Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
Miehen ärtynyt suoli lievittyi kun jätti koisokasvit ja viljan veks ja puhdisti ruokavalion täysin. Ei käytä lisäksi enää suklaata, eikä alkoholia eikä teollisia margariineja ja oliiviöljyä käytetään pääosin. Rasvassa käristetyt ruoat tuottaa ongelmia ja varoo niitä. Xylitoli, sorbitoli jne on tosi huonoja. Samalla on päässyt ihottumasta suurimmaksi osaksi pois. Ei syö enää mitään eineksiä, valmiskuraa. Lisäsi ruoka-aine kerrallaan ruokia ja kokeili sopivatko ne. Porkkanaraastetta vetää joka päivä kuitulisänä mutta joillekin keitetty porkkana sopii paremmin. Nykyään vetää kalaöljyä joka päivä (lisäravinteissakin voi olla täyteaineita joita kannattaa varoa). Myöskin välttelee stabilointiaineita kuten karrageenia jota kylvetään vähän joka puolelle ja tiettyjä lisäaineita. Pääasiassa elellyt Fodmap oppien mukaan. Ravintolassa ei hän ole vieraillut kuukausiin mutta kyllä kotonakin kun itse tekee, hyviä ruokia saa tehtyä.
Oman ärtyneen suolen ongelman ratkaisi aikarajoitettu syöminen. Tästä ei paljoa ole kirjoiteltu ainakaan tämän aiheen ympärillä joten päätin kirjoittaa tänne asiasta.
Oma suoli toimi miten sattui, joskus ok, joskus löysää. Yleisesti ongelma oli ulosteen tahmaisuus, ei kuitenkaan ummetus. Tähän ongelmaan tuli kokeiltua vaikka mitä, monesti turhaan. Probiootti helpotti, mutta ei poistanut ongelmaa. En ole keliaakikko, mutta geeni, joka yleensä tarkoittaa laktoosi-intoleranssia on. Se ei ikinä ole ollut kauhean ongelmallinen. Käytän maitoa pieniä määriä juustossa ja voissa ilman ongelmia. Syön vehnää, lihaa, käytän alkoholia, aika normaali seka dietti.
Aikarajoitettu syöminen tuli tutuksi Joe Rogan podcastistä, jossa terveyteen erikoistunut lääkäri Dr.Rhonda Patric asiaa esitteli. Perus idea on, että ruuansulatus vaatii myös lepoa ja aikainen aamupala ja myöhäinen syöminen on ongelmallisia ruuansulatuksen jaksamiselle. Ihan kuten ihminen tarvitsee unta noin 8h. Tässä on järkeä ihan maalaisjärjellä ajateltunakin. Aikarjoitetusta syömisestä oli muitakin terveyshyötyjä kuten parempi aineenvaihdunta ja jopa lihasmassan kasvu ja naisilla rintasyövän ehkäisy. Lisäksi hyötyjä on kestävyyteen ja voimaan erityisesti urheilijoilla. Yleisesti keho toimii paremmin. Nämä hyödyt on löydett eri tutkimuksista, joista Dr. Rhonda Patric kertoo.
Aikarajoitetussa syömisessä kaikki ruuat syödään max 12 tunnin aikana per päivä. Parhaat tulokset saavutettiin 8 tunnin sisällä syömiseen, tässä tulee jo terveellinen paastovaihe mukaan.
Syömisellä tarkoitetaan siis KAIKKEA paitsi VETTÄ! Eli jos aloittaa aamun kahvilla niin elimistö alkaa sitä jo pilkkomaan ja tämä ns. aika ikkuna käynnistyy. Itse olen tuolla 12 tunnin rytmillä (mikä ei ole tosiaan kauhean vaikeaa) niin saanut vatsani ja nämä ärtyneen suolen ongelmat pois kokonaan. Syön itse klo 9 - 21 välillä kaiken ravinnon, aamulla klo 6-7 välissä vain vettä. Parasta tässä vielä oli se, että muutama päivä tästä poikkeamiseen ei vaikuttanut lopputulokseen.
Kehotan kaikkia saman tyylisistä oireista kärsivien kokeilemaan aikarajoitettua syömistä. Itsellä tulokset olivat heti 1-2 pv sisällä tämän aloittamisesta. Jos ei ole ikinä probiootteja syönyt kannattaa myös tehdä. Yksi tapa on tehdä vahvalla Vivomixx valmisteella koko suoliston kolonisaatio, eli kaikki bakteerit tulee optimoitua. Tämän olen itse myös tehnyt, tällä varmistat, että suolistossa on oikea määrä hyviä bakteereja, jotta se pystyy toimimaan oikein.
Mielestäni aikarajoitettu syöminen on hyvä keino moneen ongelmaan ja siihen kannattaa tutustua. Itse en pystynyt ikinä kokeilemaan kokonaan maidotonta, gluteenitonta tai FOODMAP dieettiä joka on jo lähes mahdoton. Toivottavasti tästä vinkistä on jollekkin hyötyä.
Podcastissä ei suoraan neuvota tämän parantavan IBS oireita, mutta itselläni tapahtui juuri näin.
Linkit:
Joe Rogan podcast: https://www.youtube.com/watch?v=uxM_CLsvieE
https://www.reddit.com/r/JoeRogan/comments/5p5lby/timeline_jre_901_dr_r…
(Aihe muistio, ajassa 2h 27min alkaa tämä aihe)
http://podcastnotes.org/2017/02/13/jre-901-rhonda-patrick-is-back/
Tiivistelmä podcastistä.
Dr. Rhonda Patric: https://www.youtube.com/user/FoundMyFitness
En ole lukenut ketjua kuin vähän alusta. Samaa vaivaa poden ja olen saanut vatsani rauhoittumaan ensin maitohappobakteerikuurilla ja sitten ottamalla käyttöön ViSiblinin, yksi mitta iltaisin ohjeen mukaan.
Mahdatko syödä purkkaa tai polttaa tupakkaa? Entä syötkö ruokaa isoina paloina tai kiirehtien? Nämä kaikki vievät ilmaa mahaan. Kun seurailen toisia, lusikat tai haarukat ovat kukkuroillaan ruokaa, mikä viedään kerralla suuhun. Joka suupala pitäisi pureksia n.20 kertaa, ennen kuin sen nielaisee, joten rauhallinen ruokailu on tärkeää.
Sitten ihan suoranaista vatsan kivistystä aiheuttaa kaikki huonosti sulava, kuten esim. makeiset. Kupruamista taas aiheuttavat hapolliset (esim. limsa, kivennäisvedet, mansikka ...) tai rasvaiset (ranskanperunat, leivonnaiset, keksit..). Kun vatsa rauhoittuu, ainakin itselläni se pysyy tavallisella terveellisesti valmistelulla perusruualla ja kuitulisällä kunnossa.
liikahappoinen maha kirjoitti:
En ole lukenut ketjua kuin vähän alusta. Samaa vaivaa poden ja olen saanut vatsani rauhoittumaan ensin maitohappobakteerikuurilla ja sitten ottamalla käyttöön ViSiblinin, yksi mitta iltaisin ohjeen mukaan.
Mahdatko syödä purkkaa tai polttaa tupakkaa? Entä syötkö ruokaa isoina paloina tai kiirehtien? Nämä kaikki vievät ilmaa mahaan. Kun seurailen toisia, lusikat tai haarukat ovat kukkuroillaan ruokaa, mikä viedään kerralla suuhun. Joka suupala pitäisi pureksia n.20 kertaa, ennen kuin sen nielaisee, joten rauhallinen ruokailu on tärkeää.
Sitten ihan suoranaista vatsan kivistystä aiheuttaa kaikki huonosti sulava, kuten esim. makeiset. Kupruamista taas aiheuttavat hapolliset (esim. limsa, kivennäisvedet, mansikka ...) tai rasvaiset (ranskanperunat, leivonnaiset, keksit..). Kun vatsa rauhoittuu, ainakin itselläni se pysyy tavallisella terveellisesti valmistelulla perusruualla ja kuitulisällä kunnossa.
Samoilla linjoilla ollaan. Itse tosin tarjoan Vi-Siblinin tilalle Biolatten Havitallia, jossa on hellävarainen kuitu sekä maitohapot samassa.
Ja pureskelun lisäksi ei juomaa ruokailun yhteydessä, jotta sylki ja syljen mukana erittyvät entsyymit toimivat paremmin eivätkä vatsahapot laimene.
Te joilla on ärtyneen suolen oireyhtymä, niin oletteko saaneet siitä jonkun virallisen diagnoosin? Mulla oireillut maha monta vuotta kivuilla, ilmavaivoilla, joskus ripulilla. Pääsääntöisesti ollut yli vuoden ajan nyt kovaa, limaista ulostetta ja tuntuu aina että suoli ei tyhjene täydellisesti. Olen käynyt kolonoskopiassa ja kalproarvot, keliakia, laktoosi-intoleranssi testattu. Missään ei mitään vikaa eli voiko mulla sanoa olevan ibs? Kun sitä ei lue omakannassa diagnoosit-kohdassa ja lääkäri ei ole muistaakseni ainakaan sanatarkasti sanonut että mulla on se. Jotenkin vain helpottaisi jos tietäisi että mulla on joku virallinen syy vatsaoireisiin.
Olen saanut diagnoosin jo parilta eri lääkäriltä. Oma lääkärini sanoikin että tuo diagnoosi on ns. roskakoppadiagnoosi kun ei mitään muuta löydetä. Nyt se on ns. varmuudella, koska tähystyksen tulokset tulivat ja ei mitään poikkeavaa ollut. Olisin niin toivonut että olis ollut vaikka keliakia, niin tietäisi miten hoitaa mutta ei niin ei. Nytkin neljäs päivä saikulla, hävettää, vituttaa ja masentaa koko tilanne!
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut diagnoosin jo parilta eri lääkäriltä. Oma lääkärini sanoikin että tuo diagnoosi on ns. roskakoppadiagnoosi kun ei mitään muuta löydetä. Nyt se on ns. varmuudella, koska tähystyksen tulokset tulivat ja ei mitään poikkeavaa ollut. Olisin niin toivonut että olis ollut vaikka keliakia, niin tietäisi miten hoitaa mutta ei niin ei. Nytkin neljäs päivä saikulla, hävettää, vituttaa ja masentaa koko tilanne!
Alat nyt vain kokeilemaan, mitä pystyt syömään. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Aikaa ja vaivaa se kyllä vaatii, mutta kyllä sä siihen pystyt.
mies31 kirjoitti:
Oman ärtyneen suolen ongelman ratkaisi aikarajoitettu syöminen. Tästä ei paljoa ole kirjoiteltu ainakaan tämän aiheen ympärillä joten päätin kirjoittaa tänne asiasta.
Oma suoli toimi miten sattui, joskus ok, joskus löysää. Yleisesti ongelma oli ulosteen tahmaisuus, ei kuitenkaan ummetus. Tähän ongelmaan tuli kokeiltua vaikka mitä, monesti turhaan. Probiootti helpotti, mutta ei poistanut ongelmaa. En ole keliaakikko, mutta geeni, joka yleensä tarkoittaa laktoosi-intoleranssia on. Se ei ikinä ole ollut kauhean ongelmallinen. Käytän maitoa pieniä määriä juustossa ja voissa ilman ongelmia. Syön vehnää, lihaa, käytän alkoholia, aika normaali seka dietti.
Aikarajoitettu syöminen tuli tutuksi Joe Rogan podcastistä, jossa terveyteen erikoistunut lääkäri Dr.Rhonda Patric asiaa esitteli. Perus idea on, että ruuansulatus vaatii myös lepoa ja aikainen aamupala ja myöhäinen syöminen on ongelmallisia ruuansulatuksen jaksamiselle. Ihan kuten ihminen tarvitsee unta noin 8h. Tässä on järkeä ihan maalaisjärjellä ajateltunakin. Aikarjoitetusta syömisestä oli muitakin terveyshyötyjä kuten parempi aineenvaihdunta ja jopa lihasmassan kasvu ja naisilla rintasyövän ehkäisy. Lisäksi hyötyjä on kestävyyteen ja voimaan erityisesti urheilijoilla. Yleisesti keho toimii paremmin. Nämä hyödyt on löydett eri tutkimuksista, joista Dr. Rhonda Patric kertoo.
Aikarajoitetussa syömisessä kaikki ruuat syödään max 12 tunnin aikana per päivä. Parhaat tulokset saavutettiin 8 tunnin sisällä syömiseen, tässä tulee jo terveellinen paastovaihe mukaan.
Syömisellä tarkoitetaan siis KAIKKEA paitsi VETTÄ! Eli jos aloittaa aamun kahvilla niin elimistö alkaa sitä jo pilkkomaan ja tämä ns. aika ikkuna käynnistyy. Itse olen tuolla 12 tunnin rytmillä (mikä ei ole tosiaan kauhean vaikeaa) niin saanut vatsani ja nämä ärtyneen suolen ongelmat pois kokonaan. Syön itse klo 9 - 21 välillä kaiken ravinnon, aamulla klo 6-7 välissä vain vettä. Parasta tässä vielä oli se, että muutama päivä tästä poikkeamiseen ei vaikuttanut lopputulokseen.
Kehotan kaikkia saman tyylisistä oireista kärsivien kokeilemaan aikarajoitettua syömistä. Itsellä tulokset olivat heti 1-2 pv sisällä tämän aloittamisesta. Jos ei ole ikinä probiootteja syönyt kannattaa myös tehdä. Yksi tapa on tehdä vahvalla Vivomixx valmisteella koko suoliston kolonisaatio, eli kaikki bakteerit tulee optimoitua. Tämän olen itse myös tehnyt, tällä varmistat, että suolistossa on oikea määrä hyviä bakteereja, jotta se pystyy toimimaan oikein.Mielestäni aikarajoitettu syöminen on hyvä keino moneen ongelmaan ja siihen kannattaa tutustua. Itse en pystynyt ikinä kokeilemaan kokonaan maidotonta, gluteenitonta tai FOODMAP dieettiä joka on jo lähes mahdoton. Toivottavasti tästä vinkistä on jollekkin hyötyä.
Podcastissä ei suoraan neuvota tämän parantavan IBS oireita, mutta itselläni tapahtui juuri näin.
Linkit:
Joe Rogan podcast: https://www.youtube.com/watch?v=uxM_CLsvieE https://www.reddit.com/r/JoeRogan/comments/5p5lby/timeline_jre_901_dr_r…
(Aihe muistio, ajassa 2h 27min alkaa tämä aihe)
http://podcastnotes.org/2017/02/13/jre-901-rhonda-patrick-is-back/
Tiivistelmä podcastistä.
Dr. Rhonda Patric: https://www.youtube.com/user/FoundMyFitness
Se ei oo mikään "ruokakartta", vaan FODMAP, joka tulee sanoista Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols.
Ärtynyt suoli voi todella olla diagnoosi, jonka on saanut koska ei ole löydetty mitään muuta vaivaa. Ja mikään ei estä sitä että sulla on sekä ärtyneen suolen oireyhtymä että joku muukin suolistovaiva.
Jos lähdetään siitä että sulla on ärtynyt suoli ja se on pahana eli olet luultavasti herkistynyt kunnolla, niin tee näin:
1. aloita FODMAP-ruokavalio niin että vältät 4-6 viikkoa kaikkia korkean FODMAPin ruokia, vaan niitä vihreän valon saaneita.
2. Sisällytä maitotuotteet FODMAPEihin myös!! (Herkkä suoli ei kestä maitoproteiinia.)
3. Jos välttämisruokavalion jälkeen olosi on parantunut, se vahvistaa ärtyneen suolen diagnoosia, eli jatka FODMAP-dieetin noudattamaista niin että lisäät sallituissa rajoissa testaillen ensin keltaisen värin tuotteita ja sitten jos se toimii, niitä punaisen värin tuotteita. Tämä tietysti niin kuin Monashin yliopisto suosittaa eli hehän ovat laskeneet ne määrät, joiden puitteissa ym. vaikeita ruoka-aineita voidaan nauttia. Toki jokaisen suoli on yksilöllinen, joten ne pitää testata itsellään ja seurata omia oireita.
Jos kohdassa 3. tulos onkin se, ettei olo ole yhtään parantunut, sitten sulla on joku muu(kin) vaiva. Jos tulehdukselliset suolistotaudit on suljettu pois, sitten seuraavaksi seuraa oireitasi ja mieti voiko olla ruoka-allergia. Joudut sitten uudelle välttämäisruokavaliolle.
Täällä myös yksi jolla on tämä sama vaiva ollut jo kymmenisen vuotta ja lääkärin diagnosoimana ns. "roskakori-menetelmällä".
Suosittelen samaa jolla minä pääsin nykyiseen varsin hyvään tilanteeseen. Siirry välittömästi pelkkään liha/kana/kala ja kurkku/salaatti ruokavalioon. Ja juot vaan vettä. Menet tällä esim. kuukauden. Jos ei auta niin tiputat esim. lihoista mausteita yms... pois. Et syö missään vaiheessa päivää yhtään mitään muuta kuin näitä.
Sitten kun vatsa alkaa rauhoittumaan, niin yksi aines kerrallaan voit lisätä ruokavalioon ruokia/juomia. Mutta testaa ainakin 2 viikkoa kerrallaan ja jos ei toimi, niin tiputat suoraan pois. Voit tukea tätä ViSiblinillä ja/tai Imodiumilla.
Noin vuoden päästä sinulla alkaa olla lista mitä voit syödä ja mitä et. Minä olen päässyt melko hyvään vaiheeseen. En syö vaaleita viljoja/maitotuotteita erityisen paljoa ja välillä tuen ViSiblinillä. Aamulla heräämisen jälkeen yleensä tulee kuin "varpusparvi", mutta muuten päivä menee ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi jolla on tämä sama vaiva ollut jo kymmenisen vuotta ja lääkärin diagnosoimana ns. "roskakori-menetelmällä".
Suosittelen samaa jolla minä pääsin nykyiseen varsin hyvään tilanteeseen. Siirry välittömästi pelkkään liha/kana/kala ja kurkku/salaatti ruokavalioon. Ja juot vaan vettä. Menet tällä esim. kuukauden. Jos ei auta niin tiputat esim. lihoista mausteita yms... pois. Et syö missään vaiheessa päivää yhtään mitään muuta kuin näitä.
Sitten kun vatsa alkaa rauhoittumaan, niin yksi aines kerrallaan voit lisätä ruokavalioon ruokia/juomia. Mutta testaa ainakin 2 viikkoa kerrallaan ja jos ei toimi, niin tiputat suoraan pois. Voit tukea tätä ViSiblinillä ja/tai Imodiumilla.
Noin vuoden päästä sinulla alkaa olla lista mitä voit syödä ja mitä et. Minä olen päässyt melko hyvään vaiheeseen. En syö vaaleita viljoja/maitotuotteita erityisen paljoa ja välillä tuen ViSiblinillä. Aamulla heräämisen jälkeen yleensä tulee kuin "varpusparvi", mutta muuten päivä menee ongelmitta.
Mulla on ärtyneen suolen diagnoosi. Olin vuosia FODMAPilla, muttei tilanne parantunut yhtään. Sitten havaitsin että mulla voi lisäksi olla ruoka-allergioita. Jätin pois maitotuotteet, viljat (ml. peruna, maissi, riisi), palkokasvit ja kananmunan. Viikossa alkoi suoli toimia normaalisti.
Tavallaan siis sama kuin tuo sun protsku ja kurkku -dieetti. Mä kyllä söin monipuolisemmin eli kaikkia FODMAPIN sallimia vihanneksia kuten porkkanaa, bataattia, lehtisalaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa, pieniä määriä kaaleja, pavunituja, vihreitä papuja, paprikaa, tomaattia, bambunversoja, vesikastanjoita, vihreitä lehtivihanneksia yleensä, retiisejä, retikkaa, pieniä määriä myskikurpitsaa, pinaattia, nokkosta, munakoisoa, lanttua, naurista, oliiveja, banaania, sitrushedelmiä, kiivejä, mustikoita, mansikoita, vadelmia, puolukoita, viinirypäleitä, meloneja, ananasta, yms. Lisäksi oliiviöljyä, yrttejä ja yrttiteetä.
Kahvi kannattaa jättää pois: jos aamulla varpuset lentää, syynä on usein kahvi. Herkässä vaiheessa musta teekin voi ärsyttää. Minttu-, ruusunmarja-, inkivääri- yms. teet käyvät.
Tähän asti löytynyt jo useampi ruoka-allergia, joka aiheuttaa suolisto-oireitakin (kananmuna, maito, yms.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ärtyneen suolen diagnoosi. Olin vuosia FODMAPilla, muttei tilanne parantunut yhtään. Sitten havaitsin että mulla voi lisäksi olla ruoka-allergioita. Jätin pois maitotuotteet, viljat (ml. peruna, maissi, riisi), palkokasvit ja kananmunan. Viikossa alkoi suoli toimia normaalisti.
Tavallaan siis sama kuin tuo sun protsku ja kurkku -dieetti. Mä kyllä söin monipuolisemmin eli kaikkia FODMAPIN sallimia vihanneksia kuten porkkanaa, bataattia, lehtisalaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa, pieniä määriä kaaleja, pavunituja, vihreitä papuja, paprikaa, tomaattia, bambunversoja, vesikastanjoita, vihreitä lehtivihanneksia yleensä, retiisejä, retikkaa, pieniä määriä myskikurpitsaa, pinaattia, nokkosta, munakoisoa, lanttua, naurista, oliiveja, banaania, sitrushedelmiä, kiivejä, mustikoita, mansikoita, vadelmia, puolukoita, viinirypäleitä, meloneja, ananasta, yms. Lisäksi oliiviöljyä, yrttejä ja yrttiteetä.
Kahvi kannattaa jättää pois: jos aamulla varpuset lentää, syynä on usein kahvi. Herkässä vaiheessa musta teekin voi ärsyttää. Minttu-, ruusunmarja-, inkivääri- yms. teet käyvät.
Tähän asti löytynyt jo useampi ruoka-allergia, joka aiheuttaa suolisto-oireitakin (kananmuna, maito, yms.).
Minä en juo kahvia ollenkaan, mutta se ei liittynyt tähän ärtyneeseen suoleen. Teetä joskus, harvakseltaan. Idea tuossa minun "metodissa" on, että siihen voi sitten alkaa lisäillä kaikkia noita ruokatarvikkeita hiljalleen kun vatsa toimii jo "suunnilleen normaalisti".
Mulla ei ole diagnoosia mutta oireet klassiset, ja niitä ollut jo nuorena.
Ainoa, mikä itselläni auttoi, oli syömisen vähentäminen, ja raa'oista vihanneksista luopuminen. Vatsa ei tykkää yhtään esim. salaatista, mutta jos teen siitä viherpirtelöä, se kelpaa kyllä. Olin lähes koko kesän nestemäisellä ruoalla ja suolisto oli paremmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin; ei tullut turvotuksia, ripulia, vatsa toimi säännöllisesti päivittäin jne.
Mä olen saanut pientä apua vatsakramppeihin lääkkeestä nimeltä Buscopan. Rauhoittaa mahaa hieman. Ripuliin ei kyllä auta eli Imodiumia syön siihen ajoittain.
Itsellä antibiootti (ruusufinniä varten) sekoitti vatsan 2vko+4vko kuurit, 2kk jäi syömättä. Pari viikkoa kärvistelin kauravellillä ym pehmeellä ja perus maitohappobakteereilla (6 erilaista 1,5miljardia bakteeria). Sitten mitta tuli täyteen ja meinasin ostaa Vivomixxiä jota hirveesti kehuttu. Kuitenkin päädyin Mikroveda Life koska siinä on 33 eri bakteerikantaa ja annoksessa 25 miljardia maitohappobakteeria sekä erilaisista yrteistä uutteita. Ostin myös havupuu uutejuomaa ruusufinniin. Saman päivän aikana vatsa alkoi heti toimia paremmin ja röyhtäilyt väheni. Havupuu-uute viilensi kehoa sisäisesti, joka siis on hyvä ruusufinnin hoidossa. Katsotaan miten tästä nyt etenee ja kerron lisää kun tiedän lopputuloksen.
Vatsaoireista kärsiville vertaistukiryhmä https://www.facebook.com/groups/refluksi/
Ruusufinnistä kärsiville vertaistukiryhmä https://www.facebook.com/groups/ruusufinni/
1. SLS pois (Sodium Laureth Sulfate) melkein kaikissa shampoo ja suihkugeeleissä.
2. Kloramiini pois (hanavedessä) KDF-suodatin hanaan.
3. Vehnä ja maito pois.
Näillä pääsin itse eroon yli 20v kestäneistä oireista.
Nyt voin juoda kahvia!
Fermix toimii 4 päivän käytön jälkeen yllättävän hyvin. Tarkkailen vielä miten keho reagoi, mutta kivut ainakin lieventyneet
Itsellä vaiva jatkunut jo pitkään (en osaa sanoa koska havainnoinut), mutta kesällä heräsin vaivaan ja päädyin menemään lääkäriin.
Ensiksi otettiin veriarvot, laktoosi- ja keliakiatestit. Kaikko olivat normaaleissa puitteissa eikä testeissä ilmennyt mitään.
Sitten koitettiin prosaccia. Ei mitään apua.
Syksyllä tähystettiin paksusuoli ja crohn & haavainen psuolitulehdus suljettiin pois. Koepaloista löytyi joku tulehdus, mutta se jäi tuntemattomaksi patologien mukaan.
Oireina lähinnä se, että pitää päivässä käydä se 4-10 kertaa vessassa ja ulosteen koostumus vaihtelee (löysää, limaista, limaa, papanamaista, joskus myös ihan normaalia.
Yhdessä vaiheessa iski järkyttävä ahdistus ja kuoleman pelko (jostain tappavasta syövästä), mutta sittemmin tämä helpottanut.
Seuraavaksi olisi tarkoitus ravitsemusterapeutin kanssa käydä läpi FODMAP-ruokavaliota. Kahvin voisin kokeilla heti jättää pois, kun taas kerran vatsa vaan möyryää koko ajan...
Liikunta mielestäni auttaa vaivaan, mutta esim lenkkeily ei sovi ollenkaan...
Minulle sanottiin myös samaa , mutta ummetuksen takia. Ruokavinkkejä tuli , mutta välillä kivuissa , turvoksissa ja vatsa ei vaan toimi. Tuli parin vuoden jälkeen tuon lääkärin jälkeen refluksi ja nielsin letkua ja kas löyty ruokatorvesta sieni-infektio mikä johtui noista refluksi lääkkeistä mitä ehdin syödä vain kaksi viikkoa. Söin kahden viikon diflucan kuurin ja olo parani. Meni tässä vajaa puoli vuotta ja taas alkoi röyhtäilyt , vatsa kivut , ummetus. Olisi kiva tietää tuosta ärtyneen suolen oireyhtymän ruokaohjeista onko ne vaan niille jotka kärsivät ripulista.
Minä otan kalaöljyn nestemäisenä, ei ole glyserolipintaa.