Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako jonkun vaimo oma-aloitteisesti

Vierailija
24.08.2012 |

-vaihtaa öljyt autoon

-leikata nurmikon

-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat

- tyhjentää räystäät roskista

- vaihtaa sulakkeet

- korjata ja huoltaa lasten pyörät

- korjata lasten radio- ohjattavat lelut

- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa

- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen

- rakennella lasten kanssa pienoismalleja

- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.

- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat

- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms

- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa

Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan vaihtanut öljyjä autoon, en tiedä onko mieskään, kumpikaan meistä ei käytä aikaansa vapaaehtoisesti moiseen.

Kumpikin meistä osaa leikata nurmikon, minä paremmin, olen sitä lapsesta asti tehnyt.

Minä pesen ikkunat, en mitenkään mielelläni, mutta jos on pakko, mies ei ole pessyt kuin aikoinaan poikamiesboxissaan.

Räystäiden putsaamiseen en ryhdy korkeanpaikan kammosta johtuen, mutta eihän siihenkään tarvita mitään mikä vaan miehellä on.

Sulakkeiden vaihto... miten joku muka ei osaisi? Kyllä se on oma-aloitteisesti jonkun aina tarpeen vaatiessa tehtävä.

Pyörien korjaaminenkaan ei ole mitään sellaista mitä kumpikaan haluisi vapaaehtoisesti tehdä, pikkujutut voi toki itse tehdä.

Lasten lelujen korjaaminen on yleensä mun hommaa, mut en minä niitä ala juottamaan tms. kun ei ole sellaisia työkaluja.

Huoltomaalauksia tekee meillä molemmat, ei ole kovin vaikea homma sekään.

Kodinkoneiden vaihtaminen jää yleesä miehen hommaksi, vaikka ei hänkään ole mikään ammattilainen, yleensä joku ammatti-ihminen ne tekee, koska mieskin haluaa että ne on varmasti oikein ja turvallisesti laitettu.

Lapset ei rakentele vielä pienoismalleja, mutta kyllä se varmaan mun hommiksi jäisi.

Kaatopaikka reissuja tehdään molemmat, meillä kun ei ole peräkärryä, peräkärryn kanssa en ole koskaan kokeillut ajaa. Mutta kyllä farmarin perään osaan laittaa tavaraa ja viedä oikeaan paikkaan.

Auton renkaiden vaihtoa en ole koskaan kokeillut, mutta osaisin varmasti jos pakko olisi, mieskään ei halua tehdä sitä itse.

Meillä ei kumpikaan ole niin kiinnostunut autojen tai mopojen korjaamisesta että paljoakaan viitsisi tehdä, mies tekee jotain pientä.

Minä olen vastuussa kaikesta elektroniikasta, hankin ja asennan käyttöön, samoin oli meillä lapsuuden kodissa, isäni ei osaisi varmaan tietokonetta laittaa päälle vaikka olisi henki kyseessä, häntä ei kiinnosta moiset yhtään.

Meillä minä teen yleensä lähes kaiken remontoinnin, tapetoin ja olen myös kaakeloinut keittiömme välitilan. Äitini kanssa jo lapsena tapetoin, ja äitini kaakeloi koko kylpyhuoneen ja keittiön välitilan aikoinaan.

Minä vaihdan rannekellojen patterit, ja yleensäkin hoidan kaikki muut mihin pitää vaihtaa pattereita paitsi palohälyttimet, ne mies haluaa hoitaa itse, kun on turvallisuusalan ihminen. Minä pidän huolen kameroista (ja kuvaamisesta, mies kuvaa vaan omalla kännykällään)

Minä hoidan pihatöistä suurimman osan, eli teen ja huollan kukkapenkit, huollan sora-alueet.. Mies saa tehdä lumityöt, minun voimani ei siihen riitä.

Minä teen kaikki kotityöt yleensä yksin, tiskaan (ei tiskikonetta), pesen pyykit (ei kuivaajaa), imuroin (mies joskus imuroi), pesen lattiat, pyyhin pölyt, pesen ikkunat, pesen vessan ja kylppärin (joskus mies tai lapsi), pesen matot, käyn kaupassa, ostan kaikkien vaatteet, järjestelen kaapit, laitan lasten pieneksi jääneet vaatteet pois, teen ruuat, ja hoidan lapsia suurimman osan aikaa. Mies hoitaa lemmikit, vie roskat ja auttaa lastenhoidossa kun ei ole töissä.

