Ärähdin äsken aika pahasti naapurin lapselle...
kun talloi ilkeyksissään amppareita. Joku varmaan pitää mua hölmönä mutta minä pidän tahallista luontokappaleen rääkkäystä empatiakyvyttömyytenä!
Menkööt sitten omaan pihaansa rääkkäystä harrastamaan...
Kommentit (107)
Kyllä, on eroa tapahtako hyönteisen. Itse isken surutta kuoliaaksi, ai ettei voi kärpästäkään tappaa, kyllä voi. Tämä ei koske kotieläimiä eikä tuotantoeläimiä.
olosuhteiden pakosta vain nauttien päällä pomppien...mutta saatan olla väärässä toki.
että pojat tuolla ulkona naureskellen tallovat ampiaisia kuoliaaksi vain siksi kun se on kivaa?
Meillä tapetaan kaikki ampparit jotka eksyy sisälle. Ja jos terassilla pyörii kiusaksi asti amppareita niin varmasti pääsevät hengestään. Aamulla tapoin hämähäkin keittiössä. Kyllä noita hyönteisiä riittää.
Muksuna kerättiin purkkeihin kaikenlaisia ökkömönkijöitä. Mielenkiintoista oli katsella niitä mikroskoopilla tai suurennuslasilla. Empaattisia oltiin ja ollaan vaikka muurahaisia tallottiin tai tikulla niiden maakoloja kaivettiin. Kuolleet linnut haudattiin, tosin muistan kerran kun kaivettiin eräs lintu sieltä haudasta että kaveri tosiaan uskoo meidän löytäneen ja haudanneen linnun. Kulkukissat roudattiin himaan jne.
Ihan normaalia lasten puuhia nuo.
ulkona pojat kiduttivat ötökäitä.
Olivat koko lössi kumartuneet katselemaan jotain riemunkiljahdusten kera. Menin lähemmäs katsomaan ja siellä ne kivillä paloittelivat kiemurtavia matoja ja nauroivat päälle.
Ei tullut hyvä fiilis ollenkaan sitä katsellessa. Onneksi oma poika ei ollut mukana sitä tekemässä.
Takuulla moni tällainen lapsi sitten heittelee kivillä lintuja ja kiskoo sammakoilta jalkoja kun se on kivaa.
Hyi helvetti!
paitsi sellaiselle jonka tunneäly ei muutoinkaan ol ihan kunnolla kehittynyt ja siirtävät tätä kidutusmentaliteettia lapsilleenkin!
Ei tosiaan ole normaalia 9v lapsen nauttia siitä että saa talloa eläviä olentoja kuoliaaksi. Ihan sama onko kyse ampiaisesta tai vaikka hiirestä!
menkööt naapurin hirviöpennut vaan omalle pihalleen tallomaan ja rääkkämään.
Itse harrastin lapsena samaa, mato kahtia naps. Hyönteiset, entä jos ampiainen pistää vauvaa, ai eihä ampiaiseen sattunut!
Mielenvikaisia kusipäitä tämäkin palsta täynnä. Yritetään oikein puolustella eläinten rääkkäystä sanomalla, että mekin tehtiin niin pienenä ja lapset nyt tekee semmoista. Ai? En minä vain ikinä tehnyt eikä minun kaveripiirini.
Olen päiväkodissa ollut töissä ja siellä just erottuu ne empaattiset lapset. Aina olen puuttunut hyönteisten kiusaamiseen ja selittänyt toki, miksi sitä ei saa tehdä. Jotkut lapset uskoivat siitä ja joillekin se oli jo itsestäänselvyys. Ikinä eivät ainakaan minun silmien alla hyönteisiä kiusanneet.
Olen tässä ollut täysi-ikäinen jo useamman vuoden ja aikuistumisessa kamalin pettymys oli aikuisen maailmaan astuminen. Pienenä ja vielä teininäkin sitä luuli, että aikuiset ovat aina perusfiksuja ja ainakin 80% hyviä tyyppejä. Pieleen meni. Nyt huomaan, että just nuo 80% aikuisista tuntuu olevan aivan täysiä ääliöitä ja edes ne perusfiksut ovat harvinaisempia.
Tuli vain mieleen näitä vastauksia lukiessa. Päivänjatkoa.
sanoin ensin kiltisti parikin kertaa mutta poika ei ollut kuulevinaan. Siinä vaiheessa panokset kovenee mulla AINA!
ap
Mielenvikaisia kusipäitä tämäkin palsta täynnä. Yritetään oikein puolustella eläinten rääkkäystä sanomalla, että mekin tehtiin niin pienenä ja lapset nyt tekee semmoista. Ai? En minä vain ikinä tehnyt eikä minun kaveripiirini.
Olen päiväkodissa ollut töissä ja siellä just erottuu ne empaattiset lapset. Aina olen puuttunut hyönteisten kiusaamiseen ja selittänyt toki, miksi sitä ei saa tehdä. Jotkut lapset uskoivat siitä ja joillekin se oli jo itsestäänselvyys. Ikinä eivät ainakaan minun silmien alla hyönteisiä kiusanneet.
Olen tässä ollut täysi-ikäinen jo useamman vuoden ja aikuistumisessa kamalin pettymys oli aikuisen maailmaan astuminen. Pienenä ja vielä teininäkin sitä luuli, että aikuiset ovat aina perusfiksuja ja ainakin 80% hyviä tyyppejä. Pieleen meni. Nyt huomaan, että just nuo 80% aikuisista tuntuu olevan aivan täysiä ääliöitä ja edes ne perusfiksut ovat harvinaisempia.
Tuli vain mieleen näitä vastauksia lukiessa. Päivänjatkoa.
Ja uskomatonta, että monet näistä vastaajista eivät mitenkään näe mitään eroa siinä, että myrkytetäänkö ötököiden valtaama koti/piha tai tallotaanko niitä ötököitä huvikseen ja nauretaan silmät kiiluen kun nypitään hyönteisiltä siivet ja jalat. Kyllä tätä palstaa lukiessa ymmärtää miksi tämä maailman meno on niin dorkaa kun aivottamat kasvattavat lapsia.
Jos mulla ei ole oikeutta mennä kiusaan muurahaispesää tai ampiaisia niin yhtä vähän oikeutta muurahaisilla ja ampiaisilla on oikeutta tulla mun kotiini!
Eikö ole niin että ampiaiset pistää puolustaakseen? Niin mäkin tapan ne puolustaakseni itseäni ja lapsiani.
Naurettavaa, että niitä inhottavia hyönteisiä pitäisi sietää sisällä tai pihalla. Niistä ei ole kuin haittaa. Kaikki pois meidän pihalta. Ens keväänä pihallemme ilmestyy hyönteisloukko!
Jos mulla ei ole oikeutta mennä kiusaan muurahaispesää tai ampiaisia niin yhtä vähän oikeutta muurahaisilla ja ampiaisilla on oikeutta tulla mun kotiini!
Eikö ole niin että ampiaiset pistää puolustaakseen? Niin mäkin tapan ne puolustaakseni itseäni ja lapsiani.
Naurettavaa, että niitä inhottavia hyönteisiä pitäisi sietää sisällä tai pihalla. Niistä ei ole kuin haittaa. Kaikki pois meidän pihalta. Ens keväänä pihallemme ilmestyy hyönteisloukko!
...mainittiin, etteivät täällä palstalaiset tajua eroa hyönteisten huvikseen tappamisella JA sillä nirhaako niitä hyönteisiä JOS ne ovat vallanneet pihasi tai kotisi. Luepa uudestaan!
Ei helvata tätä ymmärtämättömien urpojen valtaamaa maailmaa...
Teitä muutamia, ettei sitten haittaa, vaikka ampiainen pistäisi vauvaa, vauvahan voi huitoa käsillään ja ampiainen puolustautuu. Voi, kun yhtään ötökkää ei saa tappaa, vauva ei siitä pistosta ole moksiskaan. Odotan vastauksia!
sehän on myös lpsentapa tutkia maailmaa,ikvä kyllä.
Itse en tykkää siipien repimisestä ja hyönteisten huvinvuoksi tappamisesta mutta hyttyset, ampiaiset, kärpäset ja muurahaiset eliminoin kotioloissa itsekin.
Yhtenä päivänä kaksospoikani (2v) tutkivat koppakuoriaista, seuraavan kerran kun käänsin pääni, he löivät sitä lapioilla eteenpäin. Ilmoitin pojille ettei moinen ole äidin mielestä kivaa mutta en nähnyt järkeä mennä kieltämään leikkiä koska koppakuoriainen oli jo kuollut. Tunsin itseni huonoksi ihmiseksi, mutta silti näin jälkeenpäin ajateltuna se ei ollut niin hirveä juttu, kyseessä olivat kaksivuotiaat joille minulla on seuraavalla kerralla aikaa mennä selittämään miksi tuollaista ei saa tehdä. Lapset eivät tietoisesti tappamalla tappaneet koppista, he kokeilivat mitä sille voi tehdä, mitä tapahtuu. Luonnollista että lapsi tutkii ja kokeilee!
Itsekin on tullut leikeltyä matoa kahtia tai revittyä hämppiksiltä jalkoja pienenä. Aikuisena se ei tulis enää mieleenkään. Ei se sitä allekirjoita että jos lapsi tekee typeryyksiä lapsena että olisi aikuisena sitten rappiolla.
Ei olla niin suppeanäköisiä, eihän?!
Opetetaan, muistutetaan ja valistetaan lasta vierestä, ajan myötä se opitaan, toiset löytää empatian aiemmin, toiset myöhemmin. Jotkut eivät koskaan.
koska meillä ja heillä ei sellaista ole :D
Talloi vaan huvikseen ja naureskeli kun oli kivaa,
Samalla logiikalla kai sitä saa kivittää naapurin kissaa vai kun se saattaa tulla kakkimaan mun lasteni hiekkalaatikkoon ja tartuttaa taudin, jep jep!
t.ap
Ampiaista ei saa tappaa, vaikka se pörräisi vauvan ympärillä?
Ja joku raukkaparka saa psykopaatin leiman sen takia otsaansa kun on kastemadon katkaissut tai muurahaispesää tökkinyt.
T: narsisti joka ei tietenkään osaa kasvattaa adhd-kakaroitaan :DD
Saako etanoita tappaa, jos ne tuhoavat kasvimaata? Saako tuholaishyönteisiä myrkyttää? Entä kärpäsiä? Onko oikein tappaa hyttysiä? Saako järvistä vetää ylös roskakalaa tonneittain, vai onko särjen elämä yhtä arvokas kuin lohen? Miten citykanit ja citynallet?
Tappaminenhan on aina tappamista, ei se siitä muuksi muutu sen mukaan, että mitä tapetaan ja miksi.