Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ei halua että lapsi aloittaa ratsastamaan?

Vierailija
03.10.2012 |

Ei ole rahasta kiinni, vaan mielestäni liian vaarallista!

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei ratsastus sen vaarallisempaa ole kuin muutkaan lajit.

t. ratsastajan äiti

Vierailija
2/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut vaarallista.

Lapsi jos vielä tippuu ponin/hevosen selästä, tulee usein matalalta ja harvemmin tulee mitään vakavampaa.

Itse olen jo 42 v ja jatkan harrastusta edelleen, vaikka sitä iän myötä varmaan tässä haurastuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin loukaantuu tallilla.

Vierailija
4/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ratsastus! On harrastus, joka opettaa lapselle niin monia erilaisia tärkeitä taitoja, että vastaavan harrastuksen löytäminen olisi todella hankalaa. Oma tyttäreni on ratsastanut 5-vuotiaasta asti ja rakastaa harrastustaan. Pienemmätkin saavat aloittaa 5-vuotiaana, jos haluavat.

Vierailija
5/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on ihan totta, mutta kyllä varmasti ratsastuksessa voi käydä pahemmin kuin jossain jumpassa, jalkapallossa tms. Lapsi nyt 5v 4kk ja itse haluaa ratsastamaan. Miehen vanhemmat vielä lietsovat tätä ja innostavat harrastukseen. Tallit on siellä heidän kotinurkillaan. Mies ei sano juuta eikä jaata asiaan. Kehittävämpiä ja turvallisempiä harrastuksia mielestäni löytyy.

Vierailija
6/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti jos johonkin kuvataiteeseen tai musiikkiin vertaa harrastuksena, niin sitten on riskialttiimpaa, mutta urheilussa on lajissa kuin lajissa ne omat riskinsä. Ratsastuksessa käytetään suojavarusteita ja aloitetaan kuitenkin ponin selässä, jolloin ei pudota korkealta.

Vierailija
7/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne tärkeät taidot on jota ratsastuksessa oppii?

Vierailija
8/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syy on juuri sama kuin ap:lla.

Lääkiksessä luennolla näin kuvan lapsesta jota hevonen oli potkaissut ja tallonut kasvoihin ja se ei unohdu helposti... Arvaamattomia eläimiä.

Vierailija
9/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläimen/yhteistyökumppanin kunnioittaminen, järjestelmällisyys, rauhallisena pysymisen taito

Vierailija
10/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan käydä kokeilemassa talutusratsastusta, mutta ainakin meidän tallilla ikäraja yksin ratsastamiseen on 7-8 vuotta.

Vierailija
11/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on ihan totta, mutta kyllä varmasti ratsastuksessa voi käydä pahemmin kuin jossain jumpassa, jalkapallossa tms.

Vierailija
12/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheutuvia vammoja, mutta sattuu ja tapahtuu sitä muissakin lajeissa. Yksi kaverini lopetti jalkapallon, kun oli katkonut useampia luita.

Mä harrastan muuten ratsastusta, moottoripyöräilyä ja lumilautailua. Saisinkohan henkivakuutusta?

Vierailija
13/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ratsastus on tilastoissa "vaarallinen" laji - siis siinä sattuu tapaturmia enemmän kuin monessa muussa lajissa. Tapaturmat (varsinkin vakavat) ovat kuitenkin yhä todella harvinaisia tässäkin lajissa.

Mä ratsastin ja kävin talleilla nuoruuteni ja se oli kyllä todella hyödyllistä. Sai kavereita, yhteisön, onnistumisen kokemuksia, vastuuta ja velvollisuuksia, paljon käsillä tekemistä, ulkona oloa jne.

Mutta noita varmasti oppii monessa muussakin harrastuksessa & en tiedä, onko vastaavia talliyhteisöjä kuin meillä oli, enää olemassa.

Vierailija
14/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aloitti tänä syksynä ratsastuksen sekä tyttö 7v, poika 9v että äiti 37v ja tosi hieno laji on. Kehittää kropanhallinnan lisäksi myös ymmärrystä ja arvostusta toisiin eläviin olentoihin. Kykyjä, joita moni av-mamma tarvitsisi.

Vie myös masennuksen mennessään, kun vähän rapsuttelee ja halailee heppoja.

Suosittelen niin lapsille kuin aikuisille.

Ensiratsuksi ei kannata etsiä sitä pukittelevaa ponia/heppaa, niitä rauhallisia ja tasapainoisia kilttejä tammmamammoja ja ruunanrupukoita löytyy pilvin pimein ratsastustalleilta.

