Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sellaista lapsesi ei saa tehdä, jota itse sait (luvan kanssa, ei salassa)?

Vierailija
05.09.2012 |

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 10veenä eivät saaneet mennä itsekseen uimaan, ei edes rannalle, ilman aikuista.

Vierailija
2/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain liikkua ihan vapaasti rivitaloasuinalueella parin kilometrin säteellä. Välillä eksyin, mutta jotenkin aina löysin kotiin. Mun 8-vuotiaan "reviiri" turvallisella omakotialueella on vasta kilometrin eikä tasan noin pienenä liikkunut noin laajalla yksin. Auton allehan se olisi jäänyt. Tosin me asumme isossa kaupungissa ja lähellä on vaarallisia vilkaslikkeisiä teitä. Lapsuuteni kotikaupunki oli pienempi ja rauhallisempi.

Välillä mietin, pitäisikö antaa lapsen liikkua vielä vapaammin, koska opinhan itsekin paljon pienempänä liikkumaan turvallisesti, mutta jotenkin en uskalla päästää tiettyjen teiden yli yksi. (Samaan aikaan naapurin samanikäinen lapsi ei saa kotipihastamme poistua talon edessä kulkevalle tosi hiljaiselle ja turvalliselle autotielle ilman aikuista. Itsestä tuntuu noiden rinnalla holtittomalta oman lapsen "vapaus", vaikka oikeasti naapuri on kyl musta turhankin arka.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin juttu on liikkumisen rajoittaminen. Itse sain liikkua missä tahansa, ei ollut kertakaikkiaan mitään rajoituksia. Kotona ei koskaan tiedetty, missä olen eikä kyselty perään.

Vierailija
4/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me satiin, eipä autossa ollut takapenkillä edes vöitä. Ja laillistakin oli silloin.

Vierailija
5/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ajettiin jo 10v iässä, maalla kun ei poliisit turhan usein kulkeneet.

Vierailija
6/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkuja (karkkeja, sipsiä, limua yms.) niin paljon kuin huvittaa.

Vierailija
7/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tupakoin kotona 15-vuotiaana (en tosin enää aikuisena :-0 )

-join lonkkua alaikäisenä mm.jussina

-ajoin autoa ilman korttia soramontuilla

Muuten oli säännöt ja kuri, varsinkin alakouluikäisenä hyvin tarkasti piti ilmottaa ja kertoa tekemiset ja aikomiset :-)

Vierailija
8/8 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on nii paljon, että en ees jaksa/kehtaa lähtee tässä luettelemaan.

Koska mua ei oikeestaan kasvatettu millään lailla, tai sain vapaan kasvatuksen, mikä mun mielestä on niin et sellasta ei oo ees olemassakaan vaan sit on olemassa vaan pelkkiä laiminlyöntejä. Eli aika paljon siis tulee muutosta olemaan, mutta en oo kuitenkaan myöskään liian tiukka, osaan löytää sen keskitien.

Mut ainakin sellaset asiat mitkä on pistäny silmään niin:

ei alkoholin käyttöä alle 17v kavereiden kesken muualla eikä tupakan käyttöä, eikä tupakan käyttöä sittenkään kun täyttää 17 ja ei mieluusti täysi-ikäisyyden jälkeenkään mut sehän homma ei oo sit enää mun käsissä. 16v saa meillä juoda kotona esimerkiksi lasin joskus viiniä hyvän ruuan kanssa. HUUMEITA EI SIT IKINÄ.!

rajoja televisio ohjelmiin ja peleihin. meillä alle 12v ei kato mitään k16 tai k18 ohjelmia tai pelaa semmosia pelejä.

alle 12veellä on arkisin että viikonloppusin nukkumaan meno aika klo 21:00 viimestään ja 12v täyttäneet lapset saa meillä valvoo sit viikonloppuna ja lomilla vaikka siihen klo 01:00 mut sit meillä talo hiljenee. ja arkisin vielä katon et tuon iän jälkeenkin mennään ajoissa pehkuihin.

kotiintulo ajat tulee olemaan tuonne 17v asti.

läksyjä ja koulunkäyntiä tarkkailen.

nää on nyt niinku ainakin ehdottomasti sellasia asioita.