Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko perheesi tietämättään "hajuhaitta"?

Vierailija
11.08.2012 |

Tämä on vähän intiimi asia, mistä en kehtaa sanoa kasvotusten kenellekään, mutta tiedostaakohan perheet, jotka käyttävät hajustettuja pesuaineita, miten kammottaville haisette?

Olen itse erittäin hajusteherkkä ja voin käyttää vain hajusteettomia tuotteita. Muiden käyttämille hajuvesiä yms. altistun niin satunnaisesti, että ei onneksi haittaa, satunnaisena tulksu on jopa hyvä, en vain voi laittaa omalle iholle. Mutta hajustettujen pesuaineiden ärsyttävä, tyrmäävä haju on aina sama ja olen totaaliherkistynyt sille. Tämä on todella yleinen ongelma ja tästä on helppo puhua niiden kanssa, jotka ovat kuten minä, mutta en voi sanoa esimerkiksi pesuaineen takia haiseville tutuille, että se on se vaatteisiin jäävä pesuaineen katku, joka on aivan sietämätön.

Onko tässä joku kierre: että tajuatte, että joku hajuongelma on, lisäätte siksi liikaa haisevaa pesuainetta, jolloin herkät ihmiset välttelevät teitä vielä enemmän?

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

he kun eivät osaa sivistyneesti ja hienovaraisesti puhua ongelmastaan ja tajua, että kaikille ei ko. ongelmaa ole.

Vierailija
2/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa pesuaineista haisee väkevälle.

joskus ulosmennessä miettii, kukahan on laittanut vaatteet narullle kuivaamaan, joskus haju näyttää tulevan aika kaukaakin.

jotkut lasten kavereista haisevat voimakkaasti. tai siis vaatteet ilmeisesti.

tietyn merkkisiä pesuaineita käytettäessä meidänkin pyykki haisee enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[iAp taitaa ite haista pahalle ]Ne hajusteettomat pesuaineet ja huuhteluaineetomuus jättää vaatteisiin kamalan tunkkaisen hajun.

[/quote]

Käytän hajusteettomia pesu- ja huuhteluaineita, eivätkä vaatteeni haise pahalle. Pesen ne tarpeeksi korkeissa lämpötiloissa, joissa pyykki tulee puhtaiksi ja pesukone pysyy myös puhtaana. Pesu- tai huuhteluaineen hajulla ei tarvitse lian hajua peittää.

En ole hajusteallergikko, mutta minusta nuo ylimääräiset tuoksut ovat turhia.

Vierailija
4/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin hajusteita käyttävät tuntuvat olevan ihan hiilenä tästä aiheesta. Outoa!

Ne, jotka käyttävät näitä erittäin voimakkaasti hajustettuja pesuaineita ja läträävät sitä ainetta muutenkin ihan liikaa, ovat niitä jotka jotenkin pelkäävät haisevansa pahalle.

Ja nyt, kun heille siitä sanotaan, niin kilahtavat.

Eivät kaikki hajustetut pesuaineet haise pahalle, tai edes kovin voimakkaalle. En tiedä mikä se karsea pesuaine sitten on, mutta tunnistan ilmiön. Se haisee oikeesti ihan hirveälle! Enkä tosiaankaan ole mikään aistiyliherkkä tapaus.

Vierailija
5/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että te kaikelle herkät herkistytte aina vaan lisää. Ei se niin päin ole, että pyykkääjät lisäisivät hajusteannoksia ihan vain teidän kiusaksenne tai muutenkaan.

Se on kummallista, että mitä pohjoisemmas mennään, sitä yliherkempiä ihmiset ovat mitä useammille asioille. Suomalaisissa tämä ominaisuus tuntuu menevän pisimmälle. Ei siedetä ruoka-aineita, mausteita, juomia, lääkkeitä, kasveja, eläimiä eikä muita ihmisiä. Veikkaan että sullakin on ainakin laktoosi-intoleranssi ja lisäksi ainakin yksi joku muu ruokavaliojuttu.

Vierailija
6/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. teepuuöljy desinfioi ja tuoksuu hyvältä. Yhtä hyvin käy myös laventeliöljy. Sonetin sitruunahappo huuhteluaine raikastaa hyvin pyykin ja puhdistaa pesukonetta (toisin kuin tavalliset huuhteluaineet).

teepuuölyä koneeseen? Tai laventeliöljyä?

Vierailija
7/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin yhteiskuntamme rappion seuraavaksi askeleeksi. Se on kumma, kun kaikkialla muualla maailmassa pestyt pyykit haisee todella voimakkailta ja silti ne ihmiset on siellä hengissä, ei poraa ja vetistele. Meillä taas hajupesuaineita käytetään maltilla ja silti meillä on akkalauma, jotka kirkuu kaikenlaisia hajuallergoita. Kyllä se on elintaso-ongelma. Ennen ihmiset eli kaikenlaisten hajujen keskellä ja ei ollut varaa rutista. Nykynaiset rutisee, kun ei muuta keksi. Tähän tietysti yhdistyy se, että ruokaa on myös vaikea syödä, koska "mä en tykkää siitä... mulla korventaa mahaa tää..." Voi jeesus sitä säätämisen määrää jossain juhlissa.

Vierailija
8/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä valittamalla saa helposti luistettua töistään ja saikkuja. Oon itse allerginen atoopikko, mutta mieluummin noi tuoksut kuin eltaantunut hiki ja vanha viina, pesemättömät vaatteet sun muut hajut spårassa :( Nykyään ei näköjään mikään kelpaa, ihmiset joko haisee lialle tai sit pesuaineille. En käytä parfyymejä ikinä, mutta kyllä hajustettuja dödöjä tms.

Ja niistä mainostamistanne hajusteettomista pesuaineista ei ole mihinkään, pyykit haisee kuivuessaan ja kuivanakin lähinnä märälle koiralle. YÄK!

Vierailija
9/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkistyminen liittyy minun mielestäni siihen miten Suomessa on rakennettu taloja. Home- ja muihin sisäilmaongelmiin.

Lisäksi lasten allergiat alkoivat lisääntyä kun hampaita alettiin paikata muovilla. Muovi hampaissa + hometalo yhdistelmä voi pahentaa.

Kaikilla ei tietysti ole taipumusta niin ei tule mitään oireita.

Itse kestän nykyisin hyvin hajusteita. Poikkeuksena Vanish-tahranpoistoaine joka on aikamoista myrkkyä. Olen joutunut tuhoamaan kaiken irtaimiston homekämpän jälkeen. Pahimpaan aikaan en voinut edes mennä kaupan peuaineosastolle.

Vierailija
10/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä, että jotkut ihmiset haluavat haista metrien päähän pahalle, ja jättää tämän kammottavan hajujäljen itsestään kaikkialle mihin menevätkään.

Ja kuten joku tuolla aiemmin jo sanoikin, niin valitettavasti tämä on vähän sellainen WT-piirre. Itselle on jäänyt mieleen jo lapsuudesta, että näitä erittäin voimakkaasti haisevia pesuaineita käytettiin niissä lapsiperheissä, joissa oli alkoholiongelmaa, työttömyyttä, tupakoitiin jne.

Tottakai jokaisella on oikeus haista mille haisee, mutta ei siitä tarvitse vetää hernettä nekkuliin, kun kerrotaan että millaisen mielikuvan tuo pesuainekatku jättää ihmisestä. Eli ei kovin laadukkaan.

Vierailija
11/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaiset "herkkyydet" kasvavat pohjoiseen mentäessä: täällä on erilaiset rakennukset mitä etelässä.

Esim. Espanjassa on pitkä kesä ja lyhyt talvi, meillä toisinpäin. Espanjassa ei talot ole niin tiiviisti rakennettuja mitä Suomessa, koska siellä ei ole -30C pakkasia.

Ihmiset myös oleleivat asunnoissaa paljon vähemmän vuoden aikana mitä suomalaiset. Lämpimämpi ilmasto mahdollistaa sen, että oleillaan enemmän kaduilla/omalla pihalla tai terassilla. Aurinko tekee myös hyvää iholle, jokainen atoopikko tietää että kesällä rasvaa kuluu murto-osa siitä mitä talvella kun iho on ihan korppu.

Kärjistäen suomalaiset juoksevat läpi pakkasen liian eristettyyn kotiinsa, ihmekös tuo jos on kaikenlaista vaivaa. Kyse ei ole ole mistään herkkyyksien keksimisestä, vaan ihan aidosta ongelmasta. Ja tuo tullee kasvamaan, sillä energiatehokuutta pitää koko ajan kasvattaa jne. =taloista tulee entistä tiiviimpiä ties millä "kokeiluilla" mistä kenelläkään ei ole mitään tietoa miten toimivat esim. 50 vuoden aikana.

Jos rakentaa/ostaa talon, kannattaa valita sellainen mikä on mahdollisimman luonnonmukaisista materiaaleista tehty, ja mahdollisimman vanhaan tyyliin rakennettu. Jos vertaa vanhaan tapaan rakennettua hirsitaloa nykyisiin "muovitaloihin" ero on huima.

Vierailija
12/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haisu pyykinpesuaineet ovat halpoja, siksi niitä käyttää moni. Katsokaa pyykinpesuainehyllyä kaupassa, kaikki hajusteettomat ovat kalliimpia. Hajusteettoman pikkupaketin hinta usein sama mitä jättisuper-ison haisu pesuainepaketin hinta. Joten kummako tuo, jos vähävaraiset WT ihmiset sitten kulkevat hajuvana perässään.

Vierailija
13/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vasta jokin aika sitten keksin etikan huuhteluaineeksi ja olen laittanut muutaman tipan jotain eteeristä öljyä sinne sekaan. Siitä Haittaako nämä luonnontuoksut allergisia?

Ainakin mulla näin. Meillä on sikala. Ei siellä työskentely aiheuta päänsärkyä, migreeniä, silmien kirvelyä. Ei lannan pöyhiminen ulkonakaan. Ei se lannan tuoksu tietenkään mikään herkkutuoksu ole. Mutta se ei aiheuta mitään oireita.

Sama sitten vaikkapa umpihikisten tanssipartnerien kanssa pystyn tanssimaan vaikka tuntikausia. Eihän ne hyvälle välttämättä haise, mutta ei hien haju käy henkeen, ei ala yskittää eikä aiheuta migreeniä.

Oireet tulevat nimenomaan keinotekoisista tuoksuista eli lähinnä pesuaineista ja hajuvesistä.

Vierailija
14/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen yksi näistä, jotka kärsivät ylihajustetuista vieraista. Lapsen kaverin perässä kulkee hajuvana, josta lapsi itsekin kärsii. Eli kaverin vaatteet haisevat ties mille hajustetulle pesu- tai huuhteluaineelle.

Minä ja lapsi olemme hyvin tarkkanenäisiä.

Entiset naapurimme olivat myös hyvin haisevaisia. Entisiä tupakoitsijoita - johtui ehkä siitä. Aina haistoi jo ovelta, jos joku lapsista oli meillä kylässä. Haju myös jäi lapsen lähdettyä. Sain naapurin lasten vanhoja vaatteita meidän lapsille ja vasta muutaman pesun jälkeen haju oli poissa.

Koska haistan herkästi, huomaan myös jos hajuton pesuaine ei ole toiminut kuten pitää. Jos pyykkiin jää meillä pahaa hajua, liotan haisevia vaatteita vuorokauden etikkavedessä. Uudelleen pyykkäämisen jälkeen paha haju on poissa.

Olen todennut muita ihmisiä tarkkailemalla, että entiset ja nykyiset tupakoitsijat ovat niitä, jotka käyttävät hajusteellisia pesuaineita eniten. Miksi? Koska heidän hajuaistinsa on huomattavasti huonompi kuin muiden.

Itse olen altistunut aikoinaan työpaikalla homeelle. Tämä aiheuttaa myös herkistymistä tupakan savulle sekä hajusteille. Kurkussa alkaa kutittaa, aivastuttaa ja yskittää.

Vierailija
15/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pesuaineista. Sellaisten kanssa tällainen vähän herkistynyt pystyy kyllä seurustelemaan ja noissa kodeissa vierailemaan, vaikka itse omassa kodissani vältänkin hajusteita täysin.

Mutta sitten on munkin tuttavapiirissä yksi perhe, jonka kodissa pesuaineen haju on niin poikkeuksellisen voimakas, etten lasta mielellään sinne laita leikkimään. Yritetään kutsua lasta enemmän meille leikkimään. Ja kyse on tosiaan ihan poikkeuksellisesta hajun määrästä.

Minä olen ajatellut, että kun itse olen hajusteyliherkkä, niin siinä perheessä ollaan varmaan hajustealiherkkiä. Eli ne perheenjäsenet ei rekisteröi sitä pesuaineen hajua ennen kuin se on todella voimakas. Heidän mielestään mieto tuoksu ei tuoksu yhtään millekään. Tää on siis vain mun päätelmää, kun kyse on tosiaan niin ennenkokemattoman voimakkaasta hajusta koko talossa, että olen kaivannut sille jotain selitystä.

Vierailija
16/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haisevalla ARIELILLA :D

Noo,kyllähän se haju vähän laantuu kun ulkona kuivattaa!

Ainoastaan petivaatteet pesen hajusteettomalla aineella

Vierailija
17/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haisevalla ARIELILLA :D

Noo,kyllähän se haju vähän laantuu kun ulkona kuivattaa!

Ainoastaan petivaatteet pesen hajusteettomalla aineella

Vierailija
18/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi? No en tykkää että petivaatteet haisee millekään,muuten on ihan sama.

Ja aina käytän jotain halppisainetta koiran peitoille

Vierailija
19/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään niitten tuoksusta. Mun nenään ne eivät tosiaankaan haise vaan tuoksuvat. En ole vielä törmännyt pesuaineeseen, joka tuoksuisi liian voimakkaasti. Sille ei voi mitään, jos muitten mielestä perääni jää kauhea haju. Minä ja mies ollaan akateemisia eikä kumpikaan tupakoi, jos näillä taustatiedoilla nyt jotakin merkitystä on.

Vierailija
20/115 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi? No en tykkää että petivaatteet haisee millekään,muuten on ihan sama.

Ja aina käytän jotain halppisainetta koiran peitoille

..mieti miten tarkka KOIRAN hajuaisti on meidän hajuherkkien ihmisten hajuaistiin verrattuna!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi