Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erota vai ei? Kysy - vastaajina Fobba ja muut asiantuntijat

21.08.2015 |

Vauva.fi järjestää torstaina 27. elokuuta Erota vai ei -teemapäivän. Mukana päivässä ovat nettipoliisi Marko "Fobba" Forss, psykiatri Janna Rantala sekä psykologi Suvi Laru ja seksuaalineuvoja Jussi Pekkola Väestöliitosta.

Aiheita mm.:

Mistä tietää, kannattaako erota vai ei? Miten eron voisi välttää? (Janna Rantala) klo 9.45-11.15
Eron jälkeen somessa - vältä pahimmat virheet (Marko "Fobba" Forss) klo 12-14
Miten huomioida lapsen näkökulma? (Suvi Laru) klo 14-16
Miten mies selviää erosta? (Jussi Pekkola) klo 14-16

Jätä kysymyksesi jo etukäteen alle kommentteihin, selvitämme niihin vastaukset! Asiantuntijat myös päivystävät keskustelussa 27. elokuuta ja vastaavat kysymyksiin.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako erota, jos menneessä tapahtuneet riita-asiat kummittelee mielessä? Tuntuu pahalta, miten rumasti olemme kohdelleet toinen toisiamme, enää ei ole niin pahoja ylilyöntejä sattunut ainakaan vuoteen, mutta tuntuu, etten ikinä pääse menneestä yli. Mies suuttuu, jos asian ottaa puheeksi, joten saan miettiä tätä aina yksikseni. Mistä edes tiedän toisen katuvan, kun hän ei halua käsitellä asiaa kanssani?

Vierailija
42/108 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:55"]Mitenkään väheksymättä Fobban parisuhdetaitoja, milloin nettipoliisi on erikoistunut parisuhteen kiemuroihin niin että voi toimia asiantuntijana?
[/quote]

Itse olin nuorena parisuhteessa alkoholisti miehen kanssa. Poliiseja täytyi välillä soitella, koska humalassa käyttäytyi välillä agressiivisesti. Olin naiivi ja luulin että mies muuttuisi. Taas tuli kerta kun poliisit piti soittaa paikalle ja 2 mies poliisia tuli paikalle. Toinen heistä sanoi asiallisesti minulle, että minun pitäisi erota miehestä. He ovat nähneet paljon samanlaisia ihmisiä työssään ja sanoivat etteivät he muutu! Silloin silmäni aukesivat, koska uskoin todella että he olivat työssään nähneet paljon samoja tilanteita. Silloin erosin miehestä ja arvatkaas. 10v mennyt itselläni elämä kunnossa ja kyseinen mies on vieläkin samanlainen.. Joten turhaan arvostelet fobbaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erota fiksusti "täydellisestä" miehestä? Yli 25 v. yhdessä, miehessä ei mitään vikaa, mutta minun tunteeni ovat väljähtyneet aika täydellisesti. Tiedän, että kaikki sukulaisemme ja ystävämme tulevat olemaan kauhuissaan jos ja kun kuulevat erostamme,  ja pitävät minua aivan hulluna. Minulla on jo pitemmän aikaa ollut olo, että haluaisin asua yksin, keskittyä omiin harrastuksiini ja ystäviini, ja olla vastuussa vain omasta ajankäytöstäni ja hyvästä olostani (lapsemme ovat jo aikuisia ja muuttaneet omilleen). Näidenkään ajatusten takia en näe järkeä lähteä millekään avioliittoneuvojalle, olen (lähes) jo päättänyt lähteä.

Lähinnä siis mietin, että miten ilmoitan erosta mahdollisimman fiksusti ja "siististi", luulen mieheni nimittäin järkyttyvän asiasta pahanpäiväisesti :(

Vierailija
44/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä 10v. Hyvä mies ja tavatessa samansuuntaiset tulevaisuuden suunnitelmat. Arvostin ennen kaikkea hänen rehellisyyttään. Edellisissä suhteissa minua petettiin. Silti pystyin luottamaan tähän pikku hiljaa. Saimme lapsen, hän on pieni vielä. Emme riitele, mutta emmepä paljoa mitään muutakaan. Perheenä teemme yhdessä jotain. Toinen lapsi sai tulla. Ikä alkaa vaikuttaa tähän lapsiasiaan. Mutta.. Mies jäi kiinni pari viikkoa sitten deitti-ilmoituksien katselemisesta ja niihin vastaamisesta. Vuoden verran kertoo tätä tehneensä. Tavannut ei ole sanojensa mukaan. En tiedä uskonko. Olen aiemminkin vuoden aikana kysynyt onko hänellä jotain menossa ja valehdellut on silloin. Mies ymmärtää että on loukannut ja katuu. Olemme puhuneet, joka ei oikein ole ratkaissut mitään. Haluamme jatkaa yhdessä, mutta mies ei suostu pariterapiaan. Olen hyvin loukkaantunut ja surullinen. Meni viimeinen luotto miehiin. Onko parempi hylätä haaveet toisesta lapsesta kun iän puolesta emme voi odottaakaan ja 2 vuotta yritettykin.. Mikä on parasta lapsellemme? Miten tästä jatkaa? Miten voin enää luottaa?

Vierailija
45/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:13"]

Niin ja mistä saa neuvoja/ apua käytännössä? Session

[/quote]AV-palstalta

46/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Asiantuntijat vastaavat tänään etukäteen esitettyihin kysymyksiin Vauva.fi:n Erota vai ei -keskustelualueella (ei vaadi rekisteröitymistä). http://www.vauva.fi/keskustelu/116/alue/erota_vai_ei_kysy_asiantuntijat_vastaavat

Tässä vielä tarkemmat ajat:

Eron jälkeen somessa - vältä pahimmat virheet (Marko "Fobba" Forss) - koko päivä
Mistä tietää, kannattaako erota vai ei? Miten eron voisi välttää? (Janna Rantala) klo 9.45-11.15
Miten huomioida lapsen näkökulma? (Suvi Laru) klo 14-16
Miten mies selviää erosta? (Jussi Pekkola) klo 14-16

Osallistu!

47/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kys: 25/115

Mitä tehdä, kun suhde on muuten todella hyvä ja onnellinen, mutta ulkopuolinen ihminen (tässä tapauksessa miehen äiti, anoppini) pilaa suhdetta keksimällä juoruja ja valheita ja sabotoimalla muuten suhdetta? Olisi typerää erota kolmannen osapuolen takia, vaikka se onkin käynyt mielessä monta kertaa.

Vast:

Kun en itse ole vielä anoppi-iässä, en ehkä ymmärrä miten tuskaisaa on, kun poika siirtyy lopullisesti mieheksi. Nyt tekee mieli vain sanoa:

Voi anoppi anoppi... Eikö hän nyt käsitä, että äidin on pakko lopulta päästää lapsestaan irti! Mikä ihme hänet saa tällä tavalla teitä kadehtimaan? Vai onko hänen vaikea kestää ulkopuolisuutta? Pelkääkö hän yksinäisyyttä tms?

Kolmiodraamat perheen sisällä ovat tuiki tavallisia, muta aika raastavaia. Mitä miehesi tuumaa tilanteesta? Voi olla todella vaikeaa liittoutua kanssasi äitiä vastaan, koska äiti on kuitenkin aina äiti. Vai onko niin päin, että yhteinen vihoillinen (anoppi) yhdistääkin sinua ja miestäsi? 

Kyllähän sitä toivoisi tulevansa hyväksytyksi kumppaninsa sukuun, eikö? Millaisiakohan kokemuksia anopillasi on aikanaan ollut tästä? Hyväksyttiinkö häntä? Tai esiteltiinkö edes suvulle? Onhan se paljon vaadittu, mutta ehkä voisitte yrittää jutella tästä hänen kanssaan. Ehkä hänellä ei ole mkiään sinua vastaan, vaan hän käy läpi omia vanhoja tuskiaan, teidän suhteenne varjolla.

Vierailija
48/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2015 klo 09:01"]Naisella parisuhteessa yleisin ongelma on se, että mies ei osallistu tarpeeksi arkeen, niin miksi sitten yhteiskunta (neuvola, päiväkoti, koulu) on tukemassa ja nostamassa jalustalle äidin toimintaa, eikä isälle tunnu löytyvän minkäänlaista tukea, vaikka käytäntö näyttäisi sitä paljon kipeämmin tarvitsevan. 7

M39
[/quote]

Olin nuori parikymppinem vastasyntyneen äiti 10 vuotta sitten ja mullle annettiin neuvolasta aina klo 8 aika, ilmeisesti ei sopinut muille :) mieheni kävi ennen töihinlähtöä täysin terveen lapsen kanssa siellä n. 2kk synnytyksestä eteenpäin. Terkkarin suurin huolenaihe oli miksi äiti ei tule neuvolaan, miksi isä on täällä, mitä tapahtuu, missä äiti? Kenelle soitetaan, minne tehdään ilmoitus... Mieheni kysyi miksi minä en kelpaa ja totesi, että äiti jäi keittämään rauhassa aamukahvit tai nukkumaan pitkän yön jälkeen, on kenties suihkussa juuri nyt. Hyvin tuli informaatio minulle perille niin sanallisesti kuin neuvolakortin muodossa.

Vierailija
49/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako huonosta suhteesta erota ennen kuin lapsia ehtii tulla?

Vierailija
50/108 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 11:41"]

Kannattaako huonosta suhteesta erota ennen kuin lapsia ehtii tulla?

[/quote]ei ole Fobba vastannut, mutta mitäpä itse luulisit??

Vierailija
51/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkään väheksymättä Fobban parisuhdetaitoja, milloin nettipoliisi on erikoistunut parisuhteen kiemuroihin niin että voi toimia asiantuntijana?

Vierailija
52/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh mitä sanottavaa fobballa on eroasioihin?

Vierailija
53/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:55"]

Mitenkään väheksymättä Fobban parisuhdetaitoja, milloin nettipoliisi on erikoistunut parisuhteen kiemuroihin niin että voi toimia asiantuntijana?

[/quote]

Etkö tiennyt, että Fobba tietää kaiken?

Vierailija
54/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:56"]Häh mitä sanottavaa fobballa on eroasioihin?
[/quote]
Tuossahan jo sanottiin, että hänellä on aiheena somekäyttäytyminen eron jälkeen. Sosiaalisesta mediasta hänellä kuitenkin on tietoa ja hän pystyy myös kertomaan, millaiset päivitykset saattavat rikkoa lakia. Ihan fiksua ottaa hänet mukaan keskusteluun, valitettavasti kaikilla ei ole vielä tarpeeksi someälykkyyttä ja ylilyöntien takia saattaa napsahtaa syyte kunnianloukkauksesta.

Vierailija
55/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska Fobba on näistä asiantuntijoista ainakin itselleni tutuin, on luontevaa mainostaa ketjua hänen nimellään. Oletan siis Foban olevan muillekin tutuin kuin vain itselleni. -5

Ps. Pahoittelut off topiciksi menneistä viesteistäni! :)

Vierailija
56/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä in subjekti miten nainen selviää erosta?

Vierailija
57/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:56"]Häh mitä sanottavaa fobballa on eroasioihin? [/quote] Tuossahan jo sanottiin, että hänellä on aiheena somekäyttäytyminen eron jälkeen. Sosiaalisesta mediasta hänellä kuitenkin on tietoa ja hän pystyy myös kertomaan, millaiset päivitykset saattavat rikkoa lakia. Ihan fiksua ottaa hänet mukaan keskusteluun, valitettavasti kaikilla ei ole vielä tarpeeksi someälykkyyttä ja ylilyöntien takia saattaa napsahtaa syyte kunnianloukkauksesta.

[/quote]Täsmälleen näin, lukekaahan kyselijät tarkemmin.

Vierailija
58/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:55"]

[/quote]

Ihan kertoakseen mm- parisuhdeväkivallasta, lasten vieraannuttamisesta, omaisuuden jaosta yms. mihin liittyy lainsäädäntö ja viranomaiset?

Vierailija
59/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinköhän tämä ketju tulee taas olemaan olemaan lähinnä asiantuntijoiden, koko idean, valittujen aihepiirien ja muiden keskustelujen arvostelua? :D

Vierailija
60/108 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Foban aihe on tosiaan Eron jälkeen somessa - vältä pahimmat virheet. Tästä aiheesta hänellä on nettipoliisina paljonkin sanottavaa.

Saamme usein toimitukseen kritiikkiä siitä, että Vauvan sisällöt on suunnattu pääasiassa naisille. Mm. tästä syystä olemme huomioineet eroteemassa erityisesti myös miehet.

Tällä kertaa näin siis!

Ketju on lukittu.