Eipä kai sitä mikään työ ole sellaista mitä ei osaisi kuka tahansa tehdä jolla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa, en usko että kovin montaa hommaa tehdään sukupuolielimillä.

Kyse on kai enemmän siitä mitä kukin viitsii tehdä, tai kenen on pakko jotain tehdä.

Vierailija
62/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(molempien tahdosta), joten suurinta osaa noista hommista ei ole. Ikkunat pesen minä. Mies ei myöskään osaa eikä yritä korjata leluja, autoa, pyöriä, kodinkoneita, mopoja, mitään tai vaihtaa öljyjä autoon. Renkaanvaihtoon viemme auton about vuorotellen huoltamoon. Mies ei tee mitään kodin pieniä korjaushommia. Minä tai isäni laittaa taulut seinälle. Minä maalaan, jos haluan maalia seinään.

Tietokoneen ja tv:n mies on valinnut pitkällisen harkinnan tuloksena, kiitos hänelle siitä. Onneksi hän kuitenkin myös pyykkää, kokkaa, siivoaa jne. oma-aloitteisesti vähintään yhtä paljon kuin minä. En ihan pitäisi tuota elektroniikan valintaa riittävänä kotitöiden tekemisenä toiselta. Minä sitävastoin hoidan lasten vaatehankinnat täysin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vaihtaa öljyt autoon (olen vaihtanutkin, mutta nyt ei vaihda kumpikaan, vaan auto menee merkkihuoltoon)

-leikata nurmikon (enimmäkseen ollut minun hommia + pensasaidan leikkuu, paitsi yksi korkea aita, jonne en yletä tikkaillakaan)

-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat (mies ei ole ikinä pessyt ikkunoita eli minä pesen)

- tyhjentää räystäät roskista (osaisin tehdä, mutta mies on hoitanut tämän)

- vaihtaa sulakkeet (osaan vaihtaakin, mutta yleensä nykyään joka paikassa on ne pikakytkimet)

- korjata ja huoltaa lasten pyörät (en korjaa enkä huolla)

- korjata lasten radio- ohjattavat lelut (niitä ei ole)

- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa (minä olen hoitanut meillä kaikki maalaustyöt, juuri pintaremontoin itse yhden lastenhuoneista eli maalasin seinät ja laitoin lattian)

- vaihtaa rikki menneen kodinkoneen tai kylpyhuoneen kalusteen (en tee, koska usein koneet ovat raskaita, monesti olen kyllä apuna ollut)

- rakennella lasten kanssa pienoismalleja (jaa, että mies rakentaisi jotain, salli minun nauraa. Minun hommiani tämäkin)

- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. (oksat jäävät omaan käyttöön, roskat hoidan minä pois+kierrätyksen)

- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat (en vaihda, mutta osaan)

- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms (en yleensä korjaa)

- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa (joo, meikän tehtävä. Mies ei ymmärrä yhtään mitään elektroniikasta. Jos en jotain itse osaa, kiikutan se liikkeeseen tai jollekin, joka osaa)

Tämän lisäksi hoidan kaupassakäynnit, lasten asiat (hammaslääkärit, neuvolat, vaateostokset,uimakoulut,vanhempainillat yms), ruuanlaiton, siivoukset, pyykit, lahjojen ostot ja sosiaaliset kanssakäymiset, juhlienjärjestelyt, joululahjat ja -kortit, vaatteiden korjaukset, lasten haavat ja nirhaumat, lasten hygienian ja hiuksien laiton, aikataulutukset ja kuljetukset harrastuksiin sekä teen vielä töitä kotona sekä muutamia reissuhommia ajoittain.

Miehen urakka: Noiden muutamien kohtien lisäksi, mitä en siis minä tee, on urakkana: oma työ (toisinaan erittäin vaativa ja vie aikaa, mutta on myös helpompia päiviä), syöminen, nukkuminen, tv:n katsominen sekä nuorimmaiselle iltasadun lukeminen. Talvella lumityöt (koneella tehtävä).

