskaudesta tuli niin isot arvet mahaan, selkään ja polvitaipeisiin!, että en minä pelkää niitä enää, ei se enää kamalammaksi voi mennä =0. Haalistuneet ne toki jo ovat, mutta tuntuvat ihossa ja näkyvätkin, mutta ei enää kirkkaan punaisena =) mutta mahaa olen kyllä rasvaillut nyttenkin, jos vaikka auttaisi vähän noihin vanhoihin arpiin ja olisi valmiiksi tapana jos onnistuu raskaaksi tulemaan. Suosittelen rasvausta ja se bio-oil löytyy minultakin =)
Ostin muuten tänään raskaus ja imetys vitamiineja muoks. muokkaa viestiä onnistui minulta, muokattava viesti löytyi vaan alempaa kun sivupalkista selasi...
siellä alhaallahan teksti tosiaan oli,kiitos tästä :DD ja http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/BIO-OIL tuossa näkyykin että "Auttaa vähentämään arpien, raskausarpien ja ihosävyn epätasaisuuksien näkymistä",eli on siitä sitten hyötyä jos niitä arpia tuleekin :)
ja yksi viiva tuli testiin. olin harmissani toki,mutta lievin reaktio viime kertoihin verrattuna. kai olin jotenkin helpottunut että voin surutta syödä paljon kipulääkkeitä kun ilman niitä ei elosta tulisi yhtään mitään. menkkoja ei silti kuulu ja todella runsaasti on tullut valkovuotoa eilen ja tänään,oikein pitänyt välillä ihmetellä.
tässä kierrossa en ole tuntenut yhtään mitään oireita,en raskaus (paitsi tällä viikolla pari erinäistä repäisyn tunteita alavatsassa mutta voi tietenkin johtua mistä vain..) enkä pms oireita. ei ole ollut turvotusta vatsassa tai rinnat kipuilleet niinkuin parissa viimeisimmässä kierrossa on tapahtunut,joten vähän kummastuttaa.. eli pieni toivonpilkahdus tässä on,josko olisin vain tehnyt liian aikaisin testin eikä näyttänyt vielä plussaa.. mutta taas sitten jos olisinkin raskaana niin olisin kyllä aika huolesta sekaisin kun joudun tosiaan syömään tuota buranaa niin suuria annoksia päivässä,eikä se varmastikkaan olisi hyväksi alkiolle.
en myöskään ollut aikaisemmin tietoinen siitä että ibuprofeeni saattaa vaikeuttaa raskaaksi tuloa kun se sen käyttö saattaa haitata ovulaation tuloa. jos joku olisi kertonut mulle tuon aikaisemmin niin olisin vaihtanut heti toisiin särkylääkkeisiin :/
katsotaan nyt mitä tästä tulee. jos mulla olisi ollut nyt se pitkä 39pv:n kierto niin laskurin mukaan eilen olisi pitänyt olla ovis,tulipa hyödynnettyä se,jos se nyt edes olisi tullut kun olen tosiaan noita buranoita popsinut aimo annoksia viime aikoina.ei auta muuta kuin odottaa menkkoja ja jos ei niitä kuulu niin teen viikolla sitten uuden testin.
maissintähkä,millainen tilanne siellä on,teitkö testiä jo?
ingela kp 27/26-39
Täällä taas ovis lähenee. Se huolettaa paljon et jos ei onnistuttais hyödyntää ovista. Nega ei harmita niin paljon jos tietää ainaki yrittäneensä tosissaan. Täytyy alkaa kohta tikuttamaan, kierto on onneksi tasainen ettei pitäis vilahtaa ohi huomaamatta.
Ingela, ehkä ovis on ollu myöhemmin ja testi siksi näyttää negaa. Mulla on sellainen mielikuva et vikalla kolmanneksella Burana on nou nou. Toki sitä pitäis välttää aina raskaana ollessa mut ettei noin alussa olis haittaa.
Tänään saatu plussa raskaustestiin! :)
Huisia! Uudelle isille informoitu asiasta samantien.
- Maissintähkä & itu rv4+6
teillä kävi nopeasti onni :) nyt paljon tarrasukkia matkaan!
Ingela: Minulta on leikattu joskus 10-12-vuotiaana samaan aikaan kita- ja nielurisat. Ei se tainnut kovin kummoinen operaatio olla ja jätskiä sai ainakin syödä leikkauksen jälkeen :) Niin ja itse en ole kovin ekologinen ihminen :D Toivotaan, että saisit testiin vielä sen toisenkin viivan :)
minisport: Lääkäri kyllä puhui sukupuolitautitesteistä ym. Mutta käsittääkseni minulta otettiin vain papa. Lääkäri sanoi, että saan vastauksen viikon kuluessa jos jotain löytyy. Mutta sitten hän puhui jotain 2-3 viikosta. Mutta jos muuta olisi testattu niin kai olisi pitänyt verikokeita ym. ottaa ja itse pitäisi soittaa oliko niissä mitään. Eli käsittääkseni vain papa. Kilpirauhaskokeet ja paastosokerit ym. tosiaan otettiin jo syksymmällä. Milloinkas teillä oli häät?
maissintähkä: Paljon onnea plussasta! :) Teillä ei sitten kauaa mennyt siihen.
Minua jäi harmittamaan nyt lääkärikäynniltä se, ettei minua ultrattu jos sillä voi kerta katsoa oisko mulla monirakkulaiset munasarjat. Mut toisaalta tässä ei oo kun kolme kuukautta enää aikaa siihen, että vuosi täyttyy ja sit pitäs ainakin päästä kunnon tutkimuksiin.
Tässä kierrossa myönnän kyllä tutkineeni välillä limoja, mutta niistä en osaa sanoa mitään. Tavallaan haluan ja toivon, että olisi tärpännyt mutta sitten taas pelottaa sen hääpäivän puolesta. Viikonloppuna oli outoja huimauksia pitkin päivää ja nyt on ollut myös vähän äklöoloa, mut niistä ei voi kyllä mitään mennä sanomaan. Ei olla taidettu heilutella peittoa kun varmaan alle 8 kertaa tässä kuussa (Oon varmaan yrittänyt vältellä sitä etten nyt raskautuisi :D)
anpiainen yk7 kp28/47-46-40-39-26-36
Kuva on todella epäselkeä. Puhelimella se erottuu paremmin,kun puhelinta kääntämällä kuvan saa suuremmaksi.
Toivottavasti nyt edes jotain erottuu.
onnee maissintähkä :)! Kylhä tosta erottaa! onko ollu oireita?
anpiainen: 2.8.2014 on ainaki alustavasti sovittu :). Kirkon saa vasta varattuu kesäkuussa :/.
itte:
Soitin tänään sinne yksityiselle josta oli varattu varhaisultra aika 14.2, koska rupesin miettii et sillon on jo rv9. Sainki ajan HUOMISELLE! Pääs puhelun jälkeen iha itku :)).
Soitin jo siskolle ja alustin huomista kertomista: sanoin, että lähetän huomenna hääpuvusta kuvakaappauksen sille puhelimella jos löydän netistä jonkun hienon. Oikeesti laitan siis ultrakuvan ja tekstin "moi täti" :).
Neuvolaan soitin myös, ensimmäinen neuvola on 15.2. Plus se, että jätettiin tarjous tänään yhestä ihanasta asunnosta! :)
oikeastaan ainoa oire on, turvottava olo ja arat rinnanpäät.
Mikä muo sinällään huolettaakin,kun ei pahaa oloa ole tms.
Eniten pelkään tuulimunaa.
maissintähkä: eihän se pahoinvointi ala vasta kun rv 6:n aikaan joten turhaan huolestut siellä,ja eihän kaikille edes tule sitä oiretta(onnekkaat) :)
mnisport: kuulostaan hyvältä,kuinkahan sisko reagoi kuvaan ;D itekkin oon miettinyt sitä että miten ihmiset reagois siihen kun kerrotaan vauvasta ja kuinka kerrotaan,sama oli silloin kun ruvettin kertomaan häistä,jännää oli :) ja onnea ultraan! pääseekö mies mukaan?
tänään haen uuden testin ja huomenna testailen. en haluaisi miettiä ollenkaan sitä tulosta,muuten alkaa vaan toivo nousta ja jotenkin tuntuu ettei sieltä tule vieläkään sitä toista viivaa..noh,saa nähdä :) lämpö (ei ihan aamulämpö) on kyllä vähän koholla normaaliin verrattuna,tiedä sitten mistä johtuu. eilen myös alkoi alavatsa kipuilla,ja ajattelin että sieltähän ne menkat nyt sit alkaa,mutta mitään ei ole tapahtunut!
ingela kp 30/26-39
täällä tuli kunnolla nielutulehdus TAAS päälle,vasta jouluna oli viimeksi. yöllä nousi korkea kuume ja oli niin sekaisin,mulle ei yleensä ikinä tule kuumetta :< nieluviljely sanoo negaa varmaankin vaikka tuo kurkku on kaikkea muuta kuin normaali,toivottavasti saan huomiseksi lääkäriajan ja antibiootteja. nielurisaleikkaus alkaa kuulostaa maailman parhammailta keksinnöltä,periaatteessa tarvitsee tulla enää yksi nielutulehdus niin pääsen juttelemaan korvapolille mahdollisesta leikkauksesta.. onko teillä kellään leikattu risoja?
yritän pysyä rauhallisena ja olla miettimättä kaikkia oireita,mieli heittelee "olen raskaana/en varmaankaan ole raskaana" ajatusten väliä. valkovuotoa tarkkaillen mietin joka toisella kerralla että "no nyt tää on tämmöstä menkkoja enteileivää" ja seuraavalla kerralla päin vastoin,eli olen yhtä ulalla näin vuodoista kuin osa täällä :D ehkei pitäisi katsellla niitä ollenkaan.. huomenna siis lyhyen kierron viimeinen päivä,todennäköisesti lauantai menee siihen että lakkaamatta mietin että alkaako ne,no nyt ne alkaa voi ei voi ei,enkä pysty tekemään mitään järkevää. näin kipeänä ei paljon edes jaksa tehdä muuta kuin miettiä raskautta :/ oletteko muuten lukeneet näitä vauvan blogeja? itse hurahdin tuohon oppia isä kaikki ja ekoisiin. mies meinaa repiä varmaan viimeisetkin hiuksensa päästään kun ehdottelen uusia ekoniksejä ja muita hömpötyksiä,joita luen ekoisistä :D toisaalta siellä jotkut asiat ovat aivan päinvastaisia kuin omat ajatukset.
onko kukaan muu teistä kiinnostunut ekologisesta lapsenkasvatuksesta(tai ekoelämisestä muuten)?
paranemista ja lauantaita odottava ingela kp 25/26-39