Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä 'mym' , kertoisitko tuosta sun ruokavaliosta. Tekikö kahvi siis ummetuksen?
Tosiaan mulle Terveystalon lääkäri suositteli ummetuksen takia karsia ruokavaliosta viljat
Maitotuotteet , riisi ja peruna. Outoa oli se , että ei suositellut mulle missään nimessä tuota v- siblin.Välillä tulee ruokarepsahduksia ja tulos on se , että vatsa valtava kuin raskaana ja vatsa ei toimi. Ummetuksen takia iski todennäköisesti taas refluksi ja refluksi lääkkeet pahentaa vaan ummetusta. Toiselta lääkäriltä joka työnsi letkun kurkkuun ( aivan kauhea tutkimus ) tuli myös ruokaohjeet : minttu , suklaa , sitrushedelmät , mausteiset safkat ja kahvi minimiin ja taisi olla myös tomaatti .
Vinkkejä vaan kehiin jotka kärsii ummetuksesta 😳
Kahvi aiheuttaa ripulin. Hiilarit turvotta valtavasti ja aiheuttavat pahoja kramppeja. Hedelmät myös. Chiasiemenillä pidän mahan hyvä tällä hetkel. En syö hiilareita oikeastaan lainkaan mut oliiviöljy kookosöljy ja kaakaovoi on mun päivittäistä ruokaa. Maha voi paremmin kuin koskaan. En ole ikinä kärsinyt ummetuksesta mut kiire vessaan on usein. Plus se turpoaminen on ihan käsittämätöntä. Ja aamul just pelkkä vesilasillinen saattoi sattua.
Onko kellään muulla paino heitellyt oireiden mukana?
Käyn kerran viikossa puntarilla (hälyttävien merkkien poissulkemiseksi) ja nyt oli tullut viikossa 2kg painoa alas. Vatsa ollut myös ennätyspitkään putkeen (6pv) ihan sekaisin (yöksi onneksi aina rauhoittuu, mutta heti herätessä pitää mennä vessaan).
Ahdistaa ja pelottaa jälleen.
Monilla, myös minulla oireisiin on auttanut magnesium.
Harmittaa, etten tiennyt sitä raskausaikana, jolloin sain pahoja kohtauksia lähes päivittäin osan raskautta. En käyttänyt mitään lääkkeitä, yritin vain rauhoitella itseäni ajatuksilla ja hengitysharjoituksilla (palleahengitystä), mutta kohtauksen aikana nekään eivät oikein auttaneet.
Kohtauksen aikana hengitin ns. kouransilmään, eli laitoin käteni nenäni ja suuni eteen ja kävelin hissuksiin ja hengittelin syvään palleahengitystä, jolloin aloin rauhoittua.
Liian pitkään ei saa noin hengittää - ehkä 5-10 minsaa max. Joku tietää varmaan paremmin tuon ajan. Kun hengittää kouransilmään tai paperipussiin, niin silloin hengittää hiilidioksidihengitystä. Joskus menin paniikkikohtauksessa hengittämään ikkunasta lisää happea, jota olin jo haukkonut muutenkin liikaa, ja kohtaushan vain paheni.
Jälkeenpäin olen tosi monta kertaa saanut avun magnesiumista. Toivon, että muutkin voisivat saada siitä apua.
Magnesiumia kannattaa ehdottomasti kokeilla - se on varmasti masuvauvallekin vain hyväksi.
Alla linkki, jossa juttua aiheesta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/6001164/magnesiumin-puute-voi-aiheuttaa…!
Sorry, kirjoitin tuon magnesius-jutun väärään ketjuun, mutta ehkä tuosta tiedosta on jollekin hyötyä. Auttaahan se ahdistuksessa ja stressissä, jotka voivat molemmat pahentaa ärtyneen suolen ongelmaa, joka on itsellänikin.
Magnesiumia kannattaa kokeilla - toivottavasti auttaa. :)
Tuo luulosairaus-epäily onkin ärsyttävää kerrakseen!
Itse äitinä seuraan avuttomana vierestä, kun lapseni yrittää suoriutua koulupäivistä ja kärsii joka päivä ihan hirveästi. Todellakin välillä tuntuu, että MITÄÄN ei voi syödä...siis aivan kaikesta tuntuu tulevan oireita.
En ole hetkeäkään epäillyt hänen tuntemuksiaan, vaikka ympäristössä tosiaan kuuleekin kommentteja tyyliin: "onkohan tuo nyt oikeasti aivan noin...miksi pitää stressata syömistä tuolla tavalla.."
Todellakin sitä pakosta stressaa, kun koko ajan paskattaa ja välillä aivan kaikki pistää vatsan karuselliksi...hankalahan se on syödä koulussa rennoin mielin, kun yhtäkkiä esim. joku aiemmin sopinut ruoka aiheuttaakin oireita tai joku mauste, jota on vahingossa annokseen sujahtanut.. mennä sitten tunnille istumaan jo valmiiksi kipeän vatsan kanssa hetkeksi, kunnes vessa kutsuu ja kutsuu ja kutsuu...
Voimia teille kaikille suolistovaivojen kanssa taisteleville! Kyllä teillä on meitä ymmärtäjiäkin!
Hanki Monash appi
Päivittyy koko ajan ja on super kätevä
Mulla pikkusen helpotti kun aloin juomaan kombuchaa. Ei tietenkään mikään parannuskeino, mutta kaikki mikä hyödyttää on plussaa.
Täällä tietoa esim kombuchan terveysvaikutuksista https://kombucha-keisari.fi/kombuchan-terveysvaikutukset/
Ei se sairaus sitä pilaa, vaan sun asenne.
Pelottavinta tällaisissa vaivoissa on, että sanotaan "lopetat vain sen ja sen ja sen ja sen ja sen ja sen ja sen ja sen syönnin niin helpottaa takuulla", tuntuu että sama kun lopettaa syömisen sitten kokonaan.
Minulla auttoi mahakipuihin Ayurveda, mutta eipä suomalaiset sitä yleensä usko 💩
Oletteko kokeilleet samaa ruokavaliota mikä auttaa autoimmuunisairauksiin? Siinähän gluteeni tiputetaan aivan ensimmäiseksi pois, koska gluteeni lisää kaikkien autoimmuunisairauksien oireita. Muitakin poisjätettäviä ruoka-aineita on, mutta lista ei ole liian pitkä. Tähän kun yhdistää anti-inflammatorisen ruokavalion, niin johan alkaa kroppa pelittää. Jos haluaa elää satavuotiaaksi terveenä, ei vaan voi vetää laittilimuja ja mikropitsaa, se on vain karu totuus. Täytyy kantaa itse vastuuta itsestään eikä aina mennä itkemään terveyskeskukseen tai nettipalstoille.
Mä sain kutsun Facebookissa Black Stuff - Suomi nimiseen ryhmään, jossa ihmiset puhuu näistä samoista asioista. Erehdyin kertomaan omista vatsavaivoista ja heti joku alko saarnata ilosanomaa. Ne käyttää saman nimistä ainetta, joka kuulemma auttaa suolistoon ja tyyliin kaikkiin vaivoihin. Musta tuntuu kuin se jengi olis joku ihme kultti joka olis hurahtanu johonkin uskontoon ja koittaa käännyttää jengiä. Oon nähnyt joillain muillakin keskustelupalstoilla puhetta siitä ja on vähän oudot fiilikset. Kokemusta kellään? Aina tulee joku ihme juttu, vähän aikaa sit oli Juice+ mistä jengi sekos ja nyt tämä. No ei nää vissiin kauaa kestä ja huomenna sit joku toinen. Jostain ternimaitotuotteista kai nää lähti.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kutsun Facebookissa Black Stuff - Suomi nimiseen ryhmään, jossa ihmiset puhuu näistä samoista asioista. Erehdyin kertomaan omista vatsavaivoista ja heti joku alko saarnata ilosanomaa.
Olen tähän törmännyt myös Facebookissa. Ainakin tässä tuntuu olevan enemmän tutkimusta ja tiedettä taustalla kuin monissa vastaavissa. Mutta jos ei itse pidä suolistostaan huolta oikeanlaisella ravinnolla, ei mikään Black Stuff tai mikään muukaan ihmeaine tee sitä sinun puolestasi.
Mun kokemus on että ei diagnosoitu ärtynyt suoli /peräpukamat tms kivut ulostaessa ja esim ratsastaessa on vähentyny. Jotain vikaa tuolla mun parhaimmassa puolessa on joka on nyt saanut tästä apua. Siis Black Stuffista. Suosittelen 5/5!
Jooh, mulla todettu IBS/IBD jota oon sairastanut vuoden verran. Nyt "bläkkiä" takana parisen viikkoa ja voin kertoa et suoli toimii paremmin ja kipuilee paljon vähemmän. Uloste on ...sanoisinko ennalta arvattamampaa ja säännöllisenpää. Tuttu samoista vaivoista kärsivä suositteli ja niin suosittelen minäkin!
Täydellinen elämäntapamuutos? Siis ihan täydellinen asuinpaikkaa myöten.
Oma asenteesi sen pilaa eikä sairaus. Muuta asennetta niin ei pilaa yhtään mitään.
Autoimmuuni kirjoitti:
Oletteko kokeilleet samaa ruokavaliota mikä auttaa autoimmuunisairauksiin? Siinähän gluteeni tiputetaan aivan ensimmäiseksi pois, koska gluteeni lisää kaikkien autoimmuunisairauksien oireita. Muitakin poisjätettäviä ruoka-aineita on, mutta lista ei ole liian pitkä. Tähän kun yhdistää anti-inflammatorisen ruokavalion, niin johan alkaa kroppa pelittää. Jos haluaa elää satavuotiaaksi terveenä, ei vaan voi vetää laittilimuja ja mikropitsaa, se on vain karu totuus. Täytyy kantaa itse vastuuta itsestään eikä aina mennä itkemään terveyskeskukseen tai nettipalstoille.
Muuntogeeniset ainekset syynä. Siksi ei selviä ihan helpolla, mutta l ä ä k k e i t ä ei ole olemassa paranemiseen, koska niissäkin niitä aineksia on:-(
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kutsun Facebookissa Black Stuff - Suomi nimiseen ryhmään, jossa ihmiset puhuu näistä samoista asioista. Erehdyin kertomaan omista vatsavaivoista ja heti joku alko saarnata ilosanomaa. Ne käyttää saman nimistä ainetta, joka kuulemma auttaa suolistoon ja tyyliin kaikkiin vaivoihin. Musta tuntuu kuin se jengi olis joku ihme kultti joka olis hurahtanu johonkin uskontoon ja koittaa käännyttää jengiä. Oon nähnyt joillain muillakin keskustelupalstoilla puhetta siitä ja on vähän oudot fiilikset. Kokemusta kellään? Aina tulee joku ihme juttu, vähän aikaa sit oli Juice+ mistä jengi sekos ja nyt tämä. No ei nää vissiin kauaa kestä ja huomenna sit joku toinen. Jostain ternimaitotuotteista kai nää lähti.
Just tutkailen tätä ainetta eräässä nettikaupassa, ja googletin kokemuksia. Tämä mystinen jauhe on lähinnä siis tehty koivu- ja pakurikäävästä, ja ainekset ovat Latviasta. Itse suosin näissä superfood-tuotteissa kotimaista, jotenkin ajattelen ettei täällä ole niin paljon saasteita ja ties mitä säteilyä ehtinyt imetyä sieniin. Kääpähän on sieni ja kaikkihan muistavat mihin mm. säteilyt ilmaantuvat. Jep, jäkälät, sienet ja niitä syövät eläimet.
Taidan skipata tämän ja saada "humukseni" ihan hipelöimällä maata, puita ja kaupungin lunta näin talvella.
Ap, varaa aika funktionaaliselle lääkärille