Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesco- ja/tai polovegetaristi, miksi sanot itseäsi kasvissyöjäksi?

Vierailija
17.06.2015 |

Kana ja kala ovat eläimiä, eli en ymmärrä miksi niitä kuluttava ihminen sanoo itseään kasvissyöjäksi. Ehkä vielä jos niitä syö todella harvoin, mutta tiedän ihmisiä joiden viikottaiseen ruokailuun kuuluu kana ja kala, ja he sanovat itseään kasvissyöjiksi.

Miksi mua kiinnostaa? Koska olen useasti saanut etukäteen tilattuna kasvisruokana kalaa tai kanaa. Kun kuulemma tarjoilijan äidin naapurin serkku syö aina kalaa vaikka on kasvissyöjä. Ärsyttää.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni silloin ei ole kasvissyöjä jos silloin tällöin syö kanaa ja kalaa. Silloin ei vain syö punaista lihaa. Kasvissyöjä ei syö lihaa. Mielestäni kana on lihaa ja jos sit syö niin ei ole kasvissyöjä. 

Vierailija
2/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyselen av:lla koska aihe on ilmeisesti aika vaikea. Olen kerran kysynyt yhdeltä kaverilta tästä, ja hänen vastauksensa oli "no anteeks vaan ihan vitusti että syön kalaa". Otan nuo mieluummin  netissä kuin kavereilta.

Kyse ei siis ole siitä mitä syö, vaan siitä miksi kutsuu itseään joksikin mitä ei minun mielestäni parhaalla tahdollakaan ole. Tähän haluaisin sen vastauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:28"]

Mielestäni silloin ei ole kasvissyöjä jos silloin tällöin syö kanaa ja kalaa. Silloin ei vain syö punaista lihaa. Kasvissyöjä ei syö lihaa. Mielestäni kana on lihaa ja jos sit syö niin ei ole kasvissyöjä. 

[/quote]

Eli jos syö kasvissyöjäksi ryhdytyään kerran puolikkaan makkaran, kasvissyöjän status menee iäksi?

Vierailija
4/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Olen ihan samaa mieltä, en sanonut itseäni vegaaniksikaan vaikken käyttänyt mitään maitotuotteita tai munia ja 99 % ajasta vältin eläinperäisiä lisäaineita.

Pointti lähinnä se, että jos kerran vuodessa vaikka juhannuksena maistaa miehen lautaselta kalaa tai Japanissa käydessä syö kerran sushia jossa on kalaa, ymmärrän paremmin miksi identifioituu kasvissyöjäksi, vaikken itse tuolla ruokavaliolla sitä tekisi. 

Nyt kyse kuitenkin ihan iloisesti kalaa ja kanaa syövistä ihmisistä.

Vierailija
5/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärränkin tuon. On jotenkin helpompi esim. perustelulle mikset ota makkaraa tai pihviä heittää että olen kasvissyöjä, kuin alkaa selittää että syön kasviksia ja joskus kyllä kalaakin tms. 

Ja kun toisaalta se kasvissyöjä terminä muutenkaan ei vielä kerro kovin paljoa siitä mikä ruokalijalle käy ja mikä ei. On vegaaneja, on laktovegetaareja, lakto-ovoja. Aika usein siihen törmää että ei ole pyydetty muuta kuin kasvisvaihtoehto, ja sitten oletetaan että munat ja maito on ok, mutta sitten osalle munat onkin ehdoton ei tai munat ja maito.

Vierailija
6/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:31"]

[/quote]

Eli jos syö kasvissyöjäksi ryhdytyään kerran puolikkaan makkaran, kasvissyöjän status menee iäksi?

[/quote]

Ei ehkä iäksi mutta jos VIIKOITTAIN syö kanaa ja kalaa niin se e ole kasvissyöntiä. 

