Onko lasten kanssa oleminen lailla säädetty?
Mieheni ja minä olimme kesällä kuukauden Intiassa. Lapset (4kk, 2 vuotta ja 4 vuotta) isovanhemmillaan. Kun naapurimme sai kuulla asiasta, hän uhkasi lastensuojeluilmoituksella.
Mulla on sellainen filosofia että kylä kasvattaa lapset. Meillä on siis aiemmin ollut myös saman naapurin kanssa erimielisyyksiä, kun 4-vuotias on ollut eri naapurin lasten kanssa päivät ulkona (vasta tänä kesänä, ei aiemmin). Lisäksi mulle on henkilökohtaisesti tärkeää myös oma aika ja parisuhde, kellepä ei olisi. En minä tehnyt lapsia ollakseni heissä kiinni 24/7, haluan välillä nauttia myös vapaudesta.
Onko lailla säädetty yhdessäolosta lapsen kanssa? Ei kai nyt kukaan oikeasti voi tuollaisesta sossuille ilmoittaa?
Isovanhemmat ovat siis hyvin läheisiä lapsille, viettävät heidän kanssaan kymmenkunta tuntia viikossa joka viikko.
Kommentit (68)
VALTAOSA teistä, mä kirjottelin.
Ja edelliselle: mua ei kenenkään katkeroituneen, kateellisen läski-mamman pienittelyt hetkauta. Syö lisää suklaata, se oli mun perse, jota miehes kuolaten tänäänkin katsoi. -AP
Nolaat vain noilla tyhmän kakaran jutuilla täydellisesti itsesi.
Jos et ole provo (ja toivon todellakin että olet), naapurin ls-ilmoitus taisi olla ihan aiheellinen.
ettei lapsen kanssa oleminen aina ole sitä, mitä haluaisi. Moni muu feikkaa täydellistä äitiä ja katkeroituu sitten täällä AP:lla.
vai vasta kotiinpaluun jälkeen, jos nyt jo asumiserossa olette miehen kanssa? Eikös se parisuhde enää olekaan tärkeää?
vai vasta kotiinpaluun jälkeen, jos nyt jo asumiserossa olette miehen kanssa? Eikös se parisuhde enää olekaan tärkeää?
Minun päätös, mies vonjaa qtakaisin. AP
Juttuhan on selkeä provo ja menee vaan huonommaksi mitä pidemmälle ketju etenee...
Mutta itseäni jäi mietityttämään se, olisiko tällainen tilanne jostain syystä peruste lasten huostaanottoon ja miksi?
Tarkoitan tuota ensimmäistä osaa eli kuukauden lomaa. 4-vuotiaan haahuilu "päivät" ulkona voisi ollakin jos on heitteillä. Ja unohdetaan myös ap:n myöhempi känninen viestintä :)
Ajatellaan vaan tilannetta, että isovanhemmat ottaisivat tuon katraan omasta vapaasta tahdostaan hoitoon tuoksi ajaksi ja naapuri tekisi lastensuojeluilmoituksen siitä. Johtaisiko se mihinkään ja jos johtaisi niin mihin vedoten? Jos lapsista on pidetty huolta. Itse en nimittäin näe tässä mitään syytä huostaanottoon. Joo, kiintymyssuhde aivan varmasti kärsii, mutta se on kai käytännössä ainoa asia ja miten huostaanotto sitä parantaisi?
Ja kuka määrittelee sopivan ajan, joka jälkeen vanhempien lomailu on huostaanoton peruste?
Korostan, etten ikinä tekisi noin, mutta jäinpä miettimään.
jos lapset esim. olisi sattunut sairastua teidän reissun aikana. Heillähän ei ollut huoltajaa Suomessa (jos eivät isovanhemmat siis ole oheishuoltajia).
Ja lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kun on huoli lapsista. Se on sitten eri asia johtaako se lastensuojelutarpeen selvitykseen tai varsinkaan lastensuojelun asiakkuuteen. Tuskin kuitenkaan jos lapsilla on kaikki ok ja heistä on ilmeisesti pidetty reissun aikana huolta. Jos naapurisi ilmoituksen tekee on aivan turha uhkailla häntä millään kunnianloukkaussyytteillä tms (en väitä että tekisit näin mutta tiedän, että jotkut vanhemmat tekevät). koska hänellä on oikeus esitää huolensa.
Kaikki on kiinni monesta. Itse en todella jättäisi tuon ikäisiä noin pitkäksi aikaa loman takia vaikka minullakin on omaa elämää ja parisuhde mutta toisaalta on hyvä, että lapsilla on myös muita läheisiä kuin omat vanhemmat. Vauva kuitenkin tarvitsee ensisijaisesti omaa tuttua hoitajaansa ja mielestäni varsinkin vauvan osalta olisitte vielä voineet reissuanne odottaa.
Se mikä on laillista ja mikä lapselle parasta on usein aika eri asia ja lastensuojelun keinot puuttua lasten emotionaaliseen hylkäämiseen ovat aika rajalliset.
Taidankin taas tänään kiusoitella jonkun AV-mamman miestä. Viime kerrasta onkin aikaa ja ai ETTÄ oli hyvä pano sekin neljän lapsen isä! ;) Siellä kun mamma hokee kotona että ei nyt, kun lapset ensin... ;)
(Olen asumuserossa miehestäni ja mulla on siis vapaat kädet.)