Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kätilö voi puhua tällaista p-aa?!

Vierailija
06.08.2012 |

Tämänpäiväisessä Hesarissa "länsisuomalaisen" sairaalan kätilö syyllistää naisia kipulääkityksen vaatimisesta synnytyksessä, käynnistysten vaatimisesta ja oman ajan haluamisesta vauvan kustannuksella:

http://www.hs.fi/elama/N%C3%A4in+nykyvanhemmat+piinaavat+kasvatusalan+a…

Miten tuollaisell asenteella voi olla kätilön ammatissa? Juttua lukiessa muistui ikävästi oma täysin pieleen mennyt synnytys mieleen. Jos olisin etukäteen tiennyt, millaisia asenteita terveydenhuollossa on, en olisi tehnyt sitä yhtäkään lasta enkä varsinkaan alakautta! (Korjausleikkaukseenkin pääseminen julkisella puolella on osoittautunut täysin mahdottomaksi.) Ilmeisesti kaikki mikä menee synnytyksessä ja äitiyden opettelussa pieleen on äidin itsensä syytä ja siitä pitä rangaista - tällaisen kuvan saa, kun tuollaisia juttuja lukee!

Kyllä tuli paha mieli HS:n juttua lukiessa!

Kommentit (254)

Vierailija
181/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin monessa synnytyssairaalassa on enää lastenhoitajia hoitamassa vauvoja. Kätilöillä taas on ihan muutakin tekemistä kuin vahtia terveitä vastasyntyneitä. Näin siis luulisin, mutta voihan siinä olla jokin muukin syy että äitien oletetaan itse hoitavan vauvansa.

Joku aiemmin kertoi että naapurisängyn äitien kanssa olivat sopineet tutin laittamisesta toistensa vauvalle jos oma äiti ei ole paikalla. Minä suuttuisin aivan älyttömästi jos joku muu äiti koskisi minun vauvaani edes sen tutin laittamisen verran. Tai siinä tapauksessa olisi ehkä ok jos olisi erittäin huolellisesti desinfioinut kätensä, muuten ei.

joku tutin laittais sen sun lapsen suuhun. Eiköhän sille lapselle ole ihan hyväksi saada vähän pöpöjä, et sä sitä voi missään ilmakuplassa pitää loppuikäänsä. Kuitenkin lähdet heti pian kotiuduttasi sen lapsen kanssa shoppailemaan ja arvaas vaan kuinka paljon se sieltä kaikkea basilleja saa.

Sä voit mun puolesta vaikka uittaa vastasyntyneesi paskassa, mutta minä en. Vastasyntynyt ei todellakaan tarvitse mitään bakteereita, vaikka niitä toki myöhemmin sitten saakin ja on hyväkin altistua. Ja ei, en aio lähteä shoppailemaan vastasyntyneen kanssa. Ja vaikka lähtisinkin niin ei sielläkään kukaan likaisilla käsillään koske vauvaa.

tutin suuhun kun se itkee. Hysteeriseksi ei kannata ruveta, siitäkin se lapsi kärsii. Ja siellä kaupassa sä hypistelet vaatteita yms. ja sitten hoitelet sitä vauvaasi niillä likaisilla käsilläsi. Jos meinaat olla koko ajan puhtain käsin niin sun tarvii käyttää käsidesiä minuutin välein. Onnea vaan matkaan.

Vierailija
182/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurella todennäköisyydellä haluan tämänkin kohdalla jossakin välissä epiduraalin, jossakin välissä varmasti vien lapsen kansliaan siksi aikaa, että käyn suihkussa.

Muun ajan lapsi on minun kanssani. Kanttiinissa ei tarvitse onneksi käydä, kahvia ja muuta saa keittiökopista synnärillä.

Ja veikkaisin, että suuressa osassa sairaaloista lasta ei saa edes viedä osastolta pois. Kuten ei tuollakaan saa. Ei ainakaan viime kerralla kun siellä olin viime vuonna.

Oikeasti on IHANAA synnyttää pienessä sairaalassa! Siellä ei katsota kieroon, hoitajilla on yksilöllistä aikaa äideille yms. Viimeksi kehottivat lapsen tuomaan kansliaan että saan rauhassa suihkussa olla. Enkä todellakaan ollut ainoa joka vei lapsen sinne.

Ihmeellistä jeesustelua ja itsensä jalustalle nostamista tuo hokeminen "minäpä vein lapsen suihkuun mukaani, lällislää".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytykseltä ja äitiydeltä sitten odotetaan? Millainen synnytysvalmennus voisi valmentaa kipujen sietämiseen ja vanhemmuteen kasvuun? Ei mikään.

Synnytys on luonnollinen asia ja kivut osa synnytystä. Ei kukaan saa pysyviä traumoja synnytyskivuista, vaan jotain pahempaa pitää tapahtua tai on tapahtunut paljon aiemmin.

Elämän opettelu vauvan kanssa on aluksi uuvuttavaa; imetystä, vaipan vaihtamista, kiristäviä ja valuvia rintoja ja valuvaa alapäätä. Valvottuja öitä, pukluja, pyykkivuoria, tummia silmänaluksia. Mutta lopultakin vain elämää, josta selviää ja josta äidit ovat selvinneet. Kun unohtaa, ettei tarvitse olla lähellekään täydellinen, vaan elää tässä ja nyt, on jo voiton puolella. Tärkeintä on saada solmittua side vauvaansa ja joillekin se tulee pitämällä vauvaa kantoliinassa jatkuvasti ja joku toinen saa sen nukuttamalla vauvaa eri huoneessa. Kaikki on yhtä oikein, kunhan huolehtii itsestään ja oppii rakastamaan pikkuistaan vaikka vähitellen.

Tuohan oli ihan hyvä kirjoitus ja varmasti totta osan synnyttävien kohdalla. Luonnollista kipua ei siedetä lainkaan, vauvan tarvitsevuus ahdistaa, alapään kunto mietityttää, väsymys pitää saada äkkiä pois, vauvasta tarvitaan lomaa jne.

Synnytyskipu on siedettävissä ja kuuluu asiaan. Kyllä sen kestää. Vauva tarvitsee äitiään 24h/vrk ja siihen täytyy sopeutua. Ei se niin kauheaa ole.

Vierailija
184/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan, kun ensi synnyttäjän pitäisi tietää kaikki kivusta ja lääkeiden käytöstä. Eikö ole kätilön homma opastaa ja rauhoittaa panikoivia.

Sitten vielä vieressä neuvola tätä moittii sitä, että vanhemmat eivät ymmärrä, että jokainen on joskus aloittelija... Näköjään ei kukaan ymmärrä ketään.

Vierailija
185/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen äiti eli siis synnyttänyt neljä kertaa ja ollut neljä kertaa synnärillä, joista kolme kertaa huoneessa, jossa oli kaksikin muuta äitiä ja kyllä jokainen äiti on aina jättänyt vauvan siksi aikaa vauvalaan, kun käy suihkussa tai kanttiinissa, yleensä molempia. Ei ole tullut mieleenkään paheksua.

Katsokaa vaikka kun menette seuraavan kerran sairaalan kanttiiniin, kyllä siellä on aina joku nainen, joka on juuri synnyttänyt, riippumahasta tunnistaa.

Syötin ja hoidin vauvan ja kävin suihkussa/vessassa/kanttiinissa kun se nukkui. Saman huoneen äitien kanssa sovittiin että jos vauvat herää ja huutaa niin muut laittavat tuttia tai jos ei rauhoitu niin soittavat hoitajan. Aina se vauva kyllä nukkui kun palasin. Sama metodi toimi kotona, suihkuun silloin kun vauva oli tyytyväinen. Jos se hetken kitisee niin siihen ei maailma kaadu.

Toi nyt on vielä pahempaa, että pyydät toisia äitejä katsomaan vauvaasi, ei hyvää päivää!!! Hoitajat saa palkkaa siitä, että hoitaa vauvoja, toiset äidit taas ei saa. Toivottavasti en ikinä saa huonekaverikseni kaltaistasi tolloa.

Siis _sovittiin_, minä myös puolestani kuulostelin naapurin vauvoja ja laitoin tutin suuhun jos tarvetta oli kun äiti oli vessassa/suihkussa. Ketään en siis pakottanut hoitamaan lastani, jos sä olisit ollut samassa huoneessa niin ihan rauhassa olisit saanut kuunnella sitä itkua ja rentoutua rauhassa oman vauvasi kanssa. Enkä olis sun lapselles pakolla tuttia halunnut antaa. Mä vaan onnekseni olen osunut sellaisiin huoneisiin, joissa on ollut rento meininki ja oman vauvan hoitelun ohessa on voinut tarvittaessa hiukan avittaa muita. Ihan vaan sellaista perusystävällisyyttä, ei minusta ole kovin kiva kuunnella itkevää vauvaa, mieluummin mä sen tutin sille annan vaikka siitä ehkä olis hiukan mulle vaivaa. Ja voit olla huoleti, mä olen lapseni tehnyt, me ei enää samaan huoneeseen eksytä, onneksi :)

Vierailija
186/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ole lepokoti. Synnytyssairaalan tehtävänä on varmistaa synnytyksen turvallisuus ei se että äiti lepäilee siellä kuin lepokodissa. Musta sairaalasta voisi lähteä jo seuraavana päivänä. Säästyisi verorahojakin. HYvähän sitä on vaatia kun mistään ei joudu maksamaan

Eikö sun tarvinnut maksaa sairaalamaksuja?

:O

Luuletko oikeasti että sairaalamaksut ovat edes murto-osa todellisista kustannuksista? Oikeasti synnytys maksaa valtiolle kymmeniä tuhansia. Mitä kauemmin sielä sairaalassa on sitä enemmän se maksaa. Sä varmasti luulet että terveyskeskusmaksutkin kattavat kulut.

Vierailija
187/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen aina jättänyt vauvan suihkussa ja vessassa käynnin ajaksi sänkyynsä oman sänkyni viereen. Miten kauan te oikein siellä suihkussa lutraatte? Jos vauvan syöttää ja se nukahtaa, tuskin ihan heti herää ja jos herääkin niin mikä hätä sillä siinä omassa kopassa? Liekkö sitten alueellinen juttu mutta kyllä meillä Pohjois-Karjalan alueella ainakin huonekaverin kanssa aina oli puhetta että nyt lähen esim. suihkuun ja jos vauva herää niin tietää että kohta tulen, eikä mitään ongelmia koskaan ole ollu. Ja sentäs viiden lapsen synnäriajoista kokemusta.

Vierailija
188/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin myös pienessä sairaalassa ja kyllä minusta oli helpompaa mennä suihkuhuoneeseen vauvan kanssa ja antaa vauvan nukkua siinä sängyssään kuin odotella, koska hoitajilla on aikaa olla kansliassa. Jos hoitajalle tuli pikainen lähtö johonkin huoneeseen, vauva sinkaistiin pikaisesti äidille takaisin.

En tiedä, miksi sinua ahdistaa jos toiset ovat ajatelleet, että oli helpompaa mennä suihkuun silloin kun halusi kuin silloin kun hoitajille sopi. Ei se ihan oikeasti mikään vaiva ollut työntää vauva suihkuhuoneeseen. Siinä se nukkui kun riisuin, kävin suihkussa, kuivasin ja laitoin vaatteet päälle.

Harmittaako tämä jotenkin sinua? Sinua varmaan harmittaa sekin, että kaikki eivät vie esikoisia virikehoitoon ja joidenkin mielestä lastenhoito on helppoa ja kivaa.

Suurella todennäköisyydellä haluan tämänkin kohdalla jossakin välissä epiduraalin, jossakin välissä varmasti vien lapsen kansliaan siksi aikaa, että käyn suihkussa.

Muun ajan lapsi on minun kanssani. Kanttiinissa ei tarvitse onneksi käydä, kahvia ja muuta saa keittiökopista synnärillä.

Ja veikkaisin, että suuressa osassa sairaaloista lasta ei saa edes viedä osastolta pois. Kuten ei tuollakaan saa. Ei ainakaan viime kerralla kun siellä olin viime vuonna.

Oikeasti on IHANAA synnyttää pienessä sairaalassa! Siellä ei katsota kieroon, hoitajilla on yksilöllistä aikaa äideille yms. Viimeksi kehottivat lapsen tuomaan kansliaan että saan rauhassa suihkussa olla. Enkä todellakaan ollut ainoa joka vei lapsen sinne.

Ihmeellistä jeesustelua ja itsensä jalustalle nostamista tuo hokeminen "minäpä vein lapsen suihkuun mukaani, lällislää".

Vierailija
189/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä maksa kymmeniä tuhansia. Vähän tolkkua näihin juttuihin.

Vierailija
190/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin monessa synnytyssairaalassa on enää lastenhoitajia hoitamassa vauvoja. Kätilöillä taas on ihan muutakin tekemistä kuin vahtia terveitä vastasyntyneitä. Näin siis luulisin, mutta voihan siinä olla jokin muukin syy että äitien oletetaan itse hoitavan vauvansa.

Joku aiemmin kertoi että naapurisängyn äitien kanssa olivat sopineet tutin laittamisesta toistensa vauvalle jos oma äiti ei ole paikalla. Minä suuttuisin aivan älyttömästi jos joku muu äiti koskisi minun vauvaani edes sen tutin laittamisen verran. Tai siinä tapauksessa olisi ehkä ok jos olisi erittäin huolellisesti desinfioinut kätensä, muuten ei.

joku tutin laittais sen sun lapsen suuhun. Eiköhän sille lapselle ole ihan hyväksi saada vähän pöpöjä, et sä sitä voi missään ilmakuplassa pitää loppuikäänsä. Kuitenkin lähdet heti pian kotiuduttasi sen lapsen kanssa shoppailemaan ja arvaas vaan kuinka paljon se sieltä kaikkea basilleja saa.

Sä voit mun puolesta vaikka uittaa vastasyntyneesi paskassa, mutta minä en. Vastasyntynyt ei todellakaan tarvitse mitään bakteereita, vaikka niitä toki myöhemmin sitten saakin ja on hyväkin altistua. Ja ei, en aio lähteä shoppailemaan vastasyntyneen kanssa. Ja vaikka lähtisinkin niin ei sielläkään kukaan likaisilla käsillään koske vauvaa.

tutin suuhun kun se itkee. Hysteeriseksi ei kannata ruveta, siitäkin se lapsi kärsii. Ja siellä kaupassa sä hypistelet vaatteita yms. ja sitten hoitelet sitä vauvaasi niillä likaisilla käsilläsi. Jos meinaat olla koko ajan puhtain käsin niin sun tarvii käyttää käsidesiä minuutin välein. Onnea vaan matkaan.

Kuten sanottu, en aio mennä shoppailemaan vastasyntyneen kanssa. Muutaman viikon ikäinen on sitten jo aivan eri asia kuin vastasyntynyt vaikka eipä minun silloinkaan tarvitse mennä hypistelemään vaatteita. Ja jos menenkin niin silloinkin riittää että kädet on puhtaat kun koskee vauvan kasvoihin tai käsiin tai omiin rintoihin ennen imetystä. Ei tarvitse siis laittaa käsidesiä jokaisen vaatekappaleen hypistelyn jälkeen.

En aio ruveta hysteeriseksi. Luotan omaan käsihygieniaani mutta en naapuriäidin. Koko ajan ei tarvitse olla puhtain käsin, eikä käsidesiä tarvitse olla kotona, mutta minä tiedän että olen pessyt käteni vessareissun jälkeen kun taas naapuriäidistä en voi olla varma.

Vierailija
191/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ole lepokoti. Synnytyssairaalan tehtävänä on varmistaa synnytyksen turvallisuus ei se että äiti lepäilee siellä kuin lepokodissa. Musta sairaalasta voisi lähteä jo seuraavana päivänä. Säästyisi verorahojakin. HYvähän sitä on vaatia kun mistään ei joudu maksamaan

Eikö sun tarvinnut maksaa sairaalamaksuja?

:O

Et voi olla tosissasi Luuletko oikeasti että sairaalamaksut ovat edes murto-osa todellisista kustannuksista? Oikeasti synnytys maksaa valtiolle kymmeniä tuhansia. Mitä kauemmin sielä sairaalassa on sitä enemmän se maksaa. Sä varmasti luulet että terveyskeskusmaksutkin kattavat kulut.

että luulen sairaalamaksun olevan synnytyksen ja osastolla olon koko kustannus? En. Taisit oikein odottaa, että pääset vouhkaamaan jollekin, eikö? Sä kirjoitit viestissäsi, että "mistään ei joudu maksamaan". Kyllä vaan jostain maksetaan, ei ilmaiseksi olla.

Et kai sä puolestasi luule, että ne rahat vain ilmestyvät valtion kassaan? Minäkin olen niitä sinne aika lailla tiputellut.

Terv. "lepokodissa" 6 päivää makaillut

Vierailija
192/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttänyt 90-, 00- sekä 10-luvulla, yhteensä 6 kertaa ja kolmessa eri sairaalassa. Ainoastaan vikalla kerralla oli yksi äiti huonekaverina jonka vauva oli huoneessa yönkin. Muuten oli vauvat vauvalassa paitsi 10-luvulla ei sellaista enää ollut. Koskaan en nähnyt kenenkään menevän vauvan kanssa suihkuun ja harvemmin ees vessaan kuten itse tein. Ja vauvan jättämistä vauvalaan suositeltiin kokoajan, tuntui jopa painostukselta. Annettiin ymmärtää että koska huonekaverinkin vauva on yön vauvalassa on itsekästä pitää omaa vauvaa huoneessa kun toinen laittanut vauvan vauvalaan jotta saa nukkua.

10-luvulla meininki oli ihan eri. Olin jäänyt yh:ksi raskausaikana ja olin valvonut pari vuorokautta, synnytys käynnistetty munuaisaltaan tulehduksen vuoksi mutta minun ei katsottu tarvitsevan unta lainkaan vaan tottakai piti jaksaa sairaana, valvoneena antibioottitiputuksessa hoitaa huutavaa vauvaa ilman lisämaitoa sillä maitoa ei tullut eikä vauva nukkunut kun oli nälkä. Kotiin ei saanut lähteä kuitenkaan ilman saattajaa, mutta kotona ei ollut ketään auttamassa kuitenkaan vaan yksin piti toki hoitaa muut lapset plus vauva. Ja vielä antibiooteissa monen vuorokauden univelat niskassa ja olipa vielä anemia. Tyrkytettiin tosiaan sosiaalityöntekijää yksinhuoltajuuden takia, enemmän olisi ollut apua yhdestä nukutusta yöstä.

Synnytyssalikätilöistä ei ole pahaa sanottavaa, ovat ihan kehuneet minua synnyttäjänä, miten osaan ponnistaa kun käsketään ja papereissa luki "rauhallinen synnyttäjä". Ihannesynnyttäjä kuulemma, vaikka olenkin sen epiduraalin pyytänyt heti kun mahdollista. Yhdellä kerralla en saanut kun tulin niin myöhään sairaalaan ettei mitään kuulemma voinut antaa ja luomuna meni. Mutta voin kuvitella että kaikenmaailman paperille kirjattuine elämyssynnytyssuunnitelmineen tulevat kynttilänvalossa synnyttävät synnytyslaulajat saattavat ärsyttää kätilöitä.

Tuosta jutuista sai kuvan että jutun kätilö on joku luomuhörhö, kenties itse lapseton kun ainakin ihan irrallaan todellisuudesta nuo jutut olivat ja tuntuu että äitiydestä on lähinnä luettu oppikirjoista.. Ei tossa nyt vaan mitään järkeä ollut koko jutussa.

Vierailija
193/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meidän sairaalassa on kyllä ihan lastenhuone, jossa on lastenhoitajia, jotka hoitavat aina ensimmäisen yön vauvaa synnytyksen jälkeen, jotta äiti saa levätä tuovat vain vauvan syömään n. 4 tunnin välein. Ihan ilman kipulääkettä olen synnyttänyt, mutta joka kerta olen myös ollut kipeä ja levon tarpeessa synnytyksen jälkeen, varsinkin kuin jokainen lapsi on syntynyt aamuyöstä. Meillä myös on ihan tarkoitus se, että lapsi viedään lastenhuoneeseen kun äiti menee suihkuun tai vessaan, välistä hoitajat ihan kysyvät, että onko äiti päässyt suihkuun ja ottavat vauvan, että saa rauhassa käydä. Monesti ottavat ruokailujenkin ajaksi, että saa syödä rauhassa. Mulle sanoivat monesti että kyllä sitä kerkeää sitä lasta hoitaa niin paljon kun ikinä sielu sietää, mutta hyvä on ensin levätä.

Ja siis niistä vessa ja suihkukäynneistä siis mulla ainakin meni siellä vessassa ikuisuus kun vuotaa kuin seula, saatika jos piti yrittää isompaa tavaraa uskaltaa tehä, etten olis kyllä siksi aikaa viittiny vauvaa yksin jättää. Ja suihkussakin meni aikaa ja varsinkin kun kipeään ja väsyneeseen kehoon se lämmmin vesi tuntui ihanan rentouttavalta.

Mutta ainakin mulle jäi se kuva siitä sairaalasta olosta, että tarkotus on levätä synnytyksen jälkeen. Ja kyllä mullakin on jokainen lapsista ollut vierihoidossa sen ensimmäisen yön jälkeen ja jos ei niitä suihku/vessakäyntejä lasketa.

Vierailija
194/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin myös pienessä sairaalassa ja kyllä minusta oli helpompaa mennä suihkuhuoneeseen vauvan kanssa ja antaa vauvan nukkua siinä sängyssään kuin odotella, koska hoitajilla on aikaa olla kansliassa. Jos hoitajalle tuli pikainen lähtö johonkin huoneeseen, vauva sinkaistiin pikaisesti äidille takaisin.

En tiedä, miksi sinua ahdistaa jos toiset ovat ajatelleet, että oli helpompaa mennä suihkuun silloin kun halusi kuin silloin kun hoitajille sopi. Ei se ihan oikeasti mikään vaiva ollut työntää vauva suihkuhuoneeseen. Siinä se nukkui kun riisuin, kävin suihkussa, kuivasin ja laitoin vaatteet päälle.

Harmittaako tämä jotenkin sinua? Sinua varmaan harmittaa sekin, että kaikki eivät vie esikoisia virikehoitoon ja joidenkin mielestä lastenhoito on helppoa ja kivaa.

Ja oikeasti vaikuttaa siltä, että itseään nostetaan jalustalle sillä, ettei ole vauvaa vienyt kansliaan vaan on raahannut mukana :)

Miksi minua ahdistaisi? Ennemminkin niitä ahdistaa jotka suorastaan mollaavat äitejä, jotka ovat niiiin röyhkeitä, että eivät ota sinne suihkuun mukaan. Ei varmasti ole siitä ollut vaivaa!! En sitä väittänytkään. (Vai väitinkö o.O)

Miksi sinua taas se ottaa päähän, ettei kaikki halua ottaa mukaan suihkuun?

Arvaappa kuule mitä, minun lapsista YKSIKÄÄN ei ole ollut missään ihmeen virikehoidossa ;) Vaikka teenkin kotona töitä. Lapset ovat aina minun mukanani, menen minne menenkin ;)

Ajatella, otan jopa NAVETTAAN lapset mukaan :D

Eli eli, vaikka minä en sairaalassa ollessa lasta ota suihkuun mukaan, ei tarkoita sitä, että en olisi äiti lapsilleni kotona.

Vierailija
195/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja omaa pelkoani lisää se että minkälaisia hoitajia ja lääkäreitä on vastassa kun menee synnyttämään.. oikeastaan mikään muu ei pelota yhtä paljon!!!

Kuinka hyvin he huolehtivat minusta ja vauvasta synnytyksessä ja sen jälkeen? Kuunnellaanko tarpeitani ja kerrotaanko mitä seuraavaksi tehdään ja miksi? Vai kohdellaanko minua kuin jotain konetta?

Itse haluaisin tehdä kaikki mahdollisimman hyvin yhteistyönä ja hoitaa homma niin hyvin kuin siinä tilassa vain suinkin voin.

Vierailija
196/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se asenne siellä synnärillä semmoinen on, että kätilöitä harmittaa, jos kahvittelu keskeytyy... Ja päättäviä tahoja harmittaa, jos rahaa "tuhlautuu" ja sen tähden tarpeellisiakaan keisarinleikkauksia ei tehdä, vaan luomuna annetaan paikkojen (ja syntyvien vauvojen) vammautua. Aikamoinen tabuhan se on, missä kunnossa terveydenhuoltomme on.

Sama se sitten on monilla kyllä ihan lähisukulaisten kanssa. Katkeroituneet äidit ja anopit eivät voi auttaa ja olla hyviä isoäitejä, vaan haluavat että tytär/miniä kärsii nahoissaan sen, minkä hekin ovat kärsineet.... kuinka tyhmä voi ihminen olla????... ja ystävien kanssa ja vauvafoorumilla sama jatkuu, kukaan ei kehu, ei ymmärrä, ei auta, kaikki ovat parempia, sitkeämpiä ja luomumpia kuin sinä itse.

Vierailija
197/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se asenne siellä synnärillä semmoinen on, että kätilöitä harmittaa, jos kahvittelu keskeytyy... Ja päättäviä tahoja harmittaa, jos rahaa "tuhlautuu" ja sen tähden tarpeellisiakaan keisarinleikkauksia ei tehdä, vaan luomuna annetaan paikkojen (ja syntyvien vauvojen) vammautua. Aikamoinen tabuhan se on, missä kunnossa terveydenhuoltomme on.

Sama se sitten on monilla kyllä ihan lähisukulaisten kanssa. Katkeroituneet äidit ja anopit eivät voi auttaa ja olla hyviä isoäitejä, vaan haluavat että tytär/miniä kärsii nahoissaan sen, minkä hekin ovat kärsineet.... kuinka tyhmä voi ihminen olla????... ja ystävien kanssa ja vauvafoorumilla sama jatkuu, kukaan ei kehu, ei ymmärrä, ei auta, kaikki ovat parempia, sitkeämpiä ja luomumpia kuin sinä itse.

Olen nähnyt suomalaisen terveydenhoidon toimintaa sekä potilaan, synnyttäneen äidin että järjestelmän sisältä päin katsovan näkökulmasta, ja voisin sanoa olevani eri mieltä kaikesta kanssasi.

Ainakin KYSissä olen saanut erinomaista "palvelua" kaikessa, ja luulenpa, ettei kyseinen sairaala ole ainoa paikka, jossa synnyttäjistä ja heidän toiveistaan huolehditaan todella hyvin.

Vierailija
198/254 |
06.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta kyvyttömyyttä asettua toisen asemaan, kun ensi synnyttäjän pitäisi tietää kaikki kivusta ja lääkeiden käytöstä. Eikö ole kätilön homma opastaa ja rauhoittaa panikoivia.

Sitten vielä vieressä neuvola tätä moittii sitä, että vanhemmat eivät ymmärrä, että jokainen on joskus aloittelija... Näköjään ei kukaan ymmärrä ketään.

Synnytyskivuista ja kivunlievittämisestä pitää puhua synnytysvalmennuksessa pitkin odotusta eikä vasta silloin kun on tilanne päällä.

Vierailija
199/254 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan asiasta sana sanottavana. Vai että "omaa aikaa" heti synnärillä, joopa joo. Kannattaisi tosiaan useammankin kasvaa ensin aikuiseksi ennen kuin alkaa leikkimään kotia.

mutta luulisi terveydenhuollon ammattilaisen osaavan asennoitua hieman ammatillisemmin ja empaattisemmin. Huomaavan, että tämä perhe tarvitsee ehkä hieman tukea asiassa, pilkan ja veetuilun sijaan. Asenne tekstissä on aivan väärä. T: hoitaja ja äiti

olikin lehtijutusta kyse.

että asenne tekstissä on aivan väärä. Ja kyllä tuo mielestäsi antaa aika paljon osviittaa siitä, mitä se on työssäkin. Ei minulla ainakaan ole mitään eri asennetta mahdollisia lehtijuttuja varten, vaan ihan samalla mennään niin töissä kun muuallakin.

T: hoitaja ja äiti

Kyllä meitä on paljon, jotka voivat sanoa samantasoista juttua omista asiakkaistaan.

on vähän eri asia jos kaupan myyjä valittaa asiakkaista. Synnytys on monelle kuitenkin melko arka aihe. Itselleni se oli myös traumaattinen. Synnyttäjä on sairaalassa henkilökunnan armoilla vähän erilain kuin joku kaupan asiakas. Mielestäni kätilön kommentit olivat syyllistäviä ja asenteellisia ja siten epäammattimaisia.

Että kaikki asiakkaat (ei siis potilaat) ovat unelmia eikä kukaan vaadi mitään liikaa tai asiatonta. Niinkö? Jutun aiheena oli kuitenkin vaativat vanhemmat. Menikö ohi?

Vierailija
200/254 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa keisarinleikkauksista on täysin turhia ja jopa haitallisia. Synnytys pitäisi tehdä normaalina alatiesynnytyksenä ilman vahvoja lääkityksiä. Aina kun tuosta poiketaan pitää olla vahva syy. Syy ei ole vain taloudellinen vaan myös lääketieteellinen.