Vierailija
64/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kai sitä mikään työ ole sellaista mitä ei osaisi kuka tahansa tehdä jolla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa, en usko että kovin montaa hommaa tehdään sukupuolielimillä.

Kai tässä aloittaja halusi korostaa miehisiä "erityistaitoja", joita naisella ei ole. Kyse lienee kuitenkin totutuista roolimalleista ja kulttuurisista odotuksista, jotka ilmeisesti ainakin ap:n kotona noudattavat normatiivista kaavaa.

Se yllä kirjoittanut isän tyttö

Vierailija
65/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vaihtaa öljyt autoon: en varmaan osaisi, mutta en kyllä meillä ajakaan autoa.

-leikata nurmikon: osaan, mutta se on miehestä mukava homma.

-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat: jep

- tyhjentää räystäät roskista:juu

- vaihtaa sulakkeet: juu

- korjata ja huoltaa lasten pyörät: tarvittaessa, huollan omanikin.

- korjata lasten radio- ohjattavat lelut: tilanne ei ole tullut eteen. En silti pidä varsinaisesti kotityönä.

- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa: toki

- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen: hmm, voi olla, ettei tähän riittäisi voimat yksin

- rakennella lasten kanssa pienoismalleja: ei ole kotityö, tottakai osaisin

- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms: en tiedä osaisinko ajaa peräkärryä, eli vastaan tähän ei.

- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat: tähänkin vastaan ei.

- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms: ei meillä kyllä mieskään autoa korjaa.

- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa: hmm mitkähän elektroniikka-asiat? Saan kyllä koneet kiinni ja toimimaan, ja jos joku menee rikki, voin ostaa kaupasta uuden.

Mutta kuten moni on sanonut, eivät nämä ole jokapäiväisiä askareita, joita on pakko tehdä päivästä toiseen.

Oma mieheni kyllä tekee niitä kanssani. Hän hoitaa pyykkiä, minä siivoan ja laitan ruokaa. Mies vie usein roskia ja siivoaa pihaa.

Vierailija
66/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoa

Lapseni ovat aikuisia

Minä, nainen, olen kouluttautunut aikanaan entisöijämaalariksi, joten kodin nikkarointi ja maalaus hoituvat minulta näppärämmin.

Osaan myös itse viedä kodin elektroniikan kierrätykseen/korjattavaksi.

Vierailija
67/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan noista useamman homman kuin mieheni osaa. Kaiken oppii harjoittelemalla. Kerrostalossa ei onneksi tarvitse esim. puhdistaa räystäitä (mikä siinä nyt voi olla niin vaikeaa: tikkaat pystyyn ja putsaamaan...)

Vierailija
68/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaa öljyt autoon (osaan, mutta yleensä riittää huollon yhteydessä tehtynä, ajetaan niin vähän) -leikata nurmikon (olen aina sen leikannut, samoin leikannut pensasaidat ja köynökset, oensaat, ruusut) -pestä kaksikerroksisen talon ikkunat (olen ne aina pessyt, mies ei edes osaa avata kaikkai ikkunoita)- tyhjentää räystäät roskista (huoltoyhtiö tekee) - vaihtaa sulakkeet (monerneissa suleketauluissa ei niitä ole, mutta osaan vaihtaa lositeputkilamppujen sulakkeet myös) - korjata ja huoltaa lasten pyörät (tän osaan vanhana pyöräilijä hyvin)- korjata lasten radio- ohjattavat lelut (yleensä osaan, tai jää korjaamatta) - huoltomaalata piharakennuksia ja taloa (huoltoyhtiö tekee, sisämaalaukset olen tehnyt) - vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen ( palvelun saa kodinkoneliikkeestä, tai muun rahalla puusepältä) - rakennella lasten kanssa pienoismalleja (kyllä ja maalat ne myös) - viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.(taloyhtiö tilaa lavan) - vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat (olen tehnyt, nyt sen tekee huoltamo) - ylipäätään korjata autoa (huoltoon vaan ), ruohonleikkuria (osaan ja trimmerin myös), polkupyöriä, mopoja yms - pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa (juu, päivitän ja korjaan). Lisäski hoidan pankkiasiat, lainat, yms. Ompelen, säilön, ja teen käsitöitä) Onneksi mies on näppärä keittiössä, sillä päivätyön ja luottamustointen takia päivittäisiin kotitöihin ei jää paljon aikaa

Vierailija
69/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silloin harvoin, kun sen saa käyntiin, niin pesee tasan omia kalsareita ja sukkia. Pyörittää tyhmänä vaikka puolikkaan koneen, vaikka kaappi pursuaisi muutakin likaista.