Vierailija
7/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:32"]

Tavallaan ymmärränkin tuon. On jotenkin helpompi esim. perustelulle mikset ota makkaraa tai pihviä heittää että olen kasvissyöjä, kuin alkaa selittää että syön kasviksia ja joskus kyllä kalaakin tms. 

Ja kun toisaalta se kasvissyöjä terminä muutenkaan ei vielä kerro kovin paljoa siitä mikä ruokalijalle käy ja mikä ei. On vegaaneja, on laktovegetaareja, lakto-ovoja. Aika usein siihen törmää että ei ole pyydetty muuta kuin kasvisvaihtoehto, ja sitten oletetaan että munat ja maito on ok, mutta sitten osalle munat onkin ehdoton ei tai munat ja maito.

[/quote]

Kansainvälinen kasvissyöjäliitto määrittelee kasvissyöjän lakto-ovo-vegetaristiksi. Jos ei halua maitoa ja munia - kuten minä nykyään - se tulee ehdottomasti mainita erikseen. Vaikka maito ei ole kasvis, se on kuitenkin länsimaisen vallitsevan käsityksen mukaan ok.

Kanaa ja kalaa syöville on kuitenkin ne pesco- ja pollovegetaristi-termit.

Vierailija
8/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Viiminen kappale - se on sitten oma vika. Jos et tarkenna mikä kaikki on kiellettyä niin sitten se on voivoi. Jos maito ja munat ei ole ok niin varmasti tiedostat että ne ei ole LIHAA ja silloin tulisi tarkentaa mitä kaikkea et voi syödä. Ihan niinkun allergikot tekee. Ei maitoallergikko unohda ilmoittaa allergiasta ja toivo että sieltä tulee maidotonta eikä pelkästään hylaa.

Vierailija
9/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, ettei tarvi selittää juurta jaksain. Yleensä sanon kyllä kasvis/kala, vaikka syön myös riistaa.

Vierailija
10/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon kyselijöille, joko että meidän perhe ei syö lihaa (syömme kalaa mutta emme lihaa) tai vain että olemme kasvissyöjiä. Jos on työn puolesta jotain koulutuksia ym. laitan yleensä ilmoittautumislomakkeeseen rastin kohtaan kasvissyöjä. Paljon helpompaa kuin kirjoittella pitkiä sepustuksia mitä syön ja mitä en.  Ja kaikki tämä siksi, etten viitsi tehdä syömisistäni numeroa. Jos sanon jollekkin olevani pescovegetaristi, tämä aiheuttaa vain ihmettelyä. Termi ei ole edes suurimmalle osalle keittiö- ja ravintolatyöntekijöistä tuttu, saatika sitten ihan tavallisille ihmisille. Joten pääsee helpommalla, jos sanoo olevansa kasvissyöjä. Tällöin voi myös olla varma, että tarjottava ruoka on itselle sopivaa.

Vierailija
11/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mielestäni on naurettavaa sanoa itseään kasvissyöjäksi, mutta silti useimmiten valita lautaselleen kalaa tai kanaa. Suosisi edes sitä rehellistä kasvisruokaa ja silloin tällöin tai poikkeustapauksissa söisi kalaa/kanaa.

Vierailija
12/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kalaa ja kasviksia. En ole kasvissyöjä. Tilanteessa, jossa etukäteen kysytään ruokavalio, on yksinkertaisesti pyytää kasvisruoka. Syön toki sitten minulle varatut kasvikset, mutta jos kalaa on tarjolla, saatan kysyä riittääkö minullekin.

Pescovegejä on minun tuttavapiirissäni paljon, eli tämä on aika luonnollista, että menevät ruokavaliot sekaisin. Vähemmän on niitä, jotka ovat vain kasvissyöjiä.

Vierailija
13/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:37"]

[/quote]

Viiminen kappale - se on sitten oma vika. Jos et tarkenna mikä kaikki on kiellettyä niin sitten se on voivoi. Jos maito ja munat ei ole ok niin varmasti tiedostat että ne ei ole LIHAA ja silloin tulisi tarkentaa mitä kaikkea et voi syödä. Ihan niinkun allergikot tekee. Ei maitoallergikko unohda ilmoittaa allergiasta ja toivo että sieltä tulee maidotonta eikä pelkästään hylaa.

[/quote]

Noin itsekin vähän ajattelen, mutta törmäsin kerran itse tällaiseen tapaukseen kun järjestin juhlia. Olin olettanut tosiaan että kasvisruoka on ruokaa jossa ei ole mitään ainetta mihin eläimiä on tarvinnut tappaa, eli ei lihaa, kalaa, kanaa, rapuja. Sain muutamankin valistavan saarnan siitä miksi maito ja munat ei käy. Eräs tuli kiivaasti kertomaan että tiedänkö miten lehmiä täytyy pitää jatkuvasti tiineenä ja vieroittaa niiden vasikat liian aikaisin että saadaan maitoa! lisäksi urosvasikat joutuu lihantuotantoon, joten lakto-vegetarismissa ei ole mitään järkeä ollenkaan, sekin on eläinten tappamisen tukemista. Toinen taas saarnasi munantuotannon eettisistä epäkohdista. Tuli olo että anteeksi että edes yritin, ehkä ensi kerralla en.

Vierailija
14/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:43"]

[/quote]

[/quote]

Noin itsekin vähän ajattelen, mutta törmäsin kerran itse tällaiseen tapaukseen kun järjestin juhlia. Olin olettanut tosiaan että kasvisruoka on ruokaa jossa ei ole mitään ainetta mihin eläimiä on tarvinnut tappaa, eli ei lihaa, kalaa, kanaa, rapuja. Sain muutamankin valistavan saarnan siitä miksi maito ja munat ei käy. Eräs tuli kiivaasti kertomaan että tiedänkö miten lehmiä täytyy pitää jatkuvasti tiineenä ja vieroittaa niiden vasikat liian aikaisin että saadaan maitoa! lisäksi urosvasikat joutuu lihantuotantoon, joten lakto-vegetarismissa ei ole mitään järkeä ollenkaan, sekin on eläinten tappamisen tukemista. Toinen taas saarnasi munantuotannon eettisistä epäkohdista. Tuli olo että anteeksi että edes yritin, ehkä ensi kerralla en.

[/quote]

Uskomatonta että ihmiset jotka ovat noin tosissaan ja tulistuneita asiasta, eivät sitten osaa tarkentaa että mitä syövät! Sanon tämän uudelleen : heidän oma vikansa. Itse syön munia mutta en maitoa, jos tilaan kasvisruuan niin olen aina iloisesti yllättynyt jos erikseen tarkistetaan saako käyttää maitoa tai munia, jos niitä en syö niin sanon siitä kyllä. Muuten oletan siellä olevan maitoa tai munia jos ne reseptiin kuuluu. 

Vierailija
15/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:43"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Erikoista. Se on ihan totta ettei lakto-ovoilussa ole "järkeä" samalla tapaa kuin veganismissa koska vasikat tapetaan maidon takia, mutta pyydä vegaaniruokaa sitten. 

Vierailija
16/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:41"]

Minä sanon kyselijöille, joko että meidän perhe ei syö lihaa (syömme kalaa mutta emme lihaa) tai vain että olemme kasvissyöjiä. Jos on työn puolesta jotain koulutuksia ym. laitan yleensä ilmoittautumislomakkeeseen rastin kohtaan kasvissyöjä. Paljon helpompaa kuin kirjoittella pitkiä sepustuksia mitä syön ja mitä en.  Ja kaikki tämä siksi, etten viitsi tehdä syömisistäni numeroa. Jos sanon jollekkin olevani pescovegetaristi, tämä aiheuttaa vain ihmettelyä. Termi ei ole edes suurimmalle osalle keittiö- ja ravintolatyöntekijöistä tuttu, saatika sitten ihan tavallisille ihmisille. Joten pääsee helpommalla, jos sanoo olevansa kasvissyöjä. Tällöin voi myös olla varma, että tarjottava ruoka on itselle sopivaa.

[/quote]

Miksi se on "numeron tekemistä" jos sanoo ettei syö punaista lihaa (ja ilmeisesti ei lintua)?

Vierailija
17/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:41"]

Syön kalaa ja kasviksia. En ole kasvissyöjä. Tilanteessa, jossa etukäteen kysytään ruokavalio, on yksinkertaisesti pyytää kasvisruoka. Syön toki sitten minulle varatut kasvikset, mutta jos kalaa on tarjolla, saatan kysyä riittääkö minullekin. Pescovegejä on minun tuttavapiirissäni paljon, eli tämä on aika luonnollista, että menevät ruokavaliot sekaisin. Vähemmän on niitä, jotka ovat vain kasvissyöjiä.

[/quote]

Onpas muikeaa ensin nähdä vaivaa ja tehdä erikseen kasvisruokaa ihmiselle, joka syö sen ja siirtyy sen jälkeen sekasyöjien tarjottavien kimppuun......

Eikö juuri noiden tilanteiden varalle voisi sanoa että kala on ok, ettei tarvitsisi turhaan tehdä erikseen?

Vierailija
18/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut yleensä sanovat minua kasvissyöjäksi, itse korjaan, että en syö punaista lihaa.

Vierailija
19/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 15:41"]Minä sanon kyselijöille, joko että meidän perhe ei syö lihaa (syömme kalaa mutta emme lihaa) tai vain että olemme kasvissyöjiä. Jos on työn puolesta jotain koulutuksia ym. laitan yleensä ilmoittautumislomakkeeseen rastin kohtaan kasvissyöjä. Paljon helpompaa kuin kirjoittella pitkiä sepustuksia mitä syön ja mitä en.  Ja kaikki tämä siksi, etten viitsi tehdä syömisistäni numeroa. Jos sanon jollekkin olevani pescovegetaristi, tämä aiheuttaa vain ihmettelyä. Termi ei ole edes suurimmalle osalle keittiö- ja ravintolatyöntekijöistä tuttu, saatika sitten ihan tavallisille ihmisille. Joten pääsee helpommalla, jos sanoo olevansa kasvissyöjä. Tällöin voi myös olla varma, että tarjottava ruoka on itselle sopivaa.

[/quote]
Kala on lihaa. Ei se varmaan kasviksistakaan koostu?

Vierailija
20/52 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kalaa, äyriäisiä, kananmunaa, maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä, viljoja, yms. Mutta en lihaa.

Luulen että määritelmä "kasvissyöjä" tässä tapauksessa tulee niiltä lihansyöjiltä. Lihansyöjät vaikuttavat olevan -sori vaan- jotenkin rajoittunutta porukkaa. Esim. mun sukulaiset kertovat kaikille suureen ääneen että olen "kasvissyöjä", tyyliin "sillä on niin niin rajoittunut ruokavalio, mitään ei oikein voi syödä". Näin sanoo myö se sukulainen, joka ei lähes koskaan osta lihaa kotiin, saati syö lihaa ravintolassa, mutta mässyttää makkaraa (joka on enimmäkseen vehnäjauhoa).

Lihansyöjille se lihansyöminen tuntuu vaan olevan jotenkin järkyttävän maailmaa mullistava juttu.

En osaa selittää, koska en kuulu tähän porukkaan. Olen ihminen joka syö kalaa, jos sitä on, mutta jos ei ole voin syödä omeletin, juustosalaatin, katkarapuja tai jotain kasvisruokaa, mulle käy elävä ravinto ja vegaaniruokakin ilman että tarvitsee asiasta nostaa hirveetä numeroo.

Sen sijaan jos sukulaisten kaapista on makkara loppu niin se on katastrooffi numero yksi. Siksi oletan että heille ihminen joka ei syö lihaa on määriteltävä "kasvissyöjäksi".