Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kivuliain/kamalin sinulle tehty toimenpide lääkärissä/sairaalassa?

Vierailija
01.07.2015 |

Synnytystä ei tällä kertaa lasketa kyselyyn mukaan.

Itse sanoisin, että kurkkupaiseen puhkaiseminen/leikkaus puudutuksella on yksi syy "valkotakkipelkooni". Puudutusta varten laitettiin ensi jotain suihketta ja sitten tökittiin piikillä ympäri kurkkua. En muista milloin puudutus olisi sattunut niin paljon. Yksi hoitaja piti päätä paikoillaan ja toinen käsiä. Koko ajan yökkäilin verta ja mätää siihen "yrjökuppiin" sekä lääkärin ja hoitajien takeille/vaatteille. Muistan sen äänen ikuisesti kun saksilla leikattiin kurkkuni pintaa (sama kuin broileria tms. leikkaisi keittösaksilla). Vasta jälkeen päin sain rauhoittavaa ja kipupiikin.

Tämähän tehtiin minulle siis kahdesti (muutama päivä oli välissä) ja kun paise tuli kolmannen kerran, niin se olikin lähtö sairaalaan ja nielurisojen poistoon.

Kommentit (188)

Vierailija
61/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paksusuolen tähystys, ei pelkästään peräsuolen...

Vierailija
62/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi kolposkopian ja kolmesta löytyy itselläni kokemusta. Kaksi melko kivuttomia, mutta yksi oli yhtä kärsimystä.

Koepalan otto tuntui siltä kuin repisi sellaista "lihasuikaletta" irti esim. kynnestä, tämä vaan juili sisuskaluissa. Päättivät sitten ottaa koepaloja vielä ulkosynnyttimistä eli piikkiä alapäähän. Hoitaja valmiiksi ennen piikkiä puristi kädestä ja sanoi, että nyt vaan ajattelet jotain miellyttävää. Tuosta jo tiesin, että tulee sattumaan. Noh, sen jälkeen onneksi hävisi tunto kokonaan alapäästä. Verta vuosin kuin pistetty sika.

Ottaahan jotkut ihan vapaaehtoisesti lävistyksiä tuonne alakertaan, en voi käsittää. Tuntui, että taju lähtee niistä puudutuspiikeistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polven tähystys. Puudutus ei vaikuttanut. Huusin tuskasta ja saman tien nukuttivat.

Vierailija
64/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:32"]Kyllä varmaan jonkinlainen kulttuurinenkin asia. Suomessahan perinteisesti potilaat eivät kauheasti kipua valita. Ja aikaa menee kaikkeen tussaamiseen. Esim. se valtimoverinäytteen otto (ns. arteria-Astrup) - homma on jo parissa minuutissa valmis, kun kaikenlaisten EMLOjen kanssa puleeraamiseen menee toista tuntia.
[/quote]

Se pari minuuttia oli kyllä pisin ikinä kun ensin kokeili hoitaja joka ei onnistunut, lopulta tympääntynyt lääkäri otti ne valtimoveret... Että joku tovi siinä sai olla neulatyynynä :)
[/quote]
Mulla ihan sama! Erikoistuva lääkäri yritti 3 kertaa ennen kuin onnistui. Minä taisin olla jo pyörtynyt siinä vaiheessa. No siinä kävi sitten niin, että keuhkokuvaan laittoivat koska astrupissa jotakin näkyi. Ja turhaan. Olin hyperventiloinut näytteenotto tilanteessa. No ei ihme! :D

Vierailija
65/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys, imukuppiulosautto. Lääkäri vetää imukupista, kätilö työntää vatsan päältä, toinen kätilö huutaa vieressä ponnistaa ponnista, minä ponnistanut kun hullu. Onneksi syntyi terve lapsi.

Vierailija
66/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtuneen ranteen paikalleen laittaminen.
Tai oikeastaan se puudutus ennen sitä, kun neula pistettiin murtumakohtaan.

Vierailija
67/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksiin liittyviä, katetrin laitto, onneksi kesti vain hetken, ja akvarakkuloiden laittaminen joiden piti viedä kipua pois, ei mulla edes ollut kovia kipuja, ja tyhmä annoin ne laittaa "varmuuden vuoksi". 

Hammaslääkäriin sitten liittyy muut, yks takahammas ei enää puutunut millään, ja paikka irtosi aina kun vierestä oli otettu visuri pois, ien jotenkin työnsi sitä paikkaa kai pois. Lopulta pääsin nukutukseen että se hammas otettiin pois, olivat silloinkin tehneet puoli tuntia sen kanssa töitä.

Vierailija
68/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:28"]

Nukutus on aina riski, mutta joku "humautus" tai vahvempi lääkitys olisi monesti potilaalle inhimillisempi.

Löytyykö palstalta lääkäreitä, jotka tietäisivät tähän syyn?

[/quote]

En ole lääkäri, mutta luulen että tuollaisen "humautuksenkin" jälkeen pitäisi periaatteessa pitää potilasta hetken aikaa seurannassa, ja se taas syö aikaa ja rahaa?

Vierailija
69/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoito niin tulehtuneeseen hampaaseen,että olin valvonut 3 vuorokautta ja pakkasessa kävelykin sattui jo niin,että itkin.Juurihoidossa sitten huusin.

Vierailija
70/188 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:29"]Polvesta meni sivuside ja turposi käsipallon kokoiseksi. Tohtori kun rupesi sitten sitä verta ja muuta imemään neulalla pois niin sepä teki aika höpönassua. Väänteli ja käänteli sitä neulaa siellä polven sisällä ja samaan aikaan kertoi että oo ihan rentona vaan ja pidä se jalka rentona. :D Semmonen muistikuva on jäänyt että ei se jalka kyllä rentona pysynyt mitenkään ja ihmettelin että miten helvatissa sen vielä rentona saisi pysymään.
[/quote]

Mulle tehty samankaltainen toimenpide :D polvi h*lvetin kipeä ja koripallon kokoinen ja neulalla imi verta pois polvesta. Ei se kyllä yhtään pienentynyt, mustelmia vaan ilmesty lisää...

Vierailija
71/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala! Minulle ei ole tehty oikein yhtään toimenpidettä elämässäni, joten kivuliaan kokemukseni oli niinkin hurja kuin 5 tikkiä sääreen. Jo tuosta aloin voimaan pahoin enkä pystynyt katsomaan samaan suuntaan. Jo olette viikinkejä, mammat.

Vierailija
72/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lääkäreiden pitäisi ilmottaa jos joku toimenpide tulee olemaan todella kivulias. Osaisi ainakin vähän varautua henkisesti. Usein lääkärit katsovat vain ihmeissään/ärtyneinä kun sattuu.

Vierailija
73/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:40"]Kivuliain ja kamalin lääketieteellinen muttei lääkärin tekemä operaatio on ollut lääkkeellinen raskaudenkeskeytys kotona.
[/quote]
Sama mulla. Kyseessä oli toivottu raskaus, joka päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon = sikiö jäi kuolleena kohtuun, vaikka normaalisti siis vuotaa ulos itsekseen. Lääkkeellinen keskeytys oli tosi kivulias, sikiö tykötarpeineen vuosi ulos useita päiviä... Siihen päälle se henkinen tuska ja suru :(

Vierailija
74/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman puudutusta tehty munasolun punkteeraus. Ihana hoitaja kaivoi jälkeenpäin omasta laukustaan mulle särkylääkettä! Tapahtui yksityisellä lapsettomuusklinikalla Tampereella.

Vierailija
75/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehtuneiden viisaudenhampaiden (2 kpl) poisto. Puudutusaineet tulehtuneeseen kudokseen eivät ilmeisesti toimi niin hyvin normaalisti. Onneksi oli nopea toimenpide (yksityisellä) eli en kauan kärsinyt. Luulin tänän siis olleen jo kivuliasta, mutta olin väärässä.

Noin vuosi siitä vielä kahden (terveen) viisarin poisto (halusin poistattaa ne ennen tulehduksia tai muita vaivoja). Kuvittelin selviäväni helpommalla. Kuvista oli jo päätelty, että tehdään leikkaamalla. Eli ien auki ja kaivetaan hammas esiin ja vedetään pois (näin maallikko kielellä).

Hyvä suunnitelma, mutta ei onnistunut. Juuret olivat niin kippuralla ja syvällä, että hampaita piti porata rikki kaivelun ja turhan vetämisen jälkeen ikenien ollessa auki. Puudutusainekin lakkasi vaikuttamasta muutamaan kertaan ja sitä sain lisää siihen asti, kun jalkani alkoivat vispaamaan ja tärisemään holtittomasti.

Oikeasti tuntui kuin leukaluuta olisi revitty irti. Naamani oli turvoksissa, poski ja leuka sininen pitkän aikaa. Sain kyllä hyvän kipulääke kombon reseptin ja muutaman päivän saikkua.

Vierailija
76/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

* niin hyvin kuin normaalisti...

Vierailija
77/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lobotomia.

Vierailija
78/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt niin epäoikeudellista elämää että en ole ikinä tuntenut kipua missään lääkärissä!

Vierailija
79/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 00:12"]Mun mielestä lääkäreiden pitäisi ilmottaa jos joku toimenpide tulee olemaan todella kivulias. Osaisi ainakin vähän varautua henkisesti. Usein lääkärit katsovat vain ihmeissään/ärtyneinä kun sattuu.
[/quote]
Lääkäri varoitti kyllä hyvin ennen murtuneen ranteen puuduttamista. Oli muutenkin osaava lääkäri.

Vierailija
80/188 |
02.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humautus ei monestikaan ole järkevää/mahdollista, koska toimenpide vaatii potilaan ko-operaatiota. Esim. kun nielua sörkitään täytyy ihmisne pysyä paikoillaan ja kyetä sylkemään ja nielemään ja pitämään kieli alhaalla jne. Ja esim. kolonoskopiassa kipu on tärkeä viesti. Sillä tähystimellä saa kyllä suolen puhkaistua, toisaalta taas hissuttelemalla hommasta ei tule mitään. Eli välillä sitä skooppia joutuu tunkemaan suoleen aika voimallakin, jotta tutkimus onnistuu, mutta kun potilas älähtää niin tietää että nyt ei vaan voi enää työntää vaan täytyy keksiä jotain muuta. Sitten taas jos miettii jotain polvipunktiota niin kipua aiheuttaa useinkin se nesteen/veren pois imeminen. Eli toimenpiteen kivuttomaksi tekeminen vaatisi spinaalipuudutuksen (sattuu yhtä lailla ja rikinä mm. keskushermostoinfektio, monen päivän hedari) tai jonkinlaisen kattavan perifeerisen puudutuksen mikä taas tarkoittaisi lukuisia neulanpistoja syvälle päähermojen lähistölle tai nukutuksen, joka on tietty aivan ylimitoitettu toimenpide tällaisessa asiassa, ottaen huomioon sekä siihen liittyvät riskit että ajan että työvoiman tarpeen että kustannukset.

Itse muuten kammoan eniten hammashoitajaa/suuhygienistiä. Mulla on vihlovat hampaat ja se ilmaa puhaltava vehje on suoraan saatanasta, mikään ei satu niin paljon kuin se ilmavirrasta aiheutuva läpi leukaluun ja kasvojen iskevä kylmänviiltävä kipu, kuin jäinen puukon terä iskettäisiin naamaan. Viisaudenhammasoperaatiot, murtuneet luut ym eivät ole olleet mitään verrattuna siihen kun hammashoitaja töhöttää ilmaa suoraan vihlovaan hampaaseen. Ja monesti se imunkin aiheuttama ilmavirta saa vihlomista aikaan.