Yksinhuoltajan arki on raskasta ja yksinäistä
hoidat kaiken yksin - käyt kaupassa, töissä, hoidat sairaita lapsia kotona, haet ja viet lapset tarhaat, teet ruokaa , samalla pitäisi pitää koti siistinä, jaksaa viettää aikaa lasten kanssa töiden jälkeen.
olen niin stressaantunut, etten saa unta öisin. Jos vain olisi joku ihminen, jonka kanssa jakaa tätä elämää ja vastuuta. en edes osaa kuvitella millaista (toimiva) parisuhde ja yhteinen arki olisi.
halaus kaikille yksinhuoltajille
Kommentit (189)
Hei!
Olemme sosionomiopiselijoita Otaniemen Laureasta ja teemme vaikuttamistyötä yksinhuoltajien palveluiden saatavuudesta. Olemme teettäneet kyselyn yksinhuoltajien tilanteeseen liittyen ja haluaisimmekin kysyä, että olisiko mahdollista laittaa kyselyyn johtava linkki Yksinhuoltajat-ryhmään. Tämä olisi todella suuri apu meille!
Kiitos vastauksestasi jo etukäteen!
Tässä lisätietoa:
Hei,
Olemme sosionomiopiskelijoita Laurea Otaniemestä ja teemme tutkimusta yksinhuoltajien palveluiden saatavuudesta. Tutkimusta varten teetimme pienimuotoisen kyselyn, johon vastataan täysin nimettömästi. Olisi mahtavaa, jos mahdollisimman moni teistä vastailisi siihen! Pyrkimyksemme olisi havannoida kyselyn avulla yksinhuoltajien tietämystä heille tarkoitetuista palveluista, kartoittaa heidän hyvinvointia ja päätellä, onko näillä asioilla yhteyttä toisiinsa.
Tässä vielä lisätietoa pyrkimyksistämme:
Suomessa on tällä hetkellä yli 118 000 yksinhuoltajaperhettä. Prosentuaalisesti se on 20,5 %, joten joka viides lapsi viettää aikaa ainoastaan toisen vanhempansa kanssa.
Foorumeita selaillessa kävi ilmi, että monet yksinhuoltajat kokevat arjen hyvin rankaksi sekä olonsa kovin yksinäisiksi. Lisäksi kuulemma tuen ja neuvojen saaminen on vaivalloista ja tieto on ’’kiven takana’’. Yksinhuoltajien asemaa ei tuoda juurikaan esille, vaikka muutos jäädessä yksinhuoltajaksi on todella suuri.
Tavoitteenamme on lisätä yksinhuoltajaperheiden tukiverkostoa ja tietoa yksinhuoltajavanhemmille tarkoitetuista tuista niin arkiaskareissa, kuin vanhemmuudessakin.
Tulemme tiedustelemaan erilaisilta foorumeilta, sosiaalisesta mediasta ja järjestöistä, miten yksinhuoltajat kokevat tilanteensa. Saavatko he tarpeeksi apua ja mistä? Tuntevatko olonsa yksinäiseksi? Minkälaisia hankaluuksia tai haasteita on kokenut liittyen yksinhuoltajuuteen? Tietävätkö yksinhuoltajat mitkä tahot järjestävät tukitoimintaa ja ylettääkö tieto yksinhuoltajavanhemmille asti. Toivomme myös, että pääsisimme myös haastattelemaan yksinhuoltajia.
Saamiemme tietojen perusteella pyrimme tuomaan epäkohdat/parannettavat asiat yleiseen tietoon ja mietimme ratkaisua, miten niihin saisi muutosta aikaan.
Kyselyyn vastaaminen vie aikaa vain pienen hetken, eli jos haluat vaikuttaa yksinhuoltajien asemaan niin klikkaa alla olevaa linkkiä niin pääset vastaamaan kyselyyn! Apusi on meille erittäin kallisarvoista!
Ystävällisin terveisin,
Laurea Otaniemen sosionomiopiskelijat
KYSELYN LINKKI:
http://goo.gl/forms/TljlrXefxC
TAI
https://docs.google.com/forms/d/1_hVlh_Z3dGLe7edXOorpLSXtEKk3oyw_w-rFyzJDuOU/viewform?c=0&w=1
Tuo oli kuin teksti jonka itsekki olisin voinut kirjoittaa...yh;na 1,6kk pojalle ja sukua/perhet ympäril 1kpl. Kavereita 3 mut apaua ei saa vaik olis tarvw
[quote author="Vierailija" time="26.09.2012 klo 11:53"]
mahdollinen suhde toisi ongelmia perheeseemme. Mieluummin olen "yksin" kun otan yhtäkään epäonnistumisen riskiä, ihmissuhteet ovat aina täynnä riskejä. Siinä olen samaa mieltä että romanttiset tunteet voi kuolettaa. Itse nitistän ne aina yksitellen kun niitä ilmaantuu ja pysyn tietyllä viileän ystävällisellä asialinjalla kaikkien kohtaamieni miesten suhteen ja pidän pitkän henkisen sekä fyysisen etäisyyden.
[/quote] Miten sit hoidat henkilökohtaisen seksityydytyksen? Ethän sitä ole tukahduttanut? Voi kun voisin antaa sinulle oman yhteystietoni, haluaisin kanssasi keskustella yhteisestä hyvästä. t. avoinsyli
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:16"]
mahdollinen suhde toisi ongelmia perheeseemme. Mieluummin olen "yksin" kun otan yhtäkään epäonnistumisen riskiä, ihmissuhteet ovat aina täynnä riskejä. Siinä olen samaa mieltä että romanttiset tunteet voi kuolettaa. Itse nitistän ne aina yksitellen kun niitä ilmaantuu ja pysyn tietyllä viileän ystävällisellä asialinjalla kaikkien kohtaamieni miesten suhteen ja pidän pitkän henkisen sekä fyysisen etäisyyden.
[/quote] Miten sit hoidat henkilökohtaisen seksityydytyksen? Ethän sitä ole tukahduttanut? Voi kun voisin antaa sinulle oman yhteystietoni, haluaisin kanssasi keskustella yhteisestä hyvästä. t. avoinsyli
[/quote] Unohdin mainita olevani mies.
Juuri katselin kesäksi perheleirejä. Kahden vanhemman perheet saa perhealennuksia. Yhden vanhemman perheet maksaa kaikista yksittäin. Tai sitten yksi lapsista ehkä luetaan aikuiseksi. Harmittaa tuokin pieni epäkosuhta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 12:16"]
[/quote] Mitä tarkoitat?
Minusta pahempaa yksinäisyyttä on tehdä kaikki nuo yllämainitut jutut mutta olla virallisesti parisuhteessa. Mutta nyt tiedä, että pärjäisin lapseni kanssa kaksin vallan hyvin. Eron koittaessa tulen luultavasti itsekkin voimaan paremmin kuin aikoihin. Joskus se rakkaus vaan ei riitä
Meillä yksinhuoltajilla on usein hankala löytää hellyyttä. Ei voi lähteä mihinkään ja jättää lapsia yksin kotiin. Mitä pitäisi tehdä?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2015 klo 11:54"]
Meillä yksinhuoltajilla on usein hankala löytää hellyyttä. Ei voi lähteä mihinkään ja jättää lapsia yksin kotiin. Mitä pitäisi tehdä?
[/quote] Miksi et tutustu johonkin mieheen, joka voisi tulla luoksesi? N24
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:48"]
[/quote] Tehdään toistemme "katselmus" sovitussa paikassa (esim kahvilassa)? Uskallathan?
[/quote]Ei voi olla totta.. :(, taas väärä numero. Nyt on oikea numero:050-569202
[/quote] Ottiko hän sinuun yhteyttä?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:48"]
[/quote] Tehdään toistemme "katselmus" sovitussa paikassa (esim kahvilassa)? Uskallathan?
[/quote]Ei voi olla totta.. :(, taas väärä numero. Nyt on oikea numero:050-569202
[/quote] Ottiko hän sinuun yhteyttä?
[/quote] Hyvä tapa sanoo ettei noista asioista huudella ympärille. Se on kahden hankilön yhteinen asia, joka ei kuulu toisille. / vilivallaton
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:10"]
Kaupassako?
[/quote] Kaupassakin se onnistuu, minulla on onnistunut.
[/quote] Minä tutustuin aikoinaan mieheeni kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2012 klo 10:01"]
[/quote]
Ei oo sama juttu. Oon ollut yh ja avoperhe. Avokista on apua ainaskin silloin ku sairastaa tai on työmatkalla. Tosin oli siitä ongelmiakin, ku se oli tuurijuoppo. Ja luottamus ei ollut ihan 100%.
[/quote]
Mä hankin koiran. :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 23:52"]
Elkää valittako! Itsepähän olette haaranne levittäneet ja miehenne valinneet. T. Sinkkumies
[/quote]
Mut kato ku haluu täydellisiä lapsia, täytyy hommata puoliso, joka on itsensä vastakohta. Mä kun oon helvetin hyvä kaikessa, tartti ottaa luuseri. Ja eihän siitä hyvää seurannut, ei sitä jaksanu, mut laps on kyllä upee.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 10:56"]
Tunnen yksinhuoltajia (itseni mukaanlukien) ja kaksinhuoltajia. Mielestäni se on asenteesta kiinni, miten sitä elämäänsä jaksaa. Vanhemmalle, jolla on se parisuhde on usein vaikea ymmärtää, että yksinhuoltaja on yksin.
[/quote]
Täällä toinen tyytyväinen yh. Mua välillä naurattaa kun nää "mä oon ihan yksinhuoltaja kun toi mies on tuollainen"- marttyyrit huokailee. On nimittäin elämä ihan perustavaa laatua olevasti erilainen jos on avio/avoliitossa lastensa isän kanssa kuin että pitäisi ihan yksin taloutta ja elämää pystyssä. Sekä hyvässä että huonossa. Mutta niin se vain on että ihminen harvemmin ymmärtää oikeasti sellaista mitä ei ole itse kokenut. Yh; lla on useimmiten kokemusta sekä yksinhuoltajuudesta että yhdessä lasten isän kanssa elämisestä.
[/quote]
Niin. Me tiedetään enemmän. Ja ollaan viisaampia, sen kyllä huomaa, kun juttelee tyhjäpäisten pikkuvaimojen kanssa. "Emmä tiiä mitään, mun mies hoitaa...Kysy siltä."
[quote author="Vierailija" time="26.09.2012 klo 09:53"]
hoidat kaiken yksin - käyt kaupassa, töissä, hoidat sairaita lapsia kotona, haet ja viet lapset tarhaat, teet ruokaa , samalla pitäisi pitää koti siistinä, jaksaa viettää aikaa lasten kanssa töiden jälkeen.
olen niin stressaantunut, etten saa unta öisin. Jos vain olisi joku ihminen, jonka kanssa jakaa tätä elämää ja vastuuta. en edes osaa kuvitella millaista (toimiva) parisuhde ja yhteinen arki olisi.
halaus kaikille yksinhuoltajille
[/quote]
Mä en sitten taas koskaan ole ollut niin onnellinen ja vapaa kuin yh:na.
-Ei tarvinnut enää miettiä miehen juttuja ja yrittää sovitella omaa ja lasten elämää siihen sopivaksi.
-Ostin ruokaa vain lapsille ja minulle, ruokalasku pieneni neljäsosaan koska tein terveellistä kotiruokaa, miehellä piti olla kaikenlaista trendiruokaa ja söihän se kanssa melkoisen paljon. Toki myös kävi töissä mutta jostain syystä mun omissa rahoista alkoi jäämään säästöön eron jälkeen ja paljon enemmän kuin se elatusapu joka häneltä lohkesi.
-Meidän päivät rauhoittuivat, ei menty enää miehen menojen ja töiden mukaan vaan lasten ehdoilla. Yhtäkkiä lapset olivat syvässä unessa sängyissään jo seiskalta illalla ja mäkin totutin itseni entisen kello yhden sijaan kymmenen aikaan menemään nukkumaan. Aamuisin heräsin pirteenä kello 5.30 joka ikinen aamu ilman herätyskelloa. Lapset vasta tuntia myöhemmin. Laihduin 10 kiloa!
-Ei ollut tarvetta näyttää kenellekään mitään eikä pitää autoa, pieni matkatelsu oli jolla lapset sai karran viikossa pelata pleikkarilla ja tein budjetin ostoksiin. Yhtäkkiä oli rahaa hankkia itselle ja lapsille kunnon vaatetta ja kalusteita kotiin. Ihan oman mielen mukaan:) Koti oli aina siisti ja pyykit pestynä!
- Sain itseäni niin paljon niskasta kiinni että järjestin toisen lapsen ekaluokan alkaessa toiselle hoitopaikan ja menin töihin:) Yh:na mulla oli yhtäkkiä muita äitejä ystävinä kun vietin paljon aikaa lasten kanssa uimarannoilla ja leikkipuistoissa ja muissa lapsille tarkoitetuissa happeningeissa.
Pääsin yksin baanalle ja sitten siinä kävi niin että jäin nalkkiin taas:/ Elämä on tietty ihanaa, ihanan miehen kanssa mutta joskus edelleen unelmoin siitä vapaudesta joka mulle koitti YH:na silloin joskus yli kymmenen vuotta sitten:) Se ihana pieni kolmio kivikerrostalossa korkeine huoneineen ja lautalattioineen, koulu ja päiväkoti kadun toisella puolella, ikkunasta näki siihen niiden pihaan:)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:25"]
[/quote]
Mä hankin koiran. :)
[/quote] Paneeko koira sinua?
Eikö exäsi osallistu lastensa kasvattamiseen ja hoitamisen tai teidän kummankaan vanhemmat auta? Jos ei niin tukiperhe voisi olla yksii vaihtoehto.