Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni

Vierailija
13.11.2014 |

Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana. 

Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä. 

Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.

Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.

Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä. 

Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia. 

Kommentit (487)

Vierailija
341/487 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan lopettaisin syömisen. Tai jotain viikolla en söis ja viikonloppusin sitte senkin edestä.

Vierailija
342/487 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Täällä myös yksi 22-vuotias samasta vaivasta kärsivä nainen. Minulle myös kaikki tutkimukset tehty eikä ole löydetty mitään vikaa mistään. Mitään tiettyä hoitokeinoa ei kuulemma ole. Sanottiin vain, että sitä pystyy itse hallitsemaan säätelemällä stressin tasoa. Aina olen ollut kova stressaamaan kaikesta, mutta opeteltuani hallitsemaan stressaustani, vaivatkin ovat vähentyneet puolella..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/487 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:57"]

Löytyskö mistään sellaista suht selkeää listaa, että mikä on kiellettyä tuossa fodmapissa ja mikä taas sallittua. En vaan jostain syystä löydä itse hakemalla.

[/quote]

http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/voiko-vatsasi-hyvin

Vierailija
344/487 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:57"]

Löytyskö mistään sellaista suht selkeää listaa, että mikä on kiellettyä tuossa fodmapissa ja mikä taas sallittua. En vaan jostain syystä löydä itse hakemalla.

[/quote]

http://www.huippukuntoon.fi/ravitsemus/voiko-vatsasi-hyvin

[/quote]

ISO KIITOS!

Vierailija
345/487 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi kohtalotoveri. Minulla ei ole tämä vaiva pahimmasta päästä mutta kipeä kuitenkin. Huomasin kirjoituksista että useimmalla vatsa on löysänä/ripulia. Minua taas vaivaa ummetus. Uloste on papanamaista ja välillä todella lujassa. Sitten on taas välillä ihan ok. Saatan olla viikkoja/kuukausia oireeton kunnes sitten taas.

Stressi tekee minulle oireita miltei heti. 

Voiko oireena olla myös alaselän puristus ja kylkikipu? Vatsa alkoi vaivaamaan muutama päivä sitten ja nyt samalla paheneva vasemman kyljen kipu ja kova puristus alaselässä. En ole mitään sellaista tehnyt josta voisi selkä tulla kipeäksi siksi yhdistäisin nuo vatsavaivaan.

Minulla on ollut vatsavaivoja kaikenlaisia monta vuotta. Vatsahaava, närästystä. Nyt sitten vatsa ultrattiin kun vatsatauti kesti 2 viikkoa. Ultrassa ei mitään eikä verikokeissakaan. Laktoositonta ruokavaliota olen noudattanut jo 10v. Paksusuolentähystykseen olisi pitänyt mennä mutten uskaltanut. Lääkäri sanoi että jos ei siinä ole mitään niin diagnoosi ärtyvän suolen oireyhtymä. Pitäisi kai sekin käydä vielä kunhan uskaltaisi..

Vierailija
346/487 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykäähän lukemassa: http://elataysilla.com/suolisto-kuntoon/

Vierailija
347/487 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi tuollainen tilanne niin ottaisin avanteen. Elämä helpottuisi valtavasti.

Vierailija
348/487 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä lähtee hyvin käyntiin kun syö lautasellisen kaurapuuroa. Valmista kaurapuuro veteen tai laktoosittomaan maitoon. Sekoita lautaselliseen puuroa 1-2 ruokalusikallista rypisiöljyä ja 1-2 ruokalusikallista oliiviöljyä. Lisää lautaselliseen puuroa myös 10 ml pellavansiemenrouhetta, mutta lisää rouhe vasta ihan valmistuksen loppuvaiheessa, niin puurosta ei tule liisteriä. Sama annos vielä illemmalla, niin ainakin minulla on oireet pysyneet siedettävinä.

Vierailija
349/487 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 13:16"]Hei

minä sain vihdoinkin diagnoosin: kilpirauhasen liikatoiminta

ripuli, ahdistus ja paniikkioireet voi kieliä kilpirauhasen vajaa tai liikatoiminnasta!
[/quote]
Keliakia kannattaa myös aina sulkea pois, vaikkei sukurasitetta olisikaan. Itse oireilin muutaman vuoden, aina vain pahentuen. Turvotti, pahat ilmavaivat, vatsakipu ja ripulin saattoi laukaista pelkkä vesilasillinen. En uskaltanut mennä mihinkään ja imodiumeja söin kuin karkkia, en olisi yhtäkään työpäivää selvinnyt ilman. Lopulta sitten tajusin testauttaa keliakian ja sehän se sitten olikin... Nyt hoitotasapainossa ja elämä alkaa olla taas normaalia.

Vierailija
350/487 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeet. Jos haluat todella parantua, kokeilet myös niitä 2-3 kuukautta. Tämä on herkkien ja stressaajien korvien välissä oleva sairaus.

Vierailija
351/487 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinilla yhteys ärtyvän suolen oireyhtymään

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015122220868698_tr.shtml

Vierailija
352/487 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö reilusti d-vitamiinia? Vähintään 100mikrogr päivässä? Auttaa.

Vierailija
353/487 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tervehdys

minäkin kärsin ärtyneestä suolesta, mulle käy vahinko aina silloin tällöin. käy luontaistuotekaupassa ja ostaMIKROVIDA LIFE 500 ml maksaa noin 40 euroa mutta on sen arvoinen.

Vierailija
354/487 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu kyllä, mä sairastin tosiaan aika nihkeetä ärtyneen suolen oireyhtymää, tosin tätä ei lääkärit diagnosoineet, mut mä huomasin sen ite kun yhtäkkiä vatsa reagoi kaikkeen niin helposti ja murisi ja kaikkeista inhottavimpana se, että ilmaa jäi tosiaan seisoskelemaan sinne suolistoon. Sairastuin tossa pari viikkoa sitten angiinaan ja ihme tapahtui, sairaus oli poissa!en siis suosittele tämän perusteella hankkimaan angiinaa, pohdin vaan olisko se angiina voinu tuhota sellasia bakteereja jotka aiheutti ylimääräisen kaasun.

Vierailija
355/487 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin on ärtyvä suoli, jonka kanssa menee tällä hetkellä melko mukavasti. Aikaisemmin vatsa oli todella hankala eikä tiennyt mitä syödä. FODMAP-ruokavaliolla sain helpotusta oireisiin ja lopulta sain myös tuotua laajennettua ruokavaliotani hyvin. Nyt tiedän aika hyvin mitkä ruoka-aineet aiheuttavat oireita, joten syön niitä ruoka-aineita maltilla tai vältän niitä, etenkin jos on stressaavia ajanjaksoja jolloin vatsani on huomattavasti herkempi ja reagoi myös herkemmin hankaliin ruoka-aineisiin.

Alla olevalta sivustolta löytyi mielenkiintoista tietoa ärtyvästä suolesta:

https://omenaraati.fi/blog/suolistomikrobisto-matala-asteinen-tulehdus-ja-artyva-suoli-mika-vaikutus-suoliston-mikrobistolla-on-ibsn-oireisiin-ja-syntyyn/

Vierailija
356/487 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itselläni olen myös todennut vastaavia vaivoja. Ylävatsan turvotusta, ruokailun jälkeen pitää ravata vessassa yms. En ole yhdistänyt tähän tiettyjä ruokia, vaikka on mahdollista että nämä mahan toimintaan vaikuttavatkin. Juon myös hiilihappojuomia josta pitäisi päästä pois. Itselläni oireet vaihtelevat radikaalisti. Toisena päivänä olo voi olla ihan hyvä. Toisinaan herään keskellä yötä raivoisaan mahan poltteluun ilmavaivojen saattelemana. Joskus löysällä joskus kovalla. Myös minulla vatsan toiminta on rajoittanut suuresti kykyä sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pelkään ruokailua. Minulla oireet eivät ole ihqn niin pahat kuin sinulla. Pystyin mm. Käymään koulut normaalisti, mutta mikään nautintojen taival elämä ei viime vuosina tosiaan ole ollut. Ongelmat alkoivat yläasteen tienoilla ja olen nyt 27-vuotias ja ongelmat jatkuvat edelleen. Myönnettäköön että olen laiska hoitamaan itseäni, mutta en ole tietyillä ainella/ruuilla huomannut olevan sen ihmeempää vaikutusta mahani toimintaan. Suurin tekijä on stressi, ja kun alan stressaamaan jonkin asian tekemistä/jonnekkin menemistä niin oireet pahentuvat usein sillä kellon lyömällä ja tästä syystä moni reissu ja illanvietto on jätetty tekemättä viime tingassa. Myös saikkupäiviä töistä on tullut tämän seurauksena. Perseestähän tämä on.

Vierailija
357/487 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene homeopaatille, sieltä mä sain apua. :-)

Ja nyt koko ärtyneen suolen oireyhtymää ei enää ole, tai muitakaan vaivoja!

Tiedän etteivät kaikki usko tähän, mutta kun elin samanlaista elämää kun sinä, tuntui että kaikkea pitää kokeilla ja tässä vaikutti olevan sitä jotain... Niin kun sitten olikin ja sain terveen elämäni takaisin. :-)

Lääkärit on inhottavia, kun ne parjaa luontaislääkintää. Moni on esim. tuon ärtyneen suolen kanssa itsemurhan partaalla, koska lääkärit vaan jankuttaa että toivoa ei ole... vaikka ne paskiaiset hyvin tietää että esim. luontaislääkintää on olemassa ! Mutta eiei, kaikki vaan tuomitaan huuhaaksi mikä poikkeaa heidän kirjoista ja annetaan ihmisten kärsiä...

Kai ap tiesit että kemiallinen lääketeollisuus on myös tietynlaista bisnestä? monetkaan niistä lääkkeistä ei oo kovin terveellisiä, osia tietysti ihminen pakosti joskus tarvitsee, mutta onneksi on pehmeämpiäkin keinoja hoitaa itseään... Mä sanon siksi että tuo on bisnestä, koska monet vahvat lääkkeet sisältävät vaikka mitä haittavaikutuksia, mitä sitten taas lääkitään uusilla lääkkeillä ja ihminen on kohta todella sairas kun se on pumpattu täyteen kaikkea kemiallista mömmöä...! Ja lääketeollisuus ja lääkärit rikastuu. Joskus ehkä vielä pyrittiin täysi valtaiseen ihmisten parantamiseen, nykyään sekin alkuperänen periaate on unohdettu, enää vain mietitään millä tukahdutetaan ne oman kehon oireet jotka kielii oman kehon pahasta olosta tai epätasapaino tilasta...

Onko jotain järkyttävää tapahtunut mm. ennen sairastumistasi vai sairastuitko ns. muuten vaan?

Otappa yhteyttä sellasiin homeopaatteihin, kun esim: Satu Järvilehto tai Aino Eckstein. Alansa osaavia ihmisiä!
TSEMPPIÄ!

ja luontaistuotemyyjät eivät tee myyntiä rikastuakseen..??  Luontaistuotteet ovat iso bisnes siinä missä muutkin tavarat ja tuotteet!

Vierailija
358/487 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiselle postaajalle. Oletko kokeillut kombuchaa? Itselläni oli pahasti ärtynyt suoli yli vuoden verran ja pääsin siitä eroon kun aloin noudattamaan FODMAP-ruokavaliota ja join paljon kombuchaa. Oireet lähtivät noin kahden viikon sisällä lähes kokonaan. Lämpimästi suosittelen jos kerta olet kaikkea muuta jo kokeillut.

Vierailija
359/487 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Siskollani oli juurinkin yhtä paha ärtynyt suoli, saman ikäinen. Kaikki foodmapit, visiblinit, molkosanit, imodiumit, ravintoterapeutit, keliakiat, laktoosi-intoleranssit, yms. kokeiltiin mutta ei apua. Kolonoskopiat yms tehty myös. Alkoi yläasteella koulukiusaamisen myötä, paheni erittäin pahaksi lukiossa pahenevan kiusaamisen myötä. N. 6 vuotta vaivaa selviteltiin, ei apua.

Kävi sisätautilääkärillä n. vuosi sitten joka suositteli mielialalääkkeitä. Elämänlaatu parani silmissä. Ennen niin ahdistunut ja helvetin äkäinen sisko on nyt iloinen ja ulospäinsuuntautunut.

Voi syödä normaalisti mitä vain, ja nyt herkutteleekin urakalla. Käy ulkona syömässä, selviää juna- ja automatkoista ja voi mennä jopa kahden tunnin mittaiselle kävelylle kanssani. Jopa ennen niin mahdottomalta tuntunut elokuvissa käynti sujuu. Nykyään silloin tällöin nappaa Imodiumin jos tietää, että töissä tulee ahdistava päivä, mutta vessareissuista selviää kunnialla. Rehellisesti sanottuna itku tulee kun miettiikin millainen oli ennen vuosien ajan.

Mielialalääkkeet voivat kuulostaa pelottavalta, mutta niitä kannattaa kokeilla!

Itse oma mielipiteeni mielialalääkeistä on kääntynyt kokonaan, vaikka en itse niitä käytäkkään.

Suosittelen siis kokeilemaan mielialalääkitystä, pienellä annoksella.

Voi olla, että suolisto on jäänyt jonkinlaiseen permanenttiin stressitilaan ahdistuksen myötä, kuten siskolleni kävi.

Läheltä sivusta seurranneena en jaksa itse laittaa uskoani enää mihinkään tököttiin, ruokavalioon, rohtoon, geeliin, mappiin, leikkaukseen, mihin lie.

Vierailija
360/487 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä edellisiä kommentteja luettuani:

Voi kuulla kurjalta ja rajulta, että ehdotetaan mielialalääkkeitä kuten #352. "Enhän mä ole psyykkisesti sairas, fyysinen sairaushan tää on." Nii-in, niin minäkin siskoni ja perheen kanssa ajateltiin ne helvettimäiset 6 vuotta.

Mutta oikeasti, kokeile. Olet kokeillut ja yrittänyt niin monet muut jutut että et menetä mitään, jos nyt kokeilet mielialalääkitystä edes sen 3kk.

Jos ei mitään muuta, tuo se varmasti helpotusta edes ahdistukseen.

Tsemppiä ja toivottavasti näet vielä kommenttini täällä takasivuilla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän