Osaako jonkun vaimo oma-aloitteisesti
-vaihtaa öljyt autoon
-leikata nurmikon
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat
- tyhjentää räystäät roskista
- vaihtaa sulakkeet
- korjata ja huoltaa lasten pyörät
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms.
- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat
- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms
- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa
Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.
Kommentit (86)
Vasta kun muutettiin omakotitaloon, alkoi mies tekemään Oma-aloitteisesti hommia kuten ruohonleikkuu ja pihan siivous. Edellinen mies ei tehnyt sitäkään vähää vaan minâ hoidin 9 kertaa kymmenestä nurmikon leikkauksen, Kymmenen vuoden aikana ei haravoinut kertaakaan. Oli just tota renkaiden vaihto 2kertaa vuodessa tyyppiä ja siitä rasittu niin paljon, että just ja just jaksoi sen puolen vuoden päästä uudestaan, senkin aina viime tingassa.
Vasta kun muutettiin omakotitaloon, alkoi mies tekemään Oma-aloitteisesti hommia kuten ruohonleikkuu ja pihan siivous. Edellinen mies ei tehnyt sitäkään vähää vaan minâ hoidin 9 kertaa kymmenestä nurmikon leikkauksen, Kymmenen vuoden aikana ei haravoinut kertaakaan. Oli just tota renkaiden vaihto 2kertaa vuodessa tyyppiä ja siitä rasittu niin paljon, että just ja just jaksoi sen puolen vuoden päästä uudestaan, senkin aina viime tingassa.
Eipä kai sitä mikään työ ole sellaista mitä ei osaisi kuka tahansa tehdä jolla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa, en usko että kovin montaa hommaa tehdään sukupuolielimillä.
Kai tässä aloittaja halusi korostaa miehisiä "erityistaitoja", joita naisella ei ole. Kyse lienee kuitenkin totutuista roolimalleista ja kulttuurisista odotuksista, jotka ilmeisesti ainakin ap:n kotona noudattavat normatiivista kaavaa.
Se yllä kirjoittanut isän tyttö
kodeissa ja perheissä on usein muitakin töitä, kuin ne pesukoneen täyttö, silitys yms. Jos yhdessä sovitaan mitä kukin tekee ei tarvitse marista. Älyttömän usein tällä palstalla naiset ruikuttavat jostain siivouksesta. Uskon, että heidän miehensäkin tasapuolisesti tekevät kodin ja perheen eteen jotain. Naisten ruikutus on silti vakio!!! Tästä on muuten olemassa myös tutkimus. Naiset katsokaa peiliin! meillä on vaimon kanssa selkeästi sovittu mitä kumpikin tekee, että myös molemmille jää vapaa- aikaa.
Minä tyhjään myös tiskikonetta yms. ,kunhan vain olen kotona. Matkustan työkseni ja siksi se ei ole joka päivä mitenkään mahdollista. AP
... minulle sopisi oikein hyvin, että voisin luottaa siihen, että mies tekee sen mikä perinteisesti on miehen homma. Että kun sanon, että pojan fillarista on käsijarru rikki, mies ottaisi pyörän ja katsoisi mikä siinä, hankkisi osat ja vaihtaisi ne tai veisi sinne huoltoon jos on niin tumpelo ettei osaa.
Ja huoltaisi auton, ostaisi edes ne vanhaan ruostuvaan romuun tarvittavat aineet, että saan itse korjattua ruostevauriot. '
Mutta ei.
Sanoin miehelle: minä en lähetä sinua kangaskauppaan enkä odota että osaisit ostaa oikeanlaista paikkakangasta tai lankaa. Minä en osaa näitä, ja kun sanon viallisesta, se tarkoittaa myös sitä, että sinä hoidat asian kuntoon.
Minun pitäisi myös luottaa siihen, että mies tekee nämä, mutta en voi luottaa siihen.
Meillä minä teen kaiken. Joten jos narisen, että mies ei tee mitään, se myös tarkoittaa sitä.
Sitä ei kuitata sillä, että erikseen pyydettäessä hän laittaa lapsille voileivät iltapalaksi, erikseen pyydettäessä pyyhkii pöydät ruokailun jälkeen, erikseen pyydettynä tyhjentää tiskikoneen.
Olemme olleet asumuserossa eikä mies ole muuttanut toimintaansa vaikka elättelee vahvasti kuvitelmaa että olisimme vielä edes jonkinlainen pariskunta.
Miksi olisimme?
Ap.
Sinä olet sinä. et edusta kaikkia miehiä.
-vaihtaa öljyt autoon -teoriassa
-leikata nurmikon -tehty
pestä kaksikerroksisen talon ikkunat -tehty tyhjentää räystäät roskista -tehty
vaihtaa sulakkeet -tehty
korjata ja huoltaa lasten pyörät -tehty
korjata lasten radio- ohjattavat lelut - ei kokeiltu
huoltomaalata piharakennuksia ja taloa -tehty
vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen -tehty
rakennella lasten kanssa pienoismalleja - ei tehty
viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. - ei tehty
vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat - tehty ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms - ei tehty
pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa -
Lisäksi tyhjennän viemärit, käytän iskuporakonetta yms. Meillä molemmat tekevät tasapuolisesti kaikkia hommia.
-vaihtaa öljyt autoon HUOLTOKIRJASTAHANSE SELVIÄÄ ELI KYLLÄ, VARAAN OMA-ALOITTEISESTI AUTOLLENI HUOLLON JA VIEN AUTON SINNE, SAMOIN MIEHENI OMANSA
-leikata nurmikon KYLLÄ
-pestä kaksikerroksisen talon ikkunat EN OLE KOSKAAN PESSYT IKKUNOOTA, MIEHENI TYKKÄÄ SIITÄ PUUHASTA JA RYHTYY SIIHEN OMA-ALOITTEISESTI
- tyhjentää räystäät roskista HUOLTOYHTIÖ TEKEE KOTONA, MIES MÖKILLÄ
- vaihtaa sulakkeet HERRANJESTAS, EIHÄN SULAKKEITA OLE ENÄÄ NYKYAIKAISISSA TALOISSA, OSAAN KYLLÄ NOSTAA SEN SÄHKÖKAAPIN NAPPULAN YLÖS, JOS SE POKSAHTAA ALAS
- korjata ja huoltaa lasten pyörät OSAAN VIEDÄ NE PYÖRÄKORJAAMOON, OSAAN PUMPATA ILMAA
- korjata lasten radio- ohjattavat lelut MIES OSAA, EI TARVITSE SIIS OPETELLA
- huoltomaalata piharakennuksia ja taloa AIKA HELPPOA, OSTETAAN KUITENKIN USEIMMITEN AMMATTILAISELTA
- vaihtaa rikki menneen kodinkonen tai kylpyhuoneen kalusteen NÄMÄ HOMMAT HOITAA AMMATTILAINEN, IHAN LAKISÄÄTEISIÄKIN MONESTI ESIM. INDUKTIOLIESITASON VAIHTO
- rakennella lasten kanssa pienoismalleja EI KIINNOSTA, MIESTÄ KYLLÄ ONNEKSI
- viedä kaatopaikalle pihasta kertyneitä oksia yms. APPIUKKO TAI TALOYHTIÖ VIE, OSAAN KUITENKIN AJAA KAATOPAIKALLE
- vaihtaa autoon kesä-/talvirenkaat RENGASHOTELLI OSAA, VAIHTAA RENKAAT MIEHENKIN AUTOON
- ylipäätään korjata autoa, ruohonleikkuria, polkupyöriä, mopoja yms AMMATILAISET HOITAA MEILLÄ NÄMÄKIN
- pitää perheen elektroniikka asiat ajantasalla/ kunnossa MIKSI NÄMÄ SAMAT KYSYMYKSET TOISTUU. HOHHOIJAA
Minä teen meillä kaiken tämän. Muuta en ehdi, kun käyn myös töissä. Vaimoni onneksi tekee muut kotihommat. Kumpaakaan ei onneksi ärsytä yhtään.
Aika vanhanaikainen malli ap:llä kotona. Meillä molemmat käy töissä ja kotitöitä tekee se, joka ehtii ja jaksaa, aika paljon hommia myös ulkoistettu. Jotenkin tuota ap:n listaa lukiessa ja kaikkia kotihommia miettiessä ei kyllä käy ap:n vaimon kotityölista kateeksi.
t. vaimo, jonka mies laittaa 99 % perheen ruuat, siivoaa, pyykkää ja osaan myös paljon muitakin
- Osaan leikata nurmikon mutta kieltäydyn käyttämästä sitä kammottavaa bensankatkuista laitetta, en käytä sähkökäyttöistäkään, vaan "kauravetoista " käsin työnntettävää, riittävä sille nurmimäärälle mitä rivarin pihalla on.
- Osaan tehdä maalaus- ja tapetointiremontit ja myös teen ne. Mies ei osaa eikä tee.
- Osaan huoltaa lasten ja oman fillarin. Osaan vaihtaa sulakkeen.
- Kodinkoneen vaihto tms. riippuu laitteesta, voima ei riitä kaikkeen, mutta taito kyllä.
- osaan rakentaa ne pienoismallitkin lasten kanssa, jos tarve on.
- vien myös pihan roskat sinne minne kuuluukin, isot ja pienet.
- elektroniikkaa en osaa korjata, ei osaa mieskään
- autoja ym.en osaa korjata, eipä tuota tee mieskään.
Renkaita en suostu vaihtamaan.
=> huoltoliike tekee sen
Mies EI siivoa keittiötä, laita ruokaa, tiskaa, pese, pyykkää, korjaa vaatteita tms. vaatehuoltoa, ei ravaa lasten kanssa harrastamassa, ei laita ruokaa jne jne
Mitä hän tekee?
- käy töissä.
- vapaalla meillä ollessaan istuu sohvalla, pelaa kännykällä angri birthiä, rakentaa pojan kanssa leegoilla ja touhuaa jotain tytön kanssa, ei mene lasten kanssa leikkipuistoon, ei opeta hiihtämään, luistelemaan, pyöräilemään, eipä avita läksyissäkään..
Olen reilun 5 vuotta pyörittänyt arkea aivan yksin, tehnyt kaiken yksin ja pyytänyt tuttavaa nuorta miestä avittaaan esim. tietokoneen kanssa jos tarve.
Mies on kähynyt töissä, mutta sillä palkalla meille ei ole voitu palkata lastenhoitoapua siivoojaa tms. eikä rahat ole riittäneet edes ruokarahastoon (talouskassa), vaikka olin hoitovapaalla.. kustansin lasten kaikki menot itse + omat menot, myös auto + ruoka.
Olemme tällä hetkellä asumuserossa. Mies haluaa korjata suhteen ajatuksella että joskus palaamme saman katon alle. Mitäpä mieltä olette, kannattaako tommonen ottaa takaisin? Mitä iloa hänestä on?
Kuva sohvalla?
Olemme molemmat reippaasti yli 40 v, lähempänä 50.
teinityhmyydestä ei siis ole kyse. Tyhmyydestä muuten vaan..