Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
Vierailija kirjoitti:
tervehdys
minäkin kärsin ärtyneestä suolesta, mulle käy vahinko aina silloin tällöin. käy luontaistuotekaupassa ja ostaMIKROVIDA LIFE 500 ml maksaa noin 40 euroa mutta on sen arvoinen.
Ei tommosta ole.
Minä vannon eliminaatiodieetin nimeen. Sillä on hoidettu yhden ihmisen ja yhden eläimen suolisto toimivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vis kirjoitti:
Pakko lisätä edellisiä kommentteja luettuani:
Voi kuulla kurjalta ja rajulta, että ehdotetaan mielialalääkkeitä kuten #352. "Enhän mä ole psyykkisesti sairas, fyysinen sairaushan tää on." Nii-in, niin minäkin siskoni ja perheen kanssa ajateltiin ne helvettimäiset 6 vuotta.
Mutta oikeasti, kokeile. Olet kokeillut ja yrittänyt niin monet muut jutut että et menetä mitään, jos nyt kokeilet mielialalääkitystä edes sen 3kk.
Jos ei mitään muuta, tuo se varmasti helpotusta edes ahdistukseen.
Tsemppiä ja toivottavasti näet vielä kommenttini täällä takasivuilla!
Oletko ihan viisas??
Kyllä helvetissä. Ei siinä ole mitään hävettävää että syö mielialalääkkeitä jessus sentään. Johan ihan "tavallisillakin" ihmisillä menee maha sekaisin jännittäessä. Jos jännittää/ahdistaa, voivat lääkkeet tuoda siihen helpousta. AP:n oma asia kokeileeko vai ei - en syytä, jos ei halua. Halusin tässä vain kertoa yhden esimerkin ihmisestä, jolla mikään muu ei auttanut - onhan threadi täynnä ties mitä konstia. :)
Sama ongelma, oon huomannut että välillä oikein rasvainen ruoka aiheuttaa oireita sekä se, jos olen ollut pitkään syömättä ja sitten syön tyhjään mahaan paljon kerralla. Eli kannattaa kokeilla syödä vähän, mutta usein.
N19
V kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vis kirjoitti:
Pakko lisätä edellisiä kommentteja luettuani:
Voi kuulla kurjalta ja rajulta, että ehdotetaan mielialalääkkeitä kuten #352. "Enhän mä ole psyykkisesti sairas, fyysinen sairaushan tää on." Nii-in, niin minäkin siskoni ja perheen kanssa ajateltiin ne helvettimäiset 6 vuotta.
Mutta oikeasti, kokeile. Olet kokeillut ja yrittänyt niin monet muut jutut että et menetä mitään, jos nyt kokeilet mielialalääkitystä edes sen 3kk.
Jos ei mitään muuta, tuo se varmasti helpotusta edes ahdistukseen.
Tsemppiä ja toivottavasti näet vielä kommenttini täällä takasivuilla!
Oletko ihan viisas??
Kyllä helvetissä. Ei siinä ole mitään hävettävää että syö mielialalääkkeitä jessus sentään. Johan ihan "tavallisillakin" ihmisillä menee maha sekaisin jännittäessä. Jos jännittää/ahdistaa, voivat lääkkeet tuoda siihen helpousta. AP:n oma asia kokeileeko vai ei - en syytä, jos ei halua. Halusin tässä vain kertoa yhden esimerkin ihmisestä, jolla mikään muu ei auttanut - onhan threadi täynnä ties mitä konstia. :)
Ei niiden lääkkeiden syömisessä olekaan hävettävää, mutta ei kylläkään mitään järkeä niitä syödä ärtyneeseen suoleen. Jännitysvatsa on sitten ihan eri juttu.
Kokeile aiheeseen perehtynyttä vyöhyketerapeuttia. Yksi tuttu sai siitä apua.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile aiheeseen perehtynyttä vyöhyketerapeuttia. Yksi tuttu sai siitä apua.
:D:D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Päivä lähtee hyvin käyntiin kun syö lautasellisen kaurapuuroa. Valmista kaurapuuro veteen tai laktoosittomaan maitoon. Sekoita lautaselliseen puuroa 1-2 ruokalusikallista rypisiöljyä ja 1-2 ruokalusikallista oliiviöljyä. Lisää lautaselliseen puuroa myös 10 ml pellavansiemenrouhetta, mutta lisää rouhe vasta ihan valmistuksen loppuvaiheessa, niin puurosta ei tule liisteriä. Sama annos vielä illemmalla, niin ainakin minulla on oireet pysyneet siedettävinä.
Tosi hyvä että sulla on toi auttanut. Jos itse vetäisin kaurapuuroa ja noita rouhetta, olisi vatsa ja suolisto aivan sekaisin. Ei sovi mulle yhtään. Valitettavasti :(
Miksiköhän mun vatsa ei kestä maitohappobakteereita yhtään (olen siis kokeillut eri merkkejä ja ilman makeutusaineita olevia tuotteita), vaan joka kerta saan niistä ihan järkyttävät kouristukset ja vesiripulin? Sama juttu myös activia- ym. tuotteiden kanssa.. Eli ei voi näitäkään tuotteita käyttää, jotta saisi tasapainotettua suoliston mikrobitasapainon.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän mun vatsa ei kestä maitohappobakteereita yhtään (olen siis kokeillut eri merkkejä ja ilman makeutusaineita olevia tuotteita), vaan joka kerta saan niistä ihan järkyttävät kouristukset ja vesiripulin? Sama juttu myös activia- ym. tuotteiden kanssa.. Eli ei voi näitäkään tuotteita käyttää, jotta saisi tasapainotettua suoliston mikrobitasapainon.
Jospa et käyttäisi noita luonnottomia tuotteita. Aidot hapanmaitotuotteet kehiin ja hapankaali.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]IBS on vielä pieni vaiva verrattuna Cu:aan tai Crohniin. Jäät kyllä eloon vaikka joudutkin katsomaan mitä suuhusi laitat. Ja tiedoksi, ei välttämättä poistu kaikki oireet ruokavaliolla.
Anteeksi nyt vaan mutta IBS ei ole mikään pieni vaiva, pahimmassa tapauksessa oireet melkeinpä samat kuin chrohnissa!! Suututtaa tuo ainainen IBS:n vähättely!
Toivottavasti itsekin siis syöt solunsalpaajia ja lihot muodottomaksi kortisonista...tai olet esimerkiksi käynyt läpi useamman leikkauksen ja elät kolostomian kanssa. Entäs suolen puhkeamisesta johtuva verenmyrkytys ja teho-osasto. Ei paljon tee mieli pieruista valittaa!
Entiiä onko joku jo ehdottanu jo, mutta maito, gluteeni ja ehkä koisot pois niin pitäs toimii taas
Vierailija kirjoitti:
<3 Suosittelen kokeilemaan Foreverin aloe vera-juomaa. Lämmöllä. Käytän tuotetta itse ja iedän että se auttaa useimpiin vatsavaivoihin. Se ei ole lääke, joka auttaa tunneissa tai päivissä, ei, eikä viikoissakaan. Mutta pitkäaikaisen käytön on todettu rauhoittavan ja tasapainottavan suolen toimintaa.
Itselläni oli jännitysvatsa eli aina ennen esiintymistä tai vaikka hammaslääkärikäyntiä, työpaikkahaastatteluja ramppasin ripulilla vähän väliä. Nyt sitä ei enää ole. Samoin viheliäinen närästys on poissa.
En tiedä auttavatko aloe vera -tuotteet suolioireisiin, mutta maksan te kyllä tuhoavat.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:36"]IBS on vielä pieni vaiva verrattuna Cu:aan tai Crohniin. Jäät kyllä eloon vaikka joudutkin katsomaan mitä suuhusi laitat. Ja tiedoksi, ei välttämättä poistu kaikki oireet ruokavaliolla.
Anteeksi nyt vaan mutta IBS ei ole mikään pieni vaiva, pahimmassa tapauksessa oireet melkeinpä samat kuin chrohnissa!! Suututtaa tuo ainainen IBS:n vähättely!
Suutu vaan ihan rauhassa, tiedän kyllä mistä puhun! Keskimmäisellä pojallani on vaikea CU, tyttärellä myös CU+ IBS. Itselläni IBS ja vanhimmalla pojalla keliakia ja IBS.
Palataan asiaan sitten kun joudut pistämään itseesi biologisia lääkkeitä ja syömää asacolit ja kortisonit eikä mikään meinaa topata verenvuotoa!
Ja tyttärellä jatkuvasti kipuja ja pahoinvointia.
Münchhausenin oireyhtymä?
Oletko kokeillut bioteekin silica tonicia? Minulla auttaa muutamassa päivässä . Käytän myös valion gefilus maitohappobakteereita.
Hei! Kirjoituksestasi on kauan aikaa. Voitko jo paremmin? :) 2007 asti oon itse paininut näiden samojen ongelmien kanssa :( On jopa kerran pörähtänyt pöksyyn. Minkään yksittäisen ruoka-aineen pois jättäminen ei auta, eikä fodmap ruokavalio, eikä Visiblin, eikä imodiumistakaan ole mitään merkittävää apua. Ehdin hetken kokeilla hiivasyndrooman ruokavaliota ja se on ollut ainut, jolla olen saanut ulosteet kiinteämmiksi. Kokeilu jäi kuitenkin kesken. Tässä välissä olen syönyt masennuslääkkeitä ja niiden kanssa tarvitsi käydä vain kerran aamulla vessassa. Oli aika juhlaa!! Just luin, että näitä masennuslääkkeitä voidaankin käyttää ärtyvän suolen hoitoon. Niistä toki saattaa tulla erilaisia sivuoireita. Nyt kun masennuslääkkeeni lopetettiin, olen taas samojen ongelmien äärellä :( Siksi mä täälä taas jälleen kerran näitä juttuja luenkin. Keksin tuossa muutama viikko sitten, että vitamiineja en ole vielä kokeillut jättää pois. Aina on tuo kalaöljy epäilyttänyt. Nyt on joinain päivinä tarvinnut käydä vain 3 kertaa, mikä on jotain aivan uutta. Nyt pitäis vaan seuraavaksi selvittää onko se tosiaan tuo kalaöljy, jonka pois jättäminen helpottaa vai jokin muu vitamiini. Lisäksi aion selvittää onko tuota hiivaa liikaa elimistössä. Sehän selviää ulostenäytteellä. Ainut ongelma on vaan se, että lääkärit ei usko koko hiivasyndroomaan. Ajattelin kirjotella näitä omia kokemuksia sulle, jos voisit jostain mun kokeilemasta saada jotakin apua. Toivottavasti näet tämän :) Kirjottele ihmeessä takasin, jos sulla on antaa joitain tipsejä ja muutenkin olisi tosi kiva kuulla nykytilanteestasi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa et käyttäisi noita luonnottomia tuotteita. Aidot hapanmaitotuotteet kehiin ja hapankaali.
Jos on yliherkkä hiivalle niin nuo eivät vaan sovi.
Oletko ihan viisas??