Millä aihealueilla ihmisten tietämättömyys yllättää juuri sinut?
Haen nyt siis sellaisia vastauksia, jotka eivät johdu siitä että vastaaja on tietyllä alalla ja siksi tietää siitä enemmän kuin muut vaan siitä, että vastaajalla itsellään on keskimääräistä parempi yleissivistys jollakin aihealueella (ihan muuten, omasta kiinnostuksesta johtuen).
Mä jaksan aina yllättyä siitä, miten totaalisen pihalla monet ihmiset ovat terveyteen liittyvistä asioista. Esimerkkejä:
- luullaan, että minkään antibiootin kanssa ei saa missään nimessä ottaa yhtään alkoholia.
- luullaan, että antibiootti on aina kolmiolääke kun on vahva ja silleen (eli ei tajuta mikä on kolmiolääke)
- ei ymmärretä, mikä ero on rokotteella ja antibiootilla. Eli siis ei tajuta toimintamekanismeja ollenkaan, kuvitellaan että rokotekin on jokin "lääke" joka auttaa tautiin samalla tavalla kuin antibiootti
- ei ymmärretä, miksi antibioottikuuri pitää syödä loppuun ja miksi antibioottia ei kannata napsia yksi tabu silloin ja toinen tällöin jos on vähän kipeä olo (siis näitä tabuja joita on jäänyt yli kun on lopetettu kuuri kesken)
- edes omaan alaan liittyviä asioita ei tunneta: katsoin esim. joskus jotain seksiohjelmaa jossa seksuaaliterapeutti ilmeisesti luuli olleensa tosi pro ja löytäneensä googlella kovinkin piilossa olleen tiedon kun osasi yhdistää vulvodynian asiakkaansa seksikipuihin.
Tuossa nyt joitakin esimerkkejä. Mua itseäni kiinnostaa kovasti terveysasiat, sairaudet, niiden hoito jne, vaikken ole alaa opiskellut koskaan. Siksi aina välillä tulee järkytyksenä se, miten totaalisen ulkona jotkut ovat ihan perusasioistakin.
Toinen asia, joka välillä järkyttää on ihmisten kirjoitustaidon puute. Siis se, että kirjoitetaan vaikkapa "asuntoosake". Se, ettei oma silmä mitenkään "hälytä" tuossa tilanteessa.
Sitten taas esim. historiasta mun tietämys on hävettävän surkea. Koulussa se oli pakkopänttäämistä, joka ei jäänyt pysyvästi mieleen. Tarkat kuvaukset hallitsijoiden vaihtumisesta tai sotien etenemisestä eivät vaan kiinnostaneet eivätkä kiinnosta vieläkään vaikka miten yrittäisin pakottaa itseäni.
Kommentit (114)
- monilla kirkkoon kuuluvilla on hämmästyttävän heikot tiedot uskonnosta. Eivät esim. tiedä, etteivät ole katolisia.
Eräs nainen totesi helpottuneena edellsen paavin kuoltua, että ehkä mekin nyt uskalletaan puhua avoimemmin seksuaalisuudesta. ja näillä "meillä" viittasi ihan keskivertosuomalaisiin...
Siis sellaista, mikä ei ole vaikeaa uskovaisellekin. Itse olen saanut koulussa uskonnonopetusta ja rippikoulunkin olen käynyt, enkä tajua pääsiäisestä mitään. Eikä kyllä paljon kiinnostakaan. Eiköhän se riitä, että suomalaiseen kulttuuriin kuuluu synnintunto joka asiasta - siinä se kristinuskon keskeisin anti, ja varmaan hyvä asia.
On jotenkin koomista, että muka sivistyneetkin ihmiset perustavat mielipiteensä itämaisiin kansansatuihin ja ovat ilmeisesti vielä siitä ylpeitäkin. En tajua miten aikana, jolloin ihmiskunta on saavuttanut luonnontieteissä aivan ennennäkemättömän tietotason, niin suuri osa ihmiskunnasta elää kuitenkin pimeintä keskiaikaa taikauskoineen ja ilman ihmisoikeuksia. Eikä 'kristikunta' ole tässä mielessä pahimmasta päästä.
Enkä tällä mitenkään vähättele lähimmäisenrakkauden merkitystä, mutta siitä on jo tullut osa kulttuuriperustaamme, joten ehkä riittäisi, että lapsille opetettaisiin tämä. Tuskinpa uskovaisten käsitykset kauppojen aukioloajoista ja homosuhteista kuitenkaan enää nykyaikana kuuluvat ns. kulttuurin valtavirtaan.
kovin sivistynyt, kun et edes tiedä, ettei keskiaika ollut "pimeää".
kaverini osti ok-talon, josta kuntotarkastuksessa löytyi märkätiloista kosteusvaurio. Kamu selitti tohkeissaan kuinka kaikki on nyt ok, kun laatat vain vaihdettiin kohdasta, johon koiranpentu oli joskus pissannut...
- ei tajuta poliittisesta järjestelmästä mitään. Kuinka täysvaltainen kansalainen voi olla pihalla meidän järjestelmästä? Kyllähän muutenkin ihmiset omista asioistaan on kiinnostuneita. Pahimmat ei äänestä, koska ei tiedä, miten äänestetään ja ei kiinnosta selvittää.
- Ei tajuta asuntolainojen korkoasioita. Näitä on paljon, jotka ottaa ison lainan ja termit viitekorko ja marginaali on mahdottomia ymmärtää.
- Kuvitellaan, että töistä poissaolo ei merkitse työpaikalle mitään. Ei tajuta, että siellä on laskettu joku työ jonkun varaan ja poissaolo aiheuttaa aina esimiehelle organisointia, jopa paniikki, ja muille lisätöitä. Ei tajuta omaa tarkoitusta työpaikalla ja sitä, mikä on osa isommassa kuviossa.
tietämättömyyttä....
Olen toimittaja. Teen juttuja aiheesta kuin aiheesta, mistä johtuen tiedän kaikesta vähän, mutten mistään kaikkea. Pystyisin kirjoittamaan suulaan haastateltavan ja kovan taustatyön avulla asiantuntevasti ionisaatiosta tai slaavilaisista hautajausrituaaleista, mutta jutun kirjoitettuani unohtaisin kaiken.
Ei vaan ennätä perehtyä kaikkeen.
Kuvittelen olevani kohtalaisen älykäs, mutta sehän ei tietenkään korreloi yleissivistyksen kanssa.
Tieto on napin painalluksen ja puhelinsoiton päässä.
Minä häpeän kyllä sitä, että en pysty kiinnostumaan politiikasta tai Ruotsi-Suomen historiasta, mutta en toisaalta ole niin kädetön, ettenkä osaisi ottaa selvää.
Olisi ihanaa olla klassisen musiikin asiantuntija, mutta aika riittää vain sen satunnaiseen kuunteluun.
Kovasti tykkäisin, jos pystyisin ad hoc -väittelyssä peittoamaan valtiotieteitä opiskelleen kollegani.
Mutta se on voi voi.
Eli en ihmettele mitään kenenkään tietämättömyydestä. Jos joku ei tiedä, että Rooma on Italiassa, so be it.
- Kuvitellaan, että töistä poissaolo ei merkitse työpaikalle mitään. Ei tajuta, että siellä on laskettu joku työ jonkun varaan ja poissaolo aiheuttaa aina esimiehelle organisointia, jopa paniikki, ja muille lisätöitä. Ei tajuta omaa tarkoitusta työpaikalla ja sitä, mikä on osa isommassa kuviossa.
kuuluvat lähes kaikki palkansaajat. Vielä vähemmän kokonaisuudesta tajuavat erilaisilla tuilla eläjät, jotka pitävät omaa elintasoaan ansaittuna.
kuuluvat lähes kaikki palkansaajat. Vielä vähemmän kokonaisuudesta tajuavat erilaisilla tuilla eläjät, jotka pitävät omaa elintasoaan ansaittuna.
Todella lapsellista, typerää ja tietämättömyyttä osoittavaa kadehtia muiden tukia.
että on lottovoitto syntyä Suomeen...
sekä siinä mielessä miten historiankirjoituksessa se kuvataan että siinä, miten se vaikuttaa tämän päivän elämään.
Yleensä sellanen yleistiedon puute.
...Ja maalaisjärjen.
...Ja kielioppisääntöjen. :D
(Mä taidankin olla aika nipo :D)
Olen itse alalla ja kuulen päivittäin "selityksen" hampaiden reikiintymiselle: huono hammasluu!
Kerrotaan nyt tässä: Karies-bakteerit (nimeltään Streptococcus mutans) aiheuttavat ne reiät hampaissa. Bakteeri saadaan suuhun yleensä varhaislapsuudessa eli "hammasluu" ei periydy lapselle, mutta ne vanhemman bakteerit voi tartuttaa lapsen suuhun.
Jos tartunnan pystyy välttämään (vauvan tuttia ei muut nuolaise, ei anneta lapsille toisen käyttämää lusikkaa/mukia/jäätelöä/tms, ei suukkoja lapsen suulle), hampaisiin ei tule reikiä. Liian usein bakteeri kuitenkin pääsee siirtymään ja reikiintyminen mahdollistuu, ellei ennaltaehkäisystä huolehdita.
Todella lapsellista, typerää ja tietämättömyyttä osoittavaa kadehtia muiden tukia.
lukutaidottomuutta.
Maailmanlaajuisesti esim. katolisuus ja helluntailaisuus ovat paljon isompia kirkkokuntia. Suomessakin valtaosa aktiivisista kristityistä kuuluu muihin seurakuntiin kuin luterilaiseen.
lukutaidottomuutta.
typeryyttä.
Olen ollut henkisesti sairas oikeastaan aina, lapsesta asti. Apua on ollut vaikea saada, vasta 18-vuotiaana pääsin sellaiseen Kelan tutkimuslaitokseen jossa arvioivat ihmisten kykyä eri asioihin, muistia jne. Aina jonkun jutun takia jäin väliinputoajaksi; olin liian huonokuntoihin töihin/opiskelemaan kokopäiväisesti mutta en ollut oikeutettu sitten muuhunkaan loppujen lopuksi. Olen ollut työtön koko aikuisikäni eli 10 vuotta, mutta tästä vain puolisen vuotta sairaslomalla kun meinasin seota erään vaikean jakson seurauksena (toinen vanhemmistani kuoli ym.).
Jotta pääsisi työkyvyttömäksi, homma menee about näin (ainakin julkisella): useampi diagnoosi, näiden seurantaa pidemmän aikaa. Työkyvyn alentumisen toteaminen, vuosi yhtäjaksoisesti sairaslomalla = kuntoutustukeen oikeus. Kuntoutustuella pitääkin sitten olla vuosia, jotta työkyvyttömyyteen olisi edes mahdollisuus. Eräs kaksisuuntainen kaverini on ollut vuosia tuolla ja nyt meinasivat että eivät jatka sitä, koska määräykset ja ehdot ovat kiristyneet. Kaveri popsii siis neljää-viittä lääkettä päivittäin ja yrittää olla tekemättä ahdistuksen vuoksi itselleen mitään...
Viimeksi kun tapasin lääkärin, tämä kysyi olenko harkinnut eläkettä sairauksieni vuoksi. Nauroin ääneen ja kerroin, että edes terapiahakemukseni ei mennyt viimeksi läpi; lääkäri totesi "jaa...niin sä olet sitä porukkaa, jolle ei niinku oikein löydy paikkaa etkä saa olla rauhassa vaan koko ajan on työkkäri tai joku perseessä kiinni?". Aivan oikeassa olikin; sairauksistani huolimatta en ole oikeutettu muuhun kuin TYÖMARKKINATUKEEN, VAIKKA EN OLE TYÖKYKYINEN JA SE LUKEE TYÖKKÄRINKIN PAPEREISSA. Logiikka??
Mä en varmaan vieläkään osaisi prosenttilaskuja, ellen olisi töissä laskentatoimen alalla, missä joutuu laskemaan palkkojen pidätyksiä. Itse asiassa opin prosenttilaskut vasta tässä työpaikassa. Koulussa en koskaan ymmärtänyt niistä mitään.
Yhteiskuntaoppikaan ei jäänyt päähäni, joten vaalitavoistakaan en tiedä mitään. Mun pitäisi varmaan ryhtyä kunnallisvaaliehdokkaaksi, jotta olisi tarpeeksi motivaatiota muistaa ja tajuta ne asiat.
Mua joskus on ihmetyttänyt, miten vähän ihmiset muistavat tai tietävät eri kansojen uskonnoista. Esim. miten joku voi luulla, että juutalaisten jumalanpalvelus käydään moskeijassa tai että miten joku ei muista, että juutalaiset eivät saa syödä sikaa. Jotkut sotkevat tämän säännön hindujen lehmänsyöntikieltoon.
Toisaalta en tiedä kovin paljon eri uskonnoista minäkään enkä tunne niiden kaikkia sääntöjä.
Halo-ooooo, lukeeko kukaan niitä ohjeita. Avaamisen jälkeen säilytettävä viileässä!
Olin tosin ihan järkyttynyt eilen lukemastani ketjusta, jossa moni palstalainen kertoi säilövänsä ruokia liedelle tuntitolkulla. Ei hyvänen aika sentään!
Olin tosin ihan järkyttynyt eilen lukemastani ketjusta, jossa moni palstalainen kertoi säilövänsä ruokia liedelle tuntitolkulla. Ei hyvänen aika sentään!
kertoi esimerkin parasta ennen -päivistä ja lihapullista, kuinka lihapullissa alkaa mikrobitoiminta heti, kun lämpötila laskee alle 60 asteen (en ole ihan varma, onko tämä tarkasti oikein, mutta suunnilleen ainakin) ja on ihan yleistä, että ne seisovat huoneenlämmössä tuntikausia, ja ihmiset syövät niitä silti tyytyväisinä. Samat ihmiset kaatavat pois maidon heti, kun paraste ennen päivä on mennyt, vaikka se olisi useiden päivien ajan parempilaatuista, kuin nuo tunteja huoneenlämmössä seisseet lihapullat. Edellyttäen tietenkin, että se maito säilytetään kylmässä.
Kun se koulun uskonnonopetus nimenomaan EI OLE pelkkää raamatunlukemista, vaan siinä tutustutaan samalla moniin muihinkin uskontoihin ja moraalikäsitteisiin. Sen takia sitä ei voi laittaa yhden kirkkokunnan opetettavaksi.
Minulla on kyllä kulttuuriperintö hallussa. Suomalaisessa kulttuuriperinnössä on kylläkin kyse paljon muustakin kuin kristinuskosta. Eikä se Raamatun lukeminen nyt mikään ihmesuoritus ole, ja homman voi hoitaa hyvin itsenäisestikin.
Kun se koulun uskonnonopetus nimenomaan EI OLE pelkkää raamatunlukemista, vaan siinä tutustutaan samalla moniin muihinkin uskontoihin ja moraalikäsitteisiin. Sen takia sitä ei voi laittaa yhden kirkkokunnan opetettavaksi.
Minulla on kyllä kulttuuriperintö hallussa. Suomalaisessa kulttuuriperinnössä on kylläkin kyse paljon muustakin kuin kristinuskosta. Eikä se Raamatun lukeminen nyt mikään ihmesuoritus ole, ja homman voi hoitaa hyvin itsenäisestikin.
Minä taas olen opiskellut ev-lut-uskontoa peruskoulussa ja lukiossa. Mitään en muista niistä höpinöistä. Opettaja oli yhtä vuotta lukuunottamatta aina uskovainen hihhuli, ja parasta antia noilla tunneilla taisi olla jatkuva keljuilu opettajan ja oppilaiden välillä. Voi sitä järjen vähyyttä.
Kirkkohistoria taas meni täysin yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, ja olin luokkani paras oppilas. Muut eivät varmasti oppineet senkään vertaa. Ja minkälainen fossiili kuvittelee kirkolla olevan monopoli moraaliin? Ei voi kuin ihmetellä.
Eniten minua yllättää kuitenkin tavallisten ihmisten kyvyttömyys hoitaa raha-asioitaan. Ilmeisesti laskeminen on vaan mahdotonta suurelle kansanosalle. Nykyään myös johtaville poliitikoille.
Aika harva tajuaa todennäköisyyksistä yhtään mitään.
Itse ihmettelen suomalaisten huonoa vieraiden kielten taitoa. Edes englantia harva puhuu kunnolla. Heti jos tietää pari vieraskielistä sanaa ja osaa laittaa ne peräkkäin, esiinnytään niin kielitaitoisina niin kielitaitoisina, vaikka kulttuurintuntemus puuttuu täysin. Toisaalta ihmekös tuo, kun ei tunneta suomalaistakaan kulttuuria.