Onko lasten kanssa oleminen lailla säädetty?
Mieheni ja minä olimme kesällä kuukauden Intiassa. Lapset (4kk, 2 vuotta ja 4 vuotta) isovanhemmillaan. Kun naapurimme sai kuulla asiasta, hän uhkasi lastensuojeluilmoituksella.
Mulla on sellainen filosofia että kylä kasvattaa lapset. Meillä on siis aiemmin ollut myös saman naapurin kanssa erimielisyyksiä, kun 4-vuotias on ollut eri naapurin lasten kanssa päivät ulkona (vasta tänä kesänä, ei aiemmin). Lisäksi mulle on henkilökohtaisesti tärkeää myös oma aika ja parisuhde, kellepä ei olisi. En minä tehnyt lapsia ollakseni heissä kiinni 24/7, haluan välillä nauttia myös vapaudesta.
Onko lailla säädetty yhdessäolosta lapsen kanssa? Ei kai nyt kukaan oikeasti voi tuollaisesta sossuille ilmoittaa?
Isovanhemmat ovat siis hyvin läheisiä lapsille, viettävät heidän kanssaan kymmenkunta tuntia viikossa joka viikko.
Kommentit (68)
edelleen mietin, että minne kyseinen maa olisi kadonnut jos ap olisi odottanut vaikka vuoden verran tuota matkaansa. Voisinko saada tähän asiallisen vastauksen, jooko ap?
eikä sitten ole varaa reissata. Sossu kun ei tietääkseni kustanna ihmisten ulkomaanmatkoja.
Ja niitä rahoja ei voinut esim. säästää ensi kesää varten. Ok, mä ymmärrän sua.
Jos on säästössä rahaa, ei saa sossusta. Meillä on auto aika huonossa kunnossa ja tarvitsen uuden, jos hajoaa lopullisesti. Työmatkani ja opintoni edellyttävät autoa. -AP
ihmeen kiintymysvanhemmuushörhöjä yhtäkkiä palsta täynnä? Eihän mun yksi yksittäinen reissu tarkoita sitä, etten vietäisi aikaani lasten kanssa ollenkaan! Kummallista jeesustelua ja tuomitsemista taas... -AP
P.s. Väitän sitäpaitsi olevani parempi äiti kuin valtaosa teistä. LAsten elämässä on muutakin kuin mun yksi yksittäinen ulkomaanmatka.
Oikeasti, kukaan nykyvanhempi ei voi olla niin pihalla, etteikö ymmärtäisi, ettei vauvaa voi jättää jonkun lomamatkan ajaksi.
mulle niiiiiin kateita kun mun mummo hoitaa mun lapset ja mulla on niin tiukka pillu ja olen hoikka ja kaunis.
Mä ooon niiiiiin Anuuuuuuuuuuuuu
No ainakaan mun ei tartte sitä siivota. Valtaosa teistäkin taitaa olla näitä katkeria lihavia ja tyhmiä av-mammoja, joita vaan ärsyttää kun se oma elämä on jäänyt elämättä. -AP
ja mulla on elämässä muutakin kuin lapset.
jA Te ootte mulle niin kateita, että ihan pahaa tekee. Kun mä oon niin monipuolisen hoikka ja upea ja mun lapset voi niin hyvin ja mun mies on rikas ja se palvoo mua kun mä oon niin kaunis ja te ootte läskiperseitä ja te ootte niin kateita ja mä oon niin kaunis ja hoikka jajajajajaaaaa
En mä kysynytkään mielipiteitä VAAN NEUVOA LAINOPILLISEEN ASIAAN.
Tältä palstalta niitä tosiaan kannattaa kysellä.
Toisaalta et itse vastannut MINUN kysymykseeni, eli kuinka kestät, kun "kylä kasvattaa" sinun lapsiasi?
Toisaalta et itse vastannut MINUN kysymykseeni, eli kuinka kestät, kun "kylä kasvattaa" sinun lapsiasi?
Se nyt vaan kuuluu mun lapsenkasvatusfilosofiaani, näinhän Suomessa on aina perinteisesti tehty ja näin tehdään myös muualla maailmassa pääsääntöisesti. En halua lapseni oppivan itsekeskeistä paapomiseen perustuvaa kulttuuria. Lukisit sinäkin kasvatuksen historiaa.
Ja Anu Saagim-kommentoijat voivat mennä takaisin ylilaudalle. -AP
paitsi tietenkin jos katsoo peiliin. :) Hyvä yritelmä muuten, noin provoksi. Mutta ehkä sun kannattais yrittää uudelleen sitten kun sulla oikeasti on ne lapset.
paitsi tietenkin jos katsoo peiliin. :) Hyvä yritelmä muuten, noin provoksi. Mutta ehkä sun kannattais yrittää uudelleen sitten kun sulla oikeasti on ne lapset.
ole hyvä vaan. -AP
kommenttini väliin, kun mulla ei ole kokemusta lapsen jättämisestä, joten en voi oikein vertailla.
Mutta tuohon, että lapset viihtyvät enemmän isovanhemmillaan, niin kyllä meilläkin oli sellainen vaihe, kun pienempi parivuotias ja isompi kolme. Kesti vuoden-pari
Ymmärrän ap:ta. Elämä kolmen lapsen kanssa ei ole helponta mahdollista, kun muut ikätoverit pääsevät riennoilleen joka viikonloppu. Itsekin olen jättänyt lapset heidän ollessaan pieniä isovanhemmilleen kesäksi - tosin en reissun, vaan töiden vuoksi. Lapset tällöin 7kk ja 2 vuotta.
kannattasko ne lapset saada sitten kun niille on aikaa? Ihan vaan käväs mielessä...
että ihan normiteinit ovat kovinkin tarkasti tutustuneet esim. kasvatuksen historiaan Suomessa ja maailmalla? :----D No eivätpä näytä olevan perheelliset keski-ikäisetkään vastauksista päätellen.
Mä olen ollut joka kesä, siis KOKO KESÄN (!!!) aina omilla isovanhemmillani hoidossa vauvasta lähtien. No traumatisoiduinko? - EN. Viihdyinkö? - KYLLÄ. Olenko katkera vanhemmilleni? - EN TODELLAKAAN, hyvä kun ovat eläneet välillä muutakin elämää kuin vain lasten kanssa nyhvöttäen!
Eipä saa skitsomammojen kanssa näköjään aiheesta minkäänlaista asiallista keskustelua. Suosittelisin kyllä välillä teille tuomitsijoillekin jotain muuta kuin sitä ainaista kakkavaipan tuoksua. Virkistää kummasti.
Eli koska sä et koskaan seonnut tai traumatisoitunut niin se tarkoittaa sitä ettei kenenkään lapsi voi traumatisoitua? Ihanan loogista!
Kukahan se tässä on seonnut? :-----DDD
Duodaduoda... Teesisi siis on jotain tyyliä "lapselle tekee hyvää aivan pienestä pitäen viettää reilusti aikaa muidenkin kuin vanhempiensa kanssa. Se on vain hyväksi lapsen kehitykselle."
Sinä itse siis vietit jo pienenä pitkiä jaksoja esim. isovanhempiesi hoidossa. Mitenköhän se sinuun vaikutti? Sinusta tuli oikein hyvätapainen ja kaikkea muuta ihanaa? Siltähän tuo viestiesi perusteella vaikuttaa. Vai vaikuttaakohan sittenkään...
p.s. Monet isovanhemmat tosiaan saattavat olla esim. vastuullisempia kasvattajia kuin lapsen omat vanhemmat.
Mä olen ollut joka kesä, siis KOKO KESÄN (!!!) aina omilla isovanhemmillani hoidossa vauvasta lähtien. No traumatisoiduinko? - EN. Viihdyinkö? - KYLLÄ. Olenko katkera vanhemmilleni? - EN TODELLAKAAN, hyvä kun ovat eläneet välillä muutakin elämää kuin vain lasten kanssa nyhvöttäen!
Eipä saa skitsomammojen kanssa näköjään aiheesta minkäänlaista asiallista keskustelua. Suosittelisin kyllä välillä teille tuomitsijoillekin jotain muuta kuin sitä ainaista kakkavaipan tuoksua. Virkistää kummasti.
Eli koska sä et koskaan seonnut tai traumatisoitunut niin se tarkoittaa sitä ettei kenenkään lapsi voi traumatisoitua? Ihanan loogista!
Duodaduoda... Teesisi siis on jotain tyyliä "lapselle tekee hyvää aivan pienestä pitäen viettää reilusti aikaa muidenkin kuin vanhempiensa kanssa. Se on vain hyväksi lapsen kehitykselle."
Sinä itse siis vietit jo pienenä pitkiä jaksoja esim. isovanhempiesi hoidossa. Mitenköhän se sinuun vaikutti? Sinusta tuli oikein hyvätapainen ja kaikkea muuta ihanaa? Siltähän tuo viestiesi perusteella vaikuttaa. Vai vaikuttaakohan sittenkään...
p.s. Monet isovanhemmat tosiaan saattavat olla esim. vastuullisempia kasvattajia kuin lapsen omat vanhemmat.
jpten turha tuomiya. Olen vastuullinen äiti.
P.S: Niistä nenä.
Se johtuu siitä että olen VIIHTEELLÄ ja LAPSENI OVAT MUMMOLASSA! HAH! -AP
Toivottavasti naapuri (tai "kyla", heh) katsoo lasten peraan... huh huh.
Ainakin mulla on energiaa ja olen nuorekas ja hyvännäköinen mutsi, ei tartte lapsien hävetä. ;) -AP
Hyvännäköinen tai et, mutta ainakin todella keskenkasvuinen (enkä nyt viittaa ikääsi) ja omahyväinen.
Tapauksessasi varmaan onkin hyvä, että lapset viettävät runsaasti aikaa isovanhempiensa kanssa. Ovatpahan ainakin välillä aikuisten seurassa. (Jos siis lasten isä on kanssasi samasta muotista.)
jpten turha tuomiya. Olen vastuullinen äiti.
P.S: Niistä nenä.
Juu, olet vastuullinen. Ja kaunis. Ja fiksu. Ja nähnyt ja kokenut niiiiiiiin paljon enemmän kuin minä. Kyllä, kyllä ap pieni.
Mmiten niin kestän?
Se nyt vaan kuuluu mun lapsenkasvatusfilosofiaani, näinhän Suomessa on aina perinteisesti tehty ja näin tehdään myös muualla maailmassa pääsääntöisesti. En halua lapseni oppivan itsekeskeistä paapomiseen perustuvaa kulttuuria.
Ja lukisit sinä sen ensimmäisen kommenttini kunnolla.
Olet mielestäsi parempi äiti kuin muut. Jos annat lapsesi muiden kasvatettavaksi, niin he saattavat paapoa lastasi ja/tai kieltää tekemästä asioita, joita sinä sallit.
Yksi paradoksi on esim. se, että jotta lapsi varttuisi aikanaan itsenäiseksi hänen on saatava olla pitkään riippuvainen vanhemmistaan. Kun perusta on kunnossa, sille on hyvä rakentaa.
Että mua kuvottaa tuollainen pelkkien lapsien ympärillä pyöriminen. Katsotaanpa 10 vuoden päästä, kenen lapsi läyttäytyy ja kenen on se hemmoteltu kakara, kun maailmassa ei koskaan ole mitään muuta kuin lapsen tarpeet. Kun nyt ilkeilemään ruvetaan niin sanon suoraan: Mä halveksun teitä, hyi! -AP
VALTAOSA teistä, mä kirjottelin.
Ja edelliselle: mua ei kenenkään katkeroituneen, kateellisen läski-mamman pienittelyt hetkauta. Syö lisää suklaata, se oli mun perse, jota miehes kuolaten tänäänkin katsoi. -AP
No en mäkään nyt ihan noin pitkäksi aikaa lähtisi. -AP