Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ei halua että lapsi aloittaa ratsastamaan?

Vierailija
03.10.2012 |

Ei ole rahasta kiinni, vaan mielestäni liian vaarallista!

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien pelkojensa takia :(

Vierailija
22/63 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi pumpuliin ja laita ison muovikuplan sisälle ja muovikupla tynnyriin. Pysynee turvassa.

Vakavasti puhuen, sanoisin että kaikkea lasten innostusta liikuntaan kannattaa tukea pienestä pitäen. 5-vuotias on tosiaan aika pieni vielä, ehkä voisitte käydä talleilla vaan katselemassa hevosia tai laittaa tytön talutettavan ponin selkään? Voihan se olla, ettei lapsi tykkäkään, hevoset pelottaa tai haju inhottaa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei ole selkeästi tietoinen yhtään mistään saati sitten ratsastanut koskaan. Ei se ulkona olo koskaan korvaa hevosta. Aloitin itse ratsastamaan 6 vuotiaana ja oli vanhempieni paras päätös. Talli ja hevoset opettivat itsenäisyytttä, vastuunottoa toisesta elävästä olennosta, antoivat ystäviä ja monia hienoja muistoja, kasvattivat itsetuntoa ja luotsasivat läpi vaikeiden nuoruusvuosien. Eli jos lapsesi haluaa harrastaa niin suo se hänelle. Eikä sitä hevosta voimalla hallita vaan taidolla, eli lapsikin voi tarpeeksi opittuaan hallita poneja ja jopa hevosia.Mutta jos päätät kääriä lapsesi pumpuliin niin onnean vaan sinnekin. Enpä haluaisi olla lapsesi asemassa.

Vierailija
24/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastus yksi vaarallisimmista harrastuksista

Ratsastusharrastuksen suosio on ollut nousussa jo pitkään. Nykyään lajia harrastaa noin 150 000 suomalaista, joista lähemmäs 80 000 on aikuisia. Hevonen on kuitenkin arvaamaton eläin ja sen selästä putoaminen saattaa johtaa vakavaan loukkaantumiseen.

Content 1

Hevosen kanssa on aina muistettava riskien olemassaolo. Saaliseläin saattaa säikähtää tai pillastua yllättävistä ympäristön muutoksista, joita ihminen ei välttämättä tiedosta. Myös muiden liikenteessä liikkuvien varomattomuus saattaa aiheuttaa vaaratilanteen.

Ratsastusonnettomuuksien yleisimmät syyt ovat hevosen pillastuminen, autoilijan liian suuri tilannenopeus, ympäristön aiheuttama huono havaittavuus ja osapuolien vähäinen kokemus liikenteessä toimimisesta.

– Ratsastus on amerikkalaisen jalkapallon jälkeen vaarallisin laji, toteaa korvausasiantuntija Tiina Juvonen Vahinkovakuutusyhtiö Ifistä. Vaarallisuus perustuu ratsastusonnettomuuksista koituneiden vammojen vakavuuteen.

Vierailija
25/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoset saattavat astua jalan päälle, puraista tai tönäistä kumoon/seinää vasten. Laumassa tai lähekkäin ollessaan hevoset voivat potkia tai näykkiä/purra tai töniä toisiaan, jolloin ihminen voi jäädä väliin. => vaatteiden rikkoutuminen, ruhjevammat, verenpurkaumat, murtumat, sisäelinvammat.

*Hevonen on ns. pakoeläin, jonka luonteeseen kuuluu, että se voi säikähtää jotain yllättävää tai outoa asiaa/tilannetta. Hevonen voi säikähtäessään hypätä sivulle, pyörähtää ympäri, hypätä pystyyn, peruuttaa, lähteä juoksemaan tai rynniä ihmistä kohti.

Vierailija
26/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevoset saattavat astua jalan päälle, puraista tai tönäistä kumoon/seinää vasten. Laumassa tai lähekkäin ollessaan hevoset voivat potkia tai näykkiä/purra tai töniä toisiaan, jolloin ihminen voi jäädä väliin. => vaatteiden rikkoutuminen, ruhjevammat, verenpurkaumat, murtumat, sisäelinvammat. *Hevonen on ns. pakoeläin, jonka luonteeseen kuuluu, että se voi säikähtää jotain yllättävää tai outoa asiaa/tilannetta. Hevonen voi säikähtäessään hypätä sivulle, pyörähtää ympäri, hypätä pystyyn, peruuttaa, lähteä juoksemaan tai rynniä ihmistä kohti.

Vierailija
27/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lähinnä siksi, että musta hevosihmisissä on liikaa hulluja. Nimim. 9-25v tallityttö - kiitos ei enää.

Vierailija
28/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ratsastanut koko elämäni ja se on antanut todella paljon minulle. Talli on turvallinen ympäristö tytölle kasvaa. Samanikäisiä kavereita, heppaystäviä joista oppii ottamaan vasuuta ja hoitamaan niitä, ratsasus on monipuolinen liikuntamuoto ja hyvää treeniä. 15 vuoden aikana olen tippunut 5 kertaa joista 2 kertaa pahemmin. Häntäluu murtunut ja nyt on käsi kipsissä kun tipuin viikko sitten hevosen selästä. Eli sattua voi mutta yleensä onnettomuudet on aika vähäisiä kunnon ratsastuskoululla. Kannattaa päästää ihan pienet tytöt kuitenkin vain ponien selkään.

Vierailija
29/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aloitin vasta 10 vuotiaana kun on vähän voimaa ja kokoa jo. En vielä 5 vuotiasta päästäisi kuin talutusratsatukseen.

Vierailija
30/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten tuossa lopppupään viesteissä jo oli jotain järkeä, niin ratsastus on yksi vaarallisimmista lajeista. Siinä voi myös sattua todella pahasti. Ei tosin ainoa vaarallisista lajeista, mutta kyllä moni muu laji on vaarattomampi.

Hevonen voi saalis=pakoeläimenä olla arvaamaton. Myös ne kiltit tuntihepat saattavat joku kerta vauhkoontua. Lisäksi talleilla näkee liikaa tunneilla ratsastuskoulukäyttöön sopimattomia hevosia sekä käsitellessä muuten ja ratsastaessa.

Meillä yksi lapsi harrastaa telinevoimistelua ja siellä ne vammat, joita olen nähnyt ovat itse aiheutettuja. Toinen lapsi harrastaa ratsastusta ja siellä kyllä aika monesti on sattunut ihan muusta syystä kuin ratsastajasta johtuen (hevonen vauhkoontunut). Kummassakin on sattunut, mutta ne pahimmat vammat ovat tulleet ratsastuksessa.

Ja itse myös ratsastan ja olen ratsastanut myös lapsena. Mutta oman lapseni kohdalla pelkään, koska lähes kaikista talleista joilla olemme käyneet on jotain huonoja kokemuksia (ja ovat nk hyviä talleja). Erityisesti shetlanninponit, joita mielellään annetaan pienille ratsastajille ovat olleet hankalia. Eikä ole auttanut että putoaa matalalta, kuitenkin kun putoaa laukassa ponin pukittaessa/tehdessä äkkikäännöksen, niin tuloksena meillä jo lapsella murtunut käsi;(

Vierailija
31/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö Suomessa ketään ratsastusta harrastanutta kuollutta/vammautunutta/vakavasti loukkaantunutta pikkulasta? Läheiseni mursi jalkansa kolmesta kohtaa hypätessään sisätiloissa tasajalkaa hieman liukkaalle kohdalle, harrastanut useita vuosia raskasta urheilua eli luut kunnossa.

Olen harrastanut ratsastusta jo kohta 10 vuotta, mitään vakavempaa ei koskaan ole sattunut. Suuremmat vammat sain lapsena kiikusta, mitä ratsastuksesta. Eli tämän minun kokemukseni mukaan lapsilta kannattaa kieltää hyppiminen ja kiikkuminen sekä pulkalla lasku että pallopelit :D. Ja nokkahuilu se vasta vaarallinen onkin!

Vierailija
32/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ratsastanut koko elämäni ja se on antanut todella paljon minulle. Talli on turvallinen ympäristö tytölle kasvaa. Samanikäisiä kavereita, heppaystäviä joista oppii ottamaan vasuuta ja hoitamaan niitä, ratsasus on monipuolinen liikuntamuoto ja hyvää treeniä. 15 vuoden aikana olen tippunut 5 kertaa joista 2 kertaa pahemmin. Häntäluu murtunut ja nyt on käsi kipsissä kun tipuin viikko sitten hevosen selästä. Eli sattua voi mutta yleensä onnettomuudet on aika vähäisiä kunnon ratsastuskoululla. Kannattaa päästää ihan pienet tytöt kuitenkin vain ponien selkään.

kyllä pojatkin saa ratsastaa.

Vierailija
33/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö Suomessa ketään ratsastusta harrastanutta kuollutta/vammautunutta/vakavasti loukkaantunutta pikkulasta? Läheiseni mursi jalkansa kolmesta kohtaa hypätessään sisätiloissa tasajalkaa hieman liukkaalle kohdalle, harrastanut useita vuosia raskasta urheilua eli luut kunnossa.

Olen harrastanut ratsastusta jo kohta 10 vuotta, mitään vakavempaa ei koskaan ole sattunut. Suuremmat vammat sain lapsena kiikusta, mitä ratsastuksesta. Eli tämän minun kokemukseni mukaan lapsilta kannattaa kieltää hyppiminen ja kiikkuminen sekä pulkalla lasku että pallopelit :D. Ja nokkahuilu se vasta vaarallinen onkin!

Lapseni on harrastanut ratsastusta vuoden n. kerran/kaksi viikossa. Sinä aikana olen nähnyt kun kahdella lapsella murtunut käsi, yhdellä paha aivotärähdys, sekä useampia puremia. Liian monta vaarallista läheltä piti tilannetta. Ja huom. En edes tiedä kaikkia mitä tapahtunut, kun en tunne lapsia. Mutta olen ollut sivusta seuraamassa...

Samana aikana toisella ratsastuksenopettajalla useampi sairaalakäynti aivotärähdystä yms. (selkä aikanaan mennyt ratsastuksen myötä ettei ole enää priima). Toisella opettajalla käsi murtuma (ja aikanaan lähes joka sormi mennyt sijoiltaan, aina joku kerrallaan).

Aikuisiällä kun ratsastin reilun vuoden verran ja juttelin yhden ratsastavan pariskunnan kanssa, niin sinä aikana tippui yhdellä toisella tallilla niin pahasti että oli kaksi viikkoa kuin humalassa (vahvat kipulääkkeet ja kielto yhteen sun toiseen asiaan).

Vertailuna meillä toinen lapsi on harrastanut telinevoimistelua 3v n.4-5kertaa viikossa. Siellä on ollut yksi käsimurtuma ja yksi murtuma jalassa. Muuten joku venähdys.

Vertailuna kolmas lapsi on harrastanut vielä pidempään jääkiekkoa vähintään sen 5kertaa viikossa. Sinä aikana on ollut yksi hammasmurtuma ja sormen jänne mennyt poikki, kun jäi luistimen terän alle.

Ja arvatkaa mitä lajia äitinä pidän vaarallisimpina? Kyllä se on se ratsastus sekä ihan tilastoiden että oman kokemuksen perusteella.

Vierailija
34/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen joka näyttää pelokkaalta tai ilkeältä päätä harjatessa on saattanut oppia sen näin: - Nostaa pään ylös, koska on oppinut että homma hidastuu huomattavasti ja ” ei niin tomera ihminen” jättää pään harjaamatta – hevonen onnistuu välttämään epämiellyttäväksi kokemansa tilanteen. - Jos seuraava yrittäjä onkin tarmokkaampi, voi hevonen näyttää hampaita. Jos ihminen on ”ei niin tomera” niin poistuu paikalta tai ainakin jättää pään harjaamatta. Hevonen onnistuu jälleen. Jos ihminen poistuu, oppi hevonen samalla että hampaita näyttämällä pääsee ihmisestä eroon päänharjauksen lisäksi. - Seuraavalle voidaan sitten tarjota jo vaikka kavioita, jos edelliset konstit eivät auta. Hevonen oppii helposti karttelemaan ja välttämään epämiellyttäväksi kokemiaan tilanteita ja ihmiset usein luulevat hevosen käyttäytyvän pelokkaasti tai ilkeästi, vaikka kyse on vain siitä ettei ”hevosta nyt juuri satu huvittamaan moinen touhu”.

Vierailija
35/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on harrastanut ratsastusta vuoden n. kerran/kaksi viikossa. Sinä aikana olen nähnyt kun kahdella lapsella murtunut käsi, yhdellä paha aivotärähdys, sekä useampia puremia. Liian monta vaarallista läheltä piti tilannetta. Ja huom. En edes tiedä kaikkia mitä tapahtunut, kun en tunne lapsia. Mutta olen ollut sivusta seuraamassa...

Samana aikana toisella ratsastuksenopettajalla useampi sairaalakäynti aivotärähdystä yms. (selkä aikanaan mennyt ratsastuksen myötä ettei ole enää priima). Toisella opettajalla käsi murtuma (ja aikanaan lähes joka sormi mennyt sijoiltaan, aina joku kerrallaan).

Aikuisiällä kun ratsastin reilun vuoden verran ja juttelin yhden ratsastavan pariskunnan kanssa, niin sinä aikana tippui yhdellä toisella tallilla niin pahasti että oli kaksi viikkoa kuin humalassa (vahvat kipulääkkeet ja kielto yhteen sun toiseen asiaan).

Vertailuna meillä toinen lapsi on harrastanut telinevoimistelua 3v n.4-5kertaa viikossa. Siellä on ollut yksi käsimurtuma ja yksi murtuma jalassa. Muuten joku venähdys.

Vertailuna kolmas lapsi on harrastanut vielä pidempään jääkiekkoa vähintään sen 5kertaa viikossa. Sinä aikana on ollut yksi hammasmurtuma ja sormen jänne mennyt poikki, kun jäi luistimen terän alle.

Ja arvatkaa mitä lajia äitinä pidän vaarallisimpina? Kyllä se on se ratsastus sekä ihan tilastoiden että oman kokemuksen perusteella.

Missä ihmeen sekopää-talleilla sinä olet oikein muksuinesi käynyt :D? Mistä kaupungista on kyse? Vastaavasti minä en ole törmännyt tässä 10-vuoden aikana yhteenkään vakavaan tapaturmaan niillä talleilla, missä minä olen ratsastanut.

Vierailija
36/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheutuvia vammoja, mutta sattuu ja tapahtuu sitä muissakin lajeissa. Yksi kaverini lopetti jalkapallon, kun oli katkonut useampia luita. Mä harrastan muuten ratsastusta, moottoripyöräilyä ja lumilautailua. Saisinkohan henkivakuutusta?

lumilautailut eivät nykyään ole extremelajeja. Meille ainakin sanoi virkaílija, että ihan normiharrastuksia nykyään. Riippuliito oli ainakin yksi extremelaji, joiden kohdalla sitten mietitään esim. vakuutusmaksun suuruutta ym.

Vierailija
37/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tapaturmia samoin aikuisten ratsastustunnilla ilmenekään:) Se yksi aikuinen vaan oli kaatunut hevosen kanssa kun hevonen oli liukastunut, toinen opettaja oli kaatunut kilpailuissa hevosella esteen päälle ja toinen opettaja tykkää "haastavista" hevosista, jollainen hänellä itsellään on ja tippuu varmaan kerran viikossa.

Jos hevonen meinaa lähteä käsistä kun säikähtää, niin aikuisella on enemmän kokoa/fysiikkaa pitää se käsissä. Lapsilla ei ole samoja voimia ja osa hevosista käyttää tätä sumeilematta myös hyväksi. Oppivat temppuilemaan juuri lapsilla. Ongelmana ovat myös ne pukittelevat pikkuponit, joita ei voi aikuisille edes laittaa painorajan vuoksi.

Ja kun yksi lähtee, niin tulee helpolla laumareaktio, jolloin kaikki lähtevät ja sitten on kaaos. Joukossa jos on vielä joku toisia hevosia potkiva, niin varmasti pistää pakan sekaisin. Aina joku tippuu, varsinkin jos tasapaino ei ole vielä maailman paras ja aina kun vauhtia on tippumistilanteessa enemmän, niin on loukkaantumisvaara.

Opettajat ovat olleet hyviä (yksi ratsastuksenopettajakoulutuksen saanut, toinen entinen kilparatsastaja). Ongelma on enemmänkin se hevosmateriaali. Kaikki eivät ole niitä harvinaisia kultajyviä, jotka soveltuvat tuntihevosiksi. Ongelmaisimpia ovat juuri ne ponit, eivät hevoset. Tosin niistäkin yksi pelkää maneesin kattoon rummuttavaa sadetta, toinen taas katolta tippuvaa lunta, kolmas pauketta...

Vierailija
38/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tapaturmia samoin aikuisten ratsastustunnilla ilmenekään:) Se yksi aikuinen vaan oli kaatunut hevosen kanssa kun hevonen oli liukastunut, toinen opettaja oli kaatunut kilpailuissa hevosella esteen päälle ja toinen opettaja tykkää "haastavista" hevosista, jollainen hänellä itsellään on ja tippuu varmaan kerran viikossa.

Jos hevonen meinaa lähteä käsistä kun säikähtää, niin aikuisella on enemmän kokoa/fysiikkaa pitää se käsissä. Lapsilla ei ole samoja voimia ja osa hevosista käyttää tätä sumeilematta myös hyväksi. Oppivat temppuilemaan juuri lapsilla. Ongelmana ovat myös ne pukittelevat pikkuponit, joita ei voi aikuisille edes laittaa painorajan vuoksi.

Ja kun yksi lähtee, niin tulee helpolla laumareaktio, jolloin kaikki lähtevät ja sitten on kaaos. Joukossa jos on vielä joku toisia hevosia potkiva, niin varmasti pistää pakan sekaisin. Aina joku tippuu, varsinkin jos tasapaino ei ole vielä maailman paras ja aina kun vauhtia on tippumistilanteessa enemmän, niin on loukkaantumisvaara.

Opettajat ovat olleet hyviä (yksi ratsastuksenopettajakoulutuksen saanut, toinen entinen kilparatsastaja). Ongelma on enemmänkin se hevosmateriaali. Kaikki eivät ole niitä harvinaisia kultajyviä, jotka soveltuvat tuntihevosiksi. Ongelmaisimpia ovat juuri ne ponit, eivät hevoset. Tosin niistäkin yksi pelkää maneesin kattoon rummuttavaa sadetta, toinen taas katolta tippuvaa lunta, kolmas pauketta...

Huomasit, että olen harrastanut lajia jo lähes 10-vuotta, lapsena sekin aloitettu, eikä kenellekään ole käynyt mitään vakavaa. Harmi jos itse lapsinesi olet päätynyt talleille, joissa ei valikoida niin tarkasti niitä hevosia/poneja, joita pidetään saatikka otetaan tunneille työskentelemään. Ensimmäinen suokkari, jolla laukkasin, ei säikähtänyt vaikka pommi olisi räjähtänyt vieressä, niin vaarallinen se elukka oli ;).

Vierailija
39/63 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen joka näyttää pelokkaalta tai ilkeältä päätä harjatessa on saattanut oppia sen näin: - Nostaa pään ylös, koska on oppinut että homma hidastuu huomattavasti ja ” ei niin tomera ihminen” jättää pään harjaamatta – hevonen onnistuu välttämään epämiellyttäväksi kokemansa tilanteen. - Jos seuraava yrittäjä onkin tarmokkaampi, voi hevonen näyttää hampaita. Jos ihminen on ”ei niin tomera” niin poistuu paikalta tai ainakin jättää pään harjaamatta. Hevonen onnistuu jälleen. Jos ihminen poistuu, oppi hevonen samalla että hampaita näyttämällä pääsee ihmisestä eroon päänharjauksen lisäksi. - Seuraavalle voidaan sitten tarjota jo vaikka kavioita, jos edelliset konstit eivät auta. Hevonen oppii helposti karttelemaan ja välttämään epämiellyttäväksi kokemiaan tilanteita ja ihmiset usein luulevat hevosen käyttäytyvän pelokkaasti tai ilkeästi, vaikka kyse on vain siitä ettei ”hevosta nyt juuri satu huvittamaan moinen touhu”.

Aika usein on aina eri ihminen hoitamassa ja nekin ovat yleensä aika pikkutyttöjä. Harvemmalla tallilla on aikuisia riittävästi palauttamaan hevonen aisoihin. Hevoset oppivat nopeasti käyttäytymään niin että saavat olla rauhassa.

Itse en päästä (pientä) lasta hoitamaan hevosta ilman että aikuinen on vieressä vahtimassa (monesti se olen minä). Hevonen riimuun ja tarpeeksi lyhyeen naruun. Lapsen kulkiessa ohi varmistan vielä riimusta kiinnipitämällä ettei ehdi puremaan/näykkimään. Ja jos heppa käyttäytyy huonosti, niin komennan ja nappaan harjalla.

Ihan samalla lailla meillä koirat käyttäisivät tilanteet hyväksi jos vain saisivat. Eivät nekään saa murista tai näyttää hampaita ihmisille. Systemaattinen koulutus ja riittävän aktiivinen ja motivoiva tekeminen auttaa. Niitä ne hevosetkin tarvitsisivat.

Vierailija
40/63 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on ratsastanut neljävuotiaasta ja on nyt 19v. On pudonnut lukemattomia kertoja ja on myös vähän loukannut itseään. Joskus 8 vuotiaana murtui nenä pudotessa ja viime kesänä murtui värttinäluu kun hevonen ryntäsi yli tallissa. Pienempiä nyrjähdyksiä ja puristumisa on tapahtunut usein.

Tuttavapiiristä löytyy myös sellainen jolla on mennyt sisäelimiä muusiksi kun hevonen on potkaissut ja olen usein nähnyt kun käsiä tai solisluita on katkennut pudotessa.

Onhan tämä vaarallinen harrastus vaikka pitsinnypläämiseen verrattuna, mutta onko se liian vaarallista? Ei minusta. On meillä sattunut tapaturmia kotonakin. Toiselta lapselta katkesi solisluu tv-tuolista pudotessa ja toiselta meni hampaat läpi kielestä kun hyppäsi tuolilta. Itseläni on tikattu kahdesti kun olen viiltänyt itseäni veitsellä ruokaa laittaessa. Mies on käynyt polilla työkalujen kanssa sattuneiden vahinkojen vuoksi varmaan viisi kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä