Puistossa kummastelua
Menin taaperoni kanssa eilen läheiseen leikkipuistoon ulkoilemaan. Koska oli märkää ja vettä satoi tihuttelemalla niin kurahousut ja sadetakki oli luonnollinen valinta (myös itselläni). Puistossa huomasin miten minua katottiin kieroon (ainakin siltä tuntui) kun olin itsekkin pukeutunut kura-asuun(muut äipät olivat sateenvarjojensa suojassa).Sitten huomasin miten yksi lapsi yritti mennä äitinsä luokse niin tämä sanoi, että "Älä tule kun olet noin kurainen ja äidin vaatteent likaantuu."
Siis juuri tästä syystä pukeudun itsekkin kurahousuihin ja sedetakkiin jos on kökkö keli niin ei tarvitse pelätä vaatteiden likaantumista lapsen kanssa ulkoillessa. Mikä niissä perinteisissä sadevaatteissa on ettei niitä voi muka aikuinen käyttää? Luulisi, että olisi helpompaa ja vaivattomampaa olla pienen kanssa ulkona, kun ei tarvii itseä varoa ja kieltää lastaan tulemasta lähelle ettei vaan tule vaatteet likaiseksi.
Kommentit (72)
...uskotko sä todella, että toiset vanhemmat katsoo sinua KIEROON sadevermeiden takia? Tsiisas!
Puistossa huomasin miten minua katottiin kieroon (ainakin siltä tuntui) kun olin itsekkin pukeutunut kura-asuun(muut äipät olivat sateenvarjojensa suojassa).
Ja et muuten arvaakkaan miten paljon. Olen tosiaan huomannut itsekkin miten ihmiset kääntyy kattomaan perään jos olet pukeutunut yhtään "massasta" poikkeavasti. Voisin hyvin kuvitella puiston vakio äiti porukan (jotka eivät kehtaa pukeutua perinteiseen sadeasuun) katsovan kieroon sinne sadepuvussa tulevaa. Monasti olen pannut merkille sen supatuksen alun ja jokaisen yrittävän salaa katsoa "outoa" pukeutujaa minkä tämä porukka laittaa alulle. Katsos se ryhmä paine se ryhmä paine. Jos haluat kuulua joukkoon pukeudu joukon mukaan.
AP:lle sanoisin, että älä välitä niistä ollenkaan. Jos niillä on sen verran huono itsetunto niin "pönkitä" omaasi ajatellen "Siinähän kateelliset kattelette ja kastutte." :D
ja joku Gorepuku kovemmalle sateelle. Kyllä niistä vesi valuu toki kun sataa mutta itse pysyn kuivana. Että voipi joku niistä näkemistäsi tuulipuvuista olla juuri sellainen.
Itse en käytä Rukan sadeasua kuin veneillessä, tulee lian kuuma muuten.
kyllä meillä täällä Helsingissä äidit käyttää sadeasuja.
Samoin Lahdessa, joten ei ole kokemusta samasta kuin ap:lla.
sadeasua vain mökillä. Puistoon mennessä on kumpparit ja sateenvarjo, koska käydään usein samalla reissulla hoitamassa muitakin asioita ja teen sen mieluummin siistimmissä vaatteissa. Mutta en kyllä katso kieroon, jos jollain aikuisella sadeasu onkin...
Näyttää tavalliselta kankaalta mutta pitää vettä, jotain goremateriaalia. En pidä kirkkaankeltaisesta väristä, joten olen valinnut vähän neutraalimmat sävyt.
Kunnon kaatosateessa sadepuku on kyllä ihan ehdoton varuste. Vaikka minulla on tekninen vettähylkivä tuulipuku niin ilman sadeviittaa tai -asua olen hetkessä aivan läpimärkänä kaatosateessa kun vesi tulee läpi.
Siis juuri tästä syystä pukeudun itsekkin kurahousuihin ja sedetakkiin jos on kökkö keli niin ei tarvitse pelätä vaatteiden likaantumista lapsen kanssa ulkoillessa. Mikä niissä perinteisissä sadevaatteissa on ettei niitä voi muka aikuinen käyttää?
Puetko itelles kunnon kurahousut :D? Vai käytätkö tuulipuvusta sanontaa kura-asu? En vois kuvitellakkaan kulkevani kurahousuissa ulkona. Jos ei ole sateenvarjoo niin sitt mielummin kastun. En yhtään ihmettele jos sua on katottu "kieroon".
ikinä kuullut sadehousuista?
Mulla on tämmöset keltaset :D
<a href="http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpagesbyparentunid/2A…" alt="http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpagesbyparentunid/2A…">http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf/vwpagesbyparentunid/2A…;ja tietty keltanen takki ja tarvittaessa voin nakata päähän vaikka sydvestinkin. Nokian kumpparit jalkaan, eikä takuulla kastu. Eikä tarvi pelätä, että lapsi sotkee mun vermeet.
Missään korkkareissa puistoon mene. Mukavat lenkkarit ja verkka/ulkoilupuku, täts it. Mitään hiostavaa kumiasua en päälleni suostu laittamaan. Olen jo päässyt yli tosta kurahousuiästä. Ilmeisesti joillain se vaan jää päälle!
mutta ihmiset ei näköjään tajua, mitä eroa on vettäpitävällä, esim. Goretex, vaatteella ja vettä hylkivällä vaatteella. Vedenpitävä pitää sitä sadetta; vaikka satais kuin kovaa ei kastu läpi. Vettä hylkivä hylkii hieman pientä tihkusadetta mutta kunnon sade kastelee läpi.
Mulla on sellainen vedenpitävä enkä ole kastunut. Alla tosin on hyvä olla pitkähihaista koska kangas tuntuu sateella kylmältä ihoa vasten. Kotihoidossa olevalla lapsella ei ole myöskään perinteistä sadeasua koska se on mielestäni turhaa, hyvin pärjää puvulla, joka pitää vettä. Tarhaan kai on kurapuku hankittava.
se lapsesi sadeasu vettä, jos lapsesi haluaa leikkiä vesilätäkössä istuen?
Ihmettelen äitejä, jotka ei anna lapsensa plutata vesilätäkössä siis vaikka olisi kuravaatteetkin päällä...
myös vedenkestävä ulkoilupuku, ei siitä vesi tule läpi vaikka kuinka sataisi. Perinteistä sadetakkia en omista ollenkaan.
Sateella myös itselläni sadeasu ja kumpparit.
Mulla on tosin sellainen tuuliasun näköinen sadeasu, mutta hyvin toimii (testattu kaatosateessa).
saatikka sitä sateenvarjoa, kun lapsen kanssa kurakeliin menen. Pojalla tietty on kurahousut ja takki, voin silti ihan hyvin kanniskella ilman kurasuojaa itselläni, koska meillä ainakin on pesukone, en tiedä onko kukaan muu kuullut sellaisesta vempaimesta...?
Hyvä jos on edes sateevarjo. Olen monasti kummastellut sitä kun kaatosateessa kävellään ja pyöräillään ilman sateenvarjoa tai sadetakkia. Raiskin ja Haltin ulkoilupuku on jostain syystä yleisempi näky sateella kuin sadepuku vaikka sataa niin että vesi valuu ja varmasti kastuu läpi.
Tähän on pakko sanoa, että mulla on Haltin takki ja se pitää vettä. Toimii siis kuin sadetakki vaikka on lämpimämpi.
sateenvarjon käyttäjäksi. Sadevaatteissa tulee niin älytön hiki kävellessä, että mieluummin käytän sateenvarjo-saappaat yhdistelmää. Sama pyöräillessä. Muuten ei ole väliä vaikka kastun, mutta kunhan jalat ja hiukset pysyvät kuivina. Ja mieluummin kastun sadevedestä kuin hiestä.
Pakko myöntää.
Olen ajatellut pukeutuvani järkevästi ja säänmukaisesti kun sadesäällä puen päälleni gore-tex (tmv.) vaatteet.
Gore-tex-takkia pidän oikeastaan säästä riippumatta syksyisin, sadesäällä puen myös sateen pitävät housut päälle.
Jalkineeksi valitsen joko kumpparit tai gore-lenkkarit, riippuen sateen voimakkuudesta.
Hyvä jos on edes sateevarjo. Olen monasti kummastellut sitä kun kaatosateessa kävellään ja pyöräillään ilman sateenvarjoa tai sadetakkia. Raiskin ja Haltin ulkoilupuku on jostain syystä yleisempi näky sateella kuin sadepuku vaikka sataa niin että vesi valuu ja varmasti kastuu läpi.
Tähän on pakko sanoa, että mulla on Haltin takki ja se pitää vettä. Toimii siis kuin sadetakki vaikka on lämpimämpi.
vedenpitäviä vaatteita, jotka näyttävät ihan tavallisilta ulkoiluvaatteilta. Sellaisia minäkin suosin.
Pyöräillessä vedän sadeviitan päälle jos sade yltyy todella kovaksi. Myös sadeviittani on hengittävää teknistä kangasta eikä mitään perinteistä sadetakkikangasta.
...uskotko sä todella, että toiset vanhemmat katsoo sinua KIEROON sadevermeiden takia? Tsiisas!
Puistossa huomasin miten minua katottiin kieroon (ainakin siltä tuntui) kun olin itsekkin pukeutunut kura-asuun(muut äipät olivat sateenvarjojensa suojassa).
Ja et muuten arvaakkaan miten paljon. Olen tosiaan huomannut itsekkin miten ihmiset kääntyy kattomaan perään jos olet pukeutunut yhtään "massasta" poikkeavasti. Voisin hyvin kuvitella puiston vakio äiti porukan (jotka eivät kehtaa pukeutua perinteiseen sadeasuun) katsovan kieroon sinne sadepuvussa tulevaa. Monasti olen pannut merkille sen supatuksen alun ja jokaisen yrittävän salaa katsoa "outoa" pukeutujaa minkä tämä porukka laittaa alulle. Katsos se ryhmä paine se ryhmä paine. Jos haluat kuulua joukkoon pukeudu joukon mukaan. AP:lle sanoisin, että älä välitä niistä ollenkaan. Jos niillä on sen verran huono itsetunto niin "pönkitä" omaasi ajatellen "Siinähän kateelliset kattelette ja kastutte." :D
Mieheni kanssa olemme laittaneet merkille, että varsinkin jos sadesäällä mies on pukeutunut perinteiseen sadeasuun niin töllistelijöitä ja ihmettelijöitä on riittämiin. Aluksi en uskonut hänen väitettä, mutta olemme sitten muutaman kerran testanneet asiaa käytännössä ja en voinut kuin ihmetellä. Töissä työkaveri kertoi, että hänen miehellään on tapana "kiusata" naapureita ja ihmisiä sillätavalla, että pukee työkaverin vaaleanpunaisen "aikuisten potkupuvun" päälle ja lähtee se päällä esim. kauppaan tai pesutupaan. Tämä on kuulemma kaverin suurinta hupia :D No nyt tää meni off topic tsori siitä :/
Olisi ainakin minusta jos sattuisin näkemään :)
se lapsesi sadeasu vettä, jos lapsesi haluaa leikkiä vesilätäkössä istuen? Ihmettelen äitejä, jotka ei anna lapsensa plutata vesilätäkössä siis vaikka olisi kuravaatteetkin päällä...
emme edes omista niitä perinteisiä kurahousuja. Ja saa sotkea ihan vapaasti ja istua vesilätäkössä.
En omista kura-asua. Enkä edes ulkoiluasua. Leikkipuistossakin saatan olla korkkareissa (ja useimmiten olenkin). Metsään tms. mennessä laitan sitten lenkkarit.
Sateella harvemmin edes ulkoilemme, pieni tihkusade ei tietenkää haittaa. Lapsilla on ihan kunnon vermeet, tietenkin.
Mutta kyllä lapsi silti saa tulla minuun kiinni vaikka olisi kuinka kurainen. Pesukone on keksitty likaisille vaatteille =)
Sateenvarjo on epäkäytännöllisin vempain ikinä. Eniten ihmetyttää ne pyöräilijät, joilla on sateenvarjo. Luulisi, että niin leikkipuistoilu kuin pyöräilykin olisi paljon mieltäylentävämpää asianmukaisissa vermeissä ilman sateenvarjoa. Ja tosiaan voi sitten ottaa sen lapsen tarvittaessa syliin jos vaikka sattuu. Minä sitäpaitsi olen niin laiska, että paljon mieluummin istun reilusti hiekkalaatikon reunalla kuin seison koko sen ajan, minkä lapsi leikkii.
Vähän menee ohi, mutta kerron kuitenkin. Kerran mulle tuli äitini kanssa lähes riita kun en suostunut käyttämään sontikkaa. Olin menossa autolla jonnekin, missä auton sai katokseen (varmaan ostariin) ja kotiovelta on lyhyt matka autolle. Johan siinä enemmän kastuu kun alkaa sen sontikan kanssa sinne ähräämään kuin että pujahtaa autoon ilman sontikkaa.