Talvi 2013 - kevät 2014 vauva
Heipsan kaikille. Vanhoille oonkin varmaan jo tuttu aikaisemmista keskusteluista. Vauvahaave pistettiin emidän talossa vireille tammikuussa 2012 nyt on jo 10kuukautta tätä haavetta yritetty. Välillä on toivo menetetty mutta aina se jossainvaiheessa kuuta palaa. Vuoden vaihteessa päästään lapsettomuus tutkimuksiin samalla kun aloitetaan järjettömien menkka kipujen selvittely. Vielä siis on parikuukautta yritttämistä luultavimmin ilman tulosta, jossakin kun on väkisin oltava vikaa ajoitus kun ollut aikas kohdillaan useaan kertaan.. Laitoinpa siis keskustelun nimeksikin talvi 2013-kevät 2014 vauva, meillä kun alkaa loppua pikkuhiljaa mahdollisuudet aikaisempaan vauvaan.
Tervetuloa uusille ja vanhoille tähän keskusteluun. Toivottavasti löydetään taas ahkera porukka kirjoittelemaan tänne.
Haaveilija20 yk10 kp5/23-33
Kommentit (771)
Haaveilija20: Käytän menkkojen ekana päivänä yleensä buranaa. Riippuen siitä että meneekö yhdellä vaiko kahdella lääkkeellä ohi, itselläni on 400mg. Mulla sattuu, vaikka ei sitä vuotoa ees kyllä kauheesti tule. Yleensä makaan sen puol päivää sängyssä lämminvesipullo vatsan päällä. Se yleensä helpottaa ja puolenpäivän jälkeen jaksaa nousta ylöskin, kun lääkkeet alkaa vaikuttaa ja vuotokin melkein loppuu :D Mulla ei koskaan ole menkkoihin liittynyt pahoinvointia, että pahoinvointi mitä mulla on ollut, niin ollut muuna ajankohtana, ei menkkojen aikaan.
Kait sitä vois soittaa lääkäri ajan seuraavien menkkojen jälkeen, varsinkin jos yhtä niukkana jatkuu.
Korppi: Jospa se sun mies lämpenisi ajatukselle :)
Oma napa: Jaahas, se taas ois kohta puoliin menkkojen ajankohta, kuitenkin taas on sillä pisimmällä kierrolla, joten turha tässä on vielä alkaa mitään murehtimaan. Väsyttää kovasti, mutta niinhän sitä aina loman jälkeen ekana työpäivänä :D Hampaastakin lähti paikka lauantaina, kun niin hienosti osasin putsata tikulla hampaan välin :D
Mun stemppii ja jaksamisia kaikille!
T. Manskuu yk 10, kp 23
Itellä ei oo kovia menkkakipuja ollu vuosiin niin voin vaan kuvitella miten pahalta teistä aina tuntuu :S.
Maanantait on kyllä aina niin nihkeitä, eile tuli herkuteltuu tosi paljon nii vielä tänäänki oli vähä öllö olo :D. Tuli tänään nukuttuu pitkät päikkärit, aikasemmin en nukkunu ikinä päiväunia mut nytte viime aikoina väsyttäny joskus viiden aikaan jo iha hulluna. Asiaan vaikuttaa kyllä varmasti uus työ. kp 45 menossa, eikä mitää tunnetta että ois mitään tulossa.
Perjantaina pitkästä aikaa vapaa yö (oon viikonloppusin baarissa töissä) nii aattelin pitkästä aikaa käydä ite jossain ihmisten ilmoilla jammailemassa. Mies sano että varmuuden vuoks pitää kusta tikkuun. Ärsyttää jo valmiiks nähä pelkkä yks viiva :/.
Ei vieläkään sen kummempaa viivaa ovistestissä, katsotaan miten tänään käy kun töistä päästyäni testin teen.
Ärsyttävää kun teillä ehtii olla kaksi kiertoa siihen aikaan kun mulla tää yksi :(
Toivottavasti ois minisport tärpänny ;)
anpiainen yk4 kp32/46-47
anpiainen harmittaa sun puolesta kyllä nuo pitkät kierrot. toivottavasti ne alkaisi lyhenemään, tai käy gynellä kysyy niiitä kierron tasoitus lääkkeitä...
minisport toivottavasti viikonlopun testissä tulisikin yllätys pettymyksen sijään.
korppi, juuu eihän se aina niin nbopeesti tapahdu mutta toisaal ikinä ei tiiä..
manskuu ai sä otat niin pienii annoksii buranaa :D mulla on tosiaan ihan tavallsita ekan päivän ottaa 1500mg yhteensä plus panadol poretta 1-3kpl... Ja tosiaan täällä myös kipua vaikka ei kunnon vuotoa olisikaan. Tuosta pahasta olosta en voi kuin ihmetellä. Itselläni yleensä on noin 2päivää menkkojen alussa ruokahalutomuutta mutta sitten taaas palautuu normaaliin. Viime menkoissa meinasin yrjötä parinapäivänä ja ruokahaluttomuus jatkui viikon vai jopa ylikin..
Omaa napaa, oudot navan vierus kivut on palannut. Siis tunne on vasemmalla puolella napaa, samalla korkeudella kuin napa 1-5cm navasta sivulle päin, tunne kuin joku painaisi/tökkisi sisältä päin. Ei mitään tietoa mistä johtuu. Pahoinvointi on vähentynyt/hävinnyt. Nyt ollaan taas keirron siinä vaiheessa että jotain olisi hyvä touhua, valitettavasti miehellä on selkä ihan romuna eli tuskinpa tästäkään mitään tulee.
Olen tässä pohdiskellut että pitäisköhän nyt vetästä jarru päälle. Antaa asian olla, vaikka noh asia pyörii PALJON mielessä. Ja meinasinkin että jos saan hakemani työn (alkaisi marraskuussa) voisin yrittää keskittyä pelkkään työelämään. Koe aika on kuitenkin 4kk joten sen ajan ainakin antaa asian olla, ei lääkäri käyntejä tai muuta. Kivut hoidettakoon buranalla... Sen verran meinasin että aloitan taas kirjan pidon kierrosta. Eli käyn hakemassa kaupasta vihon mihin laitan aina jos on jotain outoa kuten tuo navan vieruskipu yms... Lisäksi merkkaisin vihkoon yhdynnät ja esim yhdyntäkivut. Tämä kaikki vain pohjaksi endometreoosi tutkimuksiin jotka sitten vasta maaliskuussa ehkä käynnistyvät (jos saan työn).
Nyt lähdenpi etsimään aamupalaa. Käväisen taas jossain vaiheessa.
Haaveilija20 kp 13/23-33
manskuu: jospa saat apuja niukkoihin menkkoihin ja kipuihin. Minulla oli nuorena kovat kivut, mutta nykyisin selviän kohtuullisilla kivuilla yleensä. Kierron loppupuoli on aina niin jännittävä raskautta yrittäessä. Jospa tällä kertaa!
minisport: minulla ei kyllä ihmeempiä raskausoireita ekan kanssa alkuraskaudesta ollut, joten oireiden puuttuminen ei mitään todista. Jännäilen miten testin kanssa käy, jospa sieltä ei pettymystä tällä kertaa tulisi.
anpiainen: Ikävä kyllä tuo pitkä kierto siinä vaiheessa kun yrittää raskautua. Jospa ne tosiaan lyhenisi, tai vielä parempaa, teillä tärppäisi pikaiseen eikä tarvitsisi kierroista murehtia pitkään aikaan!
haaveilija20: Aika paljon joudut särkylääkkeitä kipuihin vetämään. Ikävä ettei apua herunut siihen. Ei aina terveyskeskukset ihan toimi… Jonotusajat osaavat olla älyttömiä. Jospa työ vähän saisitte toimintaa, että olisi jännitettävää taas loppukuuksi. Kirjanpito kuulostaa järkevälle.
http://aijaa.com/u7HFUE
Ei se taida tuon tummemmaksi muuttua. Tuommosta se on koko ajan näyttänyt, aluksi ehkä hivenen haaleampaa.
Pitää viimestään käyä gynellä sitten kun jos nyt ei tärppää eikä seuraavassa ja sit ootella se yks kierto ja sitten. Olipa selvästi kirjotettu :D Mutta vituttaa suoraan sanottuna kun ei taia sitä ovistakaan olla.
anpiainen yk4 kp32/46-47
Ite en oo ikinä kokeillu niitä ovistestejä.Mietin just että toisaaltaa huvittas niitä kokeilla, mut toisaaltaan en haluis siitäki ruveta stressaamaan. Jotenki sellane kutina etten näissä pitkissä kierroissa oo ees ovuloinu. Tässä kuussa yhtenä päivänä, about 14 päivää edellisten menkkojen jälkeen sattu kyl silleen jännästi mahaan. Illalla piti vällyjä varmuuden vuoks heilutella :D.
Laskin että jos tääki kierto venyy tonne yli 50päivää, nii kahet menkat tulee sit yhteensä yli 100päivää! voi hitto että ärsyttää, normaalisti ois kolme yrityskertaa sillä välillä nii täällä ei oo välttämättä kertakaan ees ovuloitu sillä ajalla. ärrrrr.
Ootteko muute käyttäny kikka kolmosia? Ite alotin syömään reilu kk sitten foolihappoja. ite otan 2 päivässä ja mies ottaa yhen. Sitten mies syö myös sinkkii sen lisäks :D. Sitte syön myös green teata ja omegaa, mut ne liittyy iha tohon liikunta harrastukseen. Sitte pari kertaa hommailujen jälkeen tyyny laitettu perseen alle ..luin tosin ettei siitä oo mitää hyötyy :D.
onneks ens viikon perjantaina se lääkäri! voiku aika menis nopsaan :). toivottovasti vaan ei osu menkat just sille päivälle jos meinaa kierto sinne asti venyy..
kp 46
Oviksen testailussa on se hyvä puoli, että jos ovis löytyy niin tuleepahan silloin heiluteltua peittoja. Eikä tarvii stressata sitä ettei olis jäänyt hommailtua. Ei tää oo sen enempää/vähempää stressannu ainakaan minua.
Mietin, että huomenna ois hyvä mahollisuus soittaa ja varata aika perhesunnitteluneuvolaan, jossa sais keskustella ja miettii miten toimia tästä eteenpäin. Seuraava mahdollisuus ois vasta joulukuussa nimittäin töissä en ala näistä asioista soittamaan kun siellä ei saa hetken rauhaa.
Itse aloitin monivita-tablettien syönnin, sellaisten raskaana olevien ja imettävien, mutta ne sopii myös raskautta suunnitteleville. Niitä syöty jo elokuun alusta asti. Eilen just käytin tuota tyyny pyllyn alle taktiikka ja yks toinen kerta tässä, mut luin itsekin ettei se mitään hyödytä.
On nää pitkät kierrot suoraan sanottuna ihan perseestä.
anpiainen : komppaan täysin ton, että pitkät kierrot on suoraan perseestä! :c
Ite jouduin soittamaan sitä lääkäriaikaa töissä ja oli kyllä ahistava siellä käytävällä yrittää kuiskii ettei kukaan kuulis :P.
Ite alotin uuden työn syyskuun alussa, eli nyt koe aika meneillään. Joulukuussa paukahtaa 4kk täyteen eli sit voi huokasta helpotuksesta. Kun sain tietää, että sain uuden työpaikan niin aattelin jo että mitenköhän siellä suhtaudutaan jos heti rupee maha pystyssä kulkemaan. Sata varma kuitenki on, että kunhan maha alkaa kasvaa ja toukka saatas tonne masuun,niin koeaika kerkee pakostikin loppuu ennen masun näkymistä :).
Alamaha on pitkästä aikaa vähä turvonnu ja mies sano että tissit tuntuu kiinteeltä :D. Ärsyttää, kun heti tällänen pieniki juttu alkaa taas pikkasen nostaa toivoo :P.
anpiainen onhan se kyllä niin että aina kaikilla ei ole joka kierrossa ovulaatiota. Ja pitkässä kierrossa se taitaa olla muutenkin vähän hankalaa.... Kyllä tuo on ikävää kun on noin pitkä kierto.
minisport tuo 14 päivän kohdalla ollut vatsakipu kuulostaa lupaavalta.... Toivotaan nyt et perjantaina selviäisi asiat.
Meilläkin nyt heiluteltiin peittoja, liekko oikea aika vai ei... Ovistestejä edelleen mietin mutta en nyt ainakaan pariin kk viel niit hommaile.. oottelen ehkä sinne helmi-maaliskuulle ennekuin ovista alan tikuttaa... Jotenkin vain tuntuu että jos alan ovista tikuttaa niin kun on ovis niin sitten on jotenkin PAKKKO heilutella peittoja, kun tykkään enemmän siitä että asiat tulee yllätyksenä.... Vihkonkin hommasin mihin pääsee alkaa kirjaamaan kuukaudne tapahtumia. Alitan nyt heti sen ntäytön, tämän kuukauden laitan siten miten muistan....
Nyt etsimään syömistä
Haaveilija20 yk10 kp14/23-33
Purkautuminen.
selvispä se etten saanut töitä. Nyt sitten ollaan taas lähtöruudussa. Vauva rintamalla kun on ollu hiljasta niin eipä ole äityislomaakaan tulossa lähi aikoina. Töitä ei tahdo löytyä ja opiskelusta ei paljoa tienaa, opinto tukea sais noin 260€/kk ja siinä kaikki tulot. Tympii kyllä kunnolla. Huoh, jos ensimmäisillä yrityksillä olis tärpännyt nyt olis jo vaavi hoidettavana tai kohta maailmaan putkahtamassa, vaan eipä niin käynnyt. Tuntuu niiin turhauttavalta istua löivät kotona ja koettaa olla ajttelematta vauva asiaa.
Kiitos että jaksatte purkautumisia.
Haaveilija20
Harmi haaveilija ettet saanut työtä. Tiedän miten paljon sellainen stressaa kun ei ole sitä rahaa hirveästi ja töitä ei vaan saa. Ootko ollut miten kauan työttömänä?
Mulla on koeaikaa jäljellä vielä reilut kaksi viikkoa. Varasin muuten eilen ajan sinne perhesuunnitteluneuvolaan ja sainkin ajan jo viikon päästä torstaille niin ettei tarvitse työaikojen kanssa sumpliutua. Huojentavaa päästä puhumaan asioista ja mieltä askarruttavista asioita, esim. siitä voiko kiertoani edes lyhentää jos en pysty syömään hormooneja ja muuta. Taidan tehdä listan asioista, jotka askarruttaa niin ei ainakaan jää kysymättä. Teinpä äsken huvikseen raskaustestinkin (en kyllä tiedä miksi) kun ovulaatiota tikkuilin, vaikka tiesin ettei se mitään näytä. Edelleen haalea viiva ovistestissä, ehkä hieman tummempi kuin eilen tai sitten silmät valehtelee. Mutta ei se vieläkään ole niin tumma kuin se kuuluisi olla. Vauvakuumekin vain kasvaa kun kävin muutama päivä sitten katsomassa kaverin pientä vauvaa, olispa mullakin oma sellainen pikkunen :)
Miten myöhään ovulaatio voi vielä tapahtua?
anpiainen yk4 kp34/46-47
Haaveilija20: Olisihan se ihan ihanne tilanne jos saisi vakkari työpaikan jostain. Itsekkin teen siis enemmän vaan lyhyitä sijaisuuksia, joita nyt kuitenkin oneksi riittää. Niin ja lääkkeitä en mielelläni syö, joten pyrin pärjäämään mahdollisimman vähäisellä kipulääke määrällä.
Itse olen kirjoittanut yrittämisen alusta lähtien kaikkia kehon havaintoja ylös ja muita mietteitä ja ajatuksia päivittäin. On siitä ainakin se hyvä puoli että sitä tutkimalla huomaa että eroaako se kierto oikeasti millään tavalla muista :D
minisport: En usko näihin kikkoihin, joten emme niitä käytä. Pyrimme siis yrittämään ilman mitään paineita mistään.
Nyt on kyllä tää loppukierto mennyt ilman mitään stressiä ja paineita. Toivon vaan että jatkuis nyt tämmöisenä, enkä alkais taas miettimään jokaista omituista "oiretta" :D
T. Manskuu yk10, kp 26
Tervehdys. Luin viestejänne ja aattelin itsekkin kirjoittaa. Olen 37 vuotias ja mieheni samaa ikäluokkaa. Miehelläni ei ole lapsia mutta itselläni on 14 ja 10 vuotiaat.Jätimme ehkäisyn toukokuussa pois ja tulinkin raskaaksi heti. Molempien suruksi sain juhannusviikolla keskenmenon. Uutta tulokasta ei ole vilä kuulunut. Nyt pelottaa, itkettää, rinnat arat ja hirveä väsy koko ajan. Voisi vain nukkua. Pelottaa että kuvittelen oireet ja kuukautiset alkavatkin 1,5 viikon sisällä. Pelottaa että sama kuin esikoisen kohdalla toistuu (esikoista odotettiin 3 vuotta). Nyt alkaa ikä loppua. Mietin miksi olen niin itse rakas että kaipaan lasta vaikka olen jo kaksi saanut. Miten voi olla vauvakuume tässä iässä....
haaveilija: ikävä kuulla että et saanu sitä työtä :/. ootko miettiny, jos hakisit jotain muun alan työtä esimerkiks? ite esimerkiksi oon koulutukselta ruokapuolen henkilö, mut työskentelen myyntineuvottelijana eli aika erilaista :D.
anpiainen: jeee huippuu että sait ajan,meillähä on sit melko samaan aikaan lääkäri käynti :D. ilmottele sit mitä tohtori sano :). Ite googlettelin tota ovulaatio juttuu taas tänään. Joissaki lukee,että pitkissä kierroissa voi olla niin, että kohdun limakalvo vaan paksuuntuu ja ajan myötä valuu pois = ei ovulaatioo, joissakin sit luki että joo voi tulla ovulaatio samalla tavalla ku lyhemmissä kierroissa, silleen että 14 päivää ovulaatiosta niin alkaa menkat. Eli ku 28 päiväsessä ovis ois kierron 14 päivänä, nii pitemmässä (esim) 35 päivän kierrossa ovis ois kierron 21 päivänä.
syli: tervetulos, kyllä täällä saa purkautuu :). samassa jamassa ollaan kaikki, vauva toiveissa mut ei plussaa ilmaantunu testiin. Siulla tosin varmasti vielä rankempi ku kerkesitte kerran jo raskautuu ja sit keskenmeno :/. Voimia siullekki :)
omaa itteeni: en tiiä mikä lie ollu ku nyt on maha ollu vähä turpeessa illalla ja alakerrassa ei oo ollu nii kuivaa ku parina viime viikkona, nii mietittiin miehen kanssa, että jos yhet menkat jäi vaan välistä ja ois alkanu "kierto" tavallaan uudestaan. Ku tänki kierron alussa oli tällästä samanlaista alakerrassa ja masussa :D. en tiiä, suoraan sanottuna : tutkimattomia on toosan tiet :D.
Kiitos tervetulo toivotuksesta. Luin eilen viestei ja muistaakseni joku kirjoitti jotain ettei viiva ole tarpeeksi punainen. Asia jäi mietityttämään ja haluankin kertoa, että jos raskaustestissä on kaksi viivaa väri vaikka kuinka haalea on todennäköisintä olla raskaana. Värillä ei väli.Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan.
minisport: jännityksellä odotan mitä sinulla on sieelä meneillään. Meinasitkos nyt piakkoin raskaustestä tehdä?
kikoista itse tuli juotua greippimehua ekan yrityksen aikaan, tosin tykkään siitä muutenkin. liekkö sillä sitten mitään vaikutusta. Ja foolihapoista pidin huolta, mutta se ei taida kikka olla vaan ihan tieteellisesti todistettu, että sen puutos pahasta alkiolle.
syli: tervetuloa mukaan. Vauvakuume taitaa iskeä milloin vaan ja missä vaan. Jospa sinun oireet tietäisi hyvää. Reilun viikon päästäkö sinulla on kierto siinä vaiheessa, että pääse jännämään / testaamaan oisko onni käynyt?
Olisiko ollut kyse anpiaisen ovistestistä, jossa haalea viiva, ei raskaustestistä?
manskuu: vainoharhaisuus kieltämättä iskee helposti vauvakuumeissa ja sitä kuvittelee vaikka mitä. muistiinpanojen avulla saattaapi huomata, että ihan normaalia tämä olikin.
anpiainen: kerrohan sitten mitä apuja sait perheneuvonta käynniltä. Onko ovis testiin tullut muutosta sitten eilisen?
haaveilija: tosi harmi ettet saanut töitä. Kodinhoitotuki on samaa luokkaa ja eipä sillä rahamäärällä tosiaan juhlita, miehellä on onneksi vakituinen työ.
juu, täällä siis vain odotellaan, vauvakuumeissaan välillä kuvittelee miehessä jotain heltymistä, mutta tiedä ny oikeasti…
Korppi, joo oli se nyt ehdein tarkistaa. No sitä sattuu nimittäin tätä sekoilua. Joo, reilun viikon päästä vois kokeilla onnea. Olis kyllä harras toive niinkuin kaikilla muillakin. No, sittenhän sen näkee kuhan jaksais vaan oottaa. Tosin pitää kyllä henkisesti varautua siihenkin vaihtoehtoo ettei ole raskaana.
