Osaako jonkun vaimo oma-aloitteisesti
-vaihtaa öljyt autoon
-leikata nurmikon
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat
- tyhjentää räystäät roskista
- vaihtaa sulakkeet
- korjata ja huoltaa lasten pyörät
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.
- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat
- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms
- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa
Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.
Kommentit (86)
Tänne tuollaisten aloitusten tekeminen on kuin taistelisi tuulimyllyä vastaan :D Katsos kun pesukoneen täyttö ja imurointi ovat maailman haastavimpia hommia jos naisilta kysytään ;)
No mutta pisteet kuitenkin rohkeasta taistoon käymisestä :D
M33
En oaa, eikä onneks tartte, tylsiltä hommilta kuullostaa, mutta tärkeitä ovat!!!Olen miettinyt kuinka yksinhuoltajat tollaset hommat hoitaa.
Minun mieheni ei osaa tehdä nuista kuin leikata nurmikon ja pitää kodin elektroniikkaa ajan tasalla, vaihtelevasti. Renkaat viedään vaihtoon liikkeeseen, samoin öljyt. Rikki menneet tavarat heitetään yhdessä menemään, kumpikaan ei osaa korjata. Minä en muista miten neulotaan enkä muutenkaan ole mikään kodin hengetär, varmaan ollaan sitten epäkelpoja naisena/miehenä ;)?
Kodin töistä sovitaan yhdessä, ruokaa teemme molemmat. Lapsia ei ole, mutta mututuntumalla veikkaan, että minä olen se, joka tajuaa huolehtia, mutta mieskin oppii kun haluja on! Molemmat hullutellaan ja askarrellaan, pienoismalleista tulisi varmasti oikein riitaa! Pyöriä ei huolla kumpikaan, ammattilaisen hommaa nekin...
Tänne tuollaisten aloitusten tekeminen on kuin taistelisi tuulimyllyä vastaan :D Katsos kun pesukoneen täyttö ja imurointi ovat maailman haastavimpia hommia jos naisilta kysytään ;)
M33
Jos ne kerta on maailman helpoimpia ja nopeimpia hommia, niin mikä miehillä niiden tekemisessä sitten mättää? Plus lasten kaikkien asioiden huolehtiminen, pyykit, vessan pesu plus lattia, ikkunat...että kun niin helppoa ja vaivatonta on, niin eikun hommiin sitten! Aikaahan ne ei vie juuri yhtään, lasten asioista huolehtiminen varsinkaan...
vaihtaa öljyt autoon - en, huoltofirma tekee
-leikata nurmikon - kyllä, aina minä. Teen kaikki pihatyöt: pensasaidan leikkuun, haravoinnin, lumenluonnin jne.
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat - aina minä
- tyhjentää räystäät roskista - aina minä
- vaihtaa sulakkeet - osaan, nyt tosin sellainen automaattikytkin
- korjata ja huoltaa lasten pyörät - mies tekee
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut - en eikä mieskään osaa
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa - osaan
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen - osaan irrottaa seinästä ja kiinnittää uuden, en jaksa yksin siirtää
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja - toki
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. - jep
- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat - en, mies osaa mutta huolto hoitaa
- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms - en pahemmin
- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa - kyllä, mies ei osaa näitä pätkääkään
Tän lisäksi teen joka viikko suursiivouksen.
Mies käy lähes päivittäin kaupassa, suunnittelee useimmiten ruuat, pesee pyykit (mä lajittelen), laittaa astiat koneeseen ja ottaa pois, antaa mulle omaa aikaa lastenhoidosta jne. Hoitaa kaikkea, esim. hommaa lastenhoitajat, varaa ajat pankkiin, ottaa selvää verotuksesta jne.
Varmaan aika tasan menee.
M33
tai nurmikon leikkaamisessa? Jos nyt taistoon käy niin kannattaa edes miettiä mitä töitä siihen omaan "työ"listaansa laittaa. Jos vähättelee pyykkikoneen täyttöä niin ei kannata alkaa hekuttamaan kuinka vaihtaa sulakkeen. Ei nykynaiset ole niin tyhmiä ja tietämättömiä etteikö ne tiedä kuinka sulake vaihdetaan. Siihen menee alle minuutti. Suurin vaiva on nousta sohvalta.
Jos ne kerta on maailman helpoimpia ja nopeimpia hommia, niin mikä miehillä niiden tekemisessä sitten mättää? Plus lasten kaikkien asioiden huolehtiminen, pyykit, vessan pesu plus lattia, ikkunat...että kun niin helppoa ja vaivatonta on, niin eikun hommiin sitten! Aikaahan ne ei vie juuri yhtään, lasten asioista huolehtiminen varsinkaan...
En tiedä mikä se perimmäinen syy on, ettei miehet (siis jälleen yleistäen) tee noita hommia oma-aloitteisesti. Tai tehdään vasta kun on aivan pakko tai joku on esim. tulossa kylään, niin sitten voidaan pikaisesti siivota.
Joskushan on väitetty, että miehillä nyt vain ei ole sellaista hoitoviettiä tai muutenkaan suurempaa tarvetta sille, että kaikki paikat ovat tiptop. Tottaikai tällaisiakin miehiä löytyy, mutta he ovat varmasti harvinaisia.
Toinen syy voi olla se ikävän sävyinen palaute, jonka usein saa. Oli kyse sitten siivoamisesta, pyykin pesusta tai, vielä pahempaa, lasten hoidosta, niin usein saa kommenttia kuinka päin mäntyä sen on tehnyt. Ei kukaan kuole siihen jos lakanat pesee vain neljässäkympissä, tai jos lasten vaatteet eivät ole sävysävyyn jne. Miehet eivät jaksa ottaa stressiä (tai siis ainakaan minä) tällaisista asioista. Siivoan, kun alkaa näyttään pahalta, pyykkiä pesen kun enempää ei mahdu pyykkikoriin, lasten kanssa vietän mielelläni aikaa jne.
Eli miehillä ei ole sitä luontaista vaistoa tuollaisiin asioihin :)
No kerro nyt mitä haastavaa on sulakkeen vaihdossa? tai nurmikon leikkaamisessa? Jos nyt taistoon käy niin kannattaa edes miettiä mitä töitä siihen omaan "työ"listaansa laittaa. Jos vähättelee pyykkikoneen täyttöä niin ei kannata alkaa hekuttamaan kuinka vaihtaa sulakkeen. Ei nykynaiset ole niin tyhmiä ja tietämättömiä etteikö ne tiedä kuinka sulake vaihdetaan. Siihen menee alle minuutti. Suurin vaiva on nousta sohvalta.
Varsinkin kun nykyään uusissa taloissa on pikasulakkeet, niin siihen "vaihtoon" menee noin sekuntti.
Ei yksikään kotityö ole raskasta. Pyykinpesukoneen täyttö kestää noin minuutin, tyhjennys toisen tai ei sitäkään jos on sellaista pyykkiä jotka voi kuivata rummussa...
Mutta riippuu jälleen naisesta tai miehestä mitä osaa tai ei osaa tehdä. Vaimolleni tekniset asiat ovat haastavia ja itse taas en ole kovinkaan kaksinen kokki. Mukavaahan se on kokkailla, mutta ilman reseptiä en osaa mitään tehdä.
Kuten aikasemmin vastasinkin, on naisille joku luontainen vietti pitää koti kunnossa. Tai ainakin se tulee tehtyä useimmin kuin jos sen jättäisi minun varaan. Mutta kuten sanoit, suurin vaiva on nousta sohvalta :D
M33
Reilusti alle 50 vaikka tekis laskelmat reilulla kädellä. Sä siis teet yhden kotiaskareen VIIKOSSA ja väität pokkana että niihin menee kaikki sun vapaa-ajat :) Ei voi kun oikeesti ihmetellä että kuinka hitaasti sä esim. sen sulakkeen vaihdat? Ja kuinka usein ja hartaasti sä vaihdat autoon öljyt?
osaan,kuuluu tekemisiin jotka huomaa ja tekee,kun on niiden aika:)
Ap:n mainitsemista töistä osaan tehdä ja teenkin KAIKKI, mitä meidän taloudessa on.
- vaihdan sulakkeet
- huollan KAIKKI kodin koneet, esim. pesukoneen, kuivausrummun, astianpesukoneen, lieden, jääkaapin, pakastimen ja kahvikoneen säännöllisesti ja osaan myös korjata pikkuviat (joita huolellisesti huollettuihin koneisiin harvoin tulee).
- vastaan perheen elektroniikasta: kaikki viihdekäyttöön tarkoitetut laitteet ovat valitsemiani, ostamiani ja käyttöönottamiani.
Ehdin kyllä tehdä paljon muutakin, vaikka käyn myös töissä.
Esimerkiksi pidän perheen tietotekniikan ajan tasalla. Olen meillä ainoa, joka osaa pystyttää wlanin ja liittää siihen tietokoneet suojatusti.
Mieheni vastuulla ovat perheen tekniikasta ainoastaan ammattikäyttöön tarkoitetut laitteet, joita hänellä on yksi huoneellinen.
-vaihtaa öljyt autoon
En ole koskaan kokeillut, mutta autot ovat miehen aluetta eikä hänkään vissiin ite öljyjä vaihda, joskus voi lisätä, mutta enköhän mäkin sen osais tehä
-leikata nurmikon
Osaan, mutta meidän piha on niin pieni, että teen sen mekaanisella työnnettävällä joka ei melua
Mitä vaikeeta tässä nyt on, meillä on 2-kerroksinen asunto ja kaikki ikkunat aukee sisällepäin.
- tyhjentää räystäät roskista
Ei kummankaan tarvi kun se on huoltofirman tehtävä. Mutta ei tämä ole vaikea homma.
- vaihtaa sulakkeet
Ei ole koskaan tarvinnut, kun ei ole sulakkeet vielä kertaakaan palaneet. Mutta siis varmasti osaisin ja tiedän missä hyllyssä sulakkeet sijaitsevat lähikaupassa.
- korjata ja huoltaa lasten pyörät
Ei ole lapsia ja meidän pyörät huolletaan ammattilaisella.
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut
No, tätä en osaisi, mutta mies osaa.
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa
No aivan varmasti osaisin, eihän tämä nyt mikään "miesten homma" ole.
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen
Tottakai, kantoapua voisin tarvita, en mä mitään wc-pönttöä kyllä ite yrittäis laittaa.
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja
Kenen mielestä tässä olis jotain hankalaa.
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.
Ei tarvitse kun joka vuosi taloyhtiön pihaan tilataan lava.
Eihän tässä ole muuta vaikeaa kun pulttien avaaminen jos se täytyy tehdä käsivoimin.
No en usko, et osaan, mutta miksi mies muka osaisi paremmin. Nämä hoidetaan meillä ammatti-ihmisillä.
Hahaha, tää nyt lähinnä vissiin liittyy siihen et miesten mielestä aina tarvis isompia ja parempia kun naisen mielestä vanhat käy ihan hyvin. Tietokonejuttuja en oikeen osaa, mutta mies hoitaa ne.
Suurin osa listan töistä ovat satunnaisesti tehtäviä. Kodin sisätyöt ovat päivittäisiä tai ainakin viikottaisia jos tausta-ajatuksena olivat
-vaihtaa öljyt autoon/ 1-2 krt/v - en osaa
-leikata nurmikon/n. 1 krt/vko kesäisin - osaan
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat 1-2krt/v osaan
- tyhjentää räystäät roskista 1 krt v/ en tee
- vaihtaa sulakkeet/ osaan, muttei tarvitse on katkaisijalla
- korjata ja huoltaa lasten pyörät / jotain osaan ja teen
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut / en osaa
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa / osaan ja teen
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen / osaan ja teen
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja / kukaan ei tee
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. / osaan ja teen
Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.
ja olen tehnyt usein.
Suurin osa listan töistä ovat satunnaisesti tehtäviä. Kodin sisätyöt ovat päivittäisiä tai ainakin viikottaisia jos tausta-ajatuksena olivat
-vaihtaa öljyt autoon/ 1-2 krt/v - en osaa
-leikata nurmikon/n. 1 krt/vko kesäisin - osaan
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat 1-2krt/v osaan
- tyhjentää räystäät roskista 1 krt v/ en tee
- vaihtaa sulakkeet/ osaan, muttei tarvitse on katkaisijalla
- korjata ja huoltaa lasten pyörät / jotain osaan ja teen
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut / en osaa
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa / osaan ja teen
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen / osaan ja teen
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja / kukaan ei tee
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. / osaan ja teen
Mutta osaan myös käyttää palveluita. Esim.minulla ei ole tarvetta vaihtaa autooni öljyjä van se tehdään auton merkkihuollossa, muun huollon yhteydessä.
-vaihtaa öljyt autoon
-leikata nurmikon
-tyhjentää räystäät roskista
-vaihtaa sulakkeet
-korjata ja huoltaa lasten pyörät
-korjata lasten radio- ohjattavat lelut
-huoltomaalata piharakennuksia ja taloa
-vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen
-rakennella lasten kanssa pienoismalleja (TÄMÄ ON ERIKOISALAANI!)
-viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.
-vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat
-ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms
-pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa
=> NÄMÄHÄN OVAT PIKKUJUTTUJA!
tämän lisäksi:
-kaakeloida ja saumata
-valita oikeat maalit, tapettilaadut, liisterit, työvälineet JA lisäksi maalata, tapetoida, kitata, tasoittaa, jne jne
-suunnitella ja organisoida koko talon remontin, valita oikeat materiaalit ja TIETÄÄ miksi mitäkin menee mihinkin
-vertailla autojen ominaisuuksia ja ostaa hyvän ja järkevän käytetyn auton
-asentaa valaisimia, lieden (tiedän, ei saisi tehdä itse), pesukoneen, ulkovalot jne
-suunnitella autokatoksen ja varaston (tehdä näisstä piirrustukset ja laskelmat)
-hoitaa perheen kaikki taloudenpitoon ja pankkiasioihin liittyvät tehtävät
-kutoa ja virkata erilaisia kodintekstiilejä
-ommella vaatteita ja sisustustekstiilejä
-kutoa mattoa
-mehustaa, pakastaa, säilöä
.
.
.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin perinteisesti miesten alueelle "kuuluviin" tehtäviin. Miksi?
Olen perusutelias, käytännöllinen ja kätevä ihminen. Kasvoin insinööriperheessä, olin "isän tyttö" ja kuljin ja seurasin aina isää. (Teetkö sinä tämän tyttärillesi?)Itselläni ei ole teknisen alan muodollista koulutusta, vaan tein maisteriopintoni täysin toiselle alalle.
Jätän kuitenkin oma-aloitteisesti osan näistä "tehtävistä" miehelle, sillä miksi ihmeessä tekisin kaiken itse?
ja maalaankin meillä mutta vain sisäseiniä, kun asumme kerrostalossa.
rengasfirma vaihtaa renkaat, mies toki autn sinne vie.
- leikkaan nurmikon
- pesen ikkunat (mitä kaksikerroksisuus tähän liittyy?), mies ei huomaa likaa
- huoltomaalaan taloa, tosin mieskin tekee tätä
- vaihdan rikki menneen kodinkoneen
Radio-ohjattavia leluja ei ole. Pienoismalleihin lapset ovat liian pieniä. Pihasta ei viedä oksia tai mitään muutakaan kaatikselle, vaan omaan metsään, tämän tosin tekee meillä mies. Muut hommat tekee mies.
Voi jeesus. Mitä sitten, kun vaimosi menee töihin? Sanooko hänkin, että ei nyt vaan ehdi pestä pyykkiä/tiskata/imuroida, kun käy töissä? Uskomattoman surkea selitys.
t. työssäkäyvän miehen työssäkäyvä vaimo, joka tasapuolisesti miehensä kanssa hoitaa kotihommia joka päivä
Osaan vaihtaa öljyt, Leikata nurmikon. Pestä ikkunat ja tyhjentää räystäät. Vaihtaa sulakkeet sekä huoltaa pyörät. Lelujen korjaamisesta en mene takuuseen mutta vien ne paikkaan missä ne hoidetaan kuntoon. Osaan maalata ja pitää paikat kunnossa. Ja tämän lisäksi teen kotihommat. Ikää 30 vuotta ja olen elämääni tyytyväinen. En voisi olettaakaan että joku muu tekisi nuo asiat puolestani pyytämällä.