Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aivan uupunut työhöni ja lapseeni - miten tätä jaksaa?

Vierailija
21.06.2026 |

Ei tarvitse tulla sanomaan, että mitäs läksit vanhemmaksi. Ei kukaan tilaa haastavaa lasta tai vaikeaa elämäntilannetta.

Olen aivan poikki. Töissä on ollut jo pitkään liikaa töitä, esimies ei reagoi siihen, kun asiasta sanoo. Työterveyspsykologi on kehottanut jäämään sairauslomalle. En ole jaksanut kuukausiin nähdä kavereita tai tehdä muutakaan erityistä, kuntoilemassa olen käynyt välillä. Puolisollakin on tiivistä töissä, joten arki on usein läpsystä vaihtoa. Parisuhdeaikaa emme ole jaksaneet viettää kunnolla vuosiin, iltaisin vain väsyneenä makaamme sohvalla, kun olemme saaneet lapsen nukkumaan ja kotityöt tehtyä. Emmekä kotoa pääsisikään mihinkään ilman lasta kahdestaan.

Kaikista eniten kuormittaa kohta 5 v lapsemme. Lapsen kanssa uhmat ja muut vaikeat vaiheet ovat jatkuneet ikuisuuden. Lapsi on temperamentiltaan nopeasti tulistuva. Lapsella on haasteita ruokailun kanssa ja lapsi kiukuttelee lukuisia kertoja joka päivä. Lapsi on motorisesti levoton, heiluu paljon ja kaipaa paljon liikuntaa. Vaikka liikummekin paljon, ei se silti väsytä lasta. Lapsi nukahtaa illalla, mutta herää aamulla ennen kuutta. Itse saan unta vasta puolen yön aikaan, kun keho on ihan ylivireä. Nukun öisin siis 6 tuntia tai alle. Olen henkisesti aivan loppu, kun lapsi kiukuttelee jatkuvasti. Vaikka kuinka olen yrittänyt tehdä yhdessä mukavia asioita (luetaan, leikitään ja ulkoillaan), kiukustuu lapsi herkästi. Lapsi myös puhuu suurimman osan hereilläoloajastaan ja olen ihan väsynyt, kun jatkuvasti lapsi hälisee. Hermostoni on aivan ylivirittynyt, kroppa ja mieli on kireä. Oloani ei helpota sekään, että lapseni on päiväkodissa hankala ja usein hänestä tulee ikävää palautetta.

Käytännössä meillä ei ole tukiverkkojakaan, kun isovanhemmat eivät jaksa lapsen kanssa auttaa. Jos menemme kylään, saamme kylässäkin hoitaa lapseen liittyvät asiat. Nyt lomalla on ollut ihan hirveää, kun en palaudu töiden kuormituksesta ja lapsen kanssa jokainen päivä on jatkuvaa kiukkua. Haluaisin vain itkeä, kun on niin raskasta. Olen yrittänyt saada meille perheneuvolasta apua, mutta totesivat ettei asiallamme ole kiire ja katsotaan sitten elokuussa yhteydenottoa heidän lomiensa jälkeen. Jos olen yrittänyt avautua tilanteestamme muille, niin vähätellään miten ei voi olla yhden lapsen kanssa rankkaa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa edes joskus lastenhoitaja, jos mahdollista.

Vierailija
2/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei mitään erikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni. Tiedän tunteesi, koska olin joskus samassa tilanteessa. Selvisin järjissäni ja niin selviät sinäkin vaikka ei nyt paljon lohduta.

Vierailija
4/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osanottoni. Tiedän tunteesi, koska olin joskus samassa tilanteessa. Selvisin järjissäni ja niin selviät sinäkin vaikka ei nyt paljon lohduta.

Milloin tilanteesi helpotti ja miten?

Ap

Vierailija
5/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna pois se

Vierailija
6/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ei ole normaali. Onko hänellä diagnoosi ja lääkitys?

Vierailija
7/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota työterveyspsykologin neuvosta vaari ja jää sairaslomalle. Mitä tulee tuohon, että joku vähättelee, että vain yhden lapsen kanssa on rankkaa, niin musta vaikuttaa lähipiiriä seuraamalla, että just yhden lapsen kanssa onkin monesti rankkaa. Lapsia usein tasaa se, että on muitakin lapsia. 

Vierailija
8/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla diagnoosi ja lääkitys?

Vierailija
9/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla diagnoosi ja lääkitys?

Allergialääkettä otan tarvittaessa

Vierailija
10/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vst. Meitä auttoi ulkoinen apu. MLL.n tapainen, mutta siis palkattiin naapurirapusta 16 v poika pelaamaan meidän pojan kanssa jalkapalloa.

Olivat ulkona 1,5 - 2 h päivässä, 3 krt viikossa.

Sai siitä 20 e krt, eli ei mikään iso taloudellinen menetys.

Takapihalta alkaa iso puisto, vieressä jalkapallokenttä.

Tää poika opetti myös luistelemaan, hiihtää osasi jo ennestään. Jos satoi vettä, sadekamppeet päälle.

Aloitti just ennen, kun täytti 16 ja lopetti, kun keväällä pääsi ylioppilaaksi. 
Tää vanhempi oli pojan idoli ja totteli häntä ihan kaikessa.

Vierailija
11/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sairasloma töistä. Heti. Lomat pidät sitten kun olet tervehtynyt. 

2. Vuorotelkaa miehen kanssa lapsen kanssa, että molemmat saa levättyä. Toinen ottaa aamuvuoron, toinen iltavuoron. Molemmilla pitää olla aamuja että saa nukkua pitkään, sekä aikaa omille harrastuksille tai omalle olemiselle illalla. Sukulaisten kanssa voi vielä yrittää selittää tilanteen, että lapsella on haasteita, olette aivan loppu ja auttaisi paljon, jos joku voisi välillä edes muutamaksi tunniksi ottaa lapsen, jotta te saatte vetää henkeä. Jos on varaa, palkkaatte oman lapsenvahdin. 

3. Lapsi päiväkotiin heti kun mahis ja teet siellä selväksi, ettet halua kuunnella negatiivista palautetta lapsesta joka päivä. Tiedät että teillä on haasteita ja yritätte saada niihin apua, mutta päiväkodissa on ammattilaisten tehtävä hoitaa se hoitopäivä. Päiväkoti mukaan moniammatillisiin palavereihin, esim. perheneuvolan kanssa. 

4. Uus yhteys perheneuvolaan, jos ei auta niin teet lastensuojeluun huoli-ilmoituksen lapsesta. Lastensuojelun kautta voitte saada perhetyöstä apua tai voitte hakeutua esim. tukiperhejonoon. 

T. Sosionomi 

Vierailija
12/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan normaalia elämää elät. Lakkaa valittamasta. 

Jos et jaksa normaalia työelämää, niin jää työttömäksi. Jos et jaksa lasta, joka ei ollut sellainen, jonka tilasit (eli halusit helpon ja sait vaikean) vie se vaikka ensiapuun ja sano, että tässä teille, pitäkää hyvänänne, en ota takaisin.

Jos neuvot eivät kelpaa, niin lakkaa valittamasta ja keksi itse paremmat.

Vierailija
13/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsi adoptioon. 

Vierailija
14/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa, mihin rahat menevät jos ei ole varaa palkata lapsenhoitoon apua tai sinun tehdä kevyempää työviikkoa? Johonkin omaisuuden kasvatteluunko, lapsen terveen psykososiaalisen kasvaatuksen kustannuksella vai?

Mies ruotuun omalle paikalleen elättäjäksi, sinä kotiin hoitamaan lasta. Jos olette ottaneet jotain lainoja niin puratte ne ja laskette menot sille tasolle että teillä on varaa kasvattaa se lapsikin eikä vaan ruokkia sitä ja laiminlyödä psykososiaalinen kehitys.

Vierailija
15/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on ruokavalio? Sokeriset tuotteet minimiin ja valkoinen höttövehnä pois? Ei pikaruokaa, limsoja, karkkia, keksejä tms. muulloin kuin synttärinä? 
Nopea verensokerin heilahtelu voi vaikuttaa kiukutteluun joillekin henkilöille? 

Vierailija
16/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun auta muutkuin... 

NAUTTIA

Vierailija
17/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hankalalta ja raskaalta. Tilanteesi vähättely ainakaan ei auta voimavarojen löytämisessä. Liian pitkään tilanne ei saisi jatkua tuollaisena, vaan apua pitäisi saada tai edes kuuntelevaa ja myötätuntoista korvaa.

Vierailija
18/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsi adoptioon. 

Niin tämä 😍😘🥰

Vierailija
19/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on pahinta että diagnosoidaan lapsi kaiken maailman nepsyksi yms ja nappeja naamaan mitkä pahentaa tilannetta. 

Vierailija
20/58 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta hyvä että joku uskaltaa rehellisesti kertoa tilanteensa vaikka sitten netissä anonyymisti. Varsinkin vela-keskusteluissa pikkulapsiarjen rankkuutta tullaan aina vähättelemään, eihän pikkulapsiaika kestä kuin hetken jne. Vuosikausien kuormitus on aivan muuta kuin "pieni hetki". 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän