Millä aihealueilla ihmisten tietämättömyys yllättää juuri sinut?
Haen nyt siis sellaisia vastauksia, jotka eivät johdu siitä että vastaaja on tietyllä alalla ja siksi tietää siitä enemmän kuin muut vaan siitä, että vastaajalla itsellään on keskimääräistä parempi yleissivistys jollakin aihealueella (ihan muuten, omasta kiinnostuksesta johtuen).
Mä jaksan aina yllättyä siitä, miten totaalisen pihalla monet ihmiset ovat terveyteen liittyvistä asioista. Esimerkkejä:
- luullaan, että minkään antibiootin kanssa ei saa missään nimessä ottaa yhtään alkoholia.
- luullaan, että antibiootti on aina kolmiolääke kun on vahva ja silleen (eli ei tajuta mikä on kolmiolääke)
- ei ymmärretä, mikä ero on rokotteella ja antibiootilla. Eli siis ei tajuta toimintamekanismeja ollenkaan, kuvitellaan että rokotekin on jokin "lääke" joka auttaa tautiin samalla tavalla kuin antibiootti
- ei ymmärretä, miksi antibioottikuuri pitää syödä loppuun ja miksi antibioottia ei kannata napsia yksi tabu silloin ja toinen tällöin jos on vähän kipeä olo (siis näitä tabuja joita on jäänyt yli kun on lopetettu kuuri kesken)
- edes omaan alaan liittyviä asioita ei tunneta: katsoin esim. joskus jotain seksiohjelmaa jossa seksuaaliterapeutti ilmeisesti luuli olleensa tosi pro ja löytäneensä googlella kovinkin piilossa olleen tiedon kun osasi yhdistää vulvodynian asiakkaansa seksikipuihin.
Tuossa nyt joitakin esimerkkejä. Mua itseäni kiinnostaa kovasti terveysasiat, sairaudet, niiden hoito jne, vaikken ole alaa opiskellut koskaan. Siksi aina välillä tulee järkytyksenä se, miten totaalisen ulkona jotkut ovat ihan perusasioistakin.
Toinen asia, joka välillä järkyttää on ihmisten kirjoitustaidon puute. Siis se, että kirjoitetaan vaikkapa "asuntoosake". Se, ettei oma silmä mitenkään "hälytä" tuossa tilanteessa.
Sitten taas esim. historiasta mun tietämys on hävettävän surkea. Koulussa se oli pakkopänttäämistä, joka ei jäänyt pysyvästi mieleen. Tarkat kuvaukset hallitsijoiden vaihtumisesta tai sotien etenemisestä eivät vaan kiinnostaneet eivätkä kiinnosta vieläkään vaikka miten yrittäisin pakottaa itseäni.
Kommentit (114)
kuinka vaikea ihmisten on tajuta riskejä ja sitä kuinka ne eivät aina toteudu. Esim. tupakoitsija ei välttämättä saa keuhkosyöpää tai läskillä voi olla matala verenpaine. Se että riski ei jonkun yksilön kohdalla toteudu ei muuta sitä että riski on olemassa.
Toinen mitä olen joutunut ihmettelemään on se kuinka vähän jotkut tietävät ruuasta/aalergioista. Esimerkiksi yhdelle tutulle jouduin oikeasti rautalangasta vääntämään että missä kaikkialla viljoja on kun hänen lapseltaan oli lääkäri kieltänyt kotimaiset viljat. Oli todella yllättynyt kun kerroin että makaroni tehdään yleensä vehnästä. Toinen kaveri ehdotti maidon tilalle kermaa kun kerroin että maitoproteiini on ongelma.
Kun todellista tietoa ei ole saatavilla, kiitos voittajien eli alistajien. Niin ei ihme että moni pitää DDR:n mallia toimimattomana, vaikka DDR oli huippuunsa hiottu konsepti.
Mua hämmästyttää tämän palstan ihmisissä erityisesti se, kuinka moni kuvittelee että baareissa luuhaava / pellossa elävä / tietokoneella roikkuva mies muuttuu automaattisesti kodinhengeksi "sitten kun se vauva syntyy".
Tässä ketjussa ihmetyttää tuo yksi jonka mielestä seurakunnat voisivat järjestää uskonnonopetuksen, viitaten siis aiempaan viestiini :D Kun sehän siinä uskonnonopetuksessa onkin pointti, että opittaisiin rukoilemaan ja veisaamaan :D
Siis en tajua sellaista lainkaan, että miten ihmistä ei yhtään kiinnosta oma kulttuuriperintö...historia, uskonto, taide, tylsää ja turhaa.
4
Minulla on kyllä kulttuuriperintö hallussa. Suomalaisessa kulttuuriperinnössä on kylläkin kyse paljon muustakin kuin kristinuskosta. Eikä se Raamatun lukeminen nyt mikään ihmesuoritus ole, ja homman voi hoitaa hyvin itsenäisestikin.
Ihmetyttää miten nykyaikanakin moni kouluttautunutkin ihminen on jämähtänyt jonnekin keskiajalle.
- Ei ymmärretä, että krooniset sairaudet eivät parane
- Ei ymmärretä allergioita ja yliherkkyyksiä. Anoppi tekee jatkuvasti ruoasta ongelman, ja suorastaan loukkaantuu, kun kerron, etten pysty käyttämään tiettyjä mausteita, vihanneksia jne. "Kyllä sinä voit vähän tuota porkkanaa syödä". En voi.
- ymmärtämättömyys nuoria eläkeläisiä kohtaan. Juu, laiskureitahan tässä ollaan.
- ymmärtämättömyys aivovaurioista ja niiden seurauksista. "Eihän se muistihäiriö tarkoita, että sinun on vaikea muistaa asioita."
- tietämättömyys vammaisten tuista ja etuuksista ja niiden kadehtiminen. Hommatkaa itsenne pyörätuoliin, jos kadehditte kerran niin kovasti.
- ei ymmärretä, ettei pyörätuolissa istuvalla ole välttämättä mitään kognitiivisia rajoitteita. Kyllä useimmille voi puhua aivan normaalisti.
- ei ymmärretä, että useimpien vammaistenkin kanssa voi kommunikoida. Älkää puhuko aina suoraan sille saattajalle.
- peruskielioppivirheet
- perusyleistiedonpuute
- se, ettei olla kiinnostuttu mistään asioista ja olla halukkaita oppimaan uutta
Tässä ketjussa ihmetyttää tuo yksi jonka mielestä seurakunnat voisivat järjestää uskonnonopetuksen, viitaten siis aiempaan viestiini :D Kun sehän siinä uskonnonopetuksessa onkin pointti, että opittaisiin rukoilemaan ja veisaamaan :D
Siis en tajua sellaista lainkaan, että miten ihmistä ei yhtään kiinnosta oma kulttuuriperintö...historia, uskonto, taide, tylsää ja turhaa.
4
Minulla on kyllä kulttuuriperintö hallussa. Suomalaisessa kulttuuriperinnössä on kylläkin kyse paljon muustakin kuin kristinuskosta. Eikä se Raamatun lukeminen nyt mikään ihmesuoritus ole, ja homman voi hoitaa hyvin itsenäisestikin.
Ihmetyttää miten nykyaikanakin moni kouluttautunutkin ihminen on jämähtänyt jonnekin keskiajalle.
Raamatun voi lukea itsenäisesti ja totta kai Suomen kulttuuri on paljon muutakin kuin kristinuskoa. Mutta hyvin harva sen Raamatun lukaisee ja hyvin harvat nykyään tuntevat esimerkiksi Suomen muinaisuskoa lainkaan.
Sinänsä minulle on ihan sama, onko kouluissa uskonto-niminen oppiaine vai ei, kunhan jossakin aineessa edes perustiedot tulisivat haltuun. On aika kauheaa, jos ihminen ei tiedä, esimerkiksi miksi pääsiäistä vietetään (meillä ja muualla), ei tunne myyttejä tai ymmärrä vaillinaisen uskontotuntemuksen takia mitään monista suurista taideteoksista tai kansallisista/kansainvälisistä konflikteista.
Uskonto (meillä erityisesti kristinusko) on ollut ja on edelleen niin keskeinen vaikuttaja kulttuurissa ja yhteiskunnassa, että hyvin hatarin tiedoin mennään, jos ei siitä mitään tajua.
Se on hienoa, että sinulla on kulttuuriperinto hallussa. Mikäli näin on, niin ymmärrät kyllä uskontojen tuntemuksen merkityksen :)
En voi ymmärtää, kuinka ihmiset tekevät päätelmiä toisten terveydestä, elämäntilanteesta jne. Ihminen voi näyttää terveeltä ja olla hyvinkin sairas. Tälloin moinen vähättely on todella loukkaavaa.
En voi ymmärtää, kuinka ihmiset tekevät päätelmiä toisten terveydestä, elämäntilanteesta jne. Ihminen voi näyttää terveeltä ja olla hyvinkin sairas. Tälloin moinen vähättely on todella loukkaavaa.
Sama täällä, jatkuvasti löytyy näitä ruokavalion parantamisen tai jopa vitamiinien ehdottelijoita kun kerron selkävaivoistani. Joskus jaksoi naurattaa, nyt kun on 15 vuotta kärsinyt ei oikein enää.
Sama täällä, jatkuvasti löytyy näitä ruokavalion parantamisen tai jopa vitamiinien ehdottelijoita kun kerron selkävaivoistani. Joskus jaksoi naurattaa, nyt kun on 15 vuotta kärsinyt ei oikein enää.
Olen pahoillani puolestasi. Tiedän myös, miten rasittavaa tuollainen käytös on. Jotkut tutuistani ja jopa ystävistäni vihjailevat minun olevan luulosairas, kun olen aina sairaana. En ole, minulla on vain valitettavasti useampi krooninen sairaus.
Oikein hyvää syksyä sinulle, toivottavasti asiat paranisivat edes hiukan.
Tietämättömyys historiasta ja täysi välinpitämättömyys yhteiskunnallisten aiheiden suhteen. Erityisesti koskee nuoria ja erityisesti naisia, olen huomannut.
Näitä juttuja tietämätön ihminen tekee itsestään todella, todella sivistymättömän vaikutelman. Tätä ei saisi sanoa ääneen, mutta niin se vain on.
kerrotaan myös se, että kirkko on tehnyt paljon pahaakin, esim:
-Kirkko on ollut mukana tuhoamassa "ristiretkillä" toisia kulttuureja. On tapettu, raiskattu ja varatettu uskonnon nimissä. Ja tätä tapahtunut ympäri maailman. Kuinka paljon arvokasta perimätietoa on samalla tuhottu? Amerikan intiaanit esim. tiesivät aurinkokuntamme planeetoista paljon enemmän mitä tiedettiin samaan aikaan euroopassa.
-Kirkko on vastustanut viimeiseen saakka monia uusia keksintöjä, esim. kun huomattiin ettei aurinko suinkaan kierrä maata vaan maa aurinkoa, niin kerettiläisyydestä syytös päälle ja kirkon pannaan.
Kirkkoa pidetään sellaisena, että se on tukenut kulttuureja ja tieteitä, vaikka asia on ollut juuri päin vastoin. Kirkko lisää pahaa oloa maailmassa, esim. vastustaa kondomien käyttöä aluieilla missä HIV-ongelma. Aborttia ei sallita edes insisestin kohteeksi joutuneelle 11-vuotiaalla tytölle ja vastaavaa. Joten kerrottakoon sitten se KOKO totuus, ei vain se totuus mikä on kivaa ja hienoa.
kerrotaan myös se, että kirkko on tehnyt paljon pahaakin, esim:
-Kirkko on ollut mukana tuhoamassa "ristiretkillä" toisia kulttuureja. On tapettu, raiskattu ja varatettu uskonnon nimissä. Ja tätä tapahtunut ympäri maailman. Kuinka paljon arvokasta perimätietoa on samalla tuhottu? Amerikan intiaanit esim. tiesivät aurinkokuntamme planeetoista paljon enemmän mitä tiedettiin samaan aikaan euroopassa.
-Kirkko on vastustanut viimeiseen saakka monia uusia keksintöjä, esim. kun huomattiin ettei aurinko suinkaan kierrä maata vaan maa aurinkoa, niin kerettiläisyydestä syytös päälle ja kirkon pannaan.
Kirkkoa pidetään sellaisena, että se on tukenut kulttuureja ja tieteitä, vaikka asia on ollut juuri päin vastoin. Kirkko lisää pahaa oloa maailmassa, esim. vastustaa kondomien käyttöä aluieilla missä HIV-ongelma. Aborttia ei sallita edes insisestin kohteeksi joutuneelle 11-vuotiaalla tytölle ja vastaavaa. Joten kerrottakoon sitten se KOKO totuus, ei vain se totuus mikä on kivaa ja hienoa.
Onko kyse kirkosta vai yksittäisistä ihmisistä?
Mulla on aika pahoja univaikeuksia, ollut koko ikäni ja että riepoo kun ihmiset antaa nukahtamisvinkkejään. Kun ei se nyt vaan mene niin että pistää pään tyynyyn, sulkee silmät ja laskee lampaita. Ja että "eihän nuorella ihmisellä voi olla univaikeuksia". Juu eikä syöpää esimerkiksi?
Samoin ihmetyttää tosiaan tuo täydellinen tietämättömyys maailmanmenosta, ei esimerkiksi tiedetä kuka on Venäjän tai USAn presidentti, ja sanotaan että ilmastonmuutos on satua ja salaliitto, täysi tietämättömyys historiasta.
Ja sitten ne yhdys-sana virheet.
Kirkolla oli aikanaan (ja edelleen) valtaa, koska se saanut ihmisiä ison lauman pauloihinsa. Jos isompi sakki kyysenalaistaisi, niin monia tekoja ei olisi tapahtunut/ei tapahtuisi. Esimerkkinä se hihhuli joka tuomitsi PMMP:n laulun, ei olisi niin snaonut jos omansa olisivat "kivittäneet hänet alas" sen johdosta. Nyt 90% ihmisistä ihmetteli mikä ihme tyyppi kyseessä, mutta sen oman seurakuntansa parissa varmaan vaan arvostus kasvoi.
- helpot prosenttilaskut
- autuas tietämättömyys mistään historiaan liittyvästä. Vuosiluvuista kiinnostumattomuus ei riitä selitykseksi, jos ei hahmota edes aivan perusasioiden tapahtumajärjestystä tai vaikka sitä, että talvi- ja jatkosota olivat osa toista maailmansotaa
- monilla kirkkoon kuuluvilla on hämmästyttävän heikot tiedot uskonnosta. Eivät esim. tiedä, etteivät ole katolisia.
- ei tiedetä, mikä on urbaanilegenda eikä ymmärretä, miksi joku on skeptinen tarinan kuultuaan, vaikka ihan varmaan se tapahtui enon naapurille.
- tutkimus osoittaa, että a johtuu b:stä. Jos henkilön omat havainnot tukevat tätä, on kyse nollatutkimuksesta. Vastaavasti jos omat havainnot ovat tätä vastaan, koko tutkimustulos kumoutuu.
Mun yleistieto ei taida olla ihan hirveen hyvissä kantimissa, luulin jo et kaikista testeistä saan vaan keskitasoo tai sitä huonompaa. Terveystiedot meni keskiarvon mukaan ja maantiede on mulla vissiin ihan hunningolla, lemmikkieläimistäkin voisin tietää enemmän ja fobiat ny meni ihan perseelleen.
Kunnes sitten... tein testit matematiikkaan ja kodinkoneisiin liittyen ja niistä tuli sitten parempi kun keskimäärin ihmisillä.
Siis sellaista, mikä ei ole vaikeaa uskovaisellekin. Itse olen saanut koulussa uskonnonopetusta ja rippikoulunkin olen käynyt, enkä tajua pääsiäisestä mitään. Eikä kyllä paljon kiinnostakaan. Eiköhän se riitä, että suomalaiseen kulttuuriin kuuluu synnintunto joka asiasta - siinä se kristinuskon keskeisin anti, ja varmaan hyvä asia.
On jotenkin koomista, että muka sivistyneetkin ihmiset perustavat mielipiteensä itämaisiin kansansatuihin ja ovat ilmeisesti vielä siitä ylpeitäkin. En tajua miten aikana, jolloin ihmiskunta on saavuttanut luonnontieteissä aivan ennennäkemättömän tietotason, niin suuri osa ihmiskunnasta elää kuitenkin pimeintä keskiaikaa taikauskoineen ja ilman ihmisoikeuksia. Eikä 'kristikunta' ole tässä mielessä pahimmasta päästä.
Enkä tällä mitenkään vähättele lähimmäisenrakkauden merkitystä, mutta siitä on jo tullut osa kulttuuriperustaamme, joten ehkä riittäisi, että lapsille opetettaisiin tämä. Tuskinpa uskovaisten käsitykset kauppojen aukioloajoista ja homosuhteista kuitenkaan enää nykyaikana kuuluvat ns. kulttuurin valtavirtaan.
- helpot prosenttilaskut
- autuas tietämättömyys mistään historiaan liittyvästä. Vuosiluvuista kiinnostumattomuus ei riitä selitykseksi, jos ei hahmota edes aivan perusasioiden tapahtumajärjestystä tai vaikka sitä, että talvi- ja jatkosota olivat osa toista maailmansotaa
- monilla kirkkoon kuuluvilla on hämmästyttävän heikot tiedot uskonnosta. Eivät esim. tiedä, etteivät ole katolisia.
- ei tiedetä, mikä on urbaanilegenda eikä ymmärretä, miksi joku on skeptinen tarinan kuultuaan, vaikka ihan varmaan se tapahtui enon naapurille.
- tutkimus osoittaa, että a johtuu b:stä. Jos henkilön omat havainnot tukevat tätä, on kyse nollatutkimuksesta. Vastaavasti jos omat havainnot ovat tätä vastaan, koko tutkimustulos kumoutuu.
Olisin itse ihan hyvin voinut kirjoittaa saman. Itseäni lisäksi hämmästyttää ihmisten sokeus todennäköisyyksiä kohtaan. Täälläkin korkeintaan puolet osaisi laskea mikä on päävoiton todennäköisyys lotossa, yhdellä rivillä pelattuna. Tai mikä päävoiton todennäköisyys olisi jos pelaa loppuelämänsä. Huom. nimenomaan pitäisi osata laskea se eikä muistella vain ennaltalaskettua tulosta jos sen on lukenut jostain.
Perusmatematiikan soveltaminen arkielämässä pakenee joiltain täysin. Eipähän ole mun lompakosta pois, ei ainakaan suoranaisesti. Oikeastaan päinvastoin. Ihmisten laskutaidottomuudella, numerosokeudella ja ihmisluonteen tuntemuksella ollaan taottu rahaa läpi aikojen.
Siis uskotaan ihan kaikki " ku kerran lehdessä luki/telkkarissa niin sanottiin/radiossa kerrottiin"
Tähän yhdistettynä vielä vähän vainoamiseen taipuvainen mielenlaatu, niin sääliksi käy jokaista, joka jollain tapaa epäsuotuisassa valossa näyttäytyy mediassa.
Myös kyvyttömyys pohtia asioita yhtään laajemmin ja useammalta kantilta on jotenkin niin masentavaa. Tapaus Eerika varsinkin paljasti hyvin miten uskomattoman yksisilmäisiä ja tyhmiä suurin osa tälläkin palstalla kirjoittelevista ihmisistä on.
Ja nämä jotka "näkee jo Anneli Auerin naamasta" että se on syyllinen... huh huh. JOs näille näytettäisiin sataa kuvaa naisista, ja joukossa olisi 10 murhaajaa, on aivan varmaa, että nämä av-salapoliisit eivät naaman perusteella osaa kertoa kuka on syyllinen ja kuka tavis.
Niin ja sitten nämä kuvitelmat, että ihminen voisi vaan TIEDOTTAA median kautta asioita. Kuten tuossa Eerikan tapauksessa, monien mielestä Toukon äidin olisi pitänyt tulla julkisuuteen tiedottamaan, että hän ei sitten ollut mukana jutussa... siis just. Näinhän se homma toimii av-maailmassa, vaan ei tosielämässä.
T: TOimittaja
mutta käytin pitkään ibumaxia ja sitten vaihdoin buranaan ja vaikutus oli parempi. Nyt minusta on alkanut tuntua, ettei burana enää auta ihan niin kuin toivoisin, pitää varmaan taas vaihtaa rinnakkaisvalmisteeseen tai ehkä jopa toiseen vaikuttavaan aineeseen.
Mutta pointtini on siis se, että kyllä noissa valmisteissa on eroja esim. allergialääkkeidenkin kohdalla vaikka vaikuttava aine on ihan sama.