Meidän 4-v poikamme ihmettelee kun hänellä ei ole koskaan lomaa.
Olemme yrittäjiä teemme pitkää päivää.Kesällä oli 2 viikkoa lomaa tosin ei 2 viikkoa peräkkäin vaan viikko alkukesästä ja viikko myöhemmin.Jouluna on lomaa n.1,5 viikkoa.Kaikilla tuntuu olevan syyslomaa,talvilomaa yms. ja poika ihmettelee kun joutuu menemään aina päiväkotiin.Onko kellään muulla samanlaista?
Kommentit (132)
teitä ett joku muu on jatkuvasti lapsenne kanssa ja hoitajasta tulee toinen äiti. Siksi ette halua hoitajaa kotiin, kateellisuuttanne!
Ei hoitaja voi korvata lapsikontakteja jne.
Ja ehkäpä ap satsaa lapseensa viikonloput eikä vie lasta silloin mummolaan, kuten tuhannet muut "hyvät" vanhemmat.
ja sillä on 10 viikon loma. Jätätte se yksin kesäksi?
Surullinen tarina.
ja sillä on 10 viikon loma. Jätätte se yksin kesäksi?
Surullinen tarina.
mutta sitten isompana pitää pärjätä itse.Palstan mielestä ilmeisesti työttömänä olisi parempi kuin yrittää ja saada palkka ja maksaa itse laskut.Viikonloppuisin panostamme lapseen täysillä.
Kyllä alkaa nukkumaan pidempään kun saa nukkua ja ikää tulee lisää.
Alkuperäiseen aiheeseen puuttumatta on pakko kommentoida tätä. Ei tosiaan ole näin.
Meillä ei ole ikinä nukuttu pitkään, vaikka on ollut kuinka rauhallista ja kiireetöntä ja annettu mahdollisuus nukkua. Minkäs teet, kun lapsi ei vaan nuku?
terveisin 8-vuotiaan äiti, jonka lapsi heräsi tänään klo 6, vaikka nukahti vasta iltakymmeneltä.
Mä palkkaisin kesällä kuukaudeksi ja joulun aikaan hoitajan. Luulisi opiskelijoita löytyvän. Tavoite siis ettei varahoitopsikkoihin joutuisi.
Mun mielestä kukaan ei ollut sitä mieltä että työttömänä olisi parempi kuin yrittäjänä. Sen sijaan moni kyseenalaisti, että oletteko miettineet kaikki vaihtoehdot.
Päivähoito on rankkaa lapselle, hyvässäkin päiväkodissa.
Mun mielestä kuulosti vähän pahalta se kun panostatre täysillä lapseen viikonloppuisin. Toivottavasti se tarkoittaa rauhallista ja kiireetöntä yhdessäoloa.
vaikka muille jakaa, mutta tykkäävät olla päiväkodissa.
lankaudutaan koko ajan yksityiskohtiin. Hoitaako mummi, kummi vai hoitaja, onko lapsi aamuvirkku vai ei jne.
Pointti mielestäni on se, mitä kauheaa ap kuvittelee tapahtuvan jos hän ja miehensä viettäisivät 2-3 viikkoa yhtäjaksoisesti lapsensa kanssa.
Kukaan ei voi tietää millä alalla ap ja miehensä yrittävät, mutta aika heiveröiseltä tuntuu, jos ei kahta viikkoa voi olla työstä pois.
Mieheni ja minä ollaan molemmat freelancereita, toimeentulo on epävarmaa ja heittelehtivää, mutta kyllä me pidetään ihan kunnolliset lomat lasten kanssa. Eihän sitä muuten jaksaisikaan! Jos rahaa on siksi vähän vähemmän, niin olkoon sitten niin.
15
aika rajuja kommentteja, koska onhan teillä ilmeisesti kaikki viikonloput yhteistä aikaa... monilla ei todellakaan ole: pienet koululaiset uurastaa ma-pe rytmissä ja vuorotyöläisvanhemmat ihan eri rytmissä...
pyörimme ihan mielettömissä "pakoissa" koko ajan, mutta pieni lapsi kyllä oikeasti uskoo minkä tahansa selityksen ja on "tyytyväinen"...pikkulapsi ei osaa kyseenalaistaa näitä pakkoja kuten vanhemmat osaavat...
lankaudutaan koko ajan yksityiskohtiin. Hoitaako mummi, kummi vai hoitaja, onko lapsi aamuvirkku vai ei jne.
Pointti mielestäni on se, mitä kauheaa ap kuvittelee tapahtuvan jos hän ja miehensä viettäisivät 2-3 viikkoa yhtäjaksoisesti lapsensa kanssa.
Kukaan ei voi tietää millä alalla ap ja miehensä yrittävät, mutta aika heiveröiseltä tuntuu, jos ei kahta viikkoa voi olla työstä pois.
Mieheni ja minä ollaan molemmat freelancereita, toimeentulo on epävarmaa ja heittelehtivää, mutta kyllä me pidetään ihan kunnolliset lomat lasten kanssa. Eihän sitä muuten jaksaisikaan! Jos rahaa on siksi vähän vähemmän, niin olkoon sitten niin.15
mutta tällä alalla sovittuja asiakastapaamisia tiettyinä päivinä eli jos on vaikka 1.10 viime vuonna käyty jonkun asiakkaan luona niin tänä vuonna se ei saa montaa päivää heittää jos lomaa pitäisimme 2-3 viikkoa niin asiakastapaamiset jäisivät rästiin siltä ajalta,asiakkaat eivät siitä pitäisi ja sitten olisi todella kiire tehdä ne.
lankaudutaan koko ajan yksityiskohtiin. Hoitaako mummi, kummi vai hoitaja, onko lapsi aamuvirkku vai ei jne. Pointti mielestäni on se, mitä kauheaa ap kuvittelee tapahtuvan jos hän ja miehensä viettäisivät 2-3 viikkoa yhtäjaksoisesti lapsensa kanssa. Kukaan ei voi tietää millä alalla ap ja miehensä yrittävät, mutta aika heiveröiseltä tuntuu, jos ei kahta viikkoa voi olla työstä pois. Mieheni ja minä ollaan molemmat freelancereita, toimeentulo on epävarmaa ja heittelehtivää, mutta kyllä me pidetään ihan kunnolliset lomat lasten kanssa. Eihän sitä muuten jaksaisikaan! Jos rahaa on siksi vähän vähemmän, niin olkoon sitten niin. 15
Lomittajajan saa vain 8 tunniksi eikä siinä ajassa tehdä töitä 120 lypsävän navetassa. Kahta lomittajaa ei saa samaan aikaan edes tuplapalkalla.
Oli aivan kamalaa olla yrittäjän lapsi! Vaikka olin jo itse kouluikäinen kun yritystoiminta alkoi, niin se oli kamalaa. Vanhemmat ei olleet koskaan kotona ja jos olivat, niin väsyneitä. Kyllä kovasti meillekin kerrottiin, että pakko tehdä töitä, ei voi pitää lomaa. Muuten pitää myydä koti ja muuttaa vuokralle. Ehkä sitten joskus myöhemmin voi pitää vaikka kuukauden kesälomaa. Se myöhemmin ei ikinä tullut.
Itse haaveilin silloin, että muutettaispa me vuokralle! Sitten mulla olis vanhemmat...
Kun isommat lapset on koululaisia niin perheen on pakko lomailla, samalla se pk:ssa käyvä saa lomaa. Ennen kuin meillä oli lapsia niin emme pitäneet talvella mitään lomia kun ei vaan ehtinyt. Kun mies aloitti oman firman niin pari vuotta meni käytännössä ilman lomaa. Silloin olin kotona lasten kanssa niin jotenkin se toimi.
Toinen aamulla, toinen illalla. Lapsi saa olla kotona. Siihen päälle vielä tuo 2 viikkoa yhteistä lomaa.
Toinen aamulla, toinen illalla. Lapsi saa olla kotona. Siihen päälle vielä tuo 2 viikkoa yhteistä lomaa.
teemme ihan erilaisia töitä tässä yrityksessämme emme voi tuurata toisiamme.
teemme ihan erilaisia töitä tässä yrityksessämme emme voi tuurata toisiamme.
Onko kaikki työ asiakaskontakteja? Onko ns paperi/toimisto/valmistelevia töitä? Onko teillä kummallakin pakko olla aina koko ajan juuri se tietty aika töissä ilman että toinen voisi siirtää osan töistä illemmaksi tai aiemmaksi aamuun?
Kysymykset siksi että jos vain mahdollista, niin saisitte tehtyä työtänne edes vähän eri aikaa, jolloin lapselle olisi enemmän aikaa. Nyt tuntuu että hoet että ette voi tuurata toisianne, mutta et ole kertonut voiko työnne tekoaikaa siirtää suuntaan tai toiseen vuorokauden sisällä.
Ja vaikka todellisuus teillä olisikin noin karu ja vaihtoehtona kerrot että on työttömyys ja pidät tätä vaihtoehtoa lapselle parhaana, niin ei se tarkoita että tämä ratkaisu olisi silti hyvä lapselle. Lapsi luultavasti kärsii, mutta elämä on...
Kun meillä Suomessa on muutenkin niin vähän vapaata ja lomia niin vielä siitäkin tingitään. Ymmärrän kyllä että yrittäjä ei voi lomailla viikkotolkulla mutta lastakin pitäisi ajatella - hänelle aika vanhempien kanssa olisi tärkeää.
Yksi vaihtoehto on pitää lomanne erikseen jolloin lapsi saisi 4 vkoa, moni muukin perhe joutuu tekemään näin hoitajien tms puutteessa.
Olemme yrittäjiä teemme pitkää päivää.Kesällä oli 2 viikkoa lomaa tosin ei 2 viikkoa peräkkäin vaan viikko alkukesästä ja viikko myöhemmin.Jouluna on lomaa n.1,5 viikkoa.Kaikilla tuntuu olevan syyslomaa,talvilomaa yms. ja poika ihmettelee kun joutuu menemään aina päiväkotiin.Onko kellään muulla samanlaista?
Omilla kavereilla, tutuilla, sukulaisilla tai kellään tietämälläni ei ole samanlaista. Aina nuo perheet on jotenkin saaneet lapsilleen enemmän tai vielä enemmän lomaa, jopa ne yrittäjät tai työpaikan vaihtajat. Ja jos joku vuosi olisikin vähemmän lomaa, niin tilanne ei jatku vuodesta toiseen. Suurimmalla osalla tietämistäni pienten lasten perheistä sitä lomaa lapsilla on enemmän tai paljon enemmän kuin normi 4+1 viikkoa.
Omasta kokemuksestani voisin olettaa että on aika harvinaista tuo teidän lapsen tilanne.
AP:llä on niin tärkeä työ miehensä kanssa, ettei kerkiä lomaa pitämään, mutta täällä AV:ssa ehtii kyllä päivystämään koko aamupäivän!
Olisitpa vienyt lapsesi tänäänkin vaikka 3 h myöhemmin dagikseen...
Taitaa olla provoa koko homma taas :(
Kyllähän se lapselle on raskasta jos saa olla lomalla alle 4 viikkoa vuodessa.
Hoitaja kotona voisi tuossa tilanteessa parempi vaihtoehto. Lapsi voisi hoitajan kanssa osallistua päivisin kerho- tai harrastetoimintaan vaikka parina päivänä viikossa.
Olen kahden yrittäjän lapsi ja kertomasi loma-ajat kuulostavat hyvinkin tutuilta. Tarhaiässä ei lomailtu kuin harvoin. Toisaalta vanhempani olivat selittäneet meille lapsille, että miksi me emme lomailleet samalla tavalla kuin muut perheet. Selitys kyllä menee pienellekin lapselle läpi, usko pois. Lapsena sopeutuu todella hyvin, varsinkin kun tietää, että tämä on koko perheen eduksi. Minulle ei siitä traumoja ole jäänyt, paitsi etten itse innosta hehkuen ryhtyisi yrittäjäksi.
Mutta onko lapsella serkkuja, joiden luona kyläillä tai kummivanhempia? Järjestetäänkö noin nuorille vielä leirejä, esim. seurakunnan toimesta? Joka tapauksessa lapsesi on kolmen vuoden päästä koulussa, jolloin hänellä on lomaa kesällä, syksyllä, talvella ja keväällä.