Osaako jonkun vaimo oma-aloitteisesti
-vaihtaa öljyt autoon
-leikata nurmikon
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat
- tyhjentää räystäät roskista
- vaihtaa sulakkeet
- korjata ja huoltaa lasten pyörät
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.
- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat
- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms
- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa
Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.
Kommentit (86)
istummeko me koko talven pimeässä, jos sulakkeet ovat sattuneet palamaan? Ai, pitäisikö nurmikko leikata joskus? Toi maalaushomma on hauska, vie varmaan tosi paljon aikaa vuosittain...
No joo, mä siis huolehdin kaikesta, käyn töissä, teen kotihommat, teen omakotitalon työt. Pakko vähän ulkoistaa, esim. renkaita en viitsi enää alkaa itse vaihtamaan, kun ei se ulkoistettunakaan paljoa maksa. Juuri tuossa kaadoin pihalta pari pientä puuta, pilkoin ja hoidin eteenpäin.
Helpompaa tämä näin on, kun ex-miehen kanssa, joka ei viitsinyt tehdä mitään ja oli kuin yksi lapsi lisää, valittaa osasi kaikesta hyvin.
Mies tekee, kun vaimo on maininnut 10 kertaa ja uhannut ostaa palvelun ulkopuolelta ellei ala tapahtumaan.
2; 3; 4; 5; 6; 8; 9; 10; 11; 12 ja 14 sujuvat mutkitta, ja yh:na hoidankin yksin nämä asiat - mutta vain kerran vuodessa! (tietokoneen päivitykset ja renkaiden vaihdot useammin).
-vaihtaa öljyt autoon -osaan lisätä öljyä ;-D
-leikata nurmikon -kyllä
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat -kyllä
- tyhjentää räystäät roskista -kyllä
- vaihtaa sulakkeet -kyllä
- korjata ja huoltaa lasten pyörät -EN
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut -EN
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa -kyllä
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen -kyllä
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja -kyllä
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. -poltetaan
- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat -EN
- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms -EN
- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa -MIKÄ ETTEN :-o, kaupasta saa uusia ja ohjeita
No joku ruohonleikkurin korjaaminen....jos uuden ostaminen on halvempaa....mutta terät osaan teroittaa.
Meillä mies on kyllä monessa noissa kätevämpi, mutta joku talon maalaaminen on yhtä rentouttavaa naisellekin työn vastapainona.
Meillä ei mies ymmärrä viihde-elektroniikasta eikä shoppailusta mitään, joten moiset hankinnat on täysin mun vastuulla.
Just muuten viime viikolla putsasin pyykkikoneen tulovesiletkusta roskasihdin, kun kone ei ottanut vettä kunnolla.
tekee muun kun kerran loisii kotona. Ihan selvä asia 2000-luvulla, kun ei tarvi lypsää lehmiä, leipoa leipiä, kutoa mattoja , ommella vaatteita, säilöä hilloja, sienestää, marjastaa, hoitaa vanhuksia jne.
Ihme, että teet vielä nuokin rahan ansaitsemisen lisäksi...
Nurtsin osaan leikata ja joskus leikkaankin, yleensä kuitenkin rahanahen teinipoikamme tekee sen. Ikkunat pesen kaksikerroksisesta talostamme, sulakkeita ei ole, viimeksi keväällä nostin lasten pyörien istuimet, pumppasin ilmat, rasvasin kettingit ja muutenkin, maalasin talon yhdessä miehen ja teinipojan kanssa, olen lasten ollessa pieniä rakennellutt legoilla ja auttanut junien ja lennokkien rakentamisessa, vaihdan oman autoni renkaat. Lisäksi teen lumityöt, kannan puut ja hiekoitan pihan sekä haravoi lehdet. Yhdessä viemme rojut kaatikselle.
Kylätalkkari palkataan tyhjentämään räystäistä roskat, autot huolletaan ja öljyt vaihdetaan autokorjaamolla, samoin ammattilainen korjaa rikkimeneet kodinkoneet, uudet ostetaan yhdessä.
En osaa korjata autoa, ei osaa miehikään, ei myöskään mopoja tai pyöriä. Mies pitää perheen elektroniikka-asiat enemmän kuin ajantasalla ja on korjannut lasten leluja.
Minä teen ruuat, pesen pyykit, siivoan, käyn kaupassa (joskus mieskin käy kun teen listan), leivon, huolehdin lasten vaate- ja kenkähankinnoista, lahjoista...teen lähes kaiken. Onneksi on lapset jo aika isoja ja voin delegoida heille osan kotitöistä.
Niin, joo mitäs mieheni tekee? No, hän tekee pitkää päivää omassa firmassa ja tuo helkkaristi rahaa kotiin. Minä teen normipäivää ja tienaan kolmasosan miehen tuloista. Onko tää tasa-arvoista? Kyllä kai, en valita.
-vaihtaa öljyt autoon
-leikata nurmikon
- vaihtaa sulakkeet
Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.
Noita tarvii tehdä kyllä huomattavasti harvemmin kuin peruskotitöitä, paitsi ruoho pitää leikata kesällä kerran viikossa. Minä sen kyllä meillä leikkaan, seitsemännellä kuulla raskaana ja siihen menee kolme tuntia kerralla.
Öljyt vaihtaa huoltoliike, renkaat voin vaihtaa toiseen autoon, osaan maalata ja tyhjentää rännit (ja tiedän miestä paremmin milloin on aika tehdä nuo). Koneita ei ole pahemmin korjailtu, mutta sen mies varmaan tekee jos osaa. Sulakkeet on niitä napsautettavia, osaan kyllä vaihtaa posliinisulakkeetkin, ei varsinaisesti vaadi mitään erityistaitoa.
Ei mulla vaimoa ole, mutta eipä tule mieleenkään myöskään muuttaa omakotitaloon. Sillä välttää kummasti noista aika monta kohtaa:
-leikata nurmikon
- korjata ruohonleikkuria
Kaikki hommat sain hoidettua itse, kun olin yksinhuoltaja ja omistin 2 asuntoa ja yhden auton.
nuohan on niitä miesten töitä.naistentöitä ei olekkaan nehän on yhteisiä.
Osaako mies:
- ilmoittaa lapsen kaverisynttäreille, hankkia lahjan, pukea lapsen asianmukaisesti ja huolehtia oikeaan paikkaan ajallaan
- ostaa lapselle uusia vaatteita
- hankkiutua eroon vanhoista vaatteista (roskiin, kiertoon, säästöön, myyntiin)
- sisustaa kotia (verhot, sisustustyynyt,pöytäliinat, kyntiilät jne. joita ilman monesta miehestä koti tuntuisi karulta)
- pitää mielessä kuka on kutsunut meidät viimeksi kylään ja kenet meidän pitäisi kutusa
- pitää mielessä että enon vaimo on keliaakikko ja siskon miehen lapsi on kasvissyöjä
... mutta vaimon serkun vaimo tekee kuulemma kaikki ns. miesten työt, korjaa erityisesti autot. Lisäksi ex-työkaveri (nainen) remontoi oman ja miehensä rintamamiestalon aivan lattiasta kattoon - miehen kaverin ollessa hanslankarina!
että perheessä on auto(-ja) ja että asutaan omakotitalossa.
Meillä ei ole autoa ja asutaan kerrostalossa, mutta kaikista eteen tulleista tehtävistä olen elämässäni tähän mennessä selvinnyt. Ihan niinkuin miehenikin. Voi käyttää päätä, kysyä neuvoa tai pyytää apua.
Ärtymys tai katkeruus ei tulisi mieleenkään.
Opetin vaimon hänen halutessaan mm. vaihtamaan autoon öljyt, kaikki suodattimet, lamput, akun ym. kulutusosat, tarvittaessa muitakin helposti vaihdettavia osia. Hoidan silti itsekin näitä. Rouva osaa lisäksi hoitaa kaikenlaisia nikkarointihommia, maalaukset, tapetointi, lattia-asennukset (parketti, laminaatti), kaakelointikin onnistuu (kaakeloi vessan lattiat ja seinät kuviokaakelilla, onnistuisiko ap:ltä) sekä mitkä tahansa muut ulkotyöt mitä minäkin osaan. Ainut työ, jonka minä osaan paremmin kuin vaimoni, on omenapuiden leikkaus.
Osaan
-leikata nurmikon
- vaihtaa sulakkeet
En osaa:
-vaihtaa öljyt autoon
Nainen on jo tehnyt nuo, ennenkuin kun mies aukaisee niitä pikku simmujaan:)
Olen mm rakentanut perheemme omakotitalon. Siis naisena.
Teemme kumpikin monenlaisia kotitöitä, ja käymme kumpikin palkkatöissä. Lapset eivät kuitenkaan ole hoidossa, vaan heitä hoidetaan vuorotellen. Eikä ärsytä. :)
- öljyjä en osaa vaihtaa (en ole koskaan kyllä yrittänytkään)
- ruohon osaan ajaa (ja teenkin sen paljon useemmin ku mies)
- talon ikkunoista en tiiä, ku meillä on vaan yks kerros
- räystäät osaan tyhjentää tikkailta alakautta (katon reunalle en uskalla mennä)
- sulakkeen vaihto onnistuu
- pyöristä osaan rasvata ketjut, pumpata ilmaa kumeihin ja kiinnitellä esim. irronnutta tavarakoria
- radio-ohjattavat lelut korjaa meillä (insinööri)mies, joka taitaa sen niin näppärästi
- maalaus onnistuu (ja sitä teenkin lähinnä minä)
- kodinkoneen vaihtokin onnistuu, jos se ei ole ihan julmattoman painava
- pienoismallit onnistuu periaatteessa (olen kyllä laista niitä tekemään)
- kaatopaikalle voin viedä kamaa, mutta olen sen verran huono peruuttelemaan peräkärryn kanssa, että mies hoitaa tuon homman mielummin itse ;)
- renkaiden vaihto varmasti onnistuisi, mutta kyllä se meillä on miehen homma.... kaverina olen monesti ollut (pessyt renkaat, vienyt ne säilytykseen jne)
- mitään en osaa korjata
- elektroniikka-asiat on meillä kyllä miehen homma (hän HALUAA ne hoitaa, kun tykkää noista vempeleistä ja haluaa olla valitsemassa / asentelemassa laitteet)