Miksi lapsia ja niiden äitejä vihataan niin paljon? Olen joutunut kokemaan ihan liikaa.
Olen ihan tavallinen äiti. En nuori, en vanha. Meillä on kolme lasta. Se on ihan tavallista. Ei yhtä, joka olisi pilalle hemmoteltu, eikä kahtatoista yhteiskunnan varoja imemässä.
Olen keskipituinen, normaalivartaloinen, pukeudun tylsän harmaasti. Lapsilla on ihan tavalliset keskiluokkaiset vaatteet. Ei likaisia ryysyjä, eikä mitään Guccin kumppareita.
Joudun viikottain kuuntelemaan aivan hirveitä asioita vain siksi, että olen äiti ja kuljen lasten kanssa julkisilla paikoilla.
Kesän saldoa:
"Mitä vittua sä kävelet keskellä jalkakäytävää noiden lastenvaunujen kanssa? Ei tästä kukaan pääse vittu ohi!" (n. 40v mies)
"Pitäis lapset ottaa tollasilta pois! Idiootti, kato etees!" (n. 50v mies huusi Bemaristaan, kun olin jäänyt kirjoittamaan kadun kulmaan tekstiviestiä ja kuski luuli, että odotan pääsyä kadun yli)
"No on pakko änkee bussiin kokonaisen tarharyhmän kanssa? Tekis varmaan hyvää noille mukeloillekin kävellä ite? (n. 15v poika, kun pyysin siirtymään bussin keskiosasta pois, jotta kaksostenrattaat ja kävelevä lapsi mahduttaisiin sisään)
"Voisitteko te ystävällisesti leikkiä kauppaa kotona? Meillä työtä tekevillä aikuisilla on näin lounasaikaan vähän kiire!" (tokaisi n. 40v nainen kaupan kassalla, kun nostettiin lasten kanssa ostoksia yhdessä hihnalle - todellakin nopeammin kuin jos olisin yksin niitä nostellut..)
"Pidä nyt sen kakaran turpa kii! Mul on krapula!!!" (n. 20v nainen huusi bussipysäkillä, kun odotin korvakipuisen itkevän lapsen kanssa bussia mennäkseni lääkäriin)
Ihan koko ajan. En provosoi ketään. Elän ihan normaalisti. Välillä ahdistaa edes astua ulos ovesta, kun taas sataa niskaan.
Kommentit (107)
Ja olen ihan tosissani tämän viestini kanssa.
Ihme käsitys että vaikka oliskin kotiäiti ettei ole mitään aikatauluja tai elämää. On asioita hoidettavana, lääkäriaikoja, neuvoloita, meillä lapsia viedään ja haetaan koulusta. Voisivathan työssäkäyvätkin käydä kaupassa vaikka la aamuna heti kauppojen auettua, pakkoko sinne on ruuhka-aikaan änkeä. Mutta eikai kukaan sillätavalla suunnittele aikataulujaan miten joku muu haluaa vaan omaan elämäänsä sopiviksi.
Ihme ajattelua että ne äidit lapsineen voi vaan odotella kun eihän niillä ole mihinkään kiire. Voi lähteä tuntia aikaisemmin kotoa jos on vaikka useammassa bussissa kahdet vaunut jne. Useimmiten ihmisillä on kuitenkin joku syy kulkea julkisilla, harvemmin siellä huvin vuoksi ajellaan.
Kyllä se äiti lapsensa kanssa on ruuhka-aikaan liikkeellä ihan yhtä hyvästä syystä kuin kaikki muutkin. En tiedä ketään joka sinne huvikseen menee vaunujen kanssa tai ilman.
Paljon vähemmän sillä lastaan hoitoon vievällä on mahdollisuuksia jäädä kesken matkan pois jos lapsi huutaa. Koskaan ei tiedä mahtuuko seuraavaan tai sitä seuraavaan bussiin rattaita. Tarhoilla on tiukat hoitoajat, pääkaupunkiseudulla harvoin saa hoitopaikan sieltä mistä haluaa, eli tahtomattaan moni tekee aikamoisen lenkin ja silti pitää ehtiä olla töissä se 8 h.
Aika usein lapsi on väsynyt ja kitisee kotimatkalla. Päiväkotien resurssit on niin minimissä, että ryhmät ovat isoja ja rauhattomia. Ei mun kasvattaminen niissä tilanteissa mene perille.
Siinä mulkoilette, ei se niin paljoa häiritse, että alkaisin tarhamatkoja taksilla kulkea.
Taaas tällainen vitun idiiooti "16v pissis" tällaisia ihmisiä minä vihaan, mene katsomaan vaikka BB:tä, tai juomaan itsesi känniin, mutta älä tule tänne mitään "jotkut haluaa shoppailla rauhassa" paskaa puhumaan, kuole pois
"Rumat ja lihavat lapset pitää jättää kotiin" mitä se sinua liikuttaa, että minkä näköinen lapsi on, oletko vitun idiootti, vai mikä on ongelmasi
AP:tä on kohdeltu todella törkeästi julkisilla paikoilla, ja tyypit vain kitisevät siitä mitä AP on muka tehnyt väärin.
Emme voi tietää, emme olleet paikalla, mutta sen tiedän että heti ensimmäiseksi ei ihmisiä noin rumasti puhutella.
AP, sinua on kohdeltu väärin ja ehkä syynä on vain sattuma. Epäilen kuitenkin että vaikutat helpolta uhrilta.
Nyt lähdet jonnekin kuntonyrkkeilykurssille ja vejät käkättimeen seuraavaa urputtajaa. Tai ainakin näytät siltä että turpien on parempi pysyä ummessa...
Emme siis myöskään tiedä, puhuuko ap totta. Voi varsin hyvin olla, että ap on itse käyttäytynyt erittäin huonosti, samoin kuin lapsensa. Yleensä ihminen aina kaunistelee tilannetta omaksi hyväkseen.
Juuri siksi on vaikea kommentoida yhtään mitään koko asiaan.
Suomessa on menty hemmetin huonoon suuntaan siinä, että vanhemmat haluavat yhteiskunnan soputuvan lapsiin sen sijaan että lapset opetettaisiin sopeutumaan yhteiskuntaan. Mihin unohtui kasvatus? Jos eletään yhteisössä, niin kyllä sen pitäisi mennä niin että siihen tulevat yksilöt oppivat yhteisän säännöt eikä toisinpäin.
Monet vanhemmat eivät ota yhtään muita ihmisiä huomioon. Lapset saavat mekastaa niin paljon kuin haluavat ja terrorisoida ihmisiä. Ei ihme että tulee vastareaktio.
koska vittu melkein kaikki kakarat ON VITUN PERSEESTÄ. Mulla on ääniyliherkkyys ja lisäks vituttaa että paskalta haisevat kakarat saa pilata kaikkien elämän huudollaan. Jotkut haluaa esim. shoppailla tai syödä ravintolas rauhas, onks liikaa pyydetty????? Että kakarat olis joskus hiljaa.
- Ei toki kaikki lapset oo perseestä. Jotkut lapset on ihan hauskoja ja jopa söpöjä. Tykkään esim mun 6v veljentyttärestä.
P.S. Myös vaunut dösäs on vitun perseestä, vie muuten tilaa iha vitusti.
Sori ku avauduin. T: 16v nuori likka
paskalta haiseva kiljuva kakara. Kun itse olin sinun ikäisesi, sinä olit uhmaikäinen hirviö, joka vain huusi ja kiukutteli. Minä en kuitenkaan haistatellut yhdenkään pikkulapsen vanhemmalle, koska olin saanut kotikasvatuksen ja lisäksi minulla oli sen verran suhteellisuudentajua, että ymmärsin jo ikäisenäsi, että ennen kuin olin vittumainen teini-ikäinen, olin ollut ärsyttävä pikkulapsi.
Minun mielestäni teinit ovat huomattavasti ärsyttävämpiä kuin pikkulapset, koska tuollaisten yläasteikäisten pikkupissisten olisi jo pitänyt oppia käyttäytymään. Kaksivuotias vasta opettelee.LUEPPA PISSIS TÄÄ JA MONEEN KRTAAN ENNEKU ALAT TÄÄLLÄ LISÄÄ KIRJOTTELEEN MIELIPITEITÄS!
typerää tosi typerää kirjoittelua aikuiselta ihmiseltä nuorelle ihmiselle.
tosiasia on että lasten kiljuminen on lissääntynyt, ei omassa lapsuudessa saanut lapset kiljua kuten nykyään saa.
aloittajan saamat kommentit ovat tosi ikäviä, ehkä aloittaja näyttää harmaavarpuselta joten toiset luulevat köyhäksi ja siten uskaltavat purkaa omaa pahaa oloa.
törkeitä ihmisiä on paljon ja pahoinvointia.
mutta on myös paljon huonokäytöksisiä vanhempia jotka eivät edes yritä ottaa toisia huomioon.
eli ei ymmärretä että oma lapsi ei tietenkään ole ilo kuin omille vanhemmilleen ja ehkä omille ystävilleen ja lapsensa ystävän vanhemmille. joillekin isovanhemmille ja kummeille.
Mä olen reippaasti lihava, vikkelä suustani, en pahansuopa. Helsingin keskustasta myös, enkä ole moista paskaa kuullut.
Taaas tällainen vitun idiiooti "16v pissis" tällaisia ihmisiä minä vihaan, mene katsomaan vaikka BB:tä, tai juomaan itsesi känniin, mutta älä tule tänne mitään "jotkut haluaa shoppailla rauhassa" paskaa puhumaan, kuole pois
luuletko eroavasi jotenkin niistä jotka ovat solvanneet aloittajaa, aloitaja puolustuskyvytön äiti, sinä haukut 16-vuotiasta lasta.
yhtä saastaa molemmat.
luuletko eroavasi jotenkin niistä jotka ovat solvanneet aloittajaa, aloitaja puolustuskyvytön äiti, sinä haukut 16-vuotiasta lasta.
yhtä saastaa molemmat.
siis molempien haukkumista harrastavat vain saastat, nuoren ja aloittajan haukkumjista harrastavat selllaiset luuserit, jotka eivät uskalla muille vittuilla, bemarikuski ei uskalla toiselle miehelle avata sanaista arkkuaan, joka on juuri kaahannut hänen ohitseen vielä hienommalla bemarilla,
16-vuotiasta haukkuu vain paskaan elämään kyllästynyt wt-luuseri.
Jos kävelet keskellä jalkakäytävää hyökkäyskärryjen kanssa, eihän siitä ohi pääse.
Bemarikuski ajatteli päästää sut tien yli, mutta sä näpyttelet kännykkääsi. Kannattaa miettiä pysähtyykö suojatien kohdalla vai kauempana.
Montaa ihmistä harmittaa se että vaunujen kanssa pääsee ilmaiseksi matkustamaan. Ketä tahansa inhottaa se, jos on just istunut penkille ja joutuu jonkun toisen takia siirtymään.
Mä kun olen lapseni kanssa kaupassa menen aina hiljaisina hetkinä, en esim ikinä töitten jälkeen. Käyn päivällä syömisen jälkeen kaupassa. Mutta jos mennään kaksin, mä todellakin päästän jos näitä kiireisiä takana on, mun ohi, lähes aina. Oliko teillä huomattavasti enemmän ostoksia kuin takana olevalla ?
Kukaan ei tykkää bussissa, lentokoneessa, kotonaan, missään kuunnella lapsen huutoa.
Mistä se 20 vuotias tiesi että lapsi huuta kipua. Jos hän ei ole äiti, on voinut pitää sua yksinkertaisesti huonona äitinä.
Mä olen paljon suvaitsevaisempi kun matkustan lapseni kanssa.
Kuten huomaat, sinunkin kannattaisi ajatella myös muita ihmisiä ympärillä, kuin ainoastaan sinua ja lapsiasi.
Myös tiedät sen ettei läheskään kaikki ihmiset valita, vaikka olisi aihetta. Olet luultavasti toiminut poikkeuksellisen typerästi jokaisella kerralla.
Uskokaa nyt, peikko se on. Jo ensimmäinen viesti oli aika ilmeinen klassisine minäminä-perspektiiveineen (inhoaa lapsia, paitsi omaa veljenpoikaa tai -tytärtä). 16-vuotias "nuori likka" on tyypillisesti n. 50-vuotiaiden teinitytöistä käyttämä ilmaus, en usko että kukaan nuori oikeasti sanoisi itsestään niin, ainakaan ajatusmaailmaltaan ja kielelliseltä ilmaisultaan tuolle tasolle jäänyt nuori, joka ei muka ole koskaan vilkaissut itseään ulkopuolisesta perspektiivistä. Viestin yhdyssana- ja kielioppivirheet olivat liian stereottyyppisiä ja systemaattisen satunnaisia ollakseen aitoja, kuin englantilainen puutarha. Ja ennen kaikkea: tekstin kielellinen asu oli täysin eri tasolla kuin sen sisältö, joka oli harkittua ja taitavasti sommiteltua provokaatiota. Luulisin että kohtalaisen oppinut ihminen on ollut asialla.
Trollin loput viestit menivätkin sitten niin (tarkoituksellisen) överiksi, että luulisi ettei huijaus olisi enää mennyt läpi. Mutta ei.
Kyseessä oli luultavasti joko nuorisonvihaaja, joka halusi antaa poissaolevalle minäminä-teinille äänen tällä palstalla, lietsoa mammojen teinivihaa ja ilmaista samalla oman halveksuntansa tällaista ihmistyyppiä kohtaan, tai - mikä on mielestäni todennäköisempää - silkkaa ilkeyttään provoileva trolli, joka halveksii av-mammoja ja haluaa provosoimalla nostaa heidän alkukantaisimmat vaistonsa pintaan ja saada heidät käyttäytymään typerästi. Kenties hänen tarkoituksenaan oli juurikin osoittaa, että perusteetonta vihamielisyyttä esiintyy kaikkien ihmis- ja ikäryhmien välillä, ja siinä hän ainakin minun nähdäkseni onnistui paremmin kuin olisi voinut toivoa.
arvasin että varmaan asuuvat hesassa. Muuta jonnekkin muualle, jos et kauemmas halua nii ainaki keskustasta sivummalle. Jo loppuu tollanen sivistymätön käytös. Ihmisillä ei nykyään oo hienotunteisuutta.. Ite muutin pieneltä paikkakunnalta isommalle, en oo kertaakaan kohdannu tollasta.
ja sulle vielä, asiat voi ilmaista monella tapaa. Itsellänikin lapsi jonka kanssa muuten varmaan liikutaan vaikka ruuhka-aikaan jos sattuu kauppatarve. Kiltisti odotan vuoroani (ja joo kitisevän lapsen kanssa) aivan kuten muutkin ihmiset.
Asumme usassa ja täällä kyllä suhtaudutaan lapsiin PALJON ystävällisemmin kuin Suomessa. Omiin sekä vieraisiin. En voisi kuvitellakaan tilannetta että joku huutelisi tollasia juttuja.
Lisäksi lasten kanssa olevaa äitiä autetaan aina, oli kyseessä sitten oven avaus tai muu. Lapsia viihdytetään, kaupan kassatkin juttelevat heille ystävällisesti ja antavat usein lapsille jotain pientä, tarroja, syötävää tms.
minulle tuntematon äiti oli liikkeellä kahden lapsen kanssa, toinen käveli ja käsittääkseni toiselle oli rattaat mukana, mutta myös hän sattui juuri siinä kohtaa kävelemään, koska olivat noin kymmenen metrin päässä siitä lasten liikennepuistosta, jossa on niitä kolmipyöräisiä ajettavaksi, ja lapset olivat sinne matkalla.
Joku mummo sieltä touhotti takaa moittien, että lapset istumaan jos on kyytipeli mukana, ja pois tieltä. Tuhahdellen se siitä sitten jatkoi matkaansa, kun äiti jäi ihmeissään pyörittelemään päätään.
Tulin viikko sitten Suomeen.Olin taas todella ällikällä lyöty miten huonotapaisia ovat suomalaiset äidit kuten lapsensakin. Kauppaan raahataan koko perhe. Lapsia ei voi jättää kotiin kuten muualla maailmassa tehdään. Sitten kaikki asiat kailotetaan täysillä ja selostetaan päivän ostoksia koko myymälälle. Lapsien kirkumiskilpailua kaupoissa en ole huomannut kuin Suomessa.Rattaat ovat kaikkine autosimulaattoreineen niin isot että muiden on aina väistyttävä. Vaikka ap lapsineen käyttäytyisikin ihan normaalisti ja vieläpä hyvin on lasten ja äitien sitämisen kynnys laskenut Suomessa. Lapset ja äidit ovat Suomessa ylikorostuneessa asemassa. Tämän siitä saa kun joku ryhmä on demokraattisempi kuin toinen ryhmä.
Tämä on seurausta siitä "lapset ensin" kampanjasta.Silti Suomessa juuri omat vanhemmat phoinpitelevät eniten maailmassa lapsiaan jopa tappaen heitä.Sivulliset harvoin pahoinpitelevät lapsia Suomessa.
Missään muualla ei makseta ja hyysätä äitejäkuten Suomessa. Kuitenkin Suomessa on erittäin huonosti kasvatettuja lapsia. Lapset eivät puhu vaan huutavat koko ajan,lapset eivät kävele vaan juoksevat ravintoloissa ja lentokoneissa ja kadulla ja kaupassa. Äidit eivät pidä lapsiaan kädestä kutn vaikkapa Saksassa vaan laset ryntäilevät vapaana kuin vasikat. Lapset eivät Suomessa saa huomiota vanhemmiltaan vaan he tökkivät muita ihmisiä huomionhakuisina. Suomalaiset lapset toljottavat muita ihmisiä epäkohteliaasti kun äidit eivät heille sano että "ei saa toljottaa vieraita ihmisiä". Samoin kyllä muutkin suomalaiset toljottavat kun ovat sen lapsena oppineet.
Helsingin keskustan ravintolat ja drinkkibaarit ovat lastenvaunujengien valtaamia. Niihin ei voi enää mennä tapaamaan ystäviään ellei halua seurata lapsiperheen arkea imetyksineen ja huutoineen todella läheltä. Missään muussa maailman maassa en ole vastaavaa ikinä nähnyt.Muualla on paikkoja joihin ei mennä lasten kanssa. Suomessa ei sellaisia ole yhtään.
Asun Helsingin keskustassa, meillä on kolme lasta ja liikun lasten kanssa paljon julkisilla kulkuvälineillä, koska meillä ei edes ole autoa. Kukaan ei koskaan ole kommentoinut ilkeästi minua tai lapsiani kaupassa, kadulla, puistossa, raitiovaunussa, bussissa, junassa, pankissa jne. Me emme tuki vaunuilla jalkakäytäviä, vanhemmat lapset pitävät aina kiinni (siis todella aina) vaunuista, kun kävelemme jalkakäytävällä, en pysähdy kadunkulmaan, jollen ole menossa tien yli, ja vältämme pahimpaan ruuhka-aikaan liikkumista.
Ikävää, että sinulla on ollut huonoja kokemuksia. Minulla puolestaan on vain hyviä kokemuksia lasten kanssa liikkumisesta. Erityisesti ne tässäkin ketjussa parjatut >60v mummot ja papat on lapsille usein tosi ystävällisiä, ainakin Töölössä.
minulle ja lapselleni ei ole koskaan huudeltu ja tiuskittu missään. Joka kerta kun aikoinaan menin rattailla bussiin, tuli joku auttamaan.