Taas lapsi JUOKSI suojatielle ja jäi auton alle
Opettakaa lapsille miten liikenteen seassa käyttäydytään! Koskaan ei juosta edes suojatielle, aina pitää olla sen verran aikaa että ehtii katsoa ympärilleen.
Kommentit (62)
Ne saattavat yhtäkkiä päättää juosta vaikka se on kielletty. Ne on lapsia.
Oma poikani jäi auton alle suojatiellä viime vuonna ekaluokkalaisena. Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja muutamalla tikillä.
Poikamme juoksi auton eteen vaikka varmasti oli opetettu satoja kertoja.
Ja autoilija sai sakot vaikka minustakin vika oli pojan. Kun lain mukaan jalankulkijalle on etuoikeus suojatiellä ja autoilija väistää
...ennen kuin busskuskit saadaan kuriin!!! Jos olisin lapsen äiti, niin haastaisin kuskin oikeuteen. Jokainen bussikuski kaahaa kuin hullu liikenteessä välittämättä muista lainkaan. Nytkin kun olisi vain viitsinyt noudattaa liikennesääntöjä, niin tämä pieni poika olisi hengissä! Luultavasti tämäkin kuski vain nauraa tapahtuneelle.
Katua ylittävän pitää selvästi ennen autoja mennä seisomaan kadun reunaan. Hänen PITÄÄ myös katsoa että tuleeko autoja. Lähes aina syy on kadunylittäjästä eikä autosta
Oma poikani jäi auton alle suojatiellä viime vuonna ekaluokkalaisena. Onneksi selvittiin säikähdyksellä ja muutamalla tikillä. Poikamme juoksi auton eteen vaikka varmasti oli opetettu satoja kertoja. Ja autoilija sai sakot vaikka minustakin vika oli pojan. Kun lain mukaan jalankulkijalle on etuoikeus suojatiellä ja autoilija väistää
Katsos jalankulkijan pitää tulla tienylitykseen ennen kuin auto tulee kohdalle. Aina pitää kävellä. Tämä sanotaan ihan laissa. On täysin mahdotonta auton väistää jos joku jostain vaan juoksee suojatielle.
Omalle 8v. pojalleni sanonut 100 kertaa ettei tien yli juosta. Eipä tuo usko minua.
Menet jonkun reitin 100 kertaa täysin turvallisesti ja yhden kerran innostut niin että juokset, muuta ei välttämättä tarvita. Lapset on lapsia.
Jos ei osaa noudattaa liikennesääntöjä niin on turha valittaa kun tulee törmäys
lähes joka päivä, että joku on jäänyt suojatiellä auton alle. Asun itse Ruotsissa ja täällä autoilijat antavat tietä suojatiellä jalankulkijoille, eikä tarvitse henkensä edestä pelätä, kuten siellä Suomessa joutuu tekemään.
niin maksakoot siitä hengellään. Autoilijoita siitä ei voi syyttää
Kyllä vaan tieliikkelain mukaan autoilija väistää aina suojatielle astuvaa jalankulkijaa. Ja autoa on ajettava sellaisella noepudella että sen pystyy pysäyttämään mikäli joku astuu suojatielle eteen.
Tämä opetetaan kyllä ihan autokoulussa. E ihme että näitäonnetttomuuksia sattuu kun suuri osa autoilijoista ei edes tiedä tätä. Ti linkittäkää minulle joku toinen lain kohta jossa tämä kumotaan
Oletteko miettineet, mitä eroa on suojatielle astuvalla jalankulkijalla ja suojatielle juoksevalla jalankulkijalla?
Sitä suojatielle astuvaa osaan väistää varoa, koska ko. henkilö on ollut suojatien välittömässä läheisyydessä. Olen siis osannut aavistaa/"tietää", että ko. henkilä haluaa ylittää tien.
Mutta sitä suojatielle juoksevaa jalankulkijaa en välttämättä osaa varoa, koska ko. henkilö ei ole lähelläkään suojatietä silloin, kun olen itse ajamassa suojatielle. Menen siis autolla suojatien yli, kun samaan aikaan jalankulkija juoksee autoni eteen/alle.
Juokseva jalankulkija voi siis olla niin kaukana, ettei minulla ole mahdollisutta nähdä sitä. Ja autoilijanhan pitää väistää suojatielle astuvaa jalankulkijaa, ei sitä 20 metriä suojatiestä olevaa jalankulkijaa, jonka suunnastakaan en edes osaa sanoa.
Itse asun Tampereella, ja täällä yhdessä vastaavanlaisessa risteyksessä bussit kiihdyttävät suojatielle surutta, vaikka on samaan aikaan vihreät myös kevyelle liikenteelle. Kerran jopa kuski heristi nyrkkiään yhdelle jalankulkijalle, joka ylitti tietä. Ei ilmeisesti huomannut, että on tosiaan jalankulkijoillekin vihreät! o_O Kävelin vierestä, enkä ollut uskoa silmiäni.
lähes joka päivä, että joku on jäänyt suojatiellä auton alle. Asun itse Ruotsissa ja täällä autoilijat antavat tietä suojatiellä jalankulkijoille, eikä tarvitse henkensä edestä pelätä, kuten siellä Suomessa joutuu tekemään.
Hämmästyn aina kun käyn Lahdessa, missä autoilijat pysähtyvät keskustassa heti jos joku on edes lähellä suojatietä. Asun itse Kouvolassa ja täällä ei yksikään autoilija odota, jos joku on menossa suojatien yli, täällä autot ajavat AINA ensin, jos molemmille palaa vihreä.
Turussa on myös varmaan aika autokeskeinen liikennekulttuuri, kuten Kouvolassakin.
Suojatielle astuva jalankulkija vs. suojatielle juoseva
jos näen lapsen tien vieressä, se on aina sama, kuin iso varoitusmerkki. Vaikka lapsi olisi kaukana tien reunasta tai näyttäisi pysähtyvän suojatien eteen, ajan aina sillä ajatuksella, että hän voi koska tahansa päättää kipaista eteeni. En ymmärrä, miten auto voi ajaa suojatiellä lapsen päällä, kun suojatien kohdalla autoilijan pitäisi vielä osoittaa erityistä varovaisuutta.
Bussihan on ajanut lapsen ohi ylittäessään siltaa. Se on kurja paikka kääntyä, siksi katson jo ennen risteystä onko sillalta kulkemassa samaan suuntaan pyöräilijää tai jalankulkijaa.
ja kertoo paljon suomalaisesta ajo- ja muustakin kulttuurista.
Miksi suojatiet merkitään?
Mikä asema lapsella enää on suomalaisessa yhteiskunnassa ylipäätään?
Saman huomasin heti, kun asuin aikoinaan vähän aikaa Ruotsissa.
Hyvä kun saatat-niin pitääkin. 7-8v lapsi on kehitykseltään kuitenkin niin pieni. Vaikka niille miten monta kertaa sanoisi ja varoittelisi niin kuitenkin sen ikäinen lapsi useimmiten toimii ensin ja ajattelee vasta sitten.
Olin pienessä kaupassa töissä vilkkaan kadun varrella. Äiti oli kahden lapsen kanssa menossa ulos. Hän työnsi liikkeen ulko-oven auki ja hups - ennenkuin äidillä oli edes toinen jalka kynnyksen yli, oli lapsista pienempi juossut ovesta ulos hänen kätensä ali.
Lapsi juoksi niin lujaa kuin pääsi keskelle autotietä! Tartuin siihen toiseen muksuun, ettei sekin säntää ulos, kun äiti juoksi paniikissa pienemmän perään. Olin ihan kauhuissani.
Mikä onni ja varjelus, että sillä hetkellä kadulla ei ollut yhtään autoa! Mutta heti, kun äiti sai riuhtaistua lapsen jalkakäytävälle, alkoi autoja taas suihkia kumpaankin suuntaan.
Oli todella ihme, ettei sillä hetkellä tiellä ollut yhtään autoa. Yleensä sillä kadulla oli autoja AINA ja ne ajoivat aina hurjan lujaa.
Siinä oli tilanne, jossa ei olisi voinut tehdä yhtään mitään, ei äiti eikä kukaan muukaan. Lapsi oli niin vikkelä eikä mikään ennakoinut sitä, mitä hän aikoi tehdä. Ihan rauhassa seisoi äitinsä vieressä yhdessä hetkessä ja -vips - toisessa oli autotiellä!
Hän ei ole ilmestynyt mistään. Hän on ollut siinä tien vieressä ja häneen pitäisi kuskin kiinnittää huomio.
Koska tämä on suojatieonnettomuus ja jalankulkijalla oikeus mennä tielle niin kuski on tehnyt rikoksen ja päätyy vankilaan.
Kuski ei ole riittävästi varonut jalankulkijaa.
Häpeän niiden puolesta jotka kehtaavat solvata kuollutta lasta. Rauha sielullesi pieni, valitettavasti kuskina oli varomaton henkilö. Ja kun lukee vastauksia niin näkee asennevammaa, osa vastaajista siis itsekin ajaa samoin.
Ei voi kukaan oikeasti sanoa ettei autoilija näe sinne suojatielle kääntyessään! Itse ainakin ajan niin hitaasti kääntymiset että katson mitä siinä edessä on ja niin kuuluu tehdä. Se on selvää. Te jotkut ajatte sokeana ja se on vankilareissu jos vihreillä suojatielle astuvan päälle ajaa. Niin se vaan on. Tuo lapsi ei sinne jostain vaan TUPSAHTANUT vaan oli siellä suojatien edessä!!!
Ei katsonut kun kääntyi ja tappoi lapsen.
Dösäkuski ei ole syyllinen.