Taas lapsi JUOKSI suojatielle ja jäi auton alle
Opettakaa lapsille miten liikenteen seassa käyttäydytään! Koskaan ei juosta edes suojatielle, aina pitää olla sen verran aikaa että ehtii katsoa ympärilleen.
Kommentit (62)
Savonlinnassa jäi kolmen lapsen äiti alku syksystä rekan alle risteysonnettomuudessa... Ei osannut varoa vaikka oli aikuinen ja vaikka varmasti oli opetettu liikennesäännöt :(
Pitäsiköhän vanhempien vähän miettiä millaisesta ympäristöstä on kyse, ennen kun päästävät lapsensa liikenteeseen. Eikö ala-asteikäisen lapsen pitäisi muutenkin olla pääsääntöisesti aikuisen seurassa...Liikenneympäristöt on suunniteltu aikuisten ehdoilla, ei se ole lasten paikka yksin ollenkaa.
Lapsi ei välttämättä ymmärrä edes käsitteitä oikea ja vasen puhumattakaan monimutkaisemmista liikenteen käsitteistä ja ilmiöistä. Lapsi voi äkkiarvaamatta juosta auton eteen ja lapsen pieni koko tekee hänestä vaikeammin havaittavan autoilijan näkökulmasta.
Mutta ala-asteelaisten koulupäivät ovat usein sellaisia, ettei kokopäivätyöstä ole mahdollista päästä kuskailemaan.
ja on todellakin mahdollista, että kuljettaja ei näe tielle juoksevaa lasta, koska auton kääntyessä myös jalankulkuväylä tekee mutkan ja jalankulkijat ovat täysin kuolleessa kulmassa bussin vieressä. Jos siitä kohtaa joku juoksee, ei kuljettajalla ole mitään mahdollisuutta havaita juoksijaa. Ajan kyseisestä risteyksestä päivittäin.
Risteys on heti sillan jälkeen, alamäkeen ja jalkakäytävä tekee vielä mutkan tuossa - jalkakäytävältä on mahdollista oikaista tien yli ennen varsinaista suojatietä (pyörä"kaistaa pitkin), lisäksi ajotien ja kevyenliikenteen välissä on ns. turvakaide.
havainnointikyky on puutteellinen liikenteessä. Mutta jotenkin niiden lasten kouluun pitää mennä, ei sille mitään mahda. Liikenne on kamalan turvaton paikka lapsille ja vaikka joka päivä tästä puhuttaisiin, silti joku lapsi kuolee tapaturman kautta liikenteessä. Olen itse lähes vainoharhainen lasten liikkennekäyttäytymisestä, mutta näitä tapahtuu silti, vahínkoja.
Syksyllä kun sataa vettä ja mitään ei näe, on täysin mahdoton nähdä mustiin pukeutunutta, valotonta pentua, joka tulee mäkeä alas täysillä ajatellen, että niinhän se meni, että kaikkien piti väistää pyöräilijää.
Yhtäkkiä siinä nokan edessä on ollut pyöräilijä, joka on tullut täysillä mäkeä alas mustissa vaatteissa. Mäessä on vielä pieni mutka, että todellakin se pyörilijä tulee yllättäen.
On turha sanoa autoilijoille, että ajakaa hiljempaa, koska autolla ei voi körötellä kilometritolkulla 20 km/h. Tummiin pukeutunutta ihmistä ei huomaa ennenkuin tämä on kohdalla nopeudesta huolimatta. Moni kävelijä tuntuu ajattelevan, että katuvalot varmistavat riittävän näkyvyyden.
Pyöräilijät ovat oma lukunsa. On todella rasittavaa ajaa autolla reunasta reunaan sotkevan pyöräilijän perässä. Muutenkin ajelevat miten sattuu noudattaen välillä autojen ja välillä jalankulkijoiden liikennesääntöjä.
Esimerkiksi viime kesänä meinasin pariinkin otteeseen ajaa autolla erään pyöräilijän päälle. Keski-ikäinen mies ajaa kovaa vauhtia pyörällään keskellä kaistaa kolmion takaa suoraan auton eteen. Molemmilla kerroilla tein äkkijarrutuksen eikä pyöräilijä ollut moksiskaan. Olisi pitänyt ajaa päälle. Siis hän ei todellakaan ajellut mitään suojatietä pitkin.
Pitäsiköhän vanhempien vähän miettiä millaisesta ympäristöstä on kyse, ennen kun päästävät lapsensa liikenteeseen. Eikö ala-asteikäisen lapsen pitäisi muutenkin olla pääsääntöisesti aikuisen seurassa...Liikenneympäristöt on suunniteltu aikuisten ehdoilla, ei se ole lasten paikka yksin ollenkaa. Lapsi ei välttämättä ymmärrä edes käsitteitä oikea ja vasen puhumattakaan monimutkaisemmista liikenteen käsitteistä ja ilmiöistä. Lapsi voi äkkiarvaamatta juosta auton eteen ja lapsen pieni koko tekee hänestä vaikeammin havaittavan autoilijan näkökulmasta.
Mutta ala-asteelaisten koulupäivät ovat usein sellaisia, ettei kokopäivätyöstä ole mahdollista päästä kuskailemaan.
Mutta valitsimme lapsillemme 3 min koulumatkan, ilman tien ylityksiä yms. liikenteen vaaroja.
saatoin ekaluokkalaisen kotiin ja samalla katselin muitten touhuja. Osa lapsista keksi kivan leikin miten keskellä tietä voi kävellä takaperin. Osa laittoi vielä lisäksi silmät kiinni. Tie ei ole vilkkaasti liikennöity mutta tuota pätkää käyttää noin 50-70 kotia ja lisäksi sitä kautta menee tällä hetkellä yhden rakennustyömaan liikenne eli autoja siellä liikkui tänäänkin. Mopoja siellä menee usein mutta näin syksyllä ne ovat vähenemään päin.
Oma lapsi olisi kanssa halunnut sinne keskelle tietä. Jouduin pitämään häntä takin niskasta kiinni, lapsi tietysti rimpuili ja huusi että hänkin menee, hänkin haluaa.
Olen niin ärsyyntynyt ja väsynyt tästä liikennesekoilusta että ei mitään järkeä enää. Pitäisi varmaan vaan antaa mennä niinkuin muutkin perheet tekee ja antaa lapsen tappaa itsensä. KOva hinku niillä on sinne auton alle :(
Itse "kiusaan" usein autoilijoita jotka eivät pysähdy suojatien eteen kun on jalankulkia tulossa.
Menen yleensä jututtamaan kuskia.
95% syyttävät jalankulkijaa.
Käsittämätöntä soopaa.
Suojatien kohdalla aina tulisi katsoa tarkkaan ympäristöönsä.
Käytiin juuri pojan kanssa asia lävitse.
Ei kait poika juoksemisen takia kuollut vaan vihreä valo paloi kummallekkin ja lapset ei hallitse tuollaista risteystä, kun ne luulee, että se vihreä valo palaa vain niille.
Meidän lähellä on tuollainen risteys ja se on hankala aikuisellekkin, koska autot lähtee ajamaan päälle vaikka olet suojatiellä.
Ekaksi vihreä valo syttyy jalankulkijoille ja sitten autoilijoille ja ne lähtee vaan ajamaan kohti jalankulkijaa.
Nyt lähden tupakalla, koska olen sen verran järkyttynyt, kun meidän kuopus on samanikäinen.
Omalle 8v. pojalleni sanonut 100 kertaa ettei tien yli juosta. Eipä tuo usko minua.
Menet jonkun reitin 100 kertaa täysin turvallisesti ja yhden kerran innostut niin että juokset, muuta ei välttämättä tarvita. Lapset on lapsia.
Itse olen AIKUISENA meinannut samanlaisessa risteyksessä jäädä bussin alle. Itse olin siis ylittämässä tietä ja astumassa takaisin jalkakäytävälle, kun oikealle kääntyvä bussi kaahasi ohitseni niin, että bussi töytäisi minut kumoon. Kuski poistui paikalta, minä pöllämystyneenä nousen ylös... tapahtuman todisti tasan kaksi alaikäistä lasta.
Harmi, että olin jotenkin niin shokissa etten tehnyt asialle mitään. KUskin olisi todella pitänyt nähdä minut!
Itse en tässä tapauksessa halua syyttä ketään vaan osoittaa osanottoni lapsen vanhemmille ja toivoa kuskille paljon jaksamisia. Näitä ei saisi sattua, mutta sattuu silti. Liikennekasvatusta tarvitaan sekä autoilijoille että pienilla ja isoille kävelijöillekin.
Olishan se ihanaa elää ihanne maailmassa, jossa ei onnettomuuksia satu. Siihen asti, pidetään huoli, että omalta osaltamme, että turvallisuus lähtee itsestämme.
...ennen kuin busskuskit saadaan kuriin!!!
Jos olisin lapsen äiti, niin haastaisin kuskin oikeuteen.
Jokainen bussikuski kaahaa kuin hullu liikenteessä välittämättä muista lainkaan. Nytkin kun olisi vain viitsinyt noudattaa liikennesääntöjä, niin tämä pieni poika olisi hengissä! Luultavasti tämäkin kuski vain nauraa tapahtuneelle.
Itse käytän bussia lähes päivittäin ja harvoin näen todella kaahaavia kuskeja. Päinvastoin, ajavat tarkasti ja nätisti paikoissa, jotka on ihan tarkoituksella tehty mahdollisimman hankalaksi esim bussin kääntyä. Pakko kai niitten on välillä kaahata että saa aikataulut kiinni kun ihmiset maleksii siinä ovella, kaivaa kassista pussukkaa ja pussukasta lompakkoa ja sieltä bussikorttia ja sitten muistaa että se onkin siellä toisen pussukan sivutaskussa D.
Ne saattavat yhtäkkiä päättää juosta vaikka se on kielletty. Ne on lapsia.
ilman yhtään tienylitystä. Eiku hei miten me kaikki sinne mahdutaan?
Vitsi nämä "tälläistä ei voisi ikinä tapahtua minulle ja perheelleni, olemme siihen aivan liian hyviä ihmisiä" -vastaukset pistävät vihaksi.
Mutta valitsimme lapsillemme 3 min koulumatkan, ilman tien ylityksiä yms. liikenteen vaaroja.
joku poika pyöräili kovaa vauhtia tien yli eikä ollut edes suojatie, ilmestyi ihan tyhjästä! Mies olisi ajanut päälle jos ei olisi ollut hieman välimatkaa. Opettakaa niille kakaroille miten autotielle mennään! Nyt asia järkyttää vielä enemmän kun se pikkupoika jäi bussin alle!
Toi on kyl tosi paha paikka. Oon iteki aika varovasti kävelly nimenomaan Turussa kaikki risteykset, välillä autot kaahaa turhan kovaa. Ei yhtään turvallista jalankulkijalle. :|
lähes joka päivä, että joku on jäänyt suojatiellä auton alle. Asun itse Ruotsissa ja täällä autoilijat antavat tietä suojatiellä jalankulkijoille, eikä tarvitse henkensä edestä pelätä, kuten siellä Suomessa joutuu tekemään.