Ja imurin varteen on tarttunut 20 vuoden aikana alle 10 kertaa. Oikeasti! Ja jälki on niin huonoa, että saa vetää itse saman tien perästä=(

Vierailija
70/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äivätyön ja luottamustointen takia päivittäisiin kotitöihin ei jää paljon aikaa ( ja sen vietän mieluummin lapsen kanssa olemiseen)

Vierailija
71/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin ihmettelen missä on päivittäiset hommat, osaatko tiskata, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, vaihtaa vaipat omatoimisesti? Osaatko ostaa lapsille (tai edes itsellesi) vaatteita, käydä ruokakaupassa, vanhempainilloissa, maksaa laskut omatoimisesti?

noiden lisäksi meillä minä

-vaihtaa öljyt autoon

tilaan tämän huoltamolta ja myös vien ja haen auton sekä maksan siitä

-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat

pesen ikkunat tai sitten niitä ei pese kukaan

- vaihtaa sulakkeet

tämän teen itse tai mies tekee tai sitten kilautan kaverille...

- korjata ja huoltaa lasten pyörät

jos on pakko, osaan. Osaan myös ostaa palvelun.

- korjata lasten radio- ohjattavat lelut

rikkimenneitä koraa kukaan, heitetään roskiin...

- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen

en osaa eikä osaa mieskään.

- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat

ostan palvelun, maksan sen ja vien ja noudan auton ihan itse

- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa

osaan, mutta sen tekee mies. Osaan myös vaihtaa lamput, mutta senkin tekee mies.

Työnjako perheittäin riippuu siitä, mikä missäkin on hyvä. Se tekee, joka ehtii tai jota ekana ärsyttää, nalkuttaa ei tarvi. Jos vaimosi on tyytyväinen niin loistohomma. Itse en olisi tuolla työnjaolla.

Vierailija
72/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän perheessä teen pääsääntöisesti juuri minä ne asiat. Mies on vaan olemassa.

Vierailija
73/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että naiset vaan jättää jotain juttuja miehille, että niilläkin olis jotain tekemistä. Ei voi verrata nykyaikaa siihen mitä oli ennenvanhaan kun oli pellot ja elukat hoidettavana eikä koneita ollut ulko- eikä sisätöissä apuna.

Nykyajan miehet retostelee jollain auton korjaamisella :)

Vierailija
74/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vaihtaa öljyt autoon kyllä

-leikata nurmikon teen sen aina

-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat teen sen aina

- tyhjentää räystäät roskista kyllä

- vaihtaa sulakkeet kyllä

- korjata ja huoltaa lasten pyörät huoltaa kyllä, korjaamisesta en osaa sanoa

- korjata lasten radio- ohjattavat lelut en

- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa kyllä

- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen en

- rakennella lasten kanssa pienoismalleja kyllä

- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. kyllä ja teenkin sen lähes aina, peräkärryhommat onnistuu siis, myös peruuttaminen, sehän tässä oli pointti...

- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat kyllä

- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms jonkin verran

- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa en tyodellakaan

Vierailija
75/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako mies:

- ilmoittaa lapsen kaverisynttäreille, hankkia lahjan, pukea lapsen asianmukaisesti ja huolehtia oikeaan paikkaan ajallaan

- ostaa lapselle uusia vaatteita

- hankkiutua eroon vanhoista vaatteista (roskiin, kiertoon, säästöön, myyntiin)

- sisustaa kotia (verhot, sisustustyynyt,pöytäliinat, kyntiilät jne. joita ilman monesta miehestä koti tuntuisi karulta)

- pitää mielessä kuka on kutsunut meidät viimeksi kylään ja kenet meidän pitäisi kutusa

- pitää mielessä että enon vaimo on keliaakikko ja siskon miehen lapsi on kasvissyöjä

Ja osataanhan me naiset myös

- laittaa ruokaa joka päivä

- hoitaa haavoja, hoivata vatsatautipotilasta, helpottaa kuumeilijan oloa jne

- paikata vaatteita ja tehdä muita käsitöitä

- pitää huolta kasveista sisällä ja ulkona

- silittää ja mankeloida

- suhtautua sosiaalisesti vieraisiin ihmisiin

- keskittyä yhtä aikaa moneen asiaan

Vierailija
76/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä aloittaja halusi korostaa miehisiä "erityistaitoja", joita naisella ei ole. Kyse lienee kuitenkin totutuista roolimalleista ja kulttuurisista odotuksista, jotka ilmeisesti ainakin ap:n kotona noudattavat normatiivista kaavaa.

Se yllä kirjoittanut isän tyttö

kodeissa ja perheissä on usein muitakin töitä, kuin ne pesukoneen täyttö, silitys yms. Jos yhdessä sovitaan mitä kukin tekee ei tarvitse marista. Älyttömän usein tällä palstalla naiset ruikuttavat jostain siivouksesta. Uskon, että heidän miehensäkin tasapuolisesti tekevät kodin ja perheen eteen jotain. Naisten ruikutus on silti vakio!!! Tästä on muuten olemassa myös tutkimus. Naiset katsokaa peiliin! meillä on vaimon kanssa selkeästi sovittu mitä kumpikin tekee, että myös molemmille jää vapaa- aikaa.

Minä tyhjään myös tiskikonetta yms. ,kunhan vain olen kotona. Matkustan työkseni ja siksi se ei ole joka päivä mitenkään mahdollista. AP

Vierailija
77/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako mies:

- ilmoittaa lapsen kaverisynttäreille, hankkia lahjan, pukea lapsen asianmukaisesti ja huolehtia oikeaan paikkaan ajallaan

- ostaa lapselle uusia vaatteita

- hankkiutua eroon vanhoista vaatteista (roskiin, kiertoon, säästöön, myyntiin)

- sisustaa kotia (verhot, sisustustyynyt,pöytäliinat, kyntiilät jne. joita ilman monesta miehestä koti tuntuisi karulta)

- pitää mielessä kuka on kutsunut meidät viimeksi kylään ja kenet meidän pitäisi kutusa

- pitää mielessä että enon vaimo on keliaakikko ja siskon miehen lapsi on kasvissyöjä

Ja osataanhan me naiset myös

- laittaa ruokaa joka päivä

- hoitaa haavoja, hoivata vatsatautipotilasta, helpottaa kuumeilijan oloa jne

- paikata vaatteita ja tehdä muita käsitöitä

- pitää huolta kasveista sisällä ja ulkona

- silittää ja mankeloida

- suhtautua sosiaalisesti vieraisiin ihmisiin

- keskittyä yhtä aikaa moneen asiaan

Minun mieheni tekee myös noita kaikkia.

Vierailija
78/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä yks miespuolinen collega sanoi aina kaks kertaa vuodessa vaihdettuaan vaimon autoon renkaat, että nyt voi taas sen varjolla maata puol vuotta sohvalla. Huumorilla toki mutta totta toinen puoli.

Vierailija
79/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotitöitä ja perheeseen liittyviä "huoltotöitä" kuin mieheni. Voidaan ruveta vaikka minuutteja laskemaan niin taatusti se olen minä joka on plussan puolella tässä.

Asumme kerrostalossa, joten noita "miesten töitä" on vähemmän. Mies hoitaa enemmän kauppa-asioita, auton huoltoa ja pientä remppaa mutta minä hoidan 95% kaikki päivittäiset asiat. Hän ei ymmärrä mitään päivittäisestä siivoamisesta, vaatehuollosta ja esimerkiksi vessaa ei ole pessyt varmasti koskaan.

Tämän takia teen paljon vähemmän töitä kodin ulkopuolella, joten minulla on enemmän aikaa perheen asioihin. Tavallaan siis mies maksaa lompakollaan noista kotitöistä ja se on ihan ok. En missään nimessä suostuisi tekemään saman verran palkkatöitä kuin hän ja hoitamaan kotiasioita yksin.

Vierailija
80/86 |
25.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako toi "elektroniikka-asioiden" ajatasalla pito sitä, että käy ostamassa uuden telkkarin? :D onpa siinä taito : DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan