Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärähdin äsken aika pahasti naapurin lapselle...

Vierailija
06.08.2012 |

kun talloi ilkeyksissään amppareita. Joku varmaan pitää mua hölmönä mutta minä pidän tahallista luontokappaleen rääkkäystä empatiakyvyttömyytenä!

Menkööt sitten omaan pihaansa rääkkäystä harrastamaan...

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi jota on kotona pienestä pitäen opetettu, ettei eläimiä kiusata eikä rääkätä, ei rääkkää niitä ja suojelee eläimiä.

Lapsen normaaliin kehitykseen ei muutenkaan kuulu eläinrääkkäys.

T. 16

Liittyy. Tuota ei ensinnäkään voi ihan eläinrääkkäykseksi kutsua. Lisäksi lapsille jokainen tapaus on eri asia. Mutta pointti oli, että lasten motiivt ovat erilaisia. Omatunto kehittyy oppimalla ja tässä tapauksessa olisi pitänyt opastaa ja selittää, ei demonisoida ja huutaa. Nyt lapsella yhdistyy tilanteeseen huonommuudeen tunne ja pelon ilmapiiri. Negaation kautta ei synny hyvää.

T. 22

Vierailija
22/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko te eräät pidätte ok ajatuksena sitä, että pojat tuolla ulkona naureskellen tallovat ampiaisia kuoliaaksi vain siksi kun se on kivaa?

Mä ihan oikeasti täällä ihmettelen, että miten AP:n pihalla lojuu maassa ihan massoittain ampiaisia tallottavaksi. Että poika oikein hyppeli siellä niiden päällä naureskellen ja AP ehti tilannetta seurata ja parikin kertaa nätisti sanoa, ennen kuin "ärähti". Mikä vialla skenaariossa? Eli AP liioitteli tilannetta jo alunperin. Jos ampiaisia on maassa ollut kovinkin paljon enemmän kuin yksi, olisi poika saanut jo niiltä kovaa kyytiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ampiaiset olisivat puolustautuneet joukolla pistoineen, jos niitä olisi ollut muutama.

Liioittelua.

Vierailija
24/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut tarpeelliseksi alkaa laskea ampiaisia mutta kyllä niitä siinä muutama mönki maassa ja pojan mielestä oli hupaisaa niitä talloa.

Ja joo olen nukuttanut 3 vauvaa ulkona ja jos näin että vaunujen ympärillä pörräsi ampiaisia hätistin niitä pois mutta en alkanut talloa tai millään lamauttimella nirhata :D

En myöskään saa mielihyvää matojen paloittelusta tai sammakoiden liiskaamisesta.

ap

Vierailija
25/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia eräskään isukkiliini ei kiinnittänyt mitään huomiota rannalla poikiinsa jotka kivittivät ohi uivaa sorsaa.

Mulle ei tulis mieleenkään olla puuttumatta jos näkisin oman poikani tekevän tällaista hymyssä suin. olen nähnytkin ja aina olen kieltänyt ja kertonut että miksi sillä madollakin on oikeus olla rauhassa.

Mun lapset ovat kasvaneet ihanan empaattisiksi lapsiksi kun niitä on siihen kasvatettu.

Vierailija
26/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin mukula tulee toisten pihoille touhuamaan eikä usko sanaa kun kielletään? Sekin kertoo jo jostain....

Vierailija
27/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talloa amppareita. Kerran olen hävittänyt pesän lasten leikkimökistä mutta en saanut siitäkään mitään iloa tai nautintoa.

Paljon oman talon pihassa amppareita on pörrännyt vauvojeni ympärillä enkä siltikään ole niitä alkanut listiä kun ovat siinä pörränneet. Olen vain hätistellyt pois...

Vierailija
28/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän pojan jonka suurta huvia oli puhkoa akvaariokaloilta silmiä ja äitinsä osti vaan sit uusia kaloja...että siitä vaan mallia ottamaan palstanmammulit joiden mielestä tää on ok juttu!

Vierailija
29/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläinrääkkäystä? Todella empatiakyvytöntä ajattelua...Missä se rääkkäyksen raja menee? Onko hiiri jo liian iso tallottavaksi? Entä saako sammakonpoikaselta kiskoa jalkoja mutta myyrältä enää ei?

Miten kerrotte sille lapselle sen rajan millaista elollista olentoa saa kiusata ja tahallisesti talloa? Miten esim lemmikkikani eroaa kalasta?

Vierailija
30/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sitä että haluan tietenkin opettaa lapseni kunnioittamaan ihan kaikkea elollista maan päällä ja siksi meilläkään ei saa syyttä suotta talloa amppareita eikä repiä matoja.

Ampiaispesän hävittäminen nyt kuitenkin eri juttu kuin ehdoin tahdoin rääkkääminen ja tappaminen.

Ap teki oikein kun puuttui asiaan ja ellei mene sana perille hyvällä niin sitten vähemmän hyvällä.

Maiju

Vierailija
31/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihassaan ollaan ja leikitään ja niitä tulee jokaisen naapurin lapsen totella tai sitten pysytellään pois.

Maiju

Vierailija
32/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei nyt välttämättä hirveästi rinnasta sitä eläväksi olennoksi samalla tavalla kuin vaikka kissanpentua. Monen pojan muistan lapsena talloneen muurahaisia ja ampiaisia tahallaan, eivätkä he nyt mitään sosiopaatteja aikuisenakaan ole.

Vierailija
33/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin mukula tulee toisten pihoille touhuamaan eikä usko sanaa kun kielletään? Sekin kertoo jo jostain....

ja sitä on hirveän vaikea kieltää. Omakotitalon pihasta laittaisin kyllä kotiinsa ja äkkiä. Rasittavaa kun kerrostalon pihaan tulee häirikkölapsi joka hakkaa kepeillä kaikkea mikä liikkuu ja pyrkii hajottamaan mahdollisimman paljon, yrittää päästä varastoon, räplää mopoja.... Joskus on tullut ärähdettyä aika kovasti.

Vierailija
34/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kehityksessä vikaa :)

Vierailija
35/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvaansa lotkauttanut sille kun naapuri komensi ja kielsi.

Vierailija
36/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärrätään ämpärillinen sammakonpoikaisia terassille ja aletaan niitä talloa? Tällaistakin olen todistanut ja todella sain hepulin...

Vierailija
37/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kehityksessä vikaa :)

Tälläiset tapaukset saavat usein puuhailla omissa oloissaan tai kaverien kanssa omissa oloissaan. Siinä ei kehittyvää omatuntoa ohjailla oikeastaan mihinkään suuntaan ja pelkästään lapsen omien kokemusten varassa tapahtuva kehitys voi muodostaa erikoisia moraalikäsityksiä. Naapurin keuhkoaminen ei asiaa juurikaan muuta, pikemminkin sanoma jää pois lapsen defenssien iskiessä päälle. Huutaminen pitäisi kohdistaa kasvatuksesta vasvaaville.

Vierailija
38/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä pikkusielusta jeesustelua ja lässytystä ap:lla! Ärähdellään vaan hyönteisten tappamisesta ja kytätään joka pikkuasiaa, ei sitten turhaan ehdi puuttua isompiin ja todellisiin ongelmiin.

En yhtään ihmettele, ettei lapsi välttämättä usko tuollaista pikkuasioiden komentelijaa, hulluahan tuo on ärähdellä lapselle ampiaisista.

Ja potaskaa on ettei ampiainen pistä kuin uhatessa. Loppukesästä ampiaiset hyörivät joka paikassa, tunkevat kasvoille ja hyrräävät ruoan ympärillä. Ja useammin kuin kerran ovat pistäneet kun vaan sattuu vahingossa liian lähelle tai jopa ilman syytä.

Vierailija
39/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelleen nyt korostan sitä etten ole mitään huutanut vaan vihaisesti ärähtänyt mikä on eri asia :)

Ja toiseksi olen sitä mieltä ettei kaikesta tarvi mennä keskustelemaan vanhempien kanssa vaan meillä päin suositaan tyyliä "koko kylä kasvattaa"

Lapsia saa ja niitä pitää komentaa jos eivät muuten osaa nätisti olla ja totella siellä naapurin pihassa.

ap

Vierailija
40/107 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos minä näen omassa pihassani tuollaista kiellän heti vaikka kuka olisi tekemässä! Ja ellei usko niin ärähdän kovemmin!

Miten joku edes kehtaa vähätellä tällaista? Annatteko itse omien kakaroidenne tehdä luontokappaleille mitä vaan nauraa päälle vai?

Sairasta....