Mitäs mieltä mammat on suomalaisnuorten antirasismivideosta?
Kommentit (99)
Afrikkalaisella pitää olla jotain muutakin annettavaa kuin valmius tehdä jotain töitä.
Vain siksi, että hän on valkoihoinen? Aika paksua.
Minun kirjoissani työhaluinen ja ahkera henkilö on tervetulleempi tänne kuin tuilla elävä ja päivänsä muiden haukkumiseen kuluttava pummi.
Käy katsomassa Helsingin keskutassa millaisia työmiehiä siellä maleksii.
samaan aikaan kuin mamut, se onkin ihan ok maleksimista? Tiesitkö, että ihmiset voi tehdä esim. yövuoroa? Tiesitkö, ettei mamuilla ole tapana roikkua baareissa juomassa viinaa? Tiesitkö, että kun oltiin laivalla, sinne tuli työvuoroon vähintään 70 prosentteisesti mamuja illalla? Onko sun mielestä niin, että niitten mamujen pitäisi istua neljän seinän sisällä koko päivä ettei sulle vaan tule ideoita jostain maleksimisesta?
Minun kirjoissani työhaluinen ja ahkera henkilö on tervetulleempi tänne kuin tuilla elävä ja päivänsä muiden haukkumiseen kuluttava pummi.
Afrikkalaisella pitää olla jotain muutakin annettavaa kuin valmius tehdä jotain töitä.
Vain siksi, että hän on valkoihoinen? Aika paksua.Minun kirjoissani työhaluinen ja ahkera henkilö on tervetulleempi tänne kuin tuilla elävä ja päivänsä muiden haukkumiseen kuluttava pummi.
Ei tuo valkoinen voi mennä Afrikkaan loisimaan, sen on selvä.
Käy katsomassa Helsingin keskutassa millaisia työmiehiä siellä maleksii.
samaan aikaan kuin mamut, se onkin ihan ok maleksimista? Tiesitkö, että ihmiset voi tehdä esim. yövuoroa? Tiesitkö, ettei mamuilla ole tapana roikkua baareissa juomassa viinaa? Tiesitkö, että kun oltiin laivalla, sinne tuli työvuoroon vähintään 70 prosentteisesti mamuja illalla? Onko sun mielestä niin, että niitten mamujen pitäisi istua neljän seinän sisällä koko päivä ettei sulle vaan tule ideoita jostain maleksimisesta?
Ei ne ole töissä siellä. Ja käy Helsingin lähiöissä katsomassa maistuuko kalja ja tupakka afroille, polttavat ja juovat nykyisin enemmän kuin suomalaiset, sitä vaan ei niin huomaa kun heitä ei ole täällä vielä viittä miljoonaa kuten suomalaisia.
Miksi tänne otetaan ulkomailta lähinnä noita pummeja vain
maleksii ja minkä värinen on. Ei mitään ongelmaa jos maleksii sossun rahoilla lähiöpubissa. Vällillä voi vähän käydä kirjoittelemassa vauvapalstoilla miten kamalaa on kun sossunpummit somalit maleksi :(((. Voi VITTU sanon minä!
Ei tuo valkoinen voi mennä Afrikkaan loisimaan, sen on selvä.
Ei voikaan, eikä pitäisikään voida. Loisiminen yleisesti ottaen ei ole jees.
Valkoihoiset loiset tulee lähettää Afrikkaan tuossa edellä hahmotellun ihmispäästökauppasopimuksen pohjalta. Somaliassa varmasti mielellään heidät otetaan vastaan, kun valtio saa jokaisesta 27 000 euroa puhtaana käteen. Siihen loppuu myös loisiminen, Somaliassa kun on jokaisen tehtävät jotain henkensä pitimiksi. Muutakin kuin vittuiluvideoita, siis.
Ja mikä on tuon ulkomaalaisen ruokalakkoilijan tausta?
Ei rikollinen, käy työssä, ei rasisti?
Eihän tuossa ole kukaan uhri! Jos ei kestä leikkiä niin ei aloita leikkiä. Mitäs istuu siellä ilman ruokaa? Tuo tempaus varmaan niille sitä julkisuutta tuo?
Miksi ne siellä istuu? Mikä juttu se on? Kukaan?
1. Tarkoitin yhteiskunnan rakentamista laajemmin kuin palkkatöiden tekemisenä. Esim. täällä Helsingin Kalliossa on lukemattomia etnisiä ravintoloita, joiden perustajat ovat suomalaisia valmiimpia uurastamaan yrittäjinä pienellä palkalla. Ilman heitä meno olisi ankeampaa ja veropotti pienempi.2. Kumma juttu, että esim. bussikuskeissa on paljon etniseltä taustaltaan ei-suomalaisia ja silti meillä on suomalaisia "työhaluisia" työttömänä. Ettei vain kuitenkin olisi niin, että suomalaiset eivät ole noita kuskin paikkoja hakeneet.
3. Totta kai tarvitsemme myös niitä maahanmuuttajia, jotka ovat valmiita hankkimaan korkean koulutuksen. Tämä ei sulje pois edellä mainittuja, jotka ovat valmiita menemään nopeasti pienipalkkaisiin töihin. Molempia tarvitaan.
1. Montako afrikkalaista ravintolaa siellä on? Ja ymmärrät varmaan että Kallio ja muukin kaupunki on aika äkkiä täytetty etnisillä ravintoloilla. Jo nyt niitä on niin paljon että kaikki ei kannata.
2. Kumma juttu että bussit kulki vielä 10 vuotta sitten ilman yhtään etnistä kuskia. Oliskohan positiivinen syrjintä suurempi syy kuin suomalaisten työhaluttomuus?
3. Kyllä sulkee täysin pois. Emme tarvitse mihinkään pienipalkkiasia niin kauan kuin meillä on omaa väkeä työttömänä. Tällainen yhteiskunta joka teettää paskatyöt ulkomaalisilla on äärimmäisen rasistinen. Kuvottaa kävellä tuolla kaupungilla kun vastaan tulee näitä erivärisiä siivoojia ja muita paskatyön tekijöitä. Ehdottomasti juuri ne paskatyöt kuuluu tehdä itse.
maleksii ja minkä värinen on. Ei mitään ongelmaa jos maleksii sossun rahoilla lähiöpubissa. Vällillä voi vähän käydä kirjoittelemassa vauvapalstoilla miten kamalaa on kun sossunpummit somalit maleksi :(((. Voi VITTU sanon minä!
Omia pummeja ei voida lähettä mihinkään kun kukaan ei ota niitä vastaan. Miksi tänne saa silti tulla muista maista loisia?
Miksi tänne otetaan ulkomailta lähinnä noita pummeja vain
Ensinnäkin: mistä tämä tietosi on peräisin? Tiedätkö kuinka monta maahanmuuttajaa tänne tulee vuosittain ja kuinka moni heistä on "pummi"? Jos et tiedä, suosittelen että otat asiasta selvää ihan ensimmäiseksi.
Toiseksi: kyse ei ole niinkään siitä, keitä me valitsemme "ottaa" tänne, vaan keitä tänne valitsee tulla. Suomi on kylmä ja pimeä, hieman ikävä paikka jo lähtökohtaisesti, poisluettuna lyhyt kesäaika. Kielemme on erittäin vaikea oppia. Lisäksi täällä esiintyy muukalaisvihamielisyyttä ja ennakkoluuloja, osittain siksi että olemme vielä niin homogeeninen kansa (= vain pieni osa on selvästi poikkeavia etniseltä taustaltaan, joten emme ole tottuneita erilaisuuteen). Meillä on kansainvälisesti katsoen pienet tuloerot ja menestyjiä helposti paheksutaan.
Jos itse olisin kyvykäs tyyppi jossain köyhässä maassa ja miettisin mihin maahan muuttaisin opiskelemaan vaikkapa lääkäriksi, pankkiiriksi tai kasvuyritystä perustamaan, varmaan valitsisin Amerikan, koska uskoisin että siellä menestymisen mahdollisuudet olisivat hyvät ja menestyneellä siedettävät elinolot. Suomi ei houkuttelisi noista em. syistä.
Pakolaiset ja muut kurjat ovat sitten asia erikseen. Heitä tulee Euroopan kaikkiin maihin ihan vain siksi, että heidän on pakko paeta kotimaidensa elinoloja. Näissä on joukossa varmasti paljon masentuneita, vihan kyllästämiä, väkivaltaisia, raakalaismaisia ja muilla tavoilla huonosti ihmisyhteisöihin sopeutuvia tapauksia. Mutta osa on kovista koettelemuksista huolimatta kykeneviä rakentamaan elämänsä alusta, jos he saavat siihen mahdollisuuden.
Meillä on tällä hetkellä todella alkeellinen systeemi näiden lupaavien tapauksien seulomiseksi maahan pyrkivien joukosta. Tai oikeastaan systeemiä ei taida olla. Lopputuloksena todella lupaavat, hyväsydämiset, ahkerat ja aktiiviset ihmiset saattavat saada karkotuspäätöksen (esim. Gilbert Adi, Googlella löytynee lisätietoa), ja rikollisia saattaa päästä maahan.
Ketään ei kuitenkaan näytä kiinnostavan systeemin parantaminen, vaan persut huutavat että maahan pääsemistä on entisestään vain vaikeutettava. Minun mielestäni, jos ja kun kerran on pakko valita kuka tänne pääsee ja kuka ei, valinta olisi tehtävä järkevillä kriteereillä eikä kansallisuuden tai ihonvärin perusteella. Ja maahan päässeille tulisi taata samanlainen mahdollisuus pärjätä elämässä kuin muillekin.
Omia pummeja ei voida lähettä mihinkään kun kukaan ei ota niitä vastaan.
Aivan varmasti maailmassa on paljon maita, jotka ottavat ilomielin vastaan suomalaispummin, jos saavat myös ne rahat, jotka suomalainen yhteiskunta käyttää vuositasolla tuon pummin ylläpitoon. Ja molemmat voittavat, sekä Suomi että vastaanottava maa.
vaikka näin afrikkalaisen miehen vaimona ja mulattilasten äitinä olen rasismia tottunutkin näkemään. Mä en nähnyt tuossa videossa mitään rasistista, en kyllä myöskään mitään hauskaa saati hyödyllistä. Lähinnä se oli noloa, ja "mukahauskaa".
Itselläni ei ole mitään vakaata mielipidettä siihen asiaan, pitäisikö rikoksia uusivat maahanmuuttajat passittaa omaan kotimaahansa vai jättää suomeen... Usein taitaa olla se ongelma, että ne pahimmat rikolliset ovat jo mustalla listalla kaikkiin maihin, eikä niitä esimerkiksi se kotimaa huoli, eli takaisin lähettäminen melkein mahdotonta. Ei sekään kuitenkaan oikein ole, että täällä sitten tehdään niitä vakavia rikoksia kerta toisensa jälkeen, eikä mitään mahda.. Vaikeita kysymyksiä.
Noihin sossupummiasioihin en osaa myöskään ottaa kamalasti kantaa, mun lähipiirissä on paljon afrikkalaisia, jotka käy töissä paljon ahkerammin kun kukaan tuntemani suomalainen, tekevät 14-17h työpäivää ilman vapaapäiviä, ja tekevät mitä tahansa, ettei tarvitse sossun luukulle mennä. Sitten on taas niitä afrikkalaisia, jotka kieltäytyvät töistä, koska tarjolla olisi vain siivoushommia ja helpommalla saa rahaa sossusta kun ei tee mitään - ja sitten on aikaa pyöriä baareissa arkenakin. Suomalaisissa tuntemissani on myös työssäkäyviä, ja sossupummeja.
Muista maahanmuuttajista mulla ei ole mitään kokemusta, koska lähinnä afrikkalaisten kanssa pyörin. En siis osaa sanoa. Mutta tämän oman kokemukseni perusteella osaan sanoa sen, että vaikka osa (tai suurin osa, miten vain) niistä afrikkalaisista olisi sossunluukulla ja kieltäytyisi töistä ja käyttäisi sossurahat kaljaan ja huumeisiin ja naisiin, niin sen perusteella ei saisi määritellä koko kansaa samanlaisiksi, sillä paljon on myös niitä afrikkalaisia, jotka kärsivät tuosta maineesta, ja tekevät aivan liikaa töitä vain todistaakseen, että ovat erilaisia, kunnollisia ihmisiä.
En voinut kuvitellakaan, että vielä tänä päivänä löytyy näitä ihmisiä, jotka luulevat että "ulkomaalaiset tulevat tänne viemään meidän työt". Tuota taustaa vasten tätä järjetöntä vihaa on edes hieman helpompi ymmärtää. Joskin perimmäinen ongelma on tietysti se, että tänne ylipäätään muuttaa ketään ulkomailta. Koska loisimaan ei saa tulla, mutta ei myöskään työtä tekemään.
Näyttäisitkö minulle sen syntyperäisen suomalaisen, joka on yrittänyt päästä bussia ajamaan eikä ole päässyt? Väitän, että tällainen on melko mahdottomuus, olettaen siis että hänellä on muuten ammattiin tarvittavat tiedot ja taidot hallussa. Ja hakee työtä sellaisella paikkakunnalla, jossa ylipäänsä kuskeja tarvitaan.
Esimerkiksi Helsingin seudun liikenteessä metro- ja ratikkakuskithan ovat pääosin suomalaisia, mikä johtuu siitä, että he työsketelevät suoraan HSL:n palveluksessa paremmilla työehdoilla kuin bussikuskit, jotka taas työskentelevät jatkuvasti kilpailutetuissa liikennöintiyrityksissä. Näin tulijoita alalle riittää ihan suomalaisissakin, toisin kuin bussikuskeiksi, joista onkin jatkuvasti pulaa.
Positiivinen syrjintähän koskee muutenkin vain kunnallisia työpaikkoja, ainakin Helsingissä. Sen toimivuudesta voidaan olla monta mieltä, itse näen sen pääosin hyvänä asiana (maahanmuuttaja saa töitä -> saa rahaa elättää itsensä ja perheensä, saa kantasuomalaisia kontakteja, mikä auttaa integroitumisessa ja kielen opettelussa, ylipäänsä pääsee sisään suomalaiseen yhteiskuntaan ja muuttuu tuottavaksi yksiköksi). Toki tilanne voi olla epäreilu, jos vastaavasti suomalainen työnhakija jää tämän takia palkkaamatta. Toisaalta hänen voi olla helpompi saada töitä vastaavasti jostain muualta, kuten yksityiseltä sektorilta. Useinhan myös suomalaisella on enemmän työkokemusta ja hän on näin ollen työnhakijana kyvykkäämpi kuin maahanmuuttaja -> hänet palkataan.
Tästäkin olisi mielenkiintoista nähdä tutkimuksia, kuinka pajon positiivista syrjintää on oikeasti käytetty ja minkälaiset vaikutukset sillä on ollut eri osapuoliin.
Kumma juttu että bussit kulki vielä 10 vuotta sitten ilman yhtään etnistä kuskia. Oliskohan positiivinen syrjintä suurempi syy kuin suomalaisten työhaluttomuus?
Työsskäyvät mammat ja äitiyslomalaiset käy täällä hakemassa vertaistukea ja tuskailee että rehottava palstarasismi vie palstailusta ilon - ja nyt käy ilmi että sossu rahoittaa sen että työttömät ja kouluttamattomat sossunpummit haukkuu palstalla mamuja siitä että ne on työttömiä ja kouluttamattomia. Koko jutt on kuin huono sketsi!
mutta vielä enemmän halveksin näitä jotka rummuttaa rasismia mutta samalla ovat niin raukkoja etteivät oikeasti kehtaa seisoa aatteensa takana. Väitetään ettei rasismi ole rasismia ja niin edelleen. Itketään että miiiiikksssssiii persuja pidetään raaaaaaasisteina. Surkeat vellihousut...
Ette näe sitä, miten merkityksettömissä yhteyksissä sitä käytetään.
Koko sana on kärsinyt inflaation teidän oletetusta rasismista pöyristyjien käsittelyssä. Ja Perussuomalaiset eivät todellakaan ole rasistien puolue, rasisteja on aivan joka puolueessa. Ja joka maailman kolkassa.
yltiörasistinen puolue ja hyysäävät kaikkien rasistien äitiä eli hommafoorumia ja tietysti SS-miehiä.
Sehän tässä oli pointtina.
Ei mua kiinnosta kuinka suuri osa mamuista on työhaluisia tai ei ole. Haluan että tänne pääsee ja kokee houkuttelevaksi tulla mahdollisimman suuri osa niistä, jotka ovat työ-, yrittäjyys tai kouluttautumishaluisia ja kykeneviä siihen, ja lisäksi osaavat käyttäytyä. Muut ulos. Ihonväristä riippumatta!