Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kätilö voi puhua tällaista p-aa?!

Vierailija
06.08.2012 |

Tämänpäiväisessä Hesarissa "länsisuomalaisen" sairaalan kätilö syyllistää naisia kipulääkityksen vaatimisesta synnytyksessä, käynnistysten vaatimisesta ja oman ajan haluamisesta vauvan kustannuksella:

http://www.hs.fi/elama/N%C3%A4in+nykyvanhemmat+piinaavat+kasvatusalan+a…

Miten tuollaisell asenteella voi olla kätilön ammatissa? Juttua lukiessa muistui ikävästi oma täysin pieleen mennyt synnytys mieleen. Jos olisin etukäteen tiennyt, millaisia asenteita terveydenhuollossa on, en olisi tehnyt sitä yhtäkään lasta enkä varsinkaan alakautta! (Korjausleikkaukseenkin pääseminen julkisella puolella on osoittautunut täysin mahdottomaksi.) Ilmeisesti kaikki mikä menee synnytyksessä ja äitiyden opettelussa pieleen on äidin itsensä syytä ja siitä pitä rangaista - tällaisen kuvan saa, kun tuollaisia juttuja lukee!

Kyllä tuli paha mieli HS:n juttua lukiessa!

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niiiiiiin väsynyt synnytyksestä, että haluaa kätilöiden hoitavan vauvan kun mammaa niiiiiiiin väsyttää.

Ja silti se haluaa laukkoa miehensä kanssa jatkuvasti kahviossa kahvilla ja kätilöiden hoitavan vauvan.

Eli nykymamma haluaa, että kätilöt ottavat vauvan ja hoitavat sitä kokonaan muutaman päivän. Uusi äiti haluaa maata ja levätä ja lueskella lehtiä ja syödä herkkuja ja odottaa, että sille kannetaan kaikki eteen. Lisäksi se haluaa virikkeitä ulkoilemalla ja kahviossa ja viettämällä aikaa osaston ulkopuolella laukkomassa koko ajan jossain viihdykkeessä miehensä kanssa.

Vauvanhoito on sitä kaikkein pahinta ja viimeisintä, mitä nykymamma haluaa tehdä. Nykymammaa pitää kuskata sairaalasängyllä, että se saa levätä, mutta yhtäkkiä se haluaa kipittää omilla jaloillaan monta kertaa päivässä alakerran kahvioon.

että lähde kävelylle! Kahvioon tai ulkoilemaan mutta lähde, se nopeuttaa palautumista.

Jännä, että tämä onkin toiselle lisää raskasta työtä. Onko se kenties hoitavan henkilön asennetta vai eikö kävely olekaan ok?

tässäkin ketjussa esiin, että se oli nimenomaan se meidän äitiemme ikäluokka, joka siellä röhnötti passattavana viikonkin ja vauvat olivat vauvalassa lastenhoitajilla.

Minä en taas ymmärrä sitä, että mikä hinku sulla on hyökätä oman ikäluokkasi edustajan kurkkuun kiinni. Väärin oletuksin vieläpä. Kysypä vaikka omalta äidiltäsi miten paljon hän vauvojaan on synnärillä joutunut hoitamaan.

Vierailija
162/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmasti totta osan synnyttävien kohdalla. Luonnollista kipua ei siedetä lainkaan, vauvan tarvitsevuus ahdistaa, alapään kunto mietityttää, väsymys pitää saada äkkiä pois, vauvasta tarvitaan lomaa jne.

Synnytyskipu on siedettävissä ja kuuluu asiaan. Kyllä sen kestää. Vauva tarvitsee äitiään 24h/vrk ja siihen täytyy sopeutua. Ei se niin kauheaa ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan asiasta sana sanottavana. Vai että "omaa aikaa" heti synnärillä, joopa joo. Kannattaisi tosiaan useammankin kasvaa ensin aikuiseksi ennen kuin alkaa leikkimään kotia.

mutta luulisi terveydenhuollon ammattilaisen osaavan asennoitua hieman ammatillisemmin ja empaattisemmin. Huomaavan, että tämä perhe tarvitsee ehkä hieman tukea asiassa, pilkan ja veetuilun sijaan. Asenne tekstissä on aivan väärä. T: hoitaja ja äiti

olikin lehtijutusta kyse.

että asenne tekstissä on aivan väärä. Ja kyllä tuo mielestäsi antaa aika paljon osviittaa siitä, mitä se on työssäkin. Ei minulla ainakaan ole mitään eri asennetta mahdollisia lehtijuttuja varten, vaan ihan samalla mennään niin töissä kun muuallakin.

T: hoitaja ja äiti

Kyllä meitä on paljon, jotka voivat sanoa samantasoista juttua omista asiakkaistaan.

Vierailija
164/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne alun supistukset kestää, jos niihin vaatii puudutusta jo, niin mitä siitä lopusta synnytyksestä sitten tulee. Kyllä sen synnytyksen pitää olla käynnissä, ennen kuin niitä kivunlievityksiä tarvitaan. Ja ihmetouhua tuon kahvillemenon kanssa. Miksi sinne kanttiiniin on pakko mennä??

T: yksi synnyttänyt, joka sai sen epiduraalin, kun synnytys käynnistyi, ja kivut tulivat Oikeasti.

Vierailija
165/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan oli ihan hyvä kirjoitus ja varmasti totta osan synnyttävien kohdalla. Luonnollista kipua ei siedetä lainkaan, vauvan tarvitsevuus ahdistaa, alapään kunto mietityttää, väsymys pitää saada äkkiä pois, vauvasta tarvitaan lomaa jne.

Synnytyskipu on siedettävissä ja kuuluu asiaan. Kyllä sen kestää. Vauva tarvitsee äitiään 24h/vrk ja siihen täytyy sopeutua. Ei se niin kauheaa ole.

Vierailija
166/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmekö tuo, että ensimmäistä kertaa synnyttävät ovat vähän tuuliajolla

Syntysvalmennuksessa olisi varmaan paljon parannettavaa

Tuohan oli ihan hyvä kirjoitus ja varmasti totta osan synnyttävien kohdalla. Luonnollista kipua ei siedetä lainkaan, vauvan tarvitsevuus ahdistaa, alapään kunto mietityttää, väsymys pitää saada äkkiä pois, vauvasta tarvitaan lomaa jne.

Vierailija
167/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan asiasta sana sanottavana. Vai että "omaa aikaa" heti synnärillä, joopa joo. Kannattaisi tosiaan useammankin kasvaa ensin aikuiseksi ennen kuin alkaa leikkimään kotia.

mutta luulisi terveydenhuollon ammattilaisen osaavan asennoitua hieman ammatillisemmin ja empaattisemmin. Huomaavan, että tämä perhe tarvitsee ehkä hieman tukea asiassa, pilkan ja veetuilun sijaan. Asenne tekstissä on aivan väärä. T: hoitaja ja äiti

olikin lehtijutusta kyse.

että asenne tekstissä on aivan väärä. Ja kyllä tuo mielestäsi antaa aika paljon osviittaa siitä, mitä se on työssäkin. Ei minulla ainakaan ole mitään eri asennetta mahdollisia lehtijuttuja varten, vaan ihan samalla mennään niin töissä kun muuallakin.

T: hoitaja ja äiti

Kyllä meitä on paljon, jotka voivat sanoa samantasoista juttua omista asiakkaistaan.

on vähän eri asia jos kaupan myyjä valittaa asiakkaista. Synnytys on monelle kuitenkin melko arka aihe. Itselleni se oli myös traumaattinen. Synnyttäjä on sairaalassa henkilökunnan armoilla vähän erilain kuin joku kaupan asiakas. Mielestäni kätilön kommentit olivat syyllistäviä ja asenteellisia ja siten epäammattimaisia.

Vierailija
168/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien tehtävänä ei ole hoitaa sun lasta. Hoitajien tehtävänä on hoitaa lääketieteellisiä ongelmia. He ovat siellä sitä varten jos tulee ongelmia. Ei sitä varten että he hoitavat lastasi

Vierailija
169/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinun lapsesi seon ei sen hoitajan. Ei se kuulu henkilökunnan hoitaa sinun lastasi

mutta pointti onkin siinä, että kun se vauva NUKKUU, niin sitä ei sen kummemmin tarvitse hoitaa :)

Vauvan hoitamista on esim vauvan syöttäminen, vaipan vaihto jne. Ei se, että on samassa huoneessa nukkuvan tai köllöttelevän vauvan kanssa!

Vierailija
170/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen äiti eli siis synnyttänyt neljä kertaa ja ollut neljä kertaa synnärillä, joista kolme kertaa huoneessa, jossa oli kaksikin muuta äitiä ja kyllä jokainen äiti on aina jättänyt vauvan siksi aikaa vauvalaan, kun käy suihkussa tai kanttiinissa, yleensä molempia. Ei ole tullut mieleenkään paheksua.

Katsokaa vaikka kun menette seuraavan kerran sairaalan kanttiiniin, kyllä siellä on aina joku nainen, joka on juuri synnyttänyt, riippumahasta tunnistaa.

Syötin ja hoidin vauvan ja kävin suihkussa/vessassa/kanttiinissa kun se nukkui. Saman huoneen äitien kanssa sovittiin että jos vauvat herää ja huutaa niin muut laittavat tuttia tai jos ei rauhoitu niin soittavat hoitajan. Aina se vauva kyllä nukkui kun palasin. Sama metodi toimi kotona, suihkuun silloin kun vauva oli tyytyväinen. Jos se hetken kitisee niin siihen ei maailma kaadu.

Toi nyt on vielä pahempaa, että pyydät toisia äitejä katsomaan vauvaasi, ei hyvää päivää!!! Hoitajat saa palkkaa siitä, että hoitaa vauvoja, toiset äidit taas ei saa. Toivottavasti en ikinä saa huonekaverikseni kaltaistasi tolloa.

Vierailija
171/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin ihmetellä, miten empatiakyvytön voi ihminen olla...

"Normaaleja" synnytyksiä on yhtä monta kuin synnyttäjiäkin. Mä itse synnytin molemmat lapseni alle viidessä tunnissa ilman kivunlievityksiä (ensimmäisellä kerralla en ehtinyt saada, toisella kerralla ajattelin, että jos menee yhtä nopeasti kuin eka, en tarvitse) ja tosiaan kävelin itse hyvävoimaisena osastolle - tottakai kun ei voimat ehtineet yhtään mennä pikanopeissa synnytyksissä! Minulle ei silti tulisi mieleenkään arvostella niitä synnyttäjiä, jotka viedään osastolle tuolissa tai sängyssä. Eihän siihen tarvita kuin pitkäksi venynyt synnytys tai vähän runsaampi vuoto, niin ronskimpikin eukko on heikossa kunnossa.

Niin kauan kuin äidit arvostelevat toisiaan näin rumasti kuin lainaamani kirjoittaja, on turha odottaa kovin kummoista asenteiden muutosta. Surullista.

Mutta normaalinainen on hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen ja kävelee itse osastolle omin jaloin.

Vierailija
172/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa käymisestä tässä ketjussa useampi mainitsi...

Mulla tulee vieläkin vuosien jälkeen itku kun muistelen tätä peseytymis asiaa. Vauvaa en uskaltanut jättää yksin nukkumaan, että olisin suihkuun päässyt. Kyllä ensisynnyttäjä siinä tilassa ansaitsisi päästä rauhassa pesulle synnytyksen jälkeen samanpäivän aikana.

Vierailija
173/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku olisi hoitanut vauvan. Esikoisen aikaan vielä ehdotettiin vauvalaa, mutta halusin pitää vauvan vierihoidossa.

Vastasyntynyt vauva on ihana ja en olisi millään raskinut luopua siitä. Imettäminenkin mielestäni lähti hyvin käyntiin kun olimme ensimäiset päivät vierekkäin.

Synnytyksen jälkeen tulee mieletön endorfiinihyöky. Ei olisi tullut mieleenikään jättää vauvaa jonnekin kansliaan ja lähteä jonnekkin viettämään omaa aikaa. Minusta tuntui, että leimauduin vauvoihin heti kun ne nostettiin rinnalle.

Minulle tuli jälkiväsymys vasta pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Kyllä vastasynnyttäneenä oli energiaa täynnä.

Mutta nykyään tuntuu olevan muotia valittaminen ja kärsiminen ja henkilökunnan haukkuminen ja dramattisuus. En uskalla koskaan kertoa kenellekään, että en tarvinnut puudutuksia ja olen täysimettänyt ja vauvat oli minusta ihania ja minulla ei pälli levinnyt kotona äitiyslomilla vaan omien lasten kanssa oli ihanaa.

Kuinka joskus kyllästytti kuunnella avoimissa päiväkodeissa ja muissa paikoissa sitä jatkuvaa valittamista, kuinka kätilöt oli paskoja ja kuinka äitejä tahallaan kidutetaan ja kuinka alapää repesi ja lapsi revittiin verisenä pois ja pakotettiin petaamaan vuode, vaikka oli henkihieverissä ja silti piti oma vauvakin hoitaa ja kuinka kauheaa se vauvanhoito on ja mieskin on paska jne...

Naisten elämä tuntuu olevan todella kamalaa.

Vierailija
174/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi nukkumatonta vuorokautta ja lopulta kipulääkkeetöön synnytys vei aika finaaliin, olisi ollut mukava levätä se yksi yö. Siitä alkoi pitkä monne kuukauden valvomisurakka, joka vei minut ihan piippuun. Jotenkin vaan 10 vuotta myöhemminkin ajattelen, että kumpa olisin alussa saanut edes sen yhden yön nukkua...

Se yksi yö ei olisi vauvalle pahaa tehnyt..

Vierailija
175/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaista mielipidettään, kuten tuolla kätilöllä?

Se koira älähtää...

Vierailija
176/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa käymisestä tässä ketjussa useampi mainitsi...

Mulla tulee vieläkin vuosien jälkeen itku kun muistelen tätä peseytymis asiaa. Vauvaa en uskaltanut jättää yksin nukkumaan, että olisin suihkuun päässyt. Kyllä ensisynnyttäjä siinä tilassa ansaitsisi päästä rauhassa pesulle synnytyksen jälkeen samanpäivän aikana.

Vierailija
177/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ole lepokoti. Synnytyssairaalan tehtävänä on varmistaa synnytyksen turvallisuus ei se että äiti lepäilee siellä kuin lepokodissa. Musta sairaalasta voisi lähteä jo seuraavana päivänä. Säästyisi verorahojakin. HYvähän sitä on vaatia kun mistään ei joudu maksamaan

Vierailija
178/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen jokaisesta synnytyksestä tullut omin jaloin kävelemällä osastolle, kuten moni muukin, jotka synnytti samaan aikaan. Moni lähti kotiin jo polikilinikkasynnytyksen jälkeen, yleensä ollaan vain se pari päivää. Harvempi on tosi kipeä ja huonossa kunnossa. He saavat apua, Mutta normaalinainen on hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen ja kävelee itse osastolle omin jaloin.

Itse synnytyin lapseni ulkomailla ja täällä suhtaudutaan ehkä eri tavalla? Kukaan ei saanut edes kävellä heti synnynytksen jälkeen, vaan äidit työnnettiin sängyissä huoneeseen. Suhtaduttiin enemmän kuin sairaaseen.

Ihan normaalisynnytykset olivat.

Vierailija
179/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on osastolla oikein vauvala. Siellä munkin vauvani vietti ensimmäiset 2 yötään. Olin niin huonossa kunnossa synnytyksestä, etten kyennyt hoitamaan vauvaa. En kävellytkään itse osastolle, vaikka ihan normaali nainen (kai?) olenkin.

Siellä kyllä tunnuttiin ottavan vauva helposti vauvalaan, sittenkin kun mies sai tulla perhehuoneeseen, hoitaja sanoi, että periaatteessa vauvaa ei saa perhehuoneesta tuoda vauvalaan, mutta voi tuoda, jos on tarvetta. Sanoin, että eiköhän me pärjätä!

Vierailija
180/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ole lepokoti. Synnytyssairaalan tehtävänä on varmistaa synnytyksen turvallisuus ei se että äiti lepäilee siellä kuin lepokodissa. Musta sairaalasta voisi lähteä jo seuraavana päivänä. Säästyisi verorahojakin. HYvähän sitä on vaatia kun mistään ei joudu maksamaan

Eikö sun tarvinnut maksaa sairaalamaksuja?

:O