Haha NAURAN itselleni, olen näköjään edelliseen tekstiin laittanut otsikoksi perjantai vaikka olikin torstai! En siis pysy enää päivissäkään perässä!!
Syli: Tervetuloa mukaan! Hyvin se vauvakuume voi iskeä missä iässä tahansa. Mun äiti on saanut mun pikkuveljen 40 vuotiaana :)
Korppi: Jospa se mies pikkuhiljaa lämpenis ajatukselle. Voi tarvita aikaa sulatella asiaa. Niin se minunkin mies tarvitsi. Itse siis kuumeilin monta kk ennen ku mies innostui ajatuksesta, juttelin aina sille että voikun meillekkin tulisi oma pikkuinen.. Vasta sitten kun näki sen pikkuisen kummityttöni heltyi ajatukselle ja lupasi, että voin lopettaa pillerit :)
Oma napa: No kerron nyt tännekkin, vaikka ensin ajattelin että en vielä näitä ala jauhamaan. Kuiteskin oletusta oviksesta alkoi tissit hieman arkoiksi 3 päivän päästä ja olleet tähän asti. Siis tosi vähän vain, ei paljoa. (Onhan ne toki muutaman päivän arat aina ennen menkkoja, mutta ei ennen kahta viikkoa) Sitten oletetun oviksen jälkeen ei ole ollut taukoa ollenkaan valkovuodosta.. Lisäksi ollut toissapäivänä ja eilen vähän pahoinvoiva olo illalla, kerran kävi jopa oksennus nielussa, mutta en kuitenkaan ole oksentanut. (Toisaalta tätä on ollut aikaisemminkin, niin entiedä että johtuuko tämä jotenkin ruokailuista) Kuitenkin on sellainen ihmeen tyyni olo, enkä silleen stressaa ja pyrinkin olemaan liikaa miettimättä noita oireita, mitä mainitsin. Näkee sitten nyt että alkaako su-to ne menkat, niin kuin pitäisi. Testiä en kuitenkaan aio tehdä kuin sitten vasta noiden päivien jälkeen. Eli rauhassa pyritään olemaan ja saamaan muuta ajateltavaa.
T. Manskuu yk 10 kp 27
Juuri luin pitkään mitä kaikkea täällä on ehditty kirjoitella.
ampiainen: joko ovis testiin on tullut viivat?
Jännäilen teidän kaikkien puolesta.
Ja lisäys esittelyyn, että minulla ikää 26 v. ja miehellä 32 v. Miestä jarruttaa varmaan eniten se, että aloitetaan ensi keväänä talon rakennus ja huolissaan miten kaikesta selvittäisiin. Kyseessä kuitenkin valmistalo -projekti ja apua saadaan omilta vanhemmiltamme, kun asuvat kaikki lähellä.
Minulla olisi kuitenkin toiveissa että ensi vuonna seuraava vauva saataisiin, ei tulisi yli kolmea vuotta ikäeroa.
Nyt olen miehelle ehdotellut, että vuoden vaihteessa aloitettaisiin yritys, silloin (jos tuuri käy) voitaisiin loppuvuoteen mennessä, eli silloin kun talon rakennus on loppusuoralla tai juuri valmistunut, saada pikkukakkonen.
Mies miettii asiaa edelleen, ei ainakaan suoraan tyrmännyt. Nyt toiveet korkealla, että suostuisi. Epäilen kyllä, että jos suostuu, siirtää kuitenkin kuukauden pari vuodenvaihteesta aloitusta... No, se kuullaan toivottavasti pian.
lisäys: eka sai alkunsa heti yk 1, joten mies ainakin varmaan uskoo, että toinenkin saisi nopeasti alkunsa, vaikka eihän sitä ikinä tiedä.