Miten kätilö voi puhua tällaista p-aa?!
Tämänpäiväisessä Hesarissa "länsisuomalaisen" sairaalan kätilö syyllistää naisia kipulääkityksen vaatimisesta synnytyksessä, käynnistysten vaatimisesta ja oman ajan haluamisesta vauvan kustannuksella:
http://www.hs.fi/elama/N%C3%A4in+nykyvanhemmat+piinaavat+kasvatusalan+a…
Miten tuollaisell asenteella voi olla kätilön ammatissa? Juttua lukiessa muistui ikävästi oma täysin pieleen mennyt synnytys mieleen. Jos olisin etukäteen tiennyt, millaisia asenteita terveydenhuollossa on, en olisi tehnyt sitä yhtäkään lasta enkä varsinkaan alakautta! (Korjausleikkaukseenkin pääseminen julkisella puolella on osoittautunut täysin mahdottomaksi.) Ilmeisesti kaikki mikä menee synnytyksessä ja äitiyden opettelussa pieleen on äidin itsensä syytä ja siitä pitä rangaista - tällaisen kuvan saa, kun tuollaisia juttuja lukee!
Kyllä tuli paha mieli HS:n juttua lukiessa!
Kommentit (254)
useimmissa maissa maailmassa ilman kivunlievituksiä ja kummempia apuja. Länsimaissa on totuttu ajatukseen että kaikkea pitää hallita ja määrätä. Syntymä ja kuolema ovat kuitenkin ihmisen hallintakyvyn ulkopuolella. Itse kätilönä olen kyllä törmännyt useasti noihin synnyttäjiin, jotka tulevat valmiiksi kirjoitetun kaavan kanssa hakemaan jotain suoritussynnytystä ja jos esim vauvan kunnon takia ei voida lisätä puudutteita, mammasta lähtee kaikki ärräpäät. Its esynnytin molemmat lapseni ilman kivunlievitystä omasta halustani koska ajattelin, että minä kestän sen mitä' Afrikan naisetkin. Ja kestinkin. Kristisoisin nykyistä asennetta jossa luomuna synnyttäviä pidetäänn naispiireissä jonain hihhuleina ja imettäjiä terroristeina. Raskaus ja synnytys ovat kuitenkin luonnollisia asioita, niitä on turha lähtökohtaisesti medikalisoida.
Afrikan naiset kestää sitä, että heidän lapsiaan kuolee kuin kärpäsiä, ja jokaisessa uudessa syynytyksessä heillä itsellään on riski kuolla. Mies ei tienaa eikä tee kotitöitä, Afrikan naiset hoitaa kaiken. Ai niin, tekee se mies jotain: käy huorissa, mistä syystä Afrikan naisilla on HIV, jonka he tartuttavat lapsiinsa ja johon he kuolevat, elleivät satu ennen sitä kuolemaan synnytykseen, kulkutauteihin tai nälänhätään. Ja jos Afrikan nainen jäisi auton alle ja raaja pitäisi amputoida, se tietenkin tehtäisiin ilman kivunlievitystä.
Kestätkö kaiken muunkin mitä Afrikan naiset, joilla ei ole vaihtoehtoa? Miksi nimenomaan synnytys on mielestäsi se osuus elämää, joka pitää tehdä Arfikan malliin ja muissa asioissa voi sitten ottaa vastaan kehityksen ja sivistyksen tuomaa mukavuutta, arvostusta ja turvallisuutta? Miksi synnytyksen kivunlievityksestä kieltäytyvä länsimainen nainen on mielestäsi arvostettavampi kuin raajan amputoinnin kivunlievityksestä kieltäytyvä?
halusin tuntea jotain, en vaan halunnut maata vihanneksena sängyssä, kun mies katsoi ruudulta millon minua supisti ja kertoi siitä minulle.
halusin tuntea jotain, en vaan halunnut maata vihanneksena sängyssä, kun mies katsoi ruudulta millon minua supisti ja kertoi siitä minulle.
Onko sulla aivot peffassa:))
Koska on hyvä hetki ottaa mitäkin kivunlievitystä. Yksikään kohtaamani kätilö ei ole ollut kivunlievitysvastainen , mutta olisihan se hassua jos äiti itse joutuisi päättämään , mitä lievitystä missäkin synnytyksen vaiheessa käyttää.
Olen saanut akupunktiota, lishakseen pistettävää kipulääkettä, ilokaasua, aqua-rakkuloita, epiduraalipuudutuksen ja pudenduspuudutuksen.
Lapsivuodeosastolla kävin suihkussa silloin kun mies oli vauvan kanssa . En koskaan ole ajatellut , että vauva syntymän jälkeen ei olisi kokoajan vieressäni , kamalaa olisi jos sen joutuisi jättämään hoitajille. Esikoinen joutui pienen kokonsa takia sokeritipalle lastenosastolle ja itkin kuin vesiputous vauvanikävää. Onneksi muut vauvat ovat saaneet olla jatkuvassa vierihoidossa.
Vessaan en vauvaa ole mukaan koskaan ottanut. Vauva on nukkunut sängyssään ja minä olen käynyt vessassa. Miksi vauva pitäisi ottaa vessaan ? En minä kotonakaan niin tee. Vessaraissu kestää muutaman minuutin , jos vauva silläaikaa herää ja itkee, ei se kauaa joudu itkemään .
"Synnytyskivuista ja kivunlievittämisestä pitää puhua synnytysvalmennuksessa pitkin odotusta eikä vasta silloin kun on tilanne päällä."
Väitätkö todella, että ihminen valitsee milloin minua alkaa pelottamaan? Että kun menen synnärille, olen jotenkin valinnut sen, että hei nyt minua pelottaa?
Aivan hullua ajattelua ja todella epäammattimaista ja epäempaattista, jos ei kätilön koulutuksessa tällaista asiaa olla osattu ottaa huomioon, että ihmisellä voi laueta pelko/paniikki milloin vain ilman, että sitä pystyy välttämättä itse ennustamaan. Ja se nyt ei ainakaan asiaa auta, jos syyllistetään siitä, ettet aiemmin tiennyt, että tulet pelkäämään/menemään paniikkiin synnnytystilanteessa!!!
Uskomatonta paskaa, enkä usko, että normikäytäntö/ajattelu olisi tuollaisella tasolla.
Kun kätilö oli synnärillä sanonut, että on liian varhaista epiduraalille. Sitten oli saanut jonkun särkylääketabletin ja vielä passitettu takaisin kotiin .
Huvittavaa tarinassa on , että vauva syntyi viikon päästä . Ja epiduraali tuli ajallaan ja auttoi hyvin , mutta edelleenkin tämä tyyppi kertoo tätä juttua, että miten oli niin väsynyt ja kipeä ja pyysi puudutusta, mutta kotiin vaan lähettettiin ....
En ymmärrä näitä naisia , joiden pitää itse saada päättää kaikesta vaikka se olisi kuinka hullua.
En ihmettele , että kätilöitä välillä vituttää nää naiset.
ovat varmasti kuvaamasi mukaisia. Ja usein onkin mietityttänyt näitä tarinoita kuunnellessa, että mikähän on se toinen puoli tuosta kertomuksesta. Ja kun asiaa on vähän tarkemmin lähtenyt kysymään, niin usein kyse on ollut naisen tietämättömyydestä, informaatiokatkoksesta tmv. Tai ainakin jälkeenpäin on tullut selville, miksi tilanteessa on toimittu niin henkilökunnan puolelta ja johon on ollut pätevä ja naista/vauvaa suojaava keino pahemmalta. Näitä ei sitten jonkin ihmeen vuoksi haluta kuulla edes jälkeenpäin.
Osa varmasti on kohdannut oikeastikin vääryyttä, mutta liekö harvemmin tällaisesta kyse.
ja se varmasti on pieni ongelma ja ainakin omassa synnytyssairaalassani ei edes suositella vauvaa otettavaksi heti mukaan kanttiiniin ihan jo vastustuskyvyn puutteen vuoksi...mutta tuo tupakointi kyllä minuakin huolestuttaa. onhan se nyt ihan kamalaa kun ei omien nikkisten takia vaivauduta lopettamaan edes odotusajaksi ja sitten kun pieni ihminen itkee niin ollaan ihmeissään. ois varmaan pitänyt kestää se oma itkeminen nikkisten vuoksi nin ei tarvitsisi ns. kestää viattomalta sitä
Minun ystäväni oli närkästynyt kun kätilö oli synnärillä sanonut, että on liian varhaista epiduraalille. Sitten oli saanut jonkun särkylääketabletin ja vielä passitettu takaisin kotiin .
Huvittavaa tarinassa on , että vauva syntyi viikon päästä . Ja epiduraali tuli ajallaan ja auttoi hyvin , mutta edelleenkin tämä tyyppi kertoo tätä juttua, että miten oli niin väsynyt ja kipeä ja pyysi puudutusta, mutta kotiin vaan lähettettiin ....
En ymmärrä näitä naisia , joiden pitää itse saada päättää kaikesta vaikka se olisi kuinka hullua.
Veikkaanpa että tällaisia tapauksia jutussa juuri tarkoitetaan. Näitä varmasti on vain murto-osa, mutta jutussahan sanottiinkin että pyytävät kipulääketä silloin kun synnytys ei ole edes käynnissä.
Valitti , kun kätilö oli pyytänyt laittaan läppärin pois ja nukkumaan , kun vauvakin nukkuu. Sit valitti, että ei päässy rauhas suihkuun tai syömään , kun vauva huusi ja aina vaan piti imettää , olis halunnu antaa lisämaitoa että saa olla välillä rauhassa.
" Paras" valitus oli se, että kätilö oli tullut vierastunnin aikana häiritsemään ja ottamaan vauvalta verensokeria...
Ja siis tää perhe oli perhehuoneessa kättärillä, isä myös 3vrk sairaalassa.
Mä siis niin ymmärrän vittuuntuneita kätilöitä.
vanhemmille rajat.
Hyvin kuvaa tuttuni, päiväkodin johtajan kertoma. Vielä 20 vuotta sitten piti vapaan kasvatuksen lapsille opettaa sana EI. Nykyään ollaan siinä tilanteessa, että sana EI pitää opettaa ensin vanhemmille kun he eivät tiedä, mitä se merkitsee.
Ymmärrän kätilöitä erittäin hyvin.
Valitti , kun kätilö oli pyytänyt laittaan läppärin pois ja nukkumaan , kun vauvakin nukkuu. Sit valitti, että ei päässy rauhas suihkuun tai syömään , kun vauva huusi ja aina vaan piti imettää , olis halunnu antaa lisämaitoa että saa olla välillä rauhassa.
" Paras" valitus oli se, että kätilö oli tullut vierastunnin aikana häiritsemään ja ottamaan vauvalta verensokeria...Ja siis tää perhe oli perhehuoneessa kättärillä, isä myös 3vrk sairaalassa.
Mä siis niin ymmärrän vittuuntuneita kätilöitä.
juttua kauheasta kätilöstä. Kun hän sai aikoinaan epiduraalin ja synnytys meni hyvin. Mutta kun ponnistaessa oli kuulemma kuitenkin sattunut epiduraalista huolimatta.
Kätilöhän sille varmaan voikin jotain, ettei tämä tuttuni saanut synnyttää nukutuksessa. Sitä kai hän olisi halunnut.
Kun kätilö oli synnärillä sanonut, että on liian varhaista epiduraalille. Sitten oli saanut jonkun särkylääketabletin ja vielä passitettu takaisin kotiin .
vittumaiset kätilöt ja kahvia ryystävä hoitohenkilökunta ja paskamaiset anopit yms.
Joillakin on vain se elämä sellaista, että mikään ei kelpaa. Pelkkää valitusta ja vinkumista.
Olen itse heivannut tällaiset energiasyöpöt elämästäni. Ei jaksa tukea ja kannustaa ja kantaa heitä jatkuvasti ja kuunnella kun aina kaikki kaikkialla kohtelee heitä huonosti.
se asenne siellä synnärillä semmoinen on, että kätilöitä harmittaa, jos kahvittelu keskeytyy... Ja päättäviä tahoja harmittaa, jos rahaa "tuhlautuu" ja sen tähden tarpeellisiakaan keisarinleikkauksia ei tehdä, vaan luomuna annetaan paikkojen (ja syntyvien vauvojen) vammautua. Aikamoinen tabuhan se on, missä kunnossa terveydenhuoltomme on.
Sama se sitten on monilla kyllä ihan lähisukulaisten kanssa. Katkeroituneet äidit ja anopit eivät voi auttaa ja olla hyviä isoäitejä, vaan haluavat että tytär/miniä kärsii nahoissaan sen, minkä hekin ovat kärsineet.... kuinka tyhmä voi ihminen olla????... ja ystävien kanssa ja vauvafoorumilla sama jatkuu, kukaan ei kehu, ei ymmärrä, ei auta, kaikki ovat parempia, sitkeämpiä ja luomumpia kuin sinä itse.
Olen nähnyt suomalaisen terveydenhoidon toimintaa sekä potilaan, synnyttäneen äidin että järjestelmän sisältä päin katsovan näkökulmasta, ja voisin sanoa olevani eri mieltä kaikesta kanssasi.
Ainakin KYSissä olen saanut erinomaista "palvelua" kaikessa, ja luulenpa, ettei kyseinen sairaala ole ainoa paikka, jossa synnyttäjistä ja heidän toiveistaan huolehditaan todella hyvin.
kolme lastani ovat syntyneet 80-90 -luvulla pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Silloin vauva vietiin heti synnytyksen jälkeen vauvalaan, että äiti sai levätä.
Kuulin usein vauvani itkun käytävän toiselta puolelta, ja joskus menin itse itkemään tuonne lasin taakse ja pyysin, että saisin vauvan syliin, että voisin lohduttaa. Hoitajat nauroivat, että sen keuhkot vahvistuvat, niitä se siellä treenaa ja äidin pitää levätä! Se oli aivan kauheaa. En todella levännyt, kun oli niin kova hätä vauvasta. Vauvoille myös annettiin muiden äitien (myös tupakoivien) pumppaamaa maitoa tai korviketta lohduksi.
Kun vauva tuotiin syömään neljän tunnin välein, kapaloa ei saanut äiti avata katsoakseen oman vauvan vartaloa. Ainoastaan kasvot olivat näkyvissä jotenkuten. Kapalo oli kätevä hoitajille, kun kantelivat vauvoja edestakaisin. Kolmannen vauvan sain muutamaksi tunniksi päivässä viereen koppaan. Se oli juhlaa!
Synnytyksissä ei ollut puhettakaan puudutuksista tai muusta. Lääkäriä en nähnyt yhdessäkään synnytyksessä. Ompelut suoritettiin puuduttamatta, koska" siinä paikassa on niin kova verenkierto, että puudutusaine häviää saman tien".
Ja tästä ei siis ole kovin kauaa aikaa. Mutta poikani ovat reippaita nuoria miehiä eikä minulle jäänyt traumoja.
No eikä maksa kymmeniä tuhansia. Vähän tolkkua näihin juttuihin.
kunnalle noin hieman alle 4000 euroa ja sektiosta lähtee kotikuntaan noin 5000 euron lasku. Eli ei tosiaan ole kymmeniä tuhansia. Suurimmat kulut tulevat sairaalassa olosta, ei varsinaisesta synnytyksestä/sektiosta.
ei enää juurikaan ole Suomen sairaaloissa. Mulla lapset syntyneet 2007 ja 2009, eikä kummallakaan kerroilla ollut ennen sairaalaan menoa mitään synnytysvalmennusta. Esikoisen syntymän alla oli mahdollisuus käydä tutustumassa synnärillä, mutta sielläkin lähinnä esiteltiin paikkoja, ei kerrottu synnytyksestä.
Täyttä asiaa siitä, kuinka nykyvanhemmat pistävät omat tarpeensa vauvan tarpeiden edelle.
Harmi jos pissikset ei kestä totuuden kuulemista.
"pitäsi suhtautua empaattisemmin" just joo.
Ei millään pahalla, mutta oma kommemttisi on kuin suoraa 14v pissiksen suusta.... :D :D
Täyttä asiaa siitä, kuinka nykyvanhemmat pistävät omat tarpeensa vauvan tarpeiden edelle.
Harmi jos pissikset ei kestä totuuden kuulemista.
"pitäsi suhtautua empaattisemmin" just joo.Ei millään pahalla, mutta oma kommemttisi on kuin suoraa 14v pissiksen suusta.... :D :D
tuskin on ko.kätilö saanut itse yhtäkään lasta. Ja täälläkin kärkevimmät kommentit antaa nämä mahoämmät jotka ei edes omaa lasta pysty saamaan. Säälittävää. :'D