Vierailija
15/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläimen/yhteistyökumppanin kunnioittaminen, järjestelmällisyys, rauhallisena pysymisen taito

tasapainosta, ryhdistä, mielenhallinnasta, herkkyydestä. Myös eläimen hoitaminen ja varustaminen opettavat paitsi ihan oikeaa, konkreettista työntekoa, myös toisesta huolehtimista. Ympäristön havainnointia, ennakointia. Ja ihania yhteenkuuluvuuden ja ymmärryksen hetkiä eläimen kanssa, tunnetaitoja; tajuaa kuinka omilla teoilla ja valinnoilla on merkitystä. Lista on loputon. Minusta kaikkein tärkeintä on se et lapsi oppii kunnioittamaan toista luontokappaletta; nykylapset on monesti lähes kädettömiä eläimen edessä; ei ole mitään käsitystä siitä miten eläimeen saa kontaktin, että se tosiaan on elollinen ja tunteva olento eikä mikään pehmolelu tai pelihahmo, eikä sen tarkoitus ole tyydyttää lapsen tarepita vaan sen elämä on arvokas ja sitä tulee vaalia ja ohdella hyvin; Eläimen kunnioitus on sama kuin elämän kunnioitus; eli hyvän elämän perusta.Eikä todellakaan ole selvää nykylapsille. Läheskään kaikille.

Vierailija
16/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ajattelee, että pieni lapsi painaa 30 kiloa ja hevonen 400 kiloa ja on vielä vaisto - ja pakoeläin, en anna lapsen ratsastaa. Itse ratsastin 20 vuotta kunnes hevonen murskasi kolme kylkiluutani! Olin monta kuukautta sairaalassa.

Vierailija
17/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ei joskus voisi tulla mustelmaa tai kolhua.

Mutta toki ratsastus on vaarallisempaa kuin pianonsoitto tai telkun katselu. Kai nekin ovat ihan hyviä harrastuksia jollekulle.

Mikään harrastus ei toki ole yhtä vaarallista kuin ulkona liikkuminen, mutta sitä aloittajan lapsi ei varmaan teekään. Saati ole auton kyydissä.

Vierailija
18/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ajattelee, että pieni lapsi painaa 30 kiloa ja hevonen 400 kiloa ja on vielä vaisto - ja pakoeläin, en anna lapsen ratsastaa. Itse ratsastin 20 vuotta kunnes hevonen murskasi kolme kylkiluutani! Olin monta kuukautta sairaalassa.

Jollain lekalla vai? Aika ilkeä hevonen ja poikkeavalla työkalunkäsittelykyvyllä varustettu vielä kaiken kukkuraksi. Ei olisi sitä eläintä kannattanut lähestyä.

Vierailija
19/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasapainosta, ryhdistä, mielenhallinnasta, herkkyydestä. Myös eläimen hoitaminen ja varustaminen opettavat paitsi ihan oikeaa, konkreettista työntekoa, myös toisesta huolehtimista. Ympäristön havainnointia, ennakointia. Ja ihania yhteenkuuluvuuden ja ymmärryksen hetkiä eläimen kanssa, tunnetaitoja; tajuaa kuinka omilla teoilla ja valinnoilla on merkitystä. Lista on loputon. Minusta kaikkein tärkeintä on se et lapsi oppii kunnioittamaan toista luontokappaletta; nykylapset on monesti lähes kädettömiä eläimen edessä; ei ole mitään käsitystä siitä miten eläimeen saa kontaktin, että se tosiaan on elollinen ja tunteva olento eikä mikään pehmolelu tai pelihahmo, eikä sen tarkoitus ole tyydyttää lapsen tarepita vaan sen elämä on arvokas ja sitä tulee vaalia ja ohdella hyvin; Eläimen kunnioitus on sama kuin elämän kunnioitus; eli hyvän elämän perusta.Eikä todellakaan ole selvää nykylapsille. Läheskään kaikille.

ratsastus pitää huolen selkä- ja vatsalihaksista (myös ne syvät vatsalihakset), mikään jumppa ei ole yhtä tehokasta.

Ratsastus ei ole sen vaarallisempaa kuin muutkaan lajit ja paljon voi myös itse vaikuttaa asioihin: ratsastaa asiallisella tallilla, hankkii turvalliset välineet (kypärä + saappaat).

Vierailija
20/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olin sairaalassa 2kk, sen jälkeen kuntoutuslaitoksessa 4kk.

Ratsastanut olen 6v lähtien, koskaan ei ole sattunut mitään. Tennistunnilla sen sijaan mursin jalkani.

Missä tahansa lajissa voi tapahtua onnettomuuksia. Järjen käyttö on sallittua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi