Minua luultiin jatkuvasti Englannin natiivipuhujaksi lomalla. Kelpaanko lapsesi opettajaksi?
Olen siis pätevä enkunope ja lomailin englanninkielisessä masssa. Siellä paikallisten (ja muualta tulleiden natiivien) kanssa jutellessa minua luultiin järjestelmällisesti natiiviksi. Useimmat olettivat, että olen kotoisin Lontoosta. Vielä senkin jälkeen, kun olin esitellessäni sanonut tulvani Suomesta.
Kelpaanko av-mammojen lapsille opettajaksi?
Kommentit (84)
Olen asunut ulkomailla tässä samassa maassa 25 vuotta, eikä kukaan luule natiiviksi, vaan suunnilleen 20 sekkaa saan puhua ja tulee kysymys, mistä maasta tulen ;-)
miten täydellisesti kieltä itse osaat. Vaikka menisit täysin natiivista, et välttämättä ole kuitenkaan hyvä opettamaan sitä muille - tai siis toivottavasti olet, kun kerran olet "pätevä" ope :-)
on 20v aikana omaksunut aksentin niin hyvin, ettei häneltä kysytä edes onko hän muualta kotoisin. Ihmettelivät vain onko isäni muuttanut töiden perässä Suomeen, kun ilmoitin lähteväni sinne vanhempiani katsomaan.
ja tuskinpa tämä uskomus omasta natiivintasoisesta aksentistasi perustuu muutamaan tuntemattoman antamaan kohteliaisuuteen...
Itse pidin aikoinaan sitä saavutuksena kun kukaan ei enää ottanut aksenttiani puheeksi.